Sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:58

ik heb niet al het gezeur gelezen hierboven ;p
ik heb ervaring met normale rechte sporen 1,2cm en deze heb ik nu
http://www.ooteman.nl/dames/zwepen-en-s ... p-met-knop
2 cm geloof ik?

merk eigenlijk geen verschil :) maar de sprengers beschadigen mijn laarzen niet dus daar ben ik erg tevreden over!
die sporen in het linkje kan ik je dus erg aanraden!

roomsxzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:41

Mowgli23 schreef:
Ik rij altijd met sporen, met een zweep gaat mijn paard stil staan en zonder sporen neemt hij mij in de maling. En met sporen reageert hij goed. Ik gebruik grove wieltjes-sporen. Maar ik hou over het algemeen mijn benen stil. Ik vind knop-sporen zelf niet zo vriendelijk maar dat is ieder zijn eigen mening.

Sorry dat ik het zeg, en het is mijn mening maar ik vind grove wieltjes-sporen nou niet echt geweldig, ik ben best wel anti - spoor maar het ligt er ook een beetje aan hoe jij je sporen gebruikt,
toch vind ik die grove wieltjes-sporen een beetje te vind je ook niet?

Eline91

Re: Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:30

Wieltjessporen zijn toch niet noodzakelijk scherper dan knopsporen? Alles ligt eraan hoe de ruiter ermee rijdt.

Ik rijd western, en ik heb dan ook van die typische westernsporen met wieltjes. Deze zien er heel gemeen uit, maar doordat ze rollen over de huid van het paard prikkelen ze gewoon een groter oppervlak, zonder daardoor heel scherp te zijn.

Het gebruik is wel belangrijk natuurlijk, ik gebruik mijn sporen eigenlijk bijna nooit. Ik geef zo weining mogelijk been, mijn paard wordt verondersteld overgangen te maken en in tempo te schakelen op de stem. Als hij daar niet op reageert krijgt hij been, en als hij nog steeds niet reageert gebruik ik 1x mijn sporen. Meestal hoef ik dat maar 1 keer te doen en reageert hij dan een hele tijd goed op de hulpen, zelfs zo goed dat ik bijna niet meer hoef benen te geven. Als ik ze echter niet draag moet ik het hele uur in zijn buik lopen schoppen. Als ik ze aanheb hoort hij het geluid en weet hij dat hij niet met mijn voeten kan spelen, dan rijd ik eigenlijk het grootste deel van de tijd met m'n benen van zijn buik af.

Naar mijn mening is het dan vriendelijker van mij om mét sporen te rijden en 'licht' te kunnen zijn met mijn hulpen, dan om zonder te rijden en de hele tijd in m'n paard te moeten schoppen.

roomsxzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:29

@ hierboven .

Je hebt gelijk ben het ook eens met je. Maar die sporen zien er idd een stuk scherper uit dan knopjes.
maar, als je paard gewoon goed reageerd op je been zonder sporen, zou ik geen sporen gaan gebruiken..
Dat is hier niet het geval maar alsnog.

En ik vind wat met sporen kan, kan ook zonder. :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 05:53

geerke schreef:
geerke schreef:
ja hoor...dat kan ik inderdaad zien.Daar ben ik voor opgeleid namelijk.
Stille beenligging kun je prima zien op een filmpje

Dat bedoel ik niet...Je doet het overkomen alsof de instructrice dat niet kan zien, maar jij wel. Ik geloof best dat jij het kan zien, maar waarom het oordeel van de instructrice in twijfel trekken, terwijl zij de combi al langer kent en begeleidt?

Instrucrice zijn is geen garantie op goed lesgeven....zie dit topic.

[RT-D] Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

van een instructrice die ik nog nooit heb zien lesgeven....dan ga ik er vooral niet vanuit dat ze goed lesgeeft.[/quote]

Toch kan ik niet laten om te vragen waarvoor/hoe je dan bent opgeleid geerke (zie je eerdere post)?

Ts: knopje is inderdaad vriendelijk maar stubben heeft ook een spoort met een wieltje (niet het bekende) maar een wiel dat horizontaal rolt (dus bij wijze van langs de zij van het paard ipv van boven naar beneden), dit is ook geen smal (of tanderig) wiel maar een hele bol, erg vriendelijk dus al dan niet vriendelijker als een knop (aldus de ruitershop eigenaar hier).

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:03

ik rijd met stompe sporen. wieltjes zijn verboden bij ons op stal. wil de eigenaar niet hebben bij zn paarden.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:30

Sjors schreef:
Pas maar op, nu krijg je heel bokt over je heen :o
Omdat sporen voor 'verfijning van de hulpen zijn' :z
* duikt weg *

Hetzelfde hier. :Y)

EvaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:37

Waarom heb je dit niet gevraagd aan je instructrice dan? :)

Denk dat je dan sneller een antwoord had gehad. :)

pat1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:06

Mijn jonge paarden rijd ik eerst met een zweep om te vertellen waar het been voor is als dat helemaal duidelijk is voor het paard dan gaat er pas een spoor om maar let wel een spoor is een hulp middel en geen rij middel. ik heb eigenlijk nooit geen spoor nodig bij al mijn paarden als je ze maar leert wat naar voren is en het wegrennen nooit afstraffen. wij mensen zijn daar bang voor dus laat het ook ons probleem en straf daar je paard niet voor, wegrennen is een kwestie van tijd en handigheid van de ruiter om dat op te lossen.