rijd ik met een verzekerde combi trailer met b rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:35

Blon_D schreef:
Als ik met de auto van mijn ouders een mazda van 1230 kg rijd met een trailer met met een incl laadvermogen rijd die 1500 weegt de totale combi is dus niet meer dan 3500 kg. Ik houd mij hiermee aan wet volgens het cbr. MAAR ben ik dan ook echt verzekerd mocht er iets gebeuren?

nee, zonder E rijbewijs moet de auto altijd zwaarder zijn dan het maximale gewicht van de aanhanger, en dan samen onder de 3500 kilo blijvend.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:35

Je auto is te licht dus heb je be nOdig helaas

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:51

Blon_D schreef:
janderegelaa schreef:
Steek dat geld liever in een BE rijbewijs...

voor een be rijbewijs heb moet ik minimaal 500 euro uittrekken( en dan nog geen garantie dat ik hem heb wegens faalangst). Terugkeuren kost max 70 euro...

Je hebt je autorijbewijs toch ook gehaald. Daarbij haal je het papiertje niet alleen om legaal te kunnen rijden maar ook om enigszins kennis van zaken te hebben.

janderegelaa

Re: rijd ik met een verzekerde combi trailer met b rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:53

Ik vraag me ook af of je niet te zwaar bent als je de trailer terug laat keuren. Er blijft maar 600 kilo over en een beetje KWPN-er zit daar zo aan. Ben je alsnog niet verzekerd.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 21:06

janderegelaa schreef:
Ik vraag me ook af of je niet te zwaar bent als je de trailer terug laat keuren. Er blijft maar 600 kilo over en een beetje KWPN-er zit daar zo aan. Ben je alsnog niet verzekerd.

ik heb ee fjorden merrie die 450 kilo weegt ( kort geleden op de weegbrug gehad) daarnaast zelfde type fjorden ruin ook zelfde gewicht

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 21:09

janderegelaa schreef:
Je hebt je autorijbewijs toch ook gehaald. Daarbij haal je het papiertje niet alleen om legaal te kunnen rijden maar ook om enigszins kennis van zaken te hebben.

ja maar je wilt echt niet weten hoe.. En hoe achterlijk veel geld ik aan examens heb moeten uitgeven. Daarnaast had ik een faalangst examen + medicatie ;( Zoals ik al eerder heb gezegd de lessen ga ik wel volgen voor de kennis en de ervaring. het examen wil ik alleen absoluut niet meer

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:13

met wat handen en standen mag het wel... alleen zou ik nooit met zo'n combi op pad gaan. :n
Vind zulke combi's in bepaalde situaties echt levensgevaarlijk. Ik zou dan eerder een flinke auto ervoor knallen die wat te vertellen heeft bij wat gewicht erachter.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:16

Een klein veewagentje zou misschien meer uitkomst bieden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:16

ulyse schreef:
Blon_D schreef:
voor een be rijbewijs heb moet ik minimaal 500 euro uittrekken( en dan nog geen garantie dat ik hem heb wegens faalangst). Terugkeuren kost max 70 euro...

Heb je een idee wat er gebeurt als je heel hard moet remmen, je heb je kostbaarste bezit in je trailer staan. Die wil je toch op een goed manier vervoeren zonder al te veel risico te nemen.

Wat er dan gebeurt is betrekkelijk.

Je moet je afvragen waarom je in de situatie beland bent dat je hard moet remmen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:21

janderegelaa schreef:
Een klein veewagentje zou misschien meer uitkomst bieden.

Inderdaad die zijn ideaal (spreekt uit ervaring :+ ) Wel wat aan de dure kant... maar een ouder model in deze crisistijden is echt goed te doen. Wel altijd even naar een weegpunt rijden met het auto'tje om te kijken of het vermelde gewicht echt klopt. Vaak zijn ze onbeladen al te zwaar :)

kylenniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:07

ik heb met hetzelfde probleem gezeten en mijn trailer terug laten keuren.
Nu rijd ik al vier jaar met mijn D pony door het hele land. Dus ik zou het terug laten keuren ts.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:22

kylenniekje schreef:
Nu rijd ik al vier jaar met mijn D pony door het hele land. Dus ik zou het terug laten keuren ts.

En volgend jaar is die actie achterhaald door de gewijzigde wetgeving......

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:37

ikke schreef:
kylenniekje schreef:

Dan kun je hem (de trailer) zo weer terug laten zetten op het oude (hogere) gewicht.
En tot die tijd kun je zonder E rondrijden.

kylenniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:17

ikke schreef:
kylenniekje schreef:

Ja, klopt volgend jaar, maar als ts nu op pad wil, zal ze niet nog bijna een jaar willen wachten en liever een paar tientjes spenderen lijkt mij...

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:52

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:36

janderegelaa schreef:

Kennis van zaken is heel belangrijk, helemaal mee eens. Echter tijdens het examen BE wordt er gekeken of je met een aanhanger van tenminste een bepaald gewicht kan rijden, niet of je veilig paarden kunt vervoeren. Wat dat betreft zegt een BE rijbewijs vrij weinig.
Een zwaar, levend dier vervoeren dat beweegt is iets heel anders als het vervoeren van een vaste lading. Daarmee wordt tijdens het examen geen rekening gehouden. Ik ken meerdere mensen die tijdens het eerste examen gezakt zijn, die al jaren paarden vervoerden, omdat ze te voorzichtig zouden rijden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:27

Suzan schreef:
janderegelaa schreef:

Kennis van zaken is heel belangrijk, helemaal mee eens. Echter tijdens het examen BE wordt er gekeken of je met een aanhanger van tenminste een bepaald gewicht kan rijden, niet of je veilig paarden kunt vervoeren. Wat dat betreft zegt een BE rijbewijs vrij weinig.
Een zwaar, levend dier vervoeren dat beweegt is iets heel anders als het vervoeren van een vaste lading. Daarmee wordt tijdens het examen geen rekening gehouden. Ik ken meerdere mensen die tijdens het eerste examen gezakt zijn, die al jaren paarden vervoerden, omdat ze te voorzichtig zouden rijden.

Suzan, het gros van de mensen weet niet eens hoe ze op de juiste wijze moeten controleren of de aanhangwagen wel goed op de kogel zit.

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 01:11

Ik vind nergens wat jouw auto mag trekken?

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 03:32

Dan heb je ook nog de kwestie of de auto wel voor jou als andere bestuurder(dan je ouders) verzekerd is, ook niet geheel onbelangrijk buiten alle andere getallenkwestie's om.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 07:15

KingMarco schreef:
Dan heb je ook nog de kwestie of de auto wel voor jou als andere bestuurder(dan je ouders) verzekerd is, ook niet geheel onbelangrijk buiten alle andere getallenkwestie's om.

klopt. Daarom bel ik vanmiddag de verzekering even op :j

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:02

janderegelaa schreef:
Suzan, het gros van de mensen weet niet eens hoe ze op de juiste wijze moeten controleren of de aanhangwagen wel goed op de kogel zit.

Moet je mijn post toch wat beter lezen.
Ik zei dat een BE rijbewijs geen garantie is dat je goed met een trailer met paard erin kan rijden.
Niet dat je zomaar, zonder kennis van zaken de weg op moet gaan.

Ik heb voor mijn combinatie geen BE nodig.
Ik heb er daarom voor gekozen om een paar lessen te nemen bij een rijschool met aanhnger, zonder examen te doen. Had tegen de instructeur duidelijk gezegd met welk doel ik dat deed. De instructur had mij meerdere dingen verteld, die hij aanraadde voor het rijden met trailer en paard erin, die bij het BE examen echter niet gewenst zijn.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:06

Suzan schreef:
janderegelaa schreef:

Moet je mijn post toch wat beter lezen.
Ik zei dat een BE rijbewijs geen garantie is dat je goed met een trailer met paard erin kan rijden.
Niet dat je zomaar, zonder kennis van zaken de weg op moet gaan.

Ik heb voor mijn combinatie geen BE nodig.
Ik heb er daarom voor gekozen om een paar lessen te nemen bij een rijschool met aanhnger, zonder examen te doen. Had tegen de instructeur duidelijk gezegd met welk doel ik dat deed. De instructur had mij meerdere dingen verteld, die hij aanraadde voor het rijden met trailer en paard erin, die bij het BE examen echter niet gewenst zijn.

dat wil ik dus ook! Een aantal lessen nemen maar het examen achter wege laten :)