Paard flipt totaal als je er eentje uit haar kudde haalt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:15

Het antwoord op een hele hoop gedragsproblemen, ook voor deze: ga grondwerk doen. Als je grondwerk gaat doen bouw je een band op met je paard en gaat het paard jou zien als leider waardoor deze (waarschijnlijk) minder verlatingsangst heeft omdat deze dan niet meer het idee heeft 'alleen' te zijn zonder de kudde.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:16

leoenpat schreef:
nee het lijkt zo simpel maar is best lastig op te lossen. Ben op zoek naar een gouden tip:))) En morgen ga ik filmen wat er gebeurt, dat ze als een dolle furie tekeergaat.
@Tigra_: Als je het ziet begrijp je dat ik dat risico niet durf te nemen. Ze gaat als een dolleman tekeer, met haar 1.74 gooit ze zich nog net niet tegen de omheining aan. Ben gewoon bang dat ze een been breekt .. ze is niet meer af te remmen gewoon.

Ik denk dat je jezelf niet te veel ramp scenario's moet wijsmaken. Niet vervelend bedoelt. Maar wij zien al van alles gebeuren maar ondertussen zijn paarden niet achterlijk en gebeurt en niet zo snel iets mits je alles veilig afmaakt. Ik zelf kijk liever niet als mijn paard druk is wat ook regelmatig gebeurd maar in werkelijkheid is er eigenlijk nog nooit iets gebeurt.
En anders zorg je voor een 2de persoon die zorgt dat ze niet te kort bij de omheining kan komen. Of neem je ze beide uit wandelen maar inplaats van met elkaar ga je uit elkaar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:21

dorientjuh schreef:
Het antwoord op een hele hoop gedragsproblemen, ook voor deze: ga grondwerk doen. Als je grondwerk gaat doen bouw je een band op met je paard en gaat het paard jou zien als leider waardoor deze (waarschijnlijk) minder verlatingsangst heeft omdat deze dan niet meer het idee heeft 'alleen' te zijn zonder de kudde.

Dat klinkt leuk, ware het niet dat dit paard het best ok doet als de eigenaar haar alleen uit de kudde haalt. Het gaat er juist om als er een ander paard uit de kudde vertrekt (ongeacht welk paard) dat ze dan zich op loopt te winden. Zoals ik het begrijp is het een kudde van 5 paarden, dus ook niet echt heel klein oid.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:22

leoenpat schreef:
Ik zal het morgen filmen dan zie je wat ik bedoel . Verder een geweldige merrie , is hartstikke braaf, maar we willen onze lusitano langzaam wat dingetjes leren en dat is nu bijna niet mogelijk Afleiden is niet mogelijk want ze is helemaal blind en doof voor alles. Boosworden heeft een tegenovergesteld effect. Dan raakt ze nog meer in paniek. Verder nooit problemen met haar maar dit is lastig.

Poe jeetje moeilijk verhaal. En ze is ook nog blind en doof? Dan is het al een wonder dat ze idd nog niet in de omheining of tegen een ander paard aan is gekomen.
Kan je niet echt tips geven. Hoe is ze als ze alleen in de paddock of wei gaat. Dus zonder de andere paarden. Zodat je kunt trainen met de andere?

Apple

Re: Paard flipt totaal als je er eentje uit haar kudde haalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:23

Lezen is ook een vak :))

Blind en doof als ze zo door het lint gaat :)) . Normaal gesproken niet blind en doof :))

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:33

Inderdaad blind en doof als ze zo door het lint gaat := .. Ze is niet echt blind en doof :+..

Ik ben de dochter van leoenpat, we doen het vaak al samen. Mijn moeder staat bij het hek bij de merrie en ik ga dan een stukje het erf op met de Lusitano en een klein stukje wandelen, om haar te laten wennen. Bovendien vind ze het ook erg leuk en doe je haar er ook een plezier mee. Maar helaas gaat dat dus niet aangezien de merrie zo gaat flippen. Ook als je de andere paarden eerst in de paddock zet in de ochtend en de merrie staat nog in stal, springt ze bijna over haar stal heen. Ook al probeer je haar te kalmeren. Ik ben erg benieuwd hoe ze gaat doen als ze in het weiland staat en hoe ze daar gaat reageren..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:35

Apple schreef:
Dat klinkt leuk, ware het niet dat dit paard het best ok doet als de eigenaar haar alleen uit de kudde haalt. Het gaat er juist om als er een ander paard uit de kudde vertrekt (ongeacht welk paard) dat ze dan zich op loopt te winden. Zoals ik het begrijp is het een kudde van 5 paarden, dus ook niet echt heel klein oid.

Oh dan heb ik verkeerd begrepen. :)

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:37

Kudde bestaat trouwens uit 3 paarden. de 15 jarige merrie, een bijna 3 jarige merrie en een veulen van 10 maanden

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:38

Mijn paard heeft hetzelfde, maar alleen als ze op stal staat, en niet zo heel erg als er 1 weg gaat, als ze helemaal alleen achterblijft wel behoorlijk erg... Na mijn weten heeft ze dit altijd al gehad en is ze daarmee geboren, kan er dus weinig aan doen! (;

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:52

Kleine kudde dus. Misschien nog een extra paard erbij zetten? Is er niet een buurmeisje met een shet die erbij kan?
Blijkbaar heeft ze te weinig steun aan het veulen en raakt dus zichzelf kwijt als de lusitano weg gaat.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 15:56

@Apple:Zou kunnen, hoewel het niet uitmaakt in heftigheid of ik het veulen of de Lusitano eruit haal, beide reageert ze even heftig op.

Maar de merries gaan zaterdag naar het land, komen in een grotere kudde, ben benieuwd of er dat iets zal veranderen aan haar gedrag. Ze komen bij een paar ruinen te staan. En blijven het hele weideseizoen weg van huis.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:57

Dat zou hopelijk al schelen.

Hoop dat je dan langzaam maar zeker met de Lusitano aan de slag kunt gaan.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:58

Wie zijn 'wij'? Ofwel: hoeveel handen heb je ter beschikking?
In je eentje wordt dit wel erg lastig, maar als je met meer mensen bent zou ik een (tijdrovend) therapietje proberen. Een paard kan niet tegelijk geconcentreerd en hysterisch zijn, dus als het probleem is dat ze hysterisch wordt, zorg dan dat ze zich moet concentreren (en geloof me, ik weet heel goed dat dit veel gemakkelijker is gezegd dan gedaan).
'Therapie' komt er in de basis op neer dat de merrie aan het werk moet zodra ze hysterisch gaat doen. Ik zou iemand meenemen naar de wei/paddock die een ander paard pakt en dan zelf deze merrie pakken. Hoofdstel/kaptoom om, longeersingel eraan en de longe vastmaken. Dan die ander met het andere paard weg en zodra merrie begint te stuiteren aan het werk. Zo rustig als kan en zo lang als nodig. Als de wei groot genoeg is zullen de andere paarden echt niet zo dom zjin om in de weg te gaan lopen (ik longeer regelmatig zelf gewoon in de bak terwijl daar dan een vriendje gewoon los loopt. Vriendje is allang blij dat die niet aan de beurt is, dus die gaat lekker in een hoekje staan kijken of gaat rollen of gaat er zelfs gewoon bij liggen slapen). Zodra merrie kalmer wordt mag ze langzamer, zodra ze zich gaat opfokken moet ze harder. Op die manier kan ze de adrenaline kwijt op de manier die daarvoor bedoeld is, door te bewegen, maar kun je voorkomen dat ze zichzelf steeds verder opnaait (wat ze doet als ze hysterisch rond gaat rennen in plaats van in balans op vier benen. Overigens ga ik er nu wel van uit dat je goed kunt longeren). Als mevrouw kalmeert, krijgt ze haar kuddegenootje terug. De eerste sessie gaat heel moeilijk worden, maar als het je lukt om haar goed aan het werk te zetten (en met 'goed' bedoel ik dat ze lekker loopt en niet met weggedrukte rug alsnog zichzelf steeds verder opnaait) zal ze vrij snel ontdekken dat rustig blijven nadenken beter werkt dan hysterisch worden. Afhankelijk van hoe intens die eerste sessie wordt kun je ook meerdere sessies op dezelfde dag doen. Heel belangrijk is de timing in het longeren. Als ze teveel tijd krijgt om hysterisch te worden, wordt het heel erg moeilijk om haar via het werken weer te kalmeren, maar als je te snel te veel vraagt heeft ze amper door dat een ander paard wordt. Kwestie van een beetje uitproberen. Als extra voorbereiding kun je haar eerst een paar keer aan de longe nemen in de kudde zonder dat er een paard weggaat, zodat je zelf ook even kunt wennen aan het longeren op een vreemde plek en met het gezelschap van de rest van de kudde. Bovendien leert de rest dan ook meteen dat het normaal is dat er gelongeerd wordt in de groep en dat ze dat gewoon kunnen negeren.

Je kunt er op rekenen dat een paard het zelf ook helemaal niet leuk vindt om hysterisch te zijn. Als de merrie doorheeft dat je haar juist helpt om rustig te blijven en zich lekker te voelen (adrenalinerush vinden paarden netzomin fijn als wij) heb je kans dat ze juist gaat zoeken naar jouw aanwijzingen om rustig te blijven. Als ze zover is kun je gaan onderzoeken of je haar ook op een andere manier kunt afleiden als een kuddegenoot wordt meegenomen (met een snoepje, massage of misschien zelfs een vrijheidsdressuuroefening los in de wei, het gaat er om dat haar hersens bezig zijn met iets anders dan het vetrekkende paard, het is totaal niet van belang wat dat andere is).

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:04

Maura, volgens mij heb je hier wel hele goeie tips! Is het misschien verstandig om zoiets met een goeie gedragstherapeut te gaan oefenen?

Het klinkt zo heftig dat het denk ik lastig is op te lossen zonder professioneel iemand die weet hoe zij of hij op bepaalde momenten moet ingrijpen of juist moet laten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:10

Dus als ik je posts goed begrijp blijft de lusitano thuis en de rest op de wei, probleem opgelost, ook als de lusitano erbij op de wei staat denk ik dat je probleem een stuk minder word als ze in een grotere kudde staat. Eventueel kun je haar wat kalmerends(etherische olie of pavo nervcontrol gaan geven) toedienen maar dat heeft nu niet zoveel nut meer aangezien ze verhuizen. Ook tegelijkertijd met haar werken en dan zorgen dat je met oefeningen haar hoofd laag houd, hierdoor maken ze endorfine ipv adrenaline aan, makkelijk gezegd maar misschien is het een optie. Wel is het zo dat, op het moment dat je aandacht aan haar schenkt wanneer ze flipt dat je dan haar gedrag bevestigd. Dus is er geen direct gevaar dan ook niets doen richting haar.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 16:54

@Maura, dank voor je uitgebreide antwoord, super, heel leerzaaam, ik denk dat je tips heel waardevol zijn. Enige is dat het veulen misschien in de weg zal lopen die probeert natuurlijk een kijkje te nemen bij het longeren, maar daar vinden we wel wat op. Ik hoop dat zoiets lukt want de merrie is enorm sterk maar in principe zou dit moeten lukken. Dus eigenlijk aan het werk zetten zodat ze haar focus verlegd.
@bigone:ik begrijp niet wat je nu zegt, aangezien alledrie de merries bij elkaar op de wei komen samen met 2 ruinen. Dus de Lusitano blijft niet hier alleen. Ik sedeer liever niet als het niet strikt noodzakelijk is. Ik zie wel wat in de tip van Maura maar misscien hebben we daar wat hulp bij nodig van iemand maar dit zou zker wel eens iets kunnen zijn dat zou kunnen gaan werken!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:01

Is het misschien een idee als je ze allemaal op stal hebt staan om dan 1 in de paddock te zetten en dan de merrie er bij te zetten?
Dan zet je haar erbij en neem je haar niks weg?

Kun je misschien toch met je jonge merrie trainen.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 17:53

Maar branka 16 dat hebben we gedaan al op die manier en dat maakt niets uit. Als we de Lusitano eruit halen, dan staat de zwarte merrie samen met het veulen. Dat maakt niets uit ze wordt toch helemaal gek. Ongecht welke volgorde we het doen. En de Lusitano vindt het geweldig als we haar eruit halen, maar ja we doen dit dus maar een minuut of 5.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:18

Nee de lusitano merrie er gewoon niet bij in zetten.
Alleen de merrie met het veulen naar buiten.
Dan haal je niks uit haar kudde snap je?

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:27

Ook dan ziet ze dat de Lusi er niet is, en ze kijken uit op ons erf dus dan zal ze ook meteen de Lusi kunnen zien als ik op het erf ga lopen met haar.. Dus dat helpt ook eigelijk niet

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 18:36

Ja nu snap ik het. Ik denk dat goed gaat , want de Lusitano gaat het laatst de paddock in en dan is ze heel rustig, heeft niet door dat er eentje weg is uit haar kudde. Maar....we zouden moeten uitproberen wat ze doet als we dan met haar het erf af gaan lopen. Ik denk dat ze dan wel weer gaat flippen. Dan denkt ze namelijk weer dat er eentje gaat verdwijnen. Maar smorgens is het geen probleem als ik de Lusitano later erbij zet, dan is ze niet wild verder. Dat voelt kennelijk niet alsof er eentje uit 'haar'' kudde wordt wegeplukt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:44

Als ik het goed begrijp wordt het paard niet angstig, maar is ze vooral dominant.
Een echte Alfa dus (bazig/bezitterig typje).

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:51

leoenpat schreef:
@Maura, dank voor je uitgebreide antwoord, super, heel leerzaaam, ik denk dat je tips heel waardevol zijn. Enige is dat het veulen misschien in de weg zal lopen die probeert natuurlijk een kijkje te nemen bij het longeren, maar daar vinden we wel wat op. Ik hoop dat zoiets lukt want de merrie is enorm sterk maar in principe zou dit moeten lukken. Dus eigenlijk aan het werk zetten zodat ze haar focus verlegd.

Precies, je hebt het helemaal begrepen. Zie het als hulp aan haar (dat is het ook). Als jij er in slaagt haar focus te verleggen dan help je haar om niet overstuur te raken en zal ze eerder geneigd zijn om zich op jou te richten als er iets gebeurt dat haar overstuur maakt. Daar kun je ook in andere situaties die haar van haar stuk brengen heel veel aan hebben. Andersom werkt het ook zo dat als je er niet in slaagt dit gedragspatroon te doorbreken, de kans bestaat dat ze in andere situaties hetzelfde gedrag gaat vertonen. Niet om tegen te werken, maar omdat paarden nu eenmaal bij stress in een gedrag schieten dat ze gewend zijn. Dus een paniekerig paard is geneigd om steeds sneller in paniek te raken en een paard dat bevriest bij gevaar zal ook geneigd zijn om te bevriezen als het iets niet begrijpt (als dat wordt uigelegd als staken en het dier straf krijgt, kun je dan ook de meest onverwachte uitspattingen krijgen). Al met al is het dus heel belangrijk om zorgvuldig te werk te gaan en de tijd te nemen. Lukt het echt niet om de merrie kalm te krijgen aan de longe, breng dan de weggehaalde kuddegenoot terug en stop daarna pas met longeren op een moment dat de merrie zich rustig(er) gedraagt. Krijg je haar dan nog niet rustig aan de longe, ga dan met haar aan de hand werken tot ze rustig is. Wat er ook gebeurt, laat haar pas weer vrij als ze kalm is. Dus zorg dat je genoeg tijd hebt, zorg dat je met genoeg mensen bent om het longeren of werk in de hand over te nemen als dat nodig is, zorg dat je alles bij je hebt dat je nodig zou kunnen hebben en blijf zelf kalm en gefocust op het feit dat je haar aan het helpen bent. Succes.

Mahara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:37

Goede tip van maura, denk wel dat het voor veel mensen erg lastig is om goed te timen. succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:00

Ts, sedatie heb ik het niet over maar natuurlijke, rustgevende middelen, sederen is vragen om ongelukken. succes.