Kippen houden bij de paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:53

Wat een leuke reacties en wat grappig dat het dus werkelijk kan om kippetjes te houden bij de paarden in volle vrijheid! Ik zie het al helemaal voor mij, de kippen op de paardenrug :-) De wei met rijbak en inloopstallen is redelijk groot en rondom liggen ook weilanden en kuil-mais (zullen ze vast heerlijk vinden hihi) Als ze in de weg lopen onder het rijden, sluit ik ze op in de stal als ze zich laten vangen?

- Hoe oud moet een kuiken/kip zijn om buiten te mogen zoals ik voor ogen heb?

- Zijn kippen winterhard? Kunnen ze dus in de winter met strenge vorst ook gewoon buiten blijven met toegang tot de stal?

- En hoe zit het met die salmonella precies zoals Cassidy omschrijft? Ik voer de paarden alleen ruwvoeder, dus zullen ze niet snel in de voerbak gaan scharrelen en poepen denk ik zo?

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:54

Kippen sliepen bij ons op de paarden (zaten op de manenkam of op de rug) helaas viel er weleens een kip op de grond als het paard ging liggen en dan was de kip plat! Nu dus wel nog kippen in een hok maar niet meer los bij de paarden. Verder veel rovers (wezeltjes en vossen) hier dus kippen in de nacht in een hufterproef hok.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:55

Kippen zijn winterhard, maar bij extreme koud kunnen de zwakkere dieren wel doodvriezen. Maar goed, die extreme koud is zeldzaam :)
Enige dat bij ons de kippen de das omdeed waren de roofdieren, niet de koud, niet de paarden. (kippen hadden ook 1 ha ter beschikking, de paarden lang niet. Die kregen stukjes weide elke keer :) of in de winter alleen stuk winterwei)
Voerbak zaten ze nooit in, biks vonden ze maar saai :+

Angela

Re: Kippen houden bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:59

Onze kippen waren de afgelopen 2 winters in ieder geval wel winterhard :+

Ik heb mijn kipjes gekocht toen die net aan de leg waren (geen idee hoe oud dat was, geloof een paar maanden?)

mijn kippen poepen overal, maar niet in de voerbakken. Ze scharrelen voornamelijk tussen de paardenpoep, en dat eten onze paarden niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:02

De meeste kunnen goed tegen de kou al hadden wij er deze winter wel een bij met een bevroren pootje. Deze hebben we even binnen gehaald om op te warmen en toen kon hij z'n pootje weer bewegen en kon die weer buiten. En bij sommige(de hanen) zijn de kammetjes bevroren geweest. Maar er zijn er geen dood gegaan. Zijn wel de kippen die er voor kiezen om buiten te slapen.

Verity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:50

Wij hadden ooit een serie kippen met een haan in de weide van mijn shetlander lopen. Alles ging goed tot dat er een keer eten bij kijken en de haan teveel moed had verzameld om een hapje mee te eten. Het gevolg: Haan werd achtervolgd en heeft uiteindelijk zijn poot gebroken. Het dier moest tot grote spijt de nek omgedraaid worden. Sindsdien is er daarna geen voor geval meer geweest bij deze shetlander en de overige kippen. Maar vind het toch altijd oppassen geblazen. Gelukkig hadden de kippen daarna wel wat meer respect voor de shetlander en reden soms een rondje mee door de wei. Al was dat wel op eigen risico. Want als de shetlander het zat was kon je beter maken dat je van haar rug kwam. Tenzij je een rodeo kampioen bent natuurlijk ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:13

ik heb alles de hele winter buiten gehad en alleen bij 1 haan zijn kam ingesmeerd met vaseline tegen de vorst, zorgen dat je ze genoeg voert houd ze warm.

Ik fok mijn kipjes zelf en in het najaar doe ik het 'overschot' weg, meestal kunnen ze met een maand of 3 wel los mee met mama, daarvoor fok ik ze op in een konijnenhok in een box. Worden ze goed tam en na een week of 8 gaan ze overdag naar buiten.

Ik heb ze al 8 jaar samen en nog nooit 'last' gehad van salmonella, niks van gemerkt ook en ik ben er ook niet bang voor.

Trappen of pletten ook niet, mijn shets probeert ze vaak te vangen maar dat lukt hem ook niet, kippies zijn niet achterlijk hoor.

blauwemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:56

Kippen en paarden gaan prima samen!

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:54

Hier ook een positief beeld. Ik woon op een boerderij en daar zitten we met koeien, paarden, katten, kippen en konijnen. De katten en kippen lopen los en zitten voornamelijk in de koeienschuur. Maar een aantal komen ook bij de paarden stallen en ik tref ze eigenlijk alleen in de box aan in het stro en niet in de voerbak. (mijn paarden krijgen niet veel brok en reken maar dat die het tot het laatste brokje opeten als ik het in de voerbak doe). Mijn ene paard is heel lief en laat ook de kippen die besluiten te gaan broeden in zijn box met rust. Mijn andere paard is een boefje en heeft zelfs een keer de eieren opgegeten toen ik te laat doorhad dat hij bij het nest kon komen :-)

Een haan is natuurlijk best gezellig om erbij te laten lopen maar toch zou ik het niet zelf zo snel doen. Eieren krijg je ook zonder haan en met haan krijg je niet alleen eieren maar ook broedende kippen en dus een sloot kuikentjes. Ook heel schattig maar bij ons is de oorspronkelijke hoeveelheid van 8 kippen + 1 haan zich in 20 jaar toch wel uitgebreid tot ruim 100 kippen en hanen. Gelukkig wonen we vrij anders werden de buren gek van het gekraai.

Ik zou dus lekker alleen kippen nemen, en mocht je toch een haan willen, dan moet je of de eieren weghalen voor ze gaan broeden, of de kuikentjes deels weggeven, of bereid zijn tot een heleboel kippenvoer te kopen ;-)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:58

misschien kun je ze in een hok stoppen en ze daar elke dag tussen 3 uur, tot het donker wordt 'uitlaten'. dan leggen ze alle eieren in het hok, en ze zijn beschermt voor roofdieren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:02

Mijn ervaring is dat ze overal schijten en dus ook echt overal waar ze komen, dus ook op de boxdeuren, in t hooi, op de dekens enz. enz. en ze maken troep.

Nee hoor doe mij ze maar liever in een grote luxe kippenhok, daar kunnen ze doen wat ze willen en niet laten kunnen en het beschermt ze ook nog eens tegen roofdiertjes.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:03

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:28

Heerlijk die kippie's ( op beide manieren haha), we willen ze tzt ook graag op de wei laten rondscharrelen maar ook dan met een hufterproof nachthok van wege de vossen etc. Ik zit vlakbij de bosrand en het gebeurd hier helaas met regelmaat. dat is dan weer jammer maar over het algemeen gebeurd het alleen tijdens de nachten. Ook vanwege een evt ophokplicht is het wel handig een verblijf te hebben voor ze.

Is het nu touwens gunstig als de kippen de mest uitelkaar haalt? Scheelt dat weer met wormen etc? En de uitgetrokken mest is dat nu wel of niet gunstig voor je weide?

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:33

Wij hebben bij ons op stal ook kippen, maar bijna iedereen op stal vind het maar niks.
Ten eerste ze lopen de hele tijd in de weg, ze poepen alles onder en ze maken echt een k*t geluid.

Ook stond ik vlede x mijn paard te poesten en toen hoorde ik ineens een keihard gegil van een kippetje, was er een paard op gaan staan in een stal.. Nou en dat beestje was helemaal verlamd geraakt en die moet je dan uit zijn lijden gaan verlossen... Ook vind ik wel eens eieren in me stal ook niet zo fijn...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:45

Wat een hoop negatieve verhalen ook zeg := Bij ons leggen alle kippetjes netjes hun ei in het hok. Daar slapen ze ook, rond een uur of 5 gaan ze allemaal naar binnen. Kuikentjes worden hier !meestal! voorjaar geboren als het al wat warmer wordt, daar bemoeien we ons verder niet mee dat doet de kippengroep zelf wel. De hennen zorgen vaak samen voor alle kuikentjes, gaan ook al vanaf dag 1 mee naar buiten. Ze zijn wel winterhard maar zorg dat je hok wel geïsoleerd is en een pakje stro/vlas in het hok ligt, mocht het echt koud zijn dat ze dan wel droog en warm kunnen zitten. Hier overigens geen last van roofdieren, alleen af en toe kat. Maar dat kan altijd gebeuren, ze hebben dan wel een prachtig mooi leventje gehad dus dat is het dubbel en dwars waard!

Ook 2 keer per jaar ofzo even ontwormen en ontluizen.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:51

Waar mijn meisje eerst stond was er eerst een ruimte om de paddock heen waar de kippen lippen. Ze zaten daar goed maar in de winter werd het erg schraal daar. Eigenaresse had bedacht de kippen los te laten zodat ze ook op de paddock en de weide konden...

De eerste 3 kippen hebben het niet overleeft wegens mijn paard... Ik had daarna gemalen kip om uit de hoefjes te krabben. 4de kip is doodgebeten door de shet die er ook stond en ook een vos is daarna nog langsgeweest en toen miste we er nog 3...

Tja, kippen en paarden... het ziet er zo leuk, gezellig uit maar bij ons was het in de praktijk niets...

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:01

Kippen en paarden zijn volgens mij niet zo'n goeie combi :n
Ik had dit namelijk ooit gevonden op internet:
http://www.paardentips.com/kk_100070/ki ... ENGAUL8W0A
Mijn instructrice heeft ook kippetjes, maar die hebben hun eigen grasveldje en komen eigenlijk nooit in de stal. Is ze gescheiden houden geen optie?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:08

Onze buren hebben kippen en die maken netjes onze weide schoon :P
Als wij veulens hebben word er wel eens een kip vermoord maar over het algemeen kunnen ze heel goed met elkaar opschieten..
Laatst zat de haan zelfs op de rug van mn paard :')

Ze hebben wel een eigen hok en scharrelen over de straat enzo maar lopen nooit echt weg.
En veel rovers hebben we hier niet geloof ik, want ik zie nooit dooie kippen oid liggen.
En als je toch een paar rovers hebt laat je ze toch wat eitje uitbroeden dan heb je weer nieuwe :+

Ik vind het erg handig dat ze de poep uit elkaar halen dan regent het snel weg en blijft de weide mooi schoon :j

Ik denk trouwens niet dat kippen in het bijzijn van paarden op stok gaan.
Dus een apart hokje met wat stokken is wel gewenst.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:09

Hier ook gewoon kippen bij de paarden,
paarden staan winters niet op het land, maar gewoon op een stuk van een plein (stenen)
de kippen lopen hier gewoon door de hele tuin heen en dus ook bij de paarden op het plein en in de stal,
vinden ze heerlijk,
gooien fijn al de paarden poep over hoop :P (niet altijd handig met opruimen want je moet alles weer bij elkaar vegen)
zorg er wel voor dat de kippen een eigen stuk land hebben zodat ze weg kunnen komen zegmaar. als je dan zo'n vriendelijk paard hebt die je kippen probeert te pletten moeten ze wel ergens heen kunnen :P

ze kunnen btw wel gewoon in de winter buiten als er maar een schuil stuk is ..

Mahara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:38

Over het algemeen kan het wel maar ja je hebt altijd uitzonderingen.
Wel een leuk gezicht vind ik het altijd (het pletten daargelaten)

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 09:03

Update: Ik heb vorige week dus 3 kippen gekocht. Al wat grotere kippen die tegen de leg aan zitten.
En wonder boven wonder, het gaat heel erg goed tussen de paarden en de kippen!
Ik heb een nachthok gekocht voor de kippen en tegen de tijd dat het gaat schemeren, gaan ze zelf terug hun hok in (dus gelukkig niet zelf op kippenjacht laat op de avond). Overdag lopen ze vrij rond en ze lopen dus niet weg, blijven vooralsnog redelijk in de buurt hangen van hun nachthok.

De kippen lopen gewoon tussen de paardenbenen door of pikken zelfs al aan de benen en de paardjes vinden het allemaal best. En als het ze verveelt, dan duwen ze de kippen weg met hun snuit. Echt, zoooooo lief! :-)
Kortom, had het veel eerder moeten doen want het wordt steeds gezelliger in de knollentuin.
Bedankt voor julie tips en reacties, het is daarom dat ik het aangedurft heb en er nu zoveel plezier van heb.
Nu wachten op het eerste eitje :-)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:35

Wat leuk zeg !!
Veel plezier ervan nog.
En heb je foto's :o ??