Hoe Shetlandveulen laten wennen aan halster?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 03:14

Toen ik mijn veulen kreeg,een mini shetlander(maar vergis je niet in kracht en snelheid) was ze ook geen halster gewend.
Na eerst voorzichtig proberen,werd al snel duidelijk dat dit niet ging werken(pittige dame,als ze iets niet wil).
Dus toen maar met zijn twee de zaak aangepakt.(helpt mischien wel,dat wij haar de eerste tijd op stal hadden staan) konden haar dus vrij makkelijk in een hoek krijgen,halster omdoen en dan meteen aan het halster naar buiten brengen.
Na 3 dagen wist ze het al vrij aardig,en kon ik het alleen af.(met soms nog wat gesputter).
En na een week,was het alsof ze was geboren met een halster om ;)
Stond netjes bij de staldeur,en als ik vroeg of ze meeging..liet ze netjes het halstertje omdoen.
Maar dit gebeurde wel dus wel op stal,en erop volgde dat ze dan iets leuks ging doen.
Maar tot op de dag van vandaag,en ze word bijna 3...kan ik haar loslaten in de bak,en voorheen op de wei zonder halster..en kan zo op haar aflopen en het halster zonder enkel probleem omdoen.
Ze moeten even wel of niet gedwongen weten,dat het halster zowieso omgaat en ook dat er niets ergs gebeurd maar hooguit iets leuks.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:00

Ik heb het mijn veulen geleerd door het dag en nacht aan te laten, je moet natuurlijk wel zien of het veilig is.
Anders dagelijks aan doen.

In het begin kan het allemaal moeizaam gaan, ook om hem te leren stappen aan halstertouw, maar met dagelijks oefenen krijgen ze dit wel door.
Als ze dan bv. weigeren vooruit te komen kan je het touw strak houden ( niet trekken!) En elke keer hij ook maar een beetje vooruit komt, het touw lossen.

Marieke00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:16

mijn shet kan mega ontdeugend zijn...
dusss hoe moet k nou t halster omkrijge
als k het gewoon ga doen dan draaid ze zich egt om hor!!
(_)(_)(_) *D

sabeth_ss

Re: Hoe Shetlandveulen laten wennen aan halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:40

Ik ben het mijn verzorgsveulen zo aan het leren;
eerst in de stal laten wennen met halster, daarna meteen weer af, en daarna onder het poetsen ook om.
en toen ze eraan gewend was, ben ik met haar en haar moeder in de bak gaan oefenen met lopen en 'ho'.
op het begin was het springen, rennen en steigeren, maar ze begon er na een stuk of drie x toch aan te wennen en nu loopt ze keurig mee, nu een beetje oefenen zonder moeder, gaat nog niet geweldig maar komt wel ! :)

jetmalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:46

hebben jullie ook een wei ? zoja met een hek of een sloot er omheen? ik zie ook heel vaak dat kleine veulentjes die moeten leren met een halster om dat ze op de wei staan en dan gewoon een halster dag en nacht om hebben. zo wennen ze eraan! In het begin kun je hem ook gewoon laten ruiken en er zelf mee laten ''spelen'' en dan pas voorzichtig om doen en direct weer af. dan in de wei proberen (als je die hebt) maar het kan ook heel gevaarlijk zijn als je een omheiding hebt, dus dan zou ik hrt niet doen. als je het wel wilt moet je maar even verder vragen ! hihi succes!!!!

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 20:49

Probleem is dat ons veulen GEK wordt als die ingesloten wordt dus toch maar beslist om hem te castreren
Tijdens de castratie halster aandoen ;)
Ik zie geen andere optie
Hij is echt zoo wild

jetmalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:51

misschien moet je hem de ruimte geven. je kunt hem ook in de bak loslaten en joint up doen. weet niet of je weet wat het is?! maar veel vertrouwen opbouwen. je kunt hem ook los gooien en dan gewoon midden inde bak gaan zitten hij komt vanzelf wel. veulentjes zijn altijd heel nieuwschierig !!

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:00

jadeken schreef:
Probleem is dat ons veulen GEK wordt als die ingesloten wordt dus toch maar beslist om hem te castreren
Tijdens de castratie halster aandoen ;)
Ik zie geen andere optie
Hij is echt zoo wild

effen een vraagje hoe wou je dat gaan doen dan kan je zo dan wel bij komen en vreemdes