Zou jij een paard kopen met cornage?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:08

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:14

Interessant om te lezen Brainless, ze hebben het allemaal over een stemband die naar binnenhangt, bij die van mij was duidelijk te zien dat ie naar buiten staat, daarom dacht mijn DA ook dat ie geopereerd was. Maar later kwam hij daar op terug omdat ie toch nog wel iets bewoog.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:25

rowanda schreef:
hallo ik heb ook een paardje gekocht die conage had hij was 7 jaar ik wou ook wedstijden rijden maar was geen must in het begin ik heb hem naar huis gehaald helaas was hij erg slecht aan toe geen conditie ribbetjes mager dus was geen top conditie en zij conage was ook flink te horen tijdens het proefrijden.

wij hebben hem naar huis gehaald en opgeknapt met slobber en ruwvoer en ben begonnen met zijn conditie eerst kon ik maar 10 min draven en hij was kapot wij hebben dat netjes opgebouwd en binnen 3 maanden reed ik mijn eerste oficiele wedstrijd met hem en je hoorde hem nog amper iedereen was zo verbaasd over hem en baalde achteraf dat zei hem niet gekocht hadden.
het was voor hem erg belangrijk dat zijn conditie op pijl bleef dus 6 dage in de week rijden of in elk geval longeren.

hij heeft ZZ zwaar springen en dressuur gelopen tussen de paarden als E pony dus ik zou zeggen als je eventueel wel rustig aan zijn conditie wil werken en dat ook kan blijven bij houden dan kun je het doen.

wil je zo nu en dan eens lekker rijden dan niet doen want het is erg belangrijk dat je zo'n paardje in conditie houd en ook oplet of het niet te veel is wat je van hem vraagt.

hoop dat je der wat mee kan als je vragen hebt PB mag ;)

succes !!

zoals je ziet heb ik mijn uistpraken even onderstreept en dikgedrukt gemaakt er staat dus dat het voor hem erg belangrijk was en conditie is wel belangrijk volgens meerder Dierenartsen wat in mijn ogen onder conditie valt is ook de staat van het paard, zo nu en dan rijden is maar net hoe je het opgevat hebt want wat ik daarmee bedoel is dus 1 a 2x in de week en dan dus lange en/of zware ritten.

maar ieder zijn eigen mening.

rowanda

Re: Zou jij een paard kopen met cornage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:26

oowja en wat mij verteld is is dat conage teminste bij die van zijn luchtpijp was die niet voledig afsloot en niet zijns stembanden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:18

Een cornage operatie is inderdaad verboden in Nederland. Bij een operatie wordt nl de stemband vastgezet (cornage is verlamming van de stemband, meestal de linker) waarna het paard niet meer kan hinniken. Je ontneemt een paard dus een mogelijkheid tot communicatie met zijn soortgenoten. Daarnaast is het ook een riskante operatie waarbij nog heel wat mis kan gaan.

Cornage operaties mogen alleen als een paard er echt last van heeft. Meestal is het niet eens het paard dat er last van heeft, maar meer het baasje of in de meeste gevallen 'de omgeving'. Als je als beinvloedbaar paardenbaasje maar vaak genoeg hoort 'goh, wat hijgt jouw paard, is er iets' dan ga je het vanzelf raar vinden.

Lichte cornage hebben paarden geen last van. Tenzij ze bijvoorbeeld willen racen op de renbaan, dan kan het voorkomen dat ze niet genoeg lucht krijgen.

Mijn paard heeft cornage (vastgesteld bij aankoopkeuring). Nooit geen problemen mee gehad met rijden en wedstrijden. Inmiddels is hij met wedstrijd pensioen (20 jaar oud).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:21

Ja hoor, daar zou ik een goed paard niet om laten staan. Ik heb een paard gehad met cornage en daar was gewoon absoluut niks mis mee. Hij had er geen last van en ik ook niet ;). Dier liep ontzettend goed en had er rustig grand prix mee kunnen worden.

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 14:07

Ik heb idd ook ergens gelezen dat de operatie verboden is, tenzij het echt nodig is voor het welzijn voor het paard...
maar vind het wel heel leuk om te lezen van jullie, wat jullie nou zouden doen... Ik heb volgens mij nog nooit echt een paard mee gemaakt met cornage, dus heb er ook geen ervaring mee...
Helaas zal voor mij de koop van een eigen paardje nog fftjes moeten wachten... Eerst een paar maand geld op zij zetten om te kijken of we echt een paard kunnen onderhouden en kunnen bieden wat ie nodig heeft...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:13

ik zou geen paard kopen die cornage heeft, gewoon omdat ik dan niet kan doen wat ik zou willen met een paard. Dit zou ik niet eerlijk vinden ten opzichte van het paard. Indien ik een paard zou hebben die cornage zou ontwikkelen zou ik het accepteren. Echter bij aankoop zou ik verder zoeken.

GoldenDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:58

Operatie is gewoon toegestaan in nederland hoor. kost rond de duizend euro en is bij een aantal klinieken in nederland lopende band werk, doen er gemiddeld wel 3 of 4 per week. volledig herstel duurt slechts 2 maanden, daarna kan je weer normaal met je paard aan de slag.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:40

@friesiszwart: hoe bedoel je? niet kunnen doen wat je wilt met een paard? Hoe kan een cornage dat belemmeren?

@goldendream, hoe bedoel je toegestaan? voor zover ik weet is opgenomen in de wet dat deze operatie niet is toegestaan (zelfde wetgeving als het couperen van honden).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:44

Ik heb er eentje met cornage, flink aan de maat (1.82m),
die hoor je wel tijdens de galop, tijdens stap en draf niet.

Tenzij er meerdere paarden in de piste rijden en ze zenuwachtig wordt,
dan begint ze harder te hijgen.

Als ze stress heeft klinkt ze echt als een stoomtrein :\
Wij vermijden die situaties dus :-)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:38

mijn haflinger heeft cornage, hoe beter zijn conditie is hoe minder je het hoort in elk geval.
Ik rij endurance wedstrijden met hem (langste wedstrijd tot nu toe is 88 km), hij heeft er zelf weinig last van. Ik zelf hoor het vaak niet eens meer, ben er natuurlijk aan gewend geraakt, anderen horen het vaak wel.
Als ik samen met iemand rij dan meld ik vaak even dat hij cornage heeft zodat ze weten dat hij niet zo klinkt doordat hij te vermoeid is ofzo...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:44

Het ligt er aan hoe erg het is. Als je het alleen in galop een beetje hoort vind ik het, afhankelijk van de prijs, niet zo'n punt.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:15

Hier op de manege hebben we een paard met cornage. Heeft toch nog Z gelopen met cornage. Het is niet irriterend, vooral in de galop hoor je het.
Zou er geen paard voor laten staan.

Sonja_vRJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:03

zolang het in lichte mate is en het het paard niet stoort/belemmert zal ik hem/haar er niet om laten staan

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:16

PercyLeen schreef:
In welk opzicht had die van jou er last van Vainqueur?

Zijn conditie bleef op een zeer laag punt hangen en was erg benauwd bij hoge inspanning. Ook zweette hij erg veel en werd tijdens het parcours moe, bij hindernis 8 of 9 tikte die altijd een balk mee omdat die de kracht niet meer had om omhoog te komen. Verder was bij endoscopie een volledige verlamming te zien in graad 3/4. Dus dit was meer dan genoeg reden om te opereren volgens de kliniek. Nu nergens meer last van! Hij blijft alleen gemakkelijk zweten maar dit is zijn natuur, zomers in de wei zonder deken in z'n zomervacht voelt die ook klam aan bij erg warm weer.