Hoe onderhouden jullie je leren jodhpurs en chaps?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mowgli23

Re: Hoe onderhouden jullie je leren jodhpurs en chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:42

Mijn chaps maar ik één keer in de zoveel tijd schoon en smeer ze in met gewone vaseline, de verkoopster zij dat ik zo de chaps soepel kon houden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:55

Ik zweer bij petrie cleaner setjes! Echt heerlijk spul, en zelfs na een dag op de mesthoop zien mijn ariat jodphurs er uit als nieuw! Het smeert fijn weg, je hebt weinig nodig, en de cleaner maakt goed en toch erg mild schoon :j

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:05

Peerke_ schreef:
Leerolie is doorgaans om het wat soepeler te houden, wat bij chaps eerder de bedoeling is dan bij laarzen.
Lederbalsem is eigenlijk nog beter om je leer producten te verzorgen.

Schoonmaken kan een enkele keer met zadelzeep, maar niet te vaak dit droogt het leer namelijk uit.

leerolie is helemaal niet goed. kreeg ik bij divoza te horen de stiksel gaan hier door los.
ik doe het zelfde als mijn petrie laarzen zadelzeep invetten en daarna nog speciaal spul waar ze mooi zwart van blijven.
en voor het rijden aan doen en na het rijden gelijk uit doen :+

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:18

Spetterrr schreef:
Peerke_ schreef:
Leerolie is doorgaans om het wat soepeler te houden, wat bij chaps eerder de bedoeling is dan bij laarzen.
Lederbalsem is eigenlijk nog beter om je leer producten te verzorgen.

Schoonmaken kan een enkele keer met zadelzeep, maar niet te vaak dit droogt het leer namelijk uit.

leerolie is helemaal niet goed. kreeg ik bij divoza te horen de stiksel gaan hier door los.
ik doe het zelfde als mijn petrie laarzen zadelzeep invetten en daarna nog speciaal spul waar ze mooi zwart van blijven.
en voor het rijden aan doen en na het rijden gelijk uit doen :+

Inderdaad :j van zadelzeep, zadelsmeer/ledervet/lederolie gaan de kwetsbare dunne stiksels van je schoenen kapot. Als je een keer niets anders hebt kan het niet zo veel kwaad, maar als permanent onderhoudsmiddel is het niet geschikt.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:28

Ik kreeg inderdaad ook als advies dat ik de leerolie alleen voor het hoofdstel moet gebruiken en schoenpoets voor m'n schoenen/chaps.

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:01

coroosje schreef:
Ik kreeg inderdaad ook als advies dat ik de leerolie alleen voor het hoofdstel moet gebruiken en schoenpoets voor m'n schoenen/chaps.

is eigenlijk ook niet goed moet je na gaan hoeveel stiksels in je hoofdstel zitten :+

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:17

Spetterrr schreef:
coroosje schreef:

is eigenlijk ook niet goed moet je na gaan hoeveel stiksels in je hoofdstel zitten :+

'mijn' verkoopster had het niet over stiksels maar over dat het leer van de schoenen 'te dun' zou zijn en dat de olie dan niet goed wordt opgenomen?

kusjemerelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:32

ik vet ze in met speciaal spul , ik weet even niet meer hoe het heet , maar je kan t bij de schoenen winkel makerij kopen

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:13

Spetterrr schreef:
coroosje schreef:

'mijn' verkoopster had het niet over stiksels maar over dat het leer van de schoenen 'te dun' zou zijn en dat de olie dan niet goed wordt opgenomen?[/quote]

bij Divoza zeggen ze dat de Stiksels loslaten :+

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:26

volgens het vrouwtje van de winkel die ook een schoenenwinkel heeft: voor het gebruiken invetten met lederolie (waarom olie? Trekt beter in) gewoon met een kwastje heel "dik" insmeren. En dit 1x in de 3 maanden doen en tussendoor bijhouden :) Ow en vooral niet bij de verwarming laten drogen!

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:44

Ik zou ook niet teveel olie gebruiken bij schoenen, de stiksels zuigen vol en worden daardoor broos en het leer van je schoen wordt zacht en dat wil je liever niet, een schoen moet steun geven. Ik gebruik olie alleen bij oud leer en op de grote vlakken van zadel.

Zadelzeep en daarna lederbalsem.
En de Liquid Wax van Ariat is ook goed spul

Ariat zelf adviseert dat je met name de randen bij je zool, waar viezigheid komt, en de vouw bij je tenen goed moet insmeren, deze zones krijgen het meeste te voorduren, deze doe ik dan ook vaker, de hele schoen eens in de zoveel tijd

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:47

Je moet ze gewoon goed in vetten.

Ik heb kunstleer en lijken echt op echt leer en zitten ook heel lekker

marjolein93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:23

Als ze erg vies zijn bv onder modder zitten schoonmaken en eens in de maand behandelen met zwarte (of bruine, ligt aan de kleur van je jodphurs) schoensmeer!
Daarna nog inspuiten met protector, en ze zien er weer mooi uit!
Zo doe ik het altijd :)