HELP! Ruin 4 jaar bijt constant.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:34

Wat een achterlijk advies, weet jij hoe snel een paard kan zijn, en weet jij hoe gevaarlijk het is om je gezicht in de buurt van een happend paard te houden? Bovendien lijkt me een mond met haar ook niet echt fijn.

Een tip voor ts: als je paard hapt, dien je aan het respect te gaan werken. Lees dit artikel maar eens door:

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... -problems/

Ik ben op zoek naar het artikel: When You Get Bitten… Say “Ow”, van Linda Parelli. Als ik de link kan vinden, zal ik hem hier plaatsen.

*Edit: gevonden http://www.thezenpen.com.au/docs/pr/parelli.pdf

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:57

DeSprinkhaan schreef:
Dit heeft een cowboy me eens getipt. Als hij jou bijt, bijt je terug in zijn onderlip (binnen de seconden). Schikt zich waarschijnlijk rot, en zal er in galop vandoor gaan, maar waagt het waarschijnlijk niet meer. Dus niet in een box doen.
Ik heb het overigens zelf nooit geprobeerd.

Wat een onzin :') en dan ook nog eens gevaarlijk. Je moet je gezicht namelijk verdomd dichtbij de tanden van het paard houden, iets dat hij klaarblijkelijk niet schuwt tegen mensen te gebruiken. Daarnaast is een paard verschrikkelijk snel, en om hem binnen het juiste tijdkader bij de onderlip te pakken te krijgen en te bijten, dan moet je superman heten... Tenzij dit een 1 april grap met vertraging is is het niet echt een advies dat ik de TS zelf zou willen meegeven, sterker nog, ik zou het ten zeerste afraden.

Jessix

Re: HELP! Ruin 4 jaar bijt constant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 07:33

Zorg dat hij je niet kan bijten, dus blijf uit zijn ruimte! Of sterker nog, hij moet uit jouw ruimte blijven!

Vaak is het niet agressief bedoeld. Happen is een uiting van een paard, de een doet het meer als de ander. Ik heb er een staan die gebruikt zijn mond zoals een ander zijn hand zou gebruiken, zonder echt te bijten. Ik zet hem gerust een stap terug als ik er last van heb. Verder mag hij zich van mij op die manier uiten. Lees de Parelli artikelen maar eens die Cassidy heeft geplaatst. Maar ik zie ook echt wel het verschil tussen een agressieve actie of een speelse actie.

Voor hengsten is het een spel. Als je tikken uit gaat delen, dan doe je gezellig mee en dat is nou juist de bedoeling. Wie achteruit stapt heeft verloren. (dus zet of jaag hem achteruit, uit jouw ruimte!)

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 07:48

Consequent zijn is inderdaad de oplossing.

Heb je misschien iemand die jouw paard niet kent(iemand die met paarden om kan gaan)
Dan kijken of hij het dan ook nog doet. Ik denk dat hij nu vooral de link bij jou heeft gelegd van: 'hey haar kan ik plagen'. Weet niet of het helpt maar misschien is er iemand die dus even kan helpen. Niet omdat jij het niet kan maar omdat hij misschien een foute link heeft gelegd.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:14

s6801881 schreef:
DeSprinkhaan schreef:
Dit heeft een cowboy me eens getipt. Als hij jou bijt, bijt je terug in zijn onderlip (binnen de seconden). Schikt zich waarschijnlijk rot, en zal er in galop vandoor gaan, maar waagt het waarschijnlijk niet meer. Dus niet in een box doen.
Ik heb het overigens zelf nooit geprobeerd.

Wat een onzin :') en dan ook nog eens gevaarlijk. Je moet je gezicht namelijk verdomd dichtbij de tanden van het paard houden, iets dat hij klaarblijkelijk niet schuwt tegen mensen te gebruiken. Daarnaast is een paard verschrikkelijk snel, en om hem binnen het juiste tijdkader bij de onderlip te pakken te krijgen en te bijten, dan moet je superman heten... Tenzij dit een 1 april grap met vertraging is is het niet echt een advies dat ik de TS zelf zou willen meegeven, sterker nog, ik zou het ten zeerste afraden.

Ik vond het eerlijk gezecht ook al een beetje vreemd en onmogelijk.
Dacht dat het misschien nog kon helpen, maar jullie heben gelijk: niet doen
Ben weer eens een clown... zucht

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:22

Mijn paard was ook een bijter, heb een litteken op mijn arm. Niks hielp, hij bleef bijten.Tot ik het ging negeren,ik wist ook altijd wanneer hij beet en ik deed dan een stapje terug en deed net als of i het niet gezien had.Ik hield vol en het werkte heel goed. Alleen de mensen die het niet negeerde werden nog steeds gebeten, dan zeiden ze hij beet weer.Dan zei ik ja hoe zou dat nou komen, omdat jullie er aan dacht aan geven.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:25

terug "bijten" heb ik ook bij mijn ruin gedaan toen hij enter was (was toen nog uitgebreid hengst :D )
Maar niet het feitelijke bijten met je tanden, maar in het vel naast de mond geknepen.
Lijkt wel veel op wat ruinen ondeling vaak doen. Dit was toen wel effectief!
Op dit moment (we zijn inmiddels 4 jaar verder) zit hij wel in de 'ruinenpubertijd'.
Verschrikkelijk veel last van grootheidswaanzin en denkt dat hij de leider is van alles en iedereen -:(-
Maar ik blijf bij de consequente benadering. Vervelend gedrag afstraffen op het moment van actie
en als ze om aandacht vragen, bijvoorbeeld tijdens het voeren? Volledig negeren!!! Wie de langste adem heeft zal dit winnen :P

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:53

Ik heb wel eens zitten neuzen in boeken,( aangezien mijn paard ook begon met heel erg bijten). Zo kwam ik bij een boek van Monty Roberts, en heb toen de tips gelezen wanneer je paard je bijt of probeerd te bijten met je hak op de kroonrand van hoef te gaan staan en dan zo naar beneden schrapen. (Ja het klinkt raarn dat dacht ik ook eerst) wel moet je het direct kunnen doen zonder aarzelen en opvallend zoeken naar de hoef om je voet erop te zetten. De volgende dag gewacht tot hij weer een poging deed om mij te bijten. Direct mijn hak op de hoef en daar schrok hij wel heel erg van. Maar heeft het naar 2/3 keer porberen nooit meer gedaan. Gebruik dit nog steeds. Maar blijft moeilijk om te timen en consequent blijven!

Misschien help ik je hiermee

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:53

Ik heb wel eens zitten neuzen in boeken,( aangezien mijn paard ook begon met heel erg bijten). Zo kwam ik bij een boek van Monty Roberts, en heb toen de tips gelezen wanneer je paard je bijt of probeerd te bijten met je hak op de kroonrand van hoef te gaan staan en dan zo naar beneden schrapen. (Ja het klinkt raarn dat dacht ik ook eerst) wel moet je het direct kunnen doen zonder aarzelen en opvallend zoeken naar de hoef om je voet erop te zetten. De volgende dag gewacht tot hij weer een poging deed om mij te bijten. Direct mijn hak op de hoef en daar schrok hij wel heel erg van. Maar heeft het naar 2/3 keer porberen nooit meer gedaan. Gebruik dit nog steeds. Maar blijft moeilijk om te timen en consequent blijven!

Misschien help ik je hiermee

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:15

Steeefjehh schreef:
Ik weet niet wat ik moet doen en overal staat dat je consequent moet reageren,maar als het voor hem meer een spel wordt dan werkt dat ook niet.
Als dat het geval is, dan reageer je niet goed/consequent genoeg. Mijn paard deed dit vroeger ook, hij is overigens ook pas geruind op zijn 4, en het werd echt een probleem. Ik heb geleerd mijn ruimte op te eisen en in enkele keren grondwerk was het ZO opgelost. Je moet dit wel echt blijven volhouden! Misschien ken je wel iemand die ervaring heeft met grondwerk en je wil helpen?

Mijn ervaring is dat hoe meer je er op gaat reageren door bv. een tik te geven, hoe meer het inderdaad een spel voor ze wordt. Dat is dus nièt de juiste aanpak. Ik weet niet of je hem nu regelmatig iets uit de hand geeft om te snoepen? Stop daar dan onmiddellijk mee; voer en snoepjes kan hij krijgen in zijn voerbak of van op de grond oid maar niet uit je handen en ook niet vanuit je zakken!

Grondwerk hoeft overigens echt niet saai te zijn (dat dacht ik namelijk vroeger altijd wel). Maar om het in de woorden van Petra Vlasblom van 2Moons te zeggen: je biedt je paard een nieuw contract aan. Maakt niet uit hoe het vroeger ging; vanaf vandaag gaat het zò en niet anders.