kunnen jullie je paard makkelijk de wei uit krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 15:43

ponyparadijs schreef:
Hoe lang heb je je paard al max66?

Ik heb haar een jaar, hoezo?

angelakrops

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:43

als ik mijn paard roep komt hij er altijd aan galloperen en kan ik zo zijn halster omdoen en naar stal lopen. ik doe niet aan dat snoepjes gedoe. ik vind dat maar onzin. en je paar/pony kan er schooierig van worden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 15:46

als je paard aan komt hollen dan hoeft dat natuurlijk ook niet, maar goed, in mijn geval werkte het gister ook niet, dus ik kan net zo goed niks meenemen. Kan haar allicht eenmaal op stal iets geven

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:49

max66 schreef:
ponyparadijs schreef:
Hoe lang heb je je paard al max66?

Ik heb haar een jaar, hoezo?

Is dit het eerste jaar dat ze op het land staat?
Ik vroeg me dat af omdat ik denk dat het nog aan de band ligt die je met je paard hebt.
Misschien dat als je een betere band hebt dat het dan beter gaat.
Of heeft ze vorig jaar geen problemen gegeven met binnen halen?

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:51

Daan weet niet hoe snel hij bij het hek moet komen als hij ziet dat er mensen lopen, geen probleem dus :D

max66

Re: kunnen jullie je paard makkelijk de wei uit krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 16:02

@ponyparadijs: van vorig jaar kan ik me eigenlijk niet herinerren. Ik ging haar pas rijden vanaf juni (na geboorte veulen) en toen was het zo warm dat ik eigenlijk altijd s'avonds ging rijden of s'ochtends. Op die momenten stond ze al (of nog) op stal.

Ik denk dat ik haar toen overdag niet reed, want dit was in ieder geval geen probleem toen.

De merrie waar ze mee staat is al vier jaar in het bezit van mijn stalgenootje, maar deze merrie komt ook niet hoor. Hun band bestaat toch al langer. Ik weet dus niet of het daar door komt...

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:31

Mijn paard loopt nooit weg op de paddock of in de wei, en moest ie het doen raakt ie ook niet ver want ze staan op kleine blokken. Maar soms durft ie wel wegduiken als ik te lang sta te treuzelen. Maar ik heb hem leren targetten op mijn hand als ik met mijn vingers knip en dan haal ik hem zo terug.
Maar als je paard niet komt in een grote wei is het natuurlijk minder fijn. Ik zou ook zeggen, probeer jou komst in de wei niet meer enkel te linken aan werken, maar daar zou ik persoonlijk het geduld niet voor hebben. Lokken met eten vind ik maar niks, da's goed voor een keer, maar als je na een tijd zonder iets komt weten ze het ook wel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:38

Hier zijn de paarden gewend kortere perioden op de wei te mogen (2 of 3 uurtjes) dus over het algemeen gaan ze makkelijk mee, laten zich makkelijk vangen. eerder dat de rest dan ook denkt dat ze mee moeten (moet over hte algemeen ook) als je er 1 uit zou halen.

de ene keer moet ik ze halen, de andere keer komen ze uit zichzelf als ik ze roep.
Ik heb meestal wel wat ruwvoer klaar liggen in de stal/paddock voor ze en geef ze daar aangekomen vaak even wat lekkers.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:46

Bij mijn vorige paard kon ik uren staan vangen! Vaak te vergeefs!

Mijn nieuwe paard is gelukkig een stuk gemakkelijker ik moet haar wel ophalen maar ze loopt niet weg en loopt daarna braaf mee.

Leukste is toch echt als ze vrolijk naar je toe komen rennen en gelijk mee gaan, maar ik denk dat echt aan het karakter van je paard ligt of ie dat gaat doen!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 07:30

Hier nooit geen problemen mee. De paarden komen altijd naar me toe zodra ik ze kom halen. Zelfs de 2 mini shetten komen netjes naar de poort. Halster om en 1 voor 1 zet ik ze binnen, andere paard blijft keurig wachten bij de poort totdat ik hem kom halen. De mini's doe ik beiden tegelijk. Zijn wat handzamer vanwege het formaat ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:22

VSW-->OPG

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:43

Mijn merrie komt eigenlijk altijd direct naar me toe, maakt niet uit of ze in de paddock of weide staat.
Maar ik haal er ook niet altijd uit om wat te gaan doen, vaak ook om gewoon even lekker te kroelen.
Nu is ze nog jong en staat nog niet echt in het werk.
Haal ik haar uit de paddock om bv even lekker te borstelen is ze met vlagen dwars en wilt ze niet meer terug de paddock in.
Maar als we bv grondwerk hebben gedaan en ik zet haar terug geen enkel probleem....

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:29

Ik had hetzelfde probleem met m'n pony, alleen ik heb een enorm dominante pony. Ook begonnen met brokjes, wat redelijk werkte, ze rende iig niet meer weg. Sinds ik ben begonnen met grondwerk, komt ze direct als ze me aan ziet komen naar het hek lopen!

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:45

Met mijn paardje die ik nu sinds mei 2011 heb had ik het hier ook in het begin heel moeilijk mee, nu begint er veel betering in te komen, komt af en toe in stap naar me toe als ik er ben, laat zich nu rustig pakken.

Haar gedrag is aangeleerd doordat ze vroeger altijd hard moest werken als iemand haar uit de wei haalde. Nu krijgt ze vaak gewoon bezoek, eens een flinke aai, eens om een appeltje te komen geven, een poetsbeurt, of omdat we op wandeling gaan. Ik denk dat dat er veel aan geholpen heeft :) Het is wel een proces van lange adem.Zelaat zich zelfs nu nog af en toe niet direct vangen, ze stapt soms nog eens een paar stappen weg, maar kan ze dan wel snel vastnemen.

Het is wel al veel beter dan in het begin hoor, toen was ze gewoon in een cirkel rond mij aan het draven/galloperen. zeer fijn was die periode :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:00

He PAARD!!!! FJEEEWWWWT! *Nog een paar keer fluiten*

Paard: Vroem vroem vroem ik kom eraan baas!!

En dan stap ik snel op zij als ze de paddock opgeraast komen op zoek naar hun maaltje kuil dat al klaarhangt. :D

Toen we begonnen met fluiten moesten we vaak alsnog de wei in rennen, dan stuurden we ze met een longeerzweep naar de paddock. De afgelopen weken gingen ze vaak nog even 2 uurtjes op een vette wei, nou op een gegeven moment kwamen ze al aanlopen zodra ze me zagen.
Ze lijken er best lol in te hebben om op deze manier naar ons toe te komen. Hoewel Modena eerst driftig probeerde om flame bij zich op de wei te houden door haar te blokkeren, terwijl flame dacht laat me gaan ik wil kuil eten! :') Ik denk dat ik met Modena aan cutting moet gaan doen, ze heeft er talent voor. :+

Maar goed, de aanhouder wint, dus de 2 grote paarden komen nu op hun hardst aangerent, de shetlanders moet je nog even benaderen maar dan gaan ze ook wel. :)

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:02

Ik klap in mijn handen ( kan niet fluiten...) en dan komen ze er alle 3 aangestormd.
Tja...

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:05

Ik krijg mijn pony makkelijk uit de wei.
Misschien moet je proberen rustig te blijven zitten met brokjes in het weiland.
Dan wordt hij vanzelf wel nieuwschierig naar wat je bij je hebt(?)
Succes!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:07

Ponylief staat 24/7 in de wei, dus heb ik er geen last van, want even pauze van het grazen lukt wel bij m :D
Maar misschien met biks rammelen?

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:23

dancer_ schreef:
Ponylief staat 24/7 in de wei, dus heb ik er geen last van, want even pauze van het grazen lukt wel bij m :D
Maar misschien met biks rammelen?

Die van mij staat ook 24/7 in de wei, al haar ganse leven eigenlijk.
Met biks ramelen is een slecht idee als er andere paarden in de buurt zijn, ik spreek uit ervaring toen ik eens mijn verzorg/huurpaard niet kon vangen. Kan vrij gevaarlijk worden, gelukkig ben ik wel veilig de weide uitgeraakt, maar ik doe het nooit meer.. :P domdomdomdom.. :o

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:25

Ja hoor, beide paarden komen eraan. Ruin komt op iedereen af die in de wei loopt, vindt hij machtig gezellig. Mijn merrie weet dat als ze mee mag ze altijd wat lekkers krijgt. Of we nou alleen poetsen of wat gaan doen, altijd als afsluiting een hapje muesli. Dus die staat of al bij het hek zodra ik aan kom gelopen of ze komt op me afgelopen.
Merrie gaat 's avonds op stal in de winter, in de zomer staat ze 2/47 buiten. Ruin staat het hele jaar door 24/7 buiten.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:32

We hebben 2 paarden die allebei makkelijk te pakken zijn. Ze staan op een pensionstal. De ene is een merrie , zij staat met nog 2 andere merries. De ruin staat met 2 andere vriendjes. Ze komen niet naar het hek gelopen, maar als we over het erf lopen zie je ze al wel staan kijken: Hee baas jij hier? Als we naar de wei lopen, kunnen we ze zo pakken. Even de wei in, elk paard een aai en de jouwe een touw aan het halster klikken en klaar. De ruin maakt er soms een spelletje van door weg te rennen. Dat doet hij 5 minuten en dan is de lol er af.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:44

Ik fluit loop t weiland in en dan komen er 2 dames op hun dooie gemak op me af knuffel ze beide even en neem dan 1 van de 2 uit t land om te gaan rijden. Soms komen ze niet als ze lekker eten dan loop ik naar 1 toe die krijgt een knuffel en dan weet de andere niet hoe snel die bij me moet komen voor een knuff :D

Ik ga niet aan snoepjes etc doen ze moeten wel leuk vinden om iets met me te doen als ze niet willen komen vinden ze de wei blijkbaar leuker dan t baasje. Misschien tijd om iets leuks met je dier te gaan doen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:51

mijn pony staat sinds gisteren weer op de wei (opbouwen) maar hij is prima te pakken/ komt als ik fluit, of ik dat nou na 10 minuten of na 2 uur doe. Hij komt nog wat twijfelachtig naar het hek, tussendoor toch nog even wat hapjes gras pakken, maar als ik dan nog een keer fluit komt hij wel in een drafje aangehobbeld. Ik haal hem er niet altijd uit, soms roep ik hem alleen maar om even te kroelen en kan hij daarna weer verder grazen. Bij ons betekent 'uit de wei' niet automatisch 'aan het werk' maar soms gaan we alleen even poetsen, wandelen, of krijgt hij zijn voer en daarna zet ik hem weer terug. Gaat al jaren prima zo :)

cannysweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:36

ponyparadijs schreef:
Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat jij je paard alleen uit het land haalt om met hem aan het werk te gaan.
Meeste paarden gaan dat dus aan elkaar koppelen. Wordt ik overdag gehaald houdt dat werk in.
Daar zou je dus wat tijd voor moeten uit trekken. 2x daags naar stal.
Overdag haal je hem uit de wei. poetst hem. Geeft hem wat te eten en zet hem terug. Op het moment dat je wil rijden ga je dus 's avonds na het binnen halen nogmaals naar stal.
Als je hem niet gevangen krijgt moet je veel tijd en geduld hebben.
Loop naar hem toe. loopt hij weg loop je achter hem aan. Het is gewoon een strijd wie de langste adem heeft, dus blijf rustig lopen en blijf proberen.

Goed idee

cannysweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:37

Herkenbaar. Ik heb ook zo'n bijrijd paard gehad.
Ik had een emmer met voer .. over het draad terwijl hij at .. had ik hem stiekem vastgezet aan een touw.