mijn pony valt me aan!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jadirahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:39

Hem niet laten merken dat je bang bent, stevig staan..alsof die niet door je heen kan lopen.
Als hij op je afrend blijven staan, 1 tik met de zweep en mischien een geluid met je stem.
Dat hij weet dat dat geluid betekend dat hij niet braaf is!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:44

dieuwertje_ schreef:
tja.. ik ga nu al met een longeerzweep de wei in maar daar rent ze gewoon door heen. ik gaf haar een flinke tik maar het hielp niet. ze werd alleen maar bozer.

Dan gaat het echt de verkeerde kant op. En staat ze dusdanig hoog boven jouw dat ze het niet van jouw accepteert wat heel logisch is in kudde gedrag als een lagere in rang de leider een stamp verkoopt moet die ook op de loop.
Dus ik denk dat je er beter aandoet toch iemand te zoeken die jouw echt kan helpen want anders beland je nog eens in het ziekenhuis.

tsp

Re: mijn pony valt me aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:47

Misschien kun je een keer een Join-Up doen heb je daar ooit van gehoort ?

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:49

ik ben niet anti JU maar ik denk dat het voor deze pony niet werkt dan rent hij naar het midden en heb je kans dat hij gaat trappen!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:56

tsp schreef:

Alsjeblieft zeg.. :n Ts heeft totaal geen overwicht over de pony.. Hij valt haar aan! Dit moet ze niet even zelf gaan oplossen door een Join-upje waar ze geen kaas van gegeten heeft... Laat haar gewoon hulp zoeken van iemand die weet wat hij doet. Anders gebeuren er straks nog ongelukken.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:01

ik mis een belangrijk onderdeel TS..
hoe oud is de haflinger??
hoeveel ervaring heb jij?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:02

tsp schreef:

Niet banketstaaf bedoelt maar paard wordt kwader als ze hem een mep verkoopt met een longeerzweep hoe moet ze dan het overwicht hebben bij een join-up?

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:04

Ja, maar een Join-Up door een ervaren iemand diee pony moet leren wie de baas is.. want ik begreep dat haar vader het paardje wel aankan, maar straks loopt het zo ver uit de hand dat hij ook agressief naar hem gaat uitvallen..

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:05

Een keer héél, maar dan ook héél erg boos worden op je paard.

Als je haar niet kan houden kan je er best (Mits ervaring) een hengstenketting aan doen, en dan onder de kin. Dan werkt het alleen in als je paard gek doet.

Waar woon je precies?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:16

tsp schreef:
Ja, maar een Join-Up door een ervaren iemand diee pony moet leren wie de baas is.. want ik begreep dat haar vader het paardje wel aankan, maar straks loopt het zo ver uit de hand dat hij ook agressief naar hem gaat uitvallen..

Paard weet precies wie er aan het andere eind van dat touwtje zit.

TS : begrijp ik het goed dat afgezien van het wandelen je alleen problemen hebt als je los in de wei wil voeren? Want dan zou ik daar zeker voorlopig mee ophouden. Eerst moet je gewoon veilig met je pony's om kunnen gaan voordat je zonder controle van halster, zweep, etc. los in een kudde kan voeren. En dan nog is het de vraag of je met een dier met voernijd er bij dat moet willen kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:12

Omdat dit topic over gedrag gaat verplaats ik het naar OPG.
MD => OPG

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:24

misschien een keer nalaten kijken door da of ze ergens last van heeft

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 09:41

AdnerB schreef:
ik mis een belangrijk onderdeel TS..
hoe oud is de haflinger??
hoeveel ervaring heb jij?

mijn haflinger is 4 bijna 5.
ik zelf ben 14(donderdag 15)
en ik rij al ong 4-5 jaar.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:50

Mijn Pony was zo ook, het ene moment kon ze harstikke lief zijn en het andere moment begon ze te dreigen. Ik heb d'r een keer een goede klap verkocht. :j Soms probeert ze nog wel is wat, maar dan hoef ik maar m'n stem te verheffen en ze weet dat ze fout zit.

Misschien moet je proberen als ze iets fout doet een vast woordje te roepen, zoals je bijvoorbeeld tegen een hond hard foei roept. Dat ook bij je paard te leren. Doet ie iets wat niet mag, geef hem op z'n donder en roep bijvoorbeeld hard foei. Bij mijn pony werkt het iig wel.:)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:52

Klinkt als dominantie..
Mijne haflinger is dat extreem erg, mogelijk nog meer als de jouwe TS.
Op den duur was ze ook eng gevaarlijk en ik was zelfs een beetje bang toen dus dan straal je dat uit.
Maar ik gaf niet op en de knop ging bij mij om en toen ben ik haar op haar plaats gaan zetten.
Zowel goedschiks als kwaadschiks..
In de wei ging ik haar negeren tot ze normaal kon doen (op den duur werkte dat maar je moest uitkijken voor haar kont)
En als ze weer eens dwars door me heen wou gaan werd ik wel zo pissig en deelde ik zonodig een trap en een beuk uit.
Ik maakte mezelf groot en net zo gevaarlijk als haar omdt ik het wel zo beu was en dat voelde ze aan.
Bij haar hielp dat en naar mij toe is ze nu heel goed hanteerbaar, voor mij heeft ze respect maar voor anderen is dat lastig.
De hoefsmid bijv hakt ze het liefste in mootjes.
Ook rijd ik haar nu in en ze laat me gemakkelijk toe op haar rug, ze bokt niet etc maar ik merk aan haar houdingen dat ze het lastig vind.
Scheelt misschien ook wel dat ik wat ouder ben en mezelf meer durf te laten zien als zon jong meisje als jij.
Ik heb veel ervaring met dit soort beesten en ik ben altijd benieuwd wat ze nu weer voor me in petto hebben..
Dominantie zal nooit overgaan en ik zal altijd streng voor haar moeten zijn maar ze weet waar ze staat nu, onder mij en daar hoort ze en toch is het een schat van een beest.
Ik zou wat hulp vragen aan iemand die er ervaring mee heeft en je de weg kan wijzen, dat kan nooit kwaad.
Anders gaat het nog eens fout vrees ik want als je hem niet op zen plek durft te zetten gaat ie straks nog meer een loopje nemen.
Spelend naast je springen is misschien wel leuk maar zulke dingen moeten ook gelijk afgestraft worden eigenlijk want zulke karakters nemen dat nog meer met zich mee

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:28

Hier begint het mee:
dieuwertje_ schreef:
ik heb een super lieve haflinger, die wel van spelen houd. ze bokt en springt naast je maar wel heel erg oplettend dat ze je niet raakt.
ik had hier geen problemen mee tot nu toe....

en dit is het gevolg:
dieuwertje_ schreef:
als ik ga wandelen gaat ze (bijna) gericht trappen, steigeren en gek doen.

Gehoorzaamheid begint aan de hand, een stap voor je uit doen is al de baas spelen. Niet stoppen als jij stopt met lopen. Elke dag dat ik mijn paard aan de hand heb, doe ik een paar keer zo'n oefening. Ik heb een cursus freestylen gedaan, daar kwam ook veel gehoorzaamheid aan bod. Niet boos worden, wel heeeeel duidelijk zijn. Kijk goed hoe je vader het doet. Op de cursus was een meisje met een pony, die ging echt alle kanten op.Het meisje zei dat ze er niet zo'n probleem mee had. 'alles' ging goed totdat de instructrice van de cursus met de pony aan de gang ging en zich opstelde als de baas. De pony ging echt flippen en kwam steigerend en klauwend een flink aantal keren op haar af. Ze heeft met de ouders gepraat na de cursus en aangegeven dat dit echt een gevaarlijke situatie was. Het meisje was flink in de mineur. Het was echt vreselijk om te zien. Krijg je paard nu nog onder controle, echt belangrijk. Anders vallen er klappen aan de verkeerde kant. Je vader heeft nog het overwicht, dus het is nog niet te laat! Kijk filmpjes op youtube en internet. Die zijn er vast zat. Of doe een cursus. (ik kan je van harte het adres waar ik de cursus deed, aanbevelen).

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:20

Als er genoeg gras in de wei staat kan je haar ook pas een beetje eten geven als ze normaal doet. En als ze weer vervelend doet daarna krijgt ze even niks en als ze dan weer normaal doet krijgt ze weer een beetje....

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:39

Klinkt alsof het mijn haflinger zou kunnen zijn := .
Waar ik mee ben begonnen is gewoon de wei in gaan en haar niet toelaten in mijn buurt, als ik wou knuffelen ging ik wel naar haar toe. Ook met eten brengen, ik kwam de wei pas binnen als zij weg ging bij de draad. Ik gebruik nu wel een 'simpel' touw maar zij gaat hier voor uit de weg, alleen vrees ik dat die van jou daar niet meer om maalt. Zoek goede hulp, daar kom je al ver mee :j

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 08:24

stefje: zou je dat adres kunnen geven. stuur maar een pb.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:37

je moet heel veel geduld hebben je moet nooit naar de pony toe lopen maar hij moet naar jou toe komt

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:03

horlynnses schreef:
je moet heel veel geduld hebben je moet nooit naar de pony toe lopen maar hij moet naar jou toe komt

Huh? Het is toch juist een probleem dat de pony te dominant is. Dan zou ik niet wachten tot hij naar me toe komt. Juist zelf kordaat zijn en de leiding nemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:09

:D

gewoon iemand zoeken die je helpen kan om jullie verhoudingen weer recht te zetten.
even 1x goed duidelijk zijn en dan is het klaar.
maar dat gaat niet via bokt,dus zoek iemand die je helpen kan.....succes!

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:31

Tja, een haflinger is een prima paardje, maar als ze eenmaal doorhebben waar je zwakke plek zit, heb je er je handen vol aan. Ook mijn advies zou zijn: zoek hulp, want dit komt zo echt niet goed; het is wachten op het moment dat het echt fout gaat. Ze moet echt leren dat jij de baas bent!
Wijsheid en succes gewenst!