Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Leonoor schreef:Heb wel eens perongeluk vergeten de kalkoenen uit te draaien bij opladen en ze gingen alle 8 prachtig door de bodem heen. Eigenaar van trailer niet gelukkig en ik ook niet. Paard er weer uit en kalkoenen ook uit.
Ik raad het je echt oprecht af. Niet alleen vanwege het risico van verwonding, maar je paard staat in een compleet andere houding, heeft weinig stabiliteit en grip, ook al leg je een dikke mat. Ik zou overigens ook erg bang zijn voor vast blijven zitten in die mat (zie je je paard al een stap zetten en de mat komt mee omhoog?).
Oefenen dus met kalkoenen draaien op vreemd terrein, desnoods 100 keer, maar elk paard kan dat leren. Ik heb zelf een slechte knie en heup en kan een hoef niet zo lang hooghouden. Mijn wedstrijdpaard heeft geleerd om de achterbenen op rust te zetten als ik de kalkoenen wil doen, kan ik op het gemak prutsen.
_Natasja_ schreef:Leonoor schreef:Heb wel eens perongeluk vergeten de kalkoenen uit te draaien bij opladen en ze gingen alle 8 prachtig door de bodem heen. Eigenaar van trailer niet gelukkig en ik ook niet. Paard er weer uit en kalkoenen ook uit.
Is het heel vreemd dat ik dan ook mijn vraagtekens stel bij de gesteldheid van de bodem?
Ontopic, indien niet absoluut noodzakelijk, niet doen.
Bodem is inmiddels geheel vervangen. Maar een grote brede tinker (1.66 hoog) die met al haar gewicht op puntige kalkoenen staat, reken maar uit...
Heb het altijd gedaan, ook met mijn vorige paard. Nooit wat gebeurd. Maar wel zorgen voor springschoenen rondom, daaroverheen transportbeschermers.wendyke schreef:Tooske schreef:Nou ja ik ben dan misschien de enige die het wel deed waarbij het goed gegaan is.
ik heb het nog nooit gedaan maar da ga ik zo ook houden ik zet mijn paard nooit met schroeven op de trailer stel je moet hard remmen ze kunnen zich niet houden. ik vind het gevaarlijk en dom !

anneliesdj schreef:Puntjes gebruik je in praktijk eigenlijk nooit, dat is voor keiharde kleigrond.
Concoursen zijn doorgaans op gras dus een stompe kalkoen is dan het beste, ik had altijd een bak vol maar gebruikte eigenlijk altijd grote stompe proppen. Zowel op nat lang gras als modderige zooi werken die het beste.
Wideapunten heb je alleen nodig als je veel over straat gaat (bv endurance of aangespannen)

Sowieso niet vervoeren met stiften, ik doe wel thuis al de gaten schoonmaken en olie-watjes erin. Sundral schreef:Ik doe het met jonge paarden/hengsten altijd, alleen ik draai 'stompe' kalkoenen dus geen punt. Wij hebben onze trailer er wel helemaal op aangepast dmv rubberen wanden, extreem dikke mat etc.