Merrie naast mijn hengst geplaatst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:37

Mijn ruinen staan tussen 23 merries en dat gaat (met de meeste :D ) prima!
Je zult er echt zoveel rust van hebben!!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:41

Irmy schreef:
moyra schreef:
Casteren word niet voor niks door iedereen aangeraden.

Enkele jaren terug stond er een shetlanderhengst in het weiland naast mijn merrie. Getikt werd ik van dat beest, elke dag kon ik hem bij mijn merrie uit het land vissen en vertoonde het zelfde gedrag als die van jou nu doet. Op den duur had de stalling en eigenaar van het hengstje een oplossing bedacht en zetten ze hem het verste weg van mijn merrie. Ik stond bij mijn merrie in het land en zie dat ze de hengst er in gooien nou het heeft 30 seconde geduurt voor hij weer naast mijn merrie paradeerde. Op den duur werd de hengst maar binnen gehouden wat voor een meisje van geloof ik ook een jaar of 14 zeer slecht heeft uitgepakt. Deze is door hem in dr gezicht gebeten, echt door gebeten. Uit eindelijk is hij geruint en verkocht.

Neem je leer uit mijn verhaal :j

Ik begrijp dat het erg vervelend voor je is geweest ja... Ik wil hem in de toekomst ook voor de kar dus dan is het sowieso handiger om hem te castreren lijkt me, voor als je merries tegenkomt. Als hij ruin is he, wordt hij dan niet agressief of zoiets tegenover de merrie als hij in hetzelfde weiland staat?
Oh en natuurlijk zorg ik er voor dat het weiland weer netjes wordt hoor! Vind wel dat dat zo hoort. Ben ook erg blij dat ik daar gratis mag staan, dus doe ook alles om het daar netjes te houden.

waarom denk je dat veel mensen een ruin willen? deze zijn over het algemeen rustiger, en liever, laten je op wedstrijd niet zo gou zitten.
hengsten hoor je wel vaker dat die je gewoon laten zitten.
merrie's laten je vaak zitten als ze hengtig zijn.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:49

Irmy schreef:
Mijn hengstje is nu dus echt helemaal gek geworden, hij heeft klitten in zijn vacht en is helemaal bezweet en nat van de regen.
Zijn hoeven zien er echt niet uit, er zitten enorme kuilen in het weiland en het is een modderpoel geworden.

? Dat begrijp ik dan niet?

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:57

orienta schreef:
Irmy schreef:
Mijn hengstje is nu dus echt helemaal gek geworden, hij heeft klitten in zijn vacht en is helemaal bezweet en nat van de regen.
Zijn hoeven zien er echt niet uit, er zitten enorme kuilen in het weiland en het is een modderpoel geworden.

? Dat begrijp ik dan niet?

Wat begrijp je niet?
Kijk, het weiland is afgescheiden met een hekwerk. Hij schuurt daar steeds tegenaan (dus ook tegen ijzeren stukken). Geen idee waarom hij klitten krijgt hoor. Hij is bezweet door het vele rennen, en nat omdat het hard regende daarna.
Onder zijn hoeven zit een dik pak modder/zand en zijn benen zijn helemaal zwart door de modder.
De kuilen komen omdat hij nonstop rent, daardoor zit er nu echt verschil in hoogte in het weiland.

orienta

Re: Merrie naast mijn hengst geplaatst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:01

Maar dat heeft hij toch niet van de een op de andere dag zo bedoel ik het.
Het land is toch van een staleigenaar?

Ik denk dat je er weinig tegen in kan brengen eerlijk gezegd

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 17:03

orienta schreef:
Maar dat heeft hij toch niet van de een op de andere dag zo bedoel ik het.
Het land is toch van een staleigenaar?

Ik denk dat je er weinig tegen in kan brengen eerlijk gezegd

Sterker nog, dit heeft hij dus allemaal binnen 1 uurtje gekregen. Hij is door mij altijd helemaal verzorgd dus denk maar niet dat ik er gewoon klitten in laat komen hoor. :n

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:04

is er bij jullie klei grond?

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:05

Ik zou hem castreren als je toch niet van plan bent met hem te dekken. Veel rustiger voor hem en jou :D
Als je dat in deze tijd van het jaar doet, heb je nog geen last van vliegen bij de wond, dat scheelt enorm.
succes

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 17:06

Er is geen klei grond dacht ik, maar het is vooral los zand+regen en dan wordt het modder. Bedankt voor de tip Equardor, had daar zelf nog niet eens bij nagedacht!

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:10

Denk erom dat je met een castratie niet ineens van dit gedrag af bent! Het kost nog weken eer die hormonen uit het lichaam zijn....het is dus geen "wonderoplossing" a la minute.
Voorlopig heb je dit probleem dus nog wel even, maar dat is een risico wat je neemt als je je pony hengst laat.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:12

het duurt ongeveer 2 weken voor dat ze er uit zijn, dus dat valt wel mee

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:13

Als je niet direct tot castreren over wilt gaan kun je 'm anders ook een keer chemisch laten castreren, dat is volgens mij voor 3 maanden ofzo. Daarna is hij dan gewoon weer hengst. Hoor alleen van veel mensen dat chemisch castreren toch minder zin heeft dan echt castreren.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:15

lucifertje schreef:
Ik vind dat jullie wel weer meteen heel hard roepen met je moet hem castreren!
Ik vind het persoonlijk nogal associaal van degene die zijn merrie er zomaar opeens heeft naast gezet. Deze heeft denk ik niet over de gevolgen hiervan nagedacht.
Wat ik ook opmaak uit de OP van de TS is er ook niks aan haar gevraagd/gezegd over het wel of niet plaatsen van een merrie naast een hengst.
TS: Ga eerst eens overleggen wat er mogelijk is voor je meteen zijn edele delen eraf gaat halen!

Helemaal mee eens!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:15

nicky_rilana schreef:

Ehm nou nee hoor zeker een week of 6-8 minimaal!
Uiteraard zeg ik ook castreren! Een hengst die niet dekt en hengst is slaat naar mijn mening helemaal nergens op.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:53

Dobbelicious schreef:
lucifertje schreef:
Ik vind dat jullie wel weer meteen heel hard roepen met je moet hem castreren!
Ik vind het persoonlijk nogal associaal van degene die zijn merrie er zomaar opeens heeft naast gezet. Deze heeft denk ik niet over de gevolgen hiervan nagedacht.
Wat ik ook opmaak uit de OP van de TS is er ook niks aan haar gevraagd/gezegd over het wel of niet plaatsen van een merrie naast een hengst.
TS: Ga eerst eens overleggen wat er mogelijk is voor je meteen zijn edele delen eraf gaat halen!

Helemaal mee eens!

Ik werk al lang met hengsten en zie het nut er niet van in om hem hengst te laten. Hengsten zijn geen knuffeldieren of speelgoed. :n

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:04

Hier nog iemand met een ruintje. Ik kocht hem als 2jarige als hengst maar al met de intentie om hem te ruinen. Dat heb ik meteen na een maand gedaan want hij begon al hengstenstreken te krijgen (omhoog komen aan de hand, bijten). En ik was niet van plan te fokken met hem, gewoon lekker recreatief te rijden.
Nu heb ik niets tegen hengsten op zich maar ik heb zelf geen ervaring met het houden (wat een kunst op zich is al zijn er uiteraard ook hele makke hengsten hoor) en geen behoefte aan een hormonenbom elke keer als er een leuke paardendame in de buurt is.
Dus als je niet wilt fokken zou ook ik aanraden te ruinen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:07

En wat ga je doen als hij deze merrie dekt? dat kon nog wel eens een duur grapje worden voor je. Ik neem dat je de DA kosten op jouw als eigenaar verhaald gaan worden. En al staat er een hek tussen, hengsten zijn slim en volhoudend, die vinden vaak wel een oplossing..

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:17

Tooske schreef:
nicky_rilana schreef:

Ehm nou nee hoor zeker een week of 6-8 minimaal!
Uiteraard zeg ik ook castreren! Een hengst die niet dekt en hengst is slaat naar mijn mening helemaal nergens op.

Bovendien is hij inmiddels al vijf jaar hengst, dus een deel van het 'hengstengedrag' is ook wel aangeleerd. Ik zou er niet op rekenen dat je hem na zijn castratie van de ene op de andere dag bij anderen in de wei kan zetten. Zelf heb ik daar geen ervaring mee, misschien anderen wel? Als ik het zo lees lijkt castreren me wel de verstandigste optie, als je bij anderen staat kan het vaker gebeuren dat er een merrie in de buurt komt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:23

deze pony heeft duidelijk last van zijn hormonen. Ik ben zelf niet zo van het castreren, althans, niet als het niet nodig is. Kan het paard fijn buiten staan met een soortgenoot naast zich en is hij verder goed te hanteren? geen probleem :n maar idd, in dit geval zou ik toch kiezen voor castratie :j

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 15:45

Ik ben nu bij mn pony, heb hem uit zicht van de merrie gezet om hem te poetsen met een hengstenketting. Nou hij wordt gewoon helemaal gek, kan niet stilstaan en steigert. Weet echt niet wat ik nu met hem kan doen, hij flipt m helemaal.

Straks als ik thuis ben antwoord ik op verdere reacties!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:54

Ben bang dat er op het moment niets is dat je echt kunt doen. Zou hem nu dan ook maar even met rust laten voordat er iets fout gaat!
Weet niet of je hem wel of niet wilt gaan laten casteren? Zo ja, zou er een mogelijkheid zijn om hem tijdelijk ergens anders (dus zonder merries) te zetten??

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:02

Staat jouw hengst dan wel met een andere pony (hengst of ruin) in zijn weilandje?
Kan ook zijn dat hij extra 'flipt' omdat hij een ander paard ziet (als hij wel alleen staat)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:12

Sowieso lijkt castreren me wijs.

Niet per se vanwege de merrie die er staat (want een hengst hoort gewoon netjes zonder al te veel fratsen naast een merrie te kunnen staan) maar vooral om wat ik tussen de regels door lees; beestje is onopgevoed. En daar bedoel ik niet mee dat jij het fout hebt gedaan en dat het een onopgevoed sujet is, maar vooral dat jij kennelijk gewoon niet zo goed weet hoe je de hormoontjes moet aanpakken. Ook een hengst moet netjes kunnen stilstaan op de poetsplaats, merrie in de buurt of niet. En een hengst hoort net zo min naar zn baas te steigeren als een merrie of een ruin.

Dus lekker castreren, heb jij ook een hoop meer rust. Neemt absoluut niet weg dat je hem moet opvoeden want hij hoort het niet in zijn hóófd te halen om jou aan te vallen, hengst of niet....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:19

Je komt er bijna elke dag en klaagt over klitten in de vacht, slechte hoeven (dat komt niet in een paar dagen opzetten), nat van de regen (krijgt ie niks van) en weet ik veel...

Wat is het probleem nu écht?

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 17:02

Mij lijkt dat ik het probleem duidelijk heb uitgelegd hoor. Ik verzorg hem iedere dag alleen meneer is dus gek geworden door die merrie.
Hij krijgt echt alle aandacht van mij, klitten komen dus door het vele zweten en schuren tegen het hek. Zijn probleem zijn zijn hormonen en de merrie. Heb nu ook gezien dat ze mijn hooi voeren, niet erg voor een paar keer, wil het ook best betalen in ruil voor stalling maar ze moeten het wel vragen, vind ik.

Hier thuis zijn we het eens over castratie, ik ga zo verschillende veeartsen mailen. Kan hij gelijk zijn inentingen krijgen.