Pony valt me aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 19:40

Nee hij is niet van mij, maar ik en nog iemand zijn wel zn verzorgers. en we zoudenhem ook moeten beleren maar als hij zo doet word dat hem voor ons helaas niet. als het aan mij lag dan was hij al bij iemand anders geweest die er beter mee om kon gaan dan ons.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:43

Electrice vliegenmepper

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:44

[qoute]op het moment dat je hem pakt doet hij het niet. en er staan meer paarden in het weiland. maar als je alleen voor hem komt gedraagt hij zich meestal wel.[/quote]

Dus als je hem zelf pakt, niets aan de hand, maar als je een ander paard mee wil nemen valt hij aan, begrijp ik dat goed?
Is het nog een hengst misschien en/of de leider van de groep ondanks zijn jonge leeftijd?

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 19:45

Ja klopt. Als je een ander er uit haalt of ze binnen zet
nee hij is een ruin en absoluut niet de leider..;p
Laatst bijgewerkt door Riaaantje op 08-04-12 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:45

JJane schreef:
Electrice vliegenmepper

met de zweep kan nog wel maar dit?!
dat doe je toch niet???????????!!!!!!!!!!!!!!!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:46

@ JJane bij een pony die trapt? je moet al zo dichtbij komen om dat ding uberhaupt te gebruiken, en ik gok dat je zou kunnen rekenen op een goede trap.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:47

oei, als een paard dit bij mij zou doen had ik hem wel alle hoeken van de wei laten zien, dit is gevaarlijk voor iedereen die die wei in gaat! als je niet zeker van je zaak bent, niet de wei in gaan tenzij je iemand bij je hebt die voldoende overwicht heeft op dit paard, anders is er grote kans op ongelukken, want gericht trappen wordt al snel raak trappen. Als hij zich wel gedraagt als je hem wilt pakken, hem eerst even uit de wei halen en daarna je eigen paardje pakken?
Doet de eigenaar niks met dit paard, en weet hij/zij van zijn paards agressieve gedrag?

Als ik jullie was zou ik zeker dit paard niet gaan beleren zonder dat hij op de grond alle regels kent en daar respect voor heeft. Haal er iemand bij die hier genoeg verstand van heeft, misschien een grondwerk-instructeur/trice erbij betrekken die jullie hier mee kan helpen?

ik gok dat JJane een grapje maakte, een elektrische vliegenmepper geeft niet half zoveel stroom als een schrikdraad in de wei dus veel zin zou dat niet hebben :')

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:49

Vast binden aan de longeerzweep die vliegenmepper? Nee hoor... grapje!
Geen hengst, geen leider, dan moet hij echt een keer flink op zijn donder hebben vrees ik!

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 19:50

Ja de eigenaar weet ervan maar dat is de enige persoon bij wie hij niets doet.
Vooral omdat het een man is want daar heeft hij gewoon meer respect voor.
Zelf beleren hebben we idd al laten varen.. we brengen hem dan naar iemand toe die het wel kan.
Mijn probleem is dat ik vaak te lief ben maar als ik een tik geef dan is hij wel raak.

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 19:51

Hij heeft gewoon helemaal geen respect voor je. Mijn eigen paard heb toen ze dit deed een keer alle hoeken van het weiland laten zien en daarna van de bak. maar bij hem is het weer een ander verhaal.
Dit is het eerste paard waar ik echt problemen mee heb en gewoon bang voor ben en daar baal ik enorm van.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:56

Citaat:
JJane schreef:
Electrice vliegenmepper

met de zweep kan nog wel maar dit?!
dat doe je toch niet???????????!!!!!!!!!!!!!!!

Duuh tuurlijk niet. Maar ik ken geen paard waarbij een longeerzweep niet werkt.

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 19:58

Ik wel! hij dus
hij wijt misschien even terug om daarna nog ene keer te komen..
Vroeger beet hij heel erg
maar dat hebben we hem wel afgeleerd..

XxSasjuhh

Re: Pony valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:03

Misschien join up en heel veel ander grondwerk proberen?
Dan leert hij misschien dat hij onder jou staat?

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:05

Is wel een idee,
Heb je daar nog tips voor?
we lopen wel veel mt hem zadeltje op enzoo en daar is hij wel heel braaf mee.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:07

juist omdat je er bang voor bent heeft het nu geen zin om met dit paard te gaan werken, hij heeft schijnbaar heel goed door bij wie hij iets kan maken en bij wie niet. Probeer steviger in je schoenen te staan en reageer op hem hetzelfde als op je eigen paard, maak de regels duidelijk voor hem. Hij mag niet in je buurt komen als jij een paard wilt pakken, trappen naar jou betekent een flinke mep met een zweep en dan bedoel ik ook echt een flinke, want een kleintje heeft schijnbaar geen zin. liever 1x een mep op z'n kont geven waar hij zich het apelazarus van schrikt, dan 10x een tikje waarbij de boodschap niet duidelijk is. Paarden onderling doen dit ook, als een paard na waarschuwen met de staart en dreigen niet weg gaat krijgt hij een gerichte trap met beide benen, en dat is nog even wat harder dan een zweep.

Denk je dat dit niet gaat lukken, zoek dan het gevaar niet op en haal hem even uit de wei als je een ander paard moet pakken. Liever iets langer bezig dan een trap krijgen :n

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:08

Ik probeer het wel gwn, hou niet echt van opgeven...
maar als ik een zweep meeneem dan word kan ik een eeuwigheid achter mn eigen paard aanrennen want die is panisch voor een zweep.. wat ze daar vroeger wel niet mee hebben gedaan |(

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:31

brownhorse schreef:

Ga niet zomaar een join-up proberen.
Grondwerk kan wel :j
kan hij wel normaal meelopen enzo?

Frostros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:58

Ik zou zoals al eerder gezegt op een zelfverzekerde manier het weiland in lopen. De houding die je uitstraalt is erg belangrijk. Dit heb ik onlangs zelf ook ondervonden. Als hij daar niet van onder de indruk is, dan zou ik het ook niet weten... Maar ik denk eigenlijk dat slaan niet zo veel zin heeft.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:02

sharontucker schreef:
brownhorse schreef:

Ga niet zomaar een join-up proberen.
Grondwerk kan wel :j
kan hij wel normaal meelopen enzo?

Als een paard aanvalt is dat niet zomaar

koppiekyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 00:54

probeer een join-up te doen het werkt zo:
1. zorg dat het paard in een longeer cirkel staat met een hoofdstel en maak je groot enjaag hem zonder stem weg
2.laat hem een paar rondjes doen tot hij op het gaat kauwen en zijn oor naar binnen richt op jouw en als hij ook zijn hoofd naar beneden heeft
3.ga schuin voor hem staan en jaag hem de andere kant op en net als 2
4. nu ga jehem niet meer opjagen e je gaat naar het midden van de bak
5 draai je nu weg van het paard en wacht tot hij naar je toe komt als hij het niet doet ga dan alle stappen weer langs

wat je met 1,2,3, bereikt is dat je hem blokeert naar je toe te komen en dat hij bij 2 zich over moet geven aan jouw als je je weg draait zeg je eigenlijk kom maar nu mag het en komt hij maar hij heeft zich overgegeven dus jij bent de gene die dus de leiding neemt

ik hoop dat dit werkt sterkte

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 01:18

Denk ook dat grondwerk veel oplost.. zou wel een x een lesje van iemand nemen die er verstand van heeft.. Ook al zijn het maar 1 of 2 lessen, maar je leert zoveel van de belevingswereld van het paard! Echt de moeite waard.. :j

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 01:20

koppiekyra schreef:
1. zorg dat het paard in een longeer cirkel staat met een hoofdstel en maak je groot enjaag hem zonder stem weg
2.laat hem een paar rondjes doen tot hij op het gaat kauwen en zijn oor naar binnen richt op jouw en als hij ook zijn hoofd naar beneden heeft
5 draai je nu weg van het paard en wacht tot hij naar je toe komt als hij het niet doet ga dan alle stappen weer langs

wat je met 1,2,3, bereikt is dat je hem blokeert naar je toe te komen en dat hij bij 2 zich over moet geven aan jouw als je je weg draait zeg je eigenlijk kom maar nu mag het en komt hij maar hij heeft zich overgegeven dus jij bent de gene die dus de leiding neemt

een join-up doen is geen slim plan, zelfs uit jou uitleg weet je niet hoe je het moet doen.
en als je het fout doet doe je eer kwaad dan goed.

TS ik denk dat dit meer een soort van spel is voor hem.
pakken jullie hem dan vind hij het goed, maar krijgt hij geen aandacht dan gaat hij zo doen.
als hij zo doet worden jullie boos, (negatieve aandacht is ook aandacht)
probeer hem te negeren, word het te gevaarlijk geef hem dan een goede tik en echt hard want hij mag best even voellen dat dit niet kan.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:33

'opjagen' kom je niet ver mee, met een join-up gebruik je lichaamstaal :j.
[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

koppiekyra schreef:

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:50

Moeilijk probleem, vooral omdat je bang bent (volkomen normaal hoor). Bij onze pony werkte het het beste als ik het initiatief nam en niet wachtte tot zij op me af stormde.
Je breed en groot maken (je eigen formaat maakt niet uit, je bent toch wel kleiner en lichter dan de pony), doelgericht en zelfverzekerd lopen. Zodra je ook maar vermoed dat hij op je af gaat komen, schreeuwend op hem af rennen. Je zult zien dat hij voor je wegloopt. Meestal is een paar maal zo doen voldoende.

In de dierenwereld zie je dit gedrag heel veel; denk maar eens aan een agressieve muis die op een kat afgaat. Drgelijk onverwacht gedrag werkt intimiderend. Pas echter goed op je eigen veiligheid en neem iemand mee.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:08

Dat het bestaat :oo
Echt waar, een paard die je ff aanvalt in de wei. Het enige wat ik heb meegemaakt is dat mijn verzorg merrie lelijk kon gaan doen als ze hooi had in de wei en ik bij haar wilde. Dan legde ze haar oren naar acher en draaide ze haar kont richting mij. Dit was dan wel geen aanvallen maar ik ben toen terug gekomen met de longeer zweep achter me, heb haar de kans gegeven om normaal te doen en zogauw als ze het weer deed flink met de zweep langs haar op de grond geslagen. Dat was al genoeg om haar zo te laten schrikken dat ze 3 rondjes rende en daarna braaf naar me toe kwam lopen om sorry te zeggen :7
Nu kijkt ze nog wel is ooit wat "boos" maar ze flikt het echt niet om haar kont te draaien of echt gemeen te doen. En als dit niet indrukwekkend genoeg was geweest voor haar, had ze een tik raak gekregen hoor.

Ik kan me niet voorstellen als je een paard mept met de longeer zweep dat hij echt niet voor je uit de weg gaat en gewoon door gaat met aanvallen. Als dit wel het geval is is het een heel serieus probleem, dan is jou pony gewoon vals en zal ik hem is ff flink op bootcamp sturen!