Hond valt paard aan, wat moet je doen? Aansprakelijkheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:11

In draf of galop wegracen is het domste wat je kan doen, daarmee trigger je het jachtinstinkt van veel honden en komen ze juist achter je aan. Stil blijven staan, zo stil als mogelijk werkt meestal het beste om een dolle hond tot bedaren te krijgen. Wat soms werkt, als je de hond ziet aankomen, is er in draf opaf gaan en daarbij je paard zich groot laten maken. Dat werkt alleen niet als de hond van achteren komt, of uit het "niets" komt. Ik roep dus ook altijd als er een hond aangestormd komt dat mijn paard het niet op honden heeft.

Het paard dat ik rij haat honden, en trapt en bijt als ze de kans krijgt gericht. Gelukkig voor mij staat ze goed genoeg onder appel en aan de hulpen om niet te trappen als ik erop zit of ernaast sta, maar als ik aangeef (of zij denkt dat ik aangeef) dat ik er klaar mee ben haalt ze uit en dan mag ik hopen dat ze mist. Ze heeft al meerdere honden gegrepen (is leuk hoor, not, als je paard met een hond tussen haar tanden staat te zwiepen met de intentie te doden, goddank voor mij was dat bij de eigenaar en niet bij mij en zal nog eens navragen hoe dat verzekeringstechnisch opgelost is) die haar lastig vielen. Gelukkig voor mij is madam onder hondeneigenaren inmiddels wel bekend genoeg, en heb ik haar in voorkomende gevallen voldoende aan de hulpen staan. Dat hebben we een paar maanden terug bewezen toen ze van achteren opgejaagd werd door 3 dolle, spelende honden wiens baasjes zo diep in gesprek waren dat ze niet doorhadden wat hun honden uitvraten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:12

ik had het van de zomer ook met een hond, kwam agressief blaffend op ons af.
ik ben er juist naar toe gedraafd, de hond ging heel snel terug naar zijn baasje!

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:13

Dit is een reden dat ik een zweep meeneem op buitenrit. Je hoort het vaker dat honden en paarden vaak voor problemen zorgen. Mocht er een hond zijn die mijn paard lastig valt en hij luistert niet naar mijn stem kan hij een lel krijgen en de eigenaar kan een preek verwachten. Ik vind dat ruiters hun paard onder controle moeten kunnen houden maar dat geldt ook zeker voor hondeneigenaren.

SecretLIN

Re: Hond valt paard aan, wat moet je doen? Aansprakelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:54

Ik weet ook vanmezelf dat mijn labradors ook echt niet zullen luisteren als ik met ze bij de plas ben waar ze los mogen en er komen paarden aan, dus zodra ik paarden zie doe ik mijn honden gewoon vast ;)

echt een aso mens gelukkig valt de verwonding mee

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 00:01

ik draai mijn ponies direct om met hond in vizier dus en aanloop kunnen nemen om erop af te rijden als dat nodig is. heb tot nu toe honden alleen nog maar zien afdruipen ipv aanvallen. bijkomend voordeel dat mijn paardje ook geen angst heeft van honden en ze ze eigenlijk compleet negeert. je had met je mobieltje kunnen bellen met politie en de beschrijving van eigenaar en hond kunnen doorgeven. maar ja..of je daar op zo;n moment zin in hebt? fijn dat verwondingen meevallen.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 00:05

In beginsel is de eigenaar van de hond aansprakelijk voor de daden van die hond. Daarbij was je op een ruiterpad en daar mogen geen honden (los) lopen.
Die vrouw is dus aansprakelijk. Als je evt. kosten zou oplopen aan dit voorval (bijv. DA) moet zij die betalen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 07:58

Lekker asociaal figuur zeg! Ik hoop dat je haar gegevens hebt, of die kan achterhalen zodat je haar aansprakelijk kan stellen voor eventuele kosten.
En wat mick75 al zegt, nooit heel hard wegrijden, de hond komt zeker achter je aan en voor je het weet hebt je een panieksituatie. Juist je paard omdraaien en er hard naartoe rijden, dat schrikt bijna honden wel af. Verder zorg ik er ook altijd voor dat de hond niet bij de achterbenen kan komen door het hoofd continu naar de hond gedraaid te houden.
Wat betreft een zweepje, je kan je paard best leren dat een zweepje niet eng is. Kost waarschijnlijk wel wat tijd, maar in dit soort situaties 'kan het wel heel handig zijn om een zweepje mee te hebben.

Even een quote van Cassidy, daarin staat veel uitleg;

Cassidy schreef:
Voor de zweep kun je je paard desensibiliseren, zodat hij er niet meer bang voor is.
Je moet alleen wel weten hoe je dat aan moet pakken.
Er bestaan geen afkortingen voor, en het beste werkt het als je via grondwerk het vertrouwen van je paard hebt gewonnen.

Paarden zijn van nature bang voor objecten die bewegen en geluid maken.
Wat is een zweep die jij in handen hebt? Juist, een object dat beweegt en geluid maakt.
En dan hoeft er nog nieteens iets echt engst met de zweep gebeurt te zijn om bang of hysterisch te reageren.
Veel paarden doen dat van nature, maar krijgen dan snel de stempel "mishandelt", en "met de zweep geslagen".

Dus desensibliseren is idd de oplossing.

Maar dan moet je wel weten wanneer je moet doorgaan als je paard wel reageert, en wanneer je kunt stoppen.

Als je paard bang is voor de zweep, neem hem aan een touw en ga met hem lopen, terwijl jij de zweep vasthoudt en hem laat bewegen. Niet wegleggen als het paard spastisch doet. Als je paard dat accepteerd, ga je proberen hem er voorzichtig mee te raken. Weer niet stoppen als het paard schrikt, maar doorgaan tot hij stilstaat en iig zijn lippen likt en nadenkt.
Vervolgens kun je hem met de zweep proberen aan te raken. Ook hier niet stoppen als hij wegrent, pas stoppen als hij stilstaat, en ontspant of nadenkt. Dat kun je zien doordat hij zijn lippen likt, of een keer heel diep zucht.

Zie hier een voorbeeld: meneer in het filmpje heeft een stokje met een plastic zakje vast. Dit zakje kun je wegdenken, probeer het alleen met een stokje. En besef wanneer je door MOET gaan en wanneer je KUNT stoppen.
Als je op het verkeerde moment stopt, maak je de angst namelijk alleen maar erger. Want dan desensibiliseer je het paard. En die leert: ik schrik, eng ding gaat weg, dus in het vervolg hoef ik alleen maar te schrikken en dat enge ding gaat weg.
Nee, dat enge ding, die zweep die blijft. En die blijft tot ik ontspan en stil blijf staan.

En voordat je met de stokjes of met de zweep kunt gaan werken, moet je echt voorbereidend werk gaan doen om respect en vertrouwen vanaf de grond te krijgen. Afkortingen gaan niet werken.

Maar goed, zie hier de filmpjes....

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

En op de filmpjes van dag 1 tm 4 zie je het voorbereidende grondwerk. Links te vinden via het youtube kanaal van Second Chance Equine Association...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:02

vuurneon schreef:
zijn ex mochten wij als contactpersoon houden, dus ook via haar verzekering het proberen te verhalen.

Anyway, bijna een jaar verder zijn wij daar nog mee bezig; eerst via die man gespeeld (tot hij van de aardbodem verdween want zijn telefoon werd afgesloten), vervolgens via de verzekering van haar (maar die wou niets zonder proces verbaal als bewijs... Maar ja die moest ik wel eerst lospeuteren bij de politie dus duurde ook even) en nu is alles nog steeds in behandeling.
)

Wat vaag dat de ex bij dit verhaal betrokken wordt. Was zij erbij? Was het haar hond? Haar verantwoordelijkheid?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:05

kun je bij dit soort asociale gevallen geen aangifte doen?

Ik zou het wel proberen (weet niet of je haar gegevens hebt? of weet wie het is) trouwens voor de bewijslast ook even foto's van je paard zijn been maken....

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 08:08

_Dune_ dankjewel voor de quote, maar het is op de grond écht al bevestigd, in de bak kan ik al zonder problemen met zweep rijden en ook gebruiken, buiten daarentegen is hij al heter als normaal, en als ik er dan een zweep bij pak ben ik hem kwijt, hij zal er eerder vandoor gaan en ik heb gewoonweg geen contact meer...

Ik heb geen gegevens, helaas :n Ik zal vandaag wel eventjes een foto maken :)

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:24

Majolen schreef:
irritant he die honden die niet luisteren. Helaas ligt het niet aan de honden maar aan het baasje daarom weiger ik ook om een hond te slaan met een zweep.
Wat bij mij altijd werkt is mijn paard omdraaien en juist naar de hond toelopen, dit is bedreigend voor de hond en heeft eigenlijk altijd gewerkt.

één keer werkte dit niet, een agressieve herder bleef aanvallen (heeft zelfs mijn dekje kapot gebeten) Gelukkig is mijn merrie niet flauw en heeft de hond een rotschop gegeven. Toen was hij wel weg.

De rest van de vele keren heeft het omdraaien en richting hond lopen wel gewerkt.

dat vind tik een hele goeie tip dat erop af lopen!
als jij met je paard van de hond afloopt heeft de hond gewonnen in zijn ogen.

Maar terug komend op je vraag:
Die mvr is aansprakelijk zij heeft haar hond ergens los lopen waar het niet mag!
ik zou nooit een ander mans dier slaan,maar idd proberen het zo op te lossen en ff flink uit vallen tegen die eigenaar,het is tenslotte hun dier en hunmoeten hem africhten,luistert de hond niet goed naar je? nou dan moet je hem niet los laten lopen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:32

Milan_lover schreef:
_Dune_ dankjewel voor de quote, maar het is op de grond écht al bevestigd, in de bak kan ik al zonder problemen met zweep rijden en ook gebruiken, buiten daarentegen is hij al heter als normaal, en als ik er dan een zweep bij pak ben ik hem kwijt, hij zal er eerder vandoor gaan en ik heb gewoonweg geen contact meer...

Ik heb geen gegevens, helaas :n Ik zal vandaag wel eventjes een foto maken :)

Oh sorry, dat was me niet duidelijk. Tja, hoe je dat buiten kan oefenen... geen idee. Het lijkt me inderdaad niet veilig zoals jij het omschrijft.
Balen dat je geen gegevens hebt, hopelijk valt het allemaal mee met de verwondingen. Beterschap voor je paard in ieder geval!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:09

Annemiek89 schreef:
Maar terug komend op je vraag:
Die mvr is aansprakelijk zij heeft haar hond ergens los lopen waar het niet mag!

Ook al mocht de hond daar wel los lopen dan nog is de eigenaar van de hond aansprakelijk, de hond brengt schade toe aan derden en daar is de eigenaar nagenoeg altijd voor aansprakelijk, maar zie die mevrouw maar eens te achterhalen.

Gelukkig is het maar een klein wondje maar heb je het wel goed schoongemaakt? Een hondebeet heeft namelijk grote kans op ontstekingen.

Een soortgelijk geval [VVDD] Mijn pony (axiomas Dynamite) aangevallen door een hond!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:17

Ik heb het nr van de boswachterij in mn telefoon staan en bel gelijk. Ik heb het zo gehad met dat aso gedoe. Als de hond niet gevaarlijk doet helpt het ook wel eens om hem mee te lokken. Dan kan het baasje opeens een stuk vlotter van worden. }:0

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:24

Ik heb 1 x gehad dat er twee mechelse herders op me af kwamen stormen in de jachthouding. Dreigde de ene wel te luisteren naar het roepende baasje dan ging de ander toch door en ging de ene toch maar ook weer mee. Pas op een paar meter van me vandaan besloten ze dat het paard misschien toch wel eng was.
Gelukkig had ik het besef om stil te blijven staan, niets te zegeen en proberen rust uit te stralen.

Hier in de buurt probeer ik elke nieuwe hond en zijn eigenaar min of meer paardmak te maken. Dat kost dan een paar minuten maar levert tijden het rijden wel een hoop rust op. Eigenaren zijn minder gestrest, hond blijft luisteren en vinden paard veel minder en of interessant.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:28

Ik zou het ook melden bij de boswachter maar zeker ook bij de politie. Voor hetzelfde geld zijn er al meerdere klachten over deze vrouw, en weet de politie wel wie het is. En kunnen zij de vrouw in kwestie hierover aanspreken.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:30

Wat is iedereen onvriendelijk over deze hond!
Het is niet jouw schuld, maar ook NIET de hond zijn schuld. Het is de eigenaar van de hond zijn schuld.
Honden horen aangelijnt te lopen en altijd volledig onder controle te staan.
Ik zou als ik jouw was melding maken van dit incident. Of je er iets mee wint, dat weet ik niet, maar dat die vrouw erop aangesproken wordt, vind ik meer dan normaal.
Mijn honden lopen buiten de bebouwde kom ook los, normaal gesproken mag dit, maar dan moeten we wel onder appêl staan. Wanneer een hond een dier aanvalt, dan ligt de schuld altijd bij de eigenaar.
Dn is de hond niet goed afgericht, of verzuimdde eigenaar verantwoording te nemen voor de hond ( dorhem e muilkorven of gewoon aangelijnt te houden).
Als jij de hond slaat, dan komt zij straks nog met het verhaal dat je het uitgelokt hebt ofzo.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:31

flitzz schreef:
Ik zou het ook melden bij de boswachter maar zeker ook bij de politie. Voor hetzelfde geld zijn er al meerdere klachten over deze vrouw, en weet de politie wel wie het is. En kunnen zij de vrouw in kwestie hierover aanspreken.

:j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:10

Sleeper schreef:
vuurneon schreef:
zijn ex mochten wij als contactpersoon houden, dus ook via haar verzekering het proberen te verhalen.

Anyway, bijna een jaar verder zijn wij daar nog mee bezig; eerst via die man gespeeld (tot hij van de aardbodem verdween want zijn telefoon werd afgesloten), vervolgens via de verzekering van haar (maar die wou niets zonder proces verbaal als bewijs... Maar ja die moest ik wel eerst lospeuteren bij de politie dus duurde ook even) en nu is alles nog steeds in behandeling.
)

Wat vaag dat de ex bij dit verhaal betrokken wordt. Was zij erbij? Was het haar hond? Haar verantwoordelijkheid?

De ex woonde vlakbij en werd gebeld op verzoek van de man, zij heeft de hond mee naar haar huis genomen (haar ex had immers geen dak boven het hoofd en geen cent om de hond naar de dierenarts te brengen) en ze had het erg met ons te doen (om die reden kwam ze ook direct, de situatie vond ze heel erg) Dus zodoende dat zij de verantwoordelijkheid nam en mochten wij haar verzekering aanspreken.
En wij hebben ook contact gehad met haar verzekering en die vond het ook goed, als wij alle bewijzen mee stuurde aangezien de vrouw nu de verantwoordelijk op zich nam en in de samenvatting van het proces verbaal staat dat ook aangegeven.
Wij hebben ook onwijs veel geluk gehad dat zijn ex zei; prima, ik ben contactpersoon en mijn verzekering mag benaderd worden.

Dus al met al nog een heel gedoe! (er is echt heeeeeel wat afgebeld na die tijd! Contact met de eigenaar van de hond (tot ie van de aardbodem verdween :+ ) met zijn ex, met de verzekering, met de politie... Pfff en nog wachten wij nog op het geld omdat het zo'n gedoe is)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:03

jury schreef:
Hier in de buurt probeer ik elke nieuwe hond en zijn eigenaar min of meer paardmak te maken. Dat kost dan een paar minuten maar levert tijden het rijden wel een hoop rust op. Eigenaren zijn minder gestrest, hond blijft luisteren en vinden paard veel minder en of interessant.

Dat doe ik inderdaad ook, en de meeste eigenaren reageren daar heel erg positief op en de meeste honden vinden het paard daarna een stuk minder interessant.

LecyTinker schreef:
Het is niet jouw schuld, maar ook NIET de hond zijn schuld. Het is de eigenaar van de hond zijn schuld.

Ik geloof dat het gros hier onvriendelijk is over de eigenaar, niet de hond. De hond kan er idd ook niets aan doen dat hij niet goed is opgevoed.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:31

Ik zou gewoon de politie bellen. Als de eigenaar van de hond wegloopt zou ik er net zo hard achteraan gaan.

Maar ik zou nooit die hond slaan of iets in de trent.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:38

Milan_lover schreef:
Ik hoorde dus net van iemand dat ik aansprakelijk ben als mijn paard die hond een lel verkoopt? Dat lijkt me eigenlijk niet helemaal eerlijk/logisch := Mijn paard gehoorzaamt namelijk super, zeker als ik ernaast sta blijft hij stokstijf stil staat, maar ik kan natuurlijk niet voorkomen dat hij zijn been een keertje naar achteren gooit..

Zweep kan ik nog wel eens oefenen, maar dat wordt hem niet denk ik, daar heeft hij al teveel nare ervaringen mee gehad...

Hij heeft de normale entingen gehad, is dat voldoende?

als jou paard die hond een keer schopt van die vrouw dan roep je ook terug hou je bek stom wijf ;)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:16

o god, vreselijk datsoort mensen die niet op hun honden letten, ik zou zó kwaad worden als ze m'n verzorgpaard beten! de stal waar ik rij is trouwens ook een hond die naar alle paarden loopt de blaffen, die is nu ookal 2x knock out getrapt, maar leert dr niets van... hier ook zo;
ben er zelf al een keer hard afgegaan doordat een hond ineens uit de struiken kwam springen, baasje liep gewoon verder nieteens vragen of 't gaat ofzo nee niet! en dan had ik nog ontzettend veel geluk dat m'n verzorgpaard niet naar huis is gerend maar dat we dr terug hebben kunnen roepen..
verder is ze al redelijk vaak aan de kletter gegaan door dezelfde hond echt ik kan dat mens wurgen! nooit sorry, roept dr hond nieteens terug, en 't ging dus zó ver dat m'n verzorgpaard zo ongeveer getraumatiseerd was door honden, als ik een hond aan zag komen wist ik dat ik er zo snel mogelijk af moest omdat ze ander aan de kletter ging, toen heb ik een paar maanden niet buitengereden, en nu weer aan het opbouwen, en nu gaat het gelukkig beter, maar vindt het zóó asociaal...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:10

LecyTinker schreef:
Honden horen aangelijnt te lopen en altijd volledig onder controle te staan.
Ik zou als ik jouw was melding maken van dit incident. Of je er iets mee wint, dat weet ik niet, maar dat die vrouw erop aangesproken wordt, vind ik meer dan normaal.
Mijn honden lopen buiten de bebouwde kom ook los, normaal gesproken mag dit, maar dan moeten we wel onder appêl staan. Wanneer een hond een dier aanvalt, dan ligt de schuld altijd bij de eigenaar.
Dn is de hond niet goed afgericht, of verzuimdde eigenaar verantwoording te nemen voor de hond ( dorhem e muilkorven of gewoon aangelijnt te houden).
Als jij de hond slaat, dan komt zij straks nog met het verhaal dat je het uitgelokt hebt ofzo.

dus? moet je dan maar je paard laten bijten met alle eventuele gevolgen van dien?
lijkt me niet, als ik buiten aan het rijden ben en er denkt een hond me aan te moeten vliegen (of mijn paard) dan verdedig ik mezelf en mijn paard en zal de hond een hijs met de zweep krijgen, beter een hijs van de zweep en afdruipen dan een paard met bijtwonden of een knock out geslagen hond omdat het paard het niet pikt

dat het uiteindelijk wel de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de hond is , ja heb je helemaal gelijk in, maar om dan maar niets te doen want "ow wat sielug" en "dan ga je het uitlokken" of "eventueel gezeik met de eigenaar van de hond" daar ga ik niet over peinzen, veiligheid eerst en daar kan een knal met de zweep goed bij helpen en zal in veel gevallen de minste van de verschillende kwaden zijn.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 17:45

Dank jullie wel voor de vele reacties!

Ik ga maar eens een mail naar de boswachter eruit doen, dan kan hij het misschien ook in de gaten houden :)