Opmerkingen over gesteldheid paard op protocol

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Opmerkingen over gesteldheid paard op protocol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:41

Als ik het op het protocol zet dan "Paard is wel doorvoed!"
En dan hebben we het over een paard met vetbobbels op zijn billen en een nek met vetkwabben.

Ik heb er ook wel eens 1 in de ring gehad die een megabuik had alsof ze 13 maanden drachtig was. Ik had toen echt zoiets wat doe je met deze hoogdrachtige merrie nu nog op een wedstrijd. En toen kwam de middendraf. De kwaliteit hiervan kwam niet overeen met een hoogdrachtig paard.
Amazone na de proef even gesproken en wat bleek. Merrie had een koliekoperatie ondergaan en de buikspieren waren daardoor niet meer optimaal. Kortom een buiekwandcorrectie zou op zijn plaats zijn :).

De deelneemster had met dit paard dus al van alles meegemaakt tot een boze jury hoe ze het in haar hoofd haalde om met deze merrie te starten. En ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen want ik had ook zo iets van die is gek.... maar gelukkig eerst het gesprek aangegaan voor te oordelen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 17:00

Maar dat is dan toch super als je het uitzoekt voordat je oordeelt? Ik zou dat erg kunnen waarderen. Zowiezo, commentaar waar je wat mee kan (in de training) waardeer ik erg op een protocol.

Ik zal even kijken of ik een foto kan vinden waarop je kunt zien hoe ze alles laat hangen zeg maar. :o

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:10

KarinvdM schreef:
Dimple schreef:
Karin, wat noteer jij dan als de ruiter een paard in de weg zit?
Amazone zit paard in de weg of probeer te werken aan een onafhankelijke zit.

Ik wil "amazone zit tegen de beweging" nog wel eens gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:38

Maar hoe moet de ruiter daar dan uit opmaken dat ze te dik is en moet afvallen?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:47

Ja, die opmerking krijg ik namelijk ook wel eens (op onderlinge wedstrijdjes hoor, KNHS ben ik echt nog niet aan toe) en dan ga ik er toch meer van uit dat ik gewoon nog geen nette onafhankelijke zit heb (wat volledig waar is), maar m'n gewicht is nu redelijk op orde. Ik vind dat dus niet duidelijk genoeg.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 15:48

Ik denk dat 'amazone zit paard in de weg' nog het meeste de lading dekt.

Ik ben zelf niet super slank maar ook niet enorm, maar ik wist wel dat ik aan mijn zit moest werken (met name doorzitten) Maar dat had meer met ervaring en 'zit' te maken dan met mijn gewicht.

Dus wanneer je het over een onafhankelijk zit hebt in je protocol hoeft dat niet meteen gelinkt te worden aan gewicht zeg maar.

Ik zou het lastig vinden om dat soort dingen te formuleren, aan de andere kant.........je doet het ook voor het welzijn van het paard (en daar ben ik ook vanuit gegaan toen ik deze opmerking kreeg over mijn paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:50

Nou ja, daarom zou ik dan gewoon liever zeggen: schat, het lijkt me verstandig om af te vallen, want je overgewicht zit je paard in de weg.
Dan weet toch iedereen waar die aan toe is?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 09:28

:j

Lijkt mij ook, maar ik kan me voorstellen dat het heel erg lastig is om te zeggen.

Ik weet wel dat ik liever heb dat ze het over mij zeggen dan over mijn paard. Beetje raar ben ik wel :o ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:13

Als een paard echt in overconditie is (en dan heb ik het dus niet alleen over wat veel buik, maar ook een vetkraag op de nek en bijzettafeltjes op de billen) zet ik er ook wel iets over op het protocol.
Heb ook wel eens een paard in de ring gehad die rechtuit lekker kon bewegen, maar door de overmatige conditie moeite had met lengtebuiging (en dat uitte zich al in de grote volte en de volte 15 m), dus heb ik ook hier een opmerking op het protocol over gemaakt.
In dit geval had de overconditie imo nl rechtstreeks effect op het gereden zijn van de proef.

Echt (te) dikke ruiters heb ik nog niet meegemaakt, wel ruiters/amazones die niet lekker zitten op hun paard en op die manier idd hun paard in de weg zitten. Dat komt tot uiting in de oefeningen waar de zit een belemmering vormt voor de uitvoering, want lager cijfer en dus commentaar waarom, én in de houding en zit van de ruiter onderaan het protocol.