Minimum aankoop bedrag om je paard te laten keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:22

Kan wel een nieuwe post typen maar dan typ ik precies hetzelfde als Apple maar in iets andere verwoording.
Ik ga hier in mee:

Apple schreef:
Altijd klinisch laten keuren tenzij het inderdaad een veulen is of een bejaarde van 20 :-)

Boven bepaalde prijsklasse ook rontgenologisch en daarnaast zou ik een paard ook rontgenologisch laten keuren als het een jonkie is dat net in het werk komt/danwel nog moet beginnen (3,5 tot 4,5 jarigen). Een 8 jarige die al wat gedaan heeft hoeft van mij alleen klinisch gekeurd te worden (tenzij er aanwijzingen zijn dat er iets aan de hand kan zijn).

Met andere woorden: hangt helemaal van paard en situatie af.

@love_shyboy: dat hangt dus heel erg af van wat je met het paard wil. Als ik een grasmaaier zoek als weidemaatje wil ik op het oog een gezond paard en dan evt. op proef om te zien of er thuis geen gekke dingen naar voren komen (flinke kreupelheid/gedrag etc) Maar dan kan het me niet zo drollen of 'ie wel of niet goed is in zijn benen gestel. Hoeft immers toch niks te doen als gras eten en rondlopen.

Aan de andere kant, als ik een paard koop waar ik nog tientallen jaren op wil rijden dan laat ik die zeker wel klinisch keuren en eventueel zelfs ook nog röntgenologisch ookal ga ik er de sport niet mee in. Ik wil dan onbezorgde jaren hebben en dus ook voor een paard van 1500 zou ik dan misschien voor foto's kiezen...voor mijn eigen gemoed, ik wil er immers jaren mee vooruit.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:28

laten keuren door da ja, maar rontgenologisch is verplicht boven een bepaald bedrag (ik meen 3000 euro)
Verder gaat t mij er ook om dat als mijn paard dood gaat ik wel graag een nieuwe wil kopen....daar is de verzekering ook voor.

Toen ik mijn paard kocht ong 5 jaar geleden was dat overigens wel een ander bedrag dan nu.
Ik heb een criollo en die zijn nu bijna dubbel zo duur omdat ze niet meer per boot komen maar per vliegtuig wat de prijs aanzienlijk heeft verhoogd.
Dat houdt toch wel in dat mijn jaarbedrag behoorlijk omhoog gaat.

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 02:03

Apple schreef:
Altijd klinisch laten keuren tenzij het inderdaad een veulen is of een bejaarde van 20 :-)

Boven bepaalde prijsklasse ook rontgenologisch en daarnaast zou ik een paard ook rontgenologisch laten keuren als het een jonkie is dat net in het werk komt/danwel nog moet beginnen (3,5 tot 4,5 jarigen). Een 8 jarige die al wat gedaan heeft hoeft van mij alleen klinisch gekeurd te worden (tenzij er aanwijzingen zijn dat er iets aan de hand kan zijn).

Met andere woorden: hangt helemaal van paard en situatie af.

8 jaar vind ik een gevaarlijke leeftijd. Tussen de 8 en 10 komen vaak problemen als hko, artrose enz eruit.

Vanaf 12 met een behoorlijke staat van dienst in de sport durf ik ze met alleen klinische keuring te kopen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:42

connie64 schreef:
laten keuren door da ja, maar rontgenologisch is verplicht boven een bepaald bedrag (ik meen 3000 euro)
Verder gaat t mij er ook om dat als mijn paard dood gaat ik wel graag een nieuwe wil kopen....daar is de verzekering ook voor.

Die verplichting is uitsluitend als je het paard ook wil verzekeren. En het is je eigen keuze of je wil verzekeren of niet. 8-)

connie64

Re: Minimum aankoop bedrag om je paard te laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:25

de vraag is toch of je je paard laat verzekeren en tot welk bedrag> ;)
dus dit was mijn antwoord daarop.Ik snap je post niet zo goed ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:30

Nee, dat is niet de vraag. De vraag is of je een bepaald aankoopbedrag aanhoudt als grens om wel of niet te keuren. Lees de openingspost nog eens goed ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:33

Ik heb geen aankoopbedrag ik keur gewoon een paard. Geen discussie over mogelijk. En gelijk een goede keuring want klinisch heb ik niks aan dus rontgen en dan gelijk goed dus met hals en rug.

Tja en verzekering voor de dood ik blijf er bij als je goed spaart dat dat altijd beter is dan een verzekering.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:50

Als je als amateur een paard koopt bedrag doet er niet toe voor het rijdem zou ik hem laten keuren.
Een DA is als het goed is niet "verliefd" op het paard dus zal realistischer beeld/advies geven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:55

Mijn paard was €1500 en ik heb haar laten keuren