Spanning en dan niet bereikbaar...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:59

@ hestejente : zo'n situatie heb ik dus letterlijk meegemaakt! Alleen niet met ezels maar met een belletje dat je wel hoorde, maar niet zag :+ Heel stom, want eigenlijk had hij van niks schrik (was een fietser met een hond met een belletje aan z'n halsband) maar hij hoorde wat en zag niks en aangezien hij alle onder controle moet hebben schrok hij daarvan, stond abrupt stil en begon te snuiven. Dus ik met al mijn moed "komop joh, niet stom doen, gewoon doorlopen, bospadje in". En ja, op dat moment ging hij dus 180° om .. Hij gaat nooit de loop op, maar toen ging hij wel .. Een stukje verder hem toch stil gekregen (vraag me niet hoe) en toen dacht ik "ja, hij staat stil, nu is mijn kans" en ik ben er vanaf gesprongen .. Maar ik wist totaal niet wat te doen, dus bleef ik maar wat rondhangen, denkende wat ik nu eigenlijk het beste kon doen, waardoor ik hem weer de kans gaf in zichzelf te keren en z'n instinct te volgen. En toen lag ik ineens op het fietspad en liep mijn pony x aantal meter verder :+ Gelukkig is het dan wel weer zo'n pony dat hij het zich allemaal bekijkt, bedenkt dat het niet normaal is dat ik daar op de grond lig, en dan gewoon terug komt kijken wat ik aan het doen ben ... Maar als ik toen wist wat ik nu weet had ik dat allemaal kunnen voorkomen :)

@ darkchrystal : je ziet, het is toch allemaal niet zo plotseling hé .. Vaak gaan er toch dingen aan vooraf en komt het vaker voor dan in eerste instantie lijkt. Maar het is goed als dit bij gewoon werken ook voorkomt, dan kan je eraan werken en het leren herkennen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:01

ja dat bedoel ik. Ik denk zeker dat het karakter is maar het kan ook best een oorsprong hebben.
Waar het vandaan komt maakt me verder weinig uit, wat ik er mee kan doen wél.

Ik ga eens zoeken naar die blogs.
Met rijden is hij ook snel verveeld. Uit zich dan niet in de 'waas',maar wel in ongeinteresseerd en flegmatiek worden.

sabine,vervelende ervaring....wel fijn dat ie terug kwam,haha.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:03

En dat belletje/ezels/gele bloemetjes zijn dan de trigger. Als je z'n angst niet serieus neemt is het inderdaad een práchtige keertwending en dan zoefzoef naar huis. Voordeel ervan is dat ik weet dat mijn paard kan piafferen en dat hij stopt voor spoorbomen (KLOINK met z'n borst ertegenaan, geschrokken mensen in intercity :Y) ) nadeel is dat het niet zo best is voor je paard, en ook niet echt voor je verstandhouding met 'm.

Blogs: http://www.carolynresnickblog.com
Het is een methode met zeg maar losse stukjes, ik gebruik ervan wat me past. Dus het is geen "programma" zoals bij parelli.

Anoniem

Re: Spanning en dan niet bereikbaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:09

@ darkchrystal : dat ongeïnteresseerd worden is al een voorteken als je het zo wil noemen, daar moet je al wat mee doen om te voorkomen dat je nog verder van huis bent ;)

Vervelende ervaring was het wel :j Maar heb hem toen echt wel leren kennen, vanaf toen wist ik dat hij het niet slecht bedoelde zeg maar, dat hij niet mij eraf wilde of hoe moet ik het zeggen .. want als hij echt niks van mij moest weten zou hij gewoon naar huis gelopen zijn ;) Maar ik ben er al een paar keer vanaf gegaan buiten (erg hé :+ ) en elke keer bleef hij braaf bij mij :)
En tijd daarna heeft hij mij die hersenschudding bezorgt en toen heb ik hem echt leren kennen. Ik had het geluk dat dit tijdens een les gebeurd is, toen heeft mijn instructrice hem aan de hand overgenomen. Toen het gebeurde (gewoon bokken & daarna hoofd omhoog slaan, is niet zo leuk voor je eigen hoofd :+ ) leek het ook plotseling en uit het niks, maar achteraf gezien was het ook weer spanning die zich opgebouwd had (weet ook waarom enzo, maar dat gaat te ver gaan in dit topic, als je het hele verhaal wil weten mag je altijd pb'en, dan zie je ook hoe "stom" het soms kan zijn ;) ) en ik had geen goede reactie. Toen het gebeurde was ook meteen mijn eerste reactie dat die "rotzak" moest draven/galopperen/gewoon vooruit .. Dit heeft maar een paar passen geduurd want toen stond hij vanzelf stil, ik kon ook niet meer reageren van de hoofdpijn .. Ik ben er toen af gegaan en mijn instructrice dus vanaf de grond aan de slag. Die les heb ik het meeste geleerd van allemaal, omdat ik toen kon zien hoe mooi hij wisselde .. Je kon hem echt zien gaan van "aanwezig" naar "afwezig" en dat het geen zin had om hem in die afwezigheid te gaan pushen want hij zou toch niet reageren (en als er reactie zou komen was je daar 9/10 niet blij mee). Toen heb ik dus echt veel geleerd, en sindsdien zie ik het ook zelf gebeuren en kan dus eerder ingrijpen .. Nu begint het zelfs al te komen dat ik het zie aankomen, en dat hij dus niet eens de kans krijgt om weg te zakken maar ik hem op voorhand al vraag andere dingen te doen. Nog niet 100% van de tijd, maar het begint toch al te beteren ;)

Ik heb de blog ook even opgeslagen :Y) Interessant om eens te lezen binnenkort :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:14

bij mijn pony kan het ongeinteresseerde ook gewoon zo blijven tot ie uiteindelijk op rust gaat stil staan,bij wijze. dan is hij juist extreem relaxed,zelfs lui.
het ongeinteresseerde als hij druk is, is een andere vorm,dan moet ik heel erg opletten...dan is hij niet bereikbaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:15

Ben het met Sabine eens dat het aankomt op voortekenen herkennen + daar adequaat op reageren.

Sabine, ook even een heeel eind naar beneden scrollen voor een blog over training + voedsel. Er gaat een wereld voor je open :wow:

Edit: TS bedoel je dat je 2 vormen van ongeïnteresseerdheid meent te herkennen? Wat gebeurt er als je bij de "luie" ongeïnteresseerdheid (waarbij hij zich voor jou afsluit) een oefening minder lang of minder vaak doet?
Laatst bijgewerkt door Koper op 19-03-12 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:16

Ik ga er goed op letten.
wel fijn dat mensen het herkennen bij hun paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:16

Gaat hij dan vanzelf stilstaan? Of hoe bedoel je dat "tot ie uiteindelijk op rust gaat stilstaan" ?

Misschien is het niet zo hoor, maar dat een paard op rust staat wil niet altijd zeggen dat hij ontspannen is, die van mij doet dat ook als hij even niet beschikbaar is ;) Dan lijkt hij heel ontspannen te lummelen, niks te doen, maar toch is het een teken dat hij het allemaal even niks vindt, en dan moet ik goed kijken hoe ik hem "aanpak" .. Dus als hij dat vanzelf doet kan het toch ook weer een teken zijn, vandaar de vraag ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:17

Citaat:
Situatieschets: ik rijd over de weg en langs die weg is een weilandje met ezeltjes waarvan ik niet vermoedde dat ze zo eng zouden zijn. Dan krijg je: draafdraafdraafBATShestejente knalt voorop d'r zadel want paard staat ineens stil. Hestejente denkt: dom paard, het zijn maar ezeltjes en wil doorrijden. Drijven, tikje erbij. Paard flipt steeds erger. Aan de kletter richting stal, zaagzaagzaag ( :o ) opdraaien, weer verder rijden. Weer bij dat weiland weer hetzelfde verhaal.
Oplossing: na draafdraafdraafBATS moet je afstijgen (hij staat al stil dus da's handig :+ ) en als je naast 'm staat zucht paard diep: o gelukkig, daar ben je! Ja tuurlijk ben ik er. Kom maar, het zijn ezeltjes en ze hebben gekke oren maar we kunnen er wel langs. Uiteindelijk tölt paard mee: engengenggggg! Maar hij gaat wel mee. En dan kun je gewoon opstijgen en verder rijden.
Als je dat structureel zo doet zal het steeds beter gaan. En in plaats van letterlijk om de paar meter (ja, zo erg was het) eraf te moeten kun je op een gegeven moment weer bijna normaal rijden. Hij heeft me tot wanhoop gedreven hoor... heb 'm ook door mensen heen zien rennen, mensen over het erf zien sleuren... mensen die het wel even op zouden lossen...

TS, jammer dat je z'n verleden niet kent. Wat bij mijn paard heel goed werkt is 'm de hemel in prijzen als hij er eenmaal langs is. Goedzooooo, suuuuuuuperpaard! Briesbries.
Met dwang wordt 't in elk geval alleen maar erger...

maar wat jij verteld dat doen heel veel paarden zo.

als ik vanaf 300 meter afstand die ezeltjes al zie dan weet ik dan appie gaat stoppen,want die vind dat ook reeeeeuze spannend!
nu is het wel zo dat appie eigenlijk een brilletje op moet omdat hij dan de boel wat beter bekijken kan,maar ja die hebben ze niet voor paarden :P

ik ken mijn dier door en door en weet dus dat die ezeltjes eng zijn,dus op het moment dat hij stopt ga ik maar voor het gemak bedenken of ik nog boodschappen moet halen en vertel hem ondertussen dat hij zo'n knappe kerel is en dat die ezeltjes ook wel heel erg raar zijn,maar dat ik súúúper trots op hem ben als hij toch maar door wil lopen.

ik ga NOOIT van mijn pony af,ik wacht wel tot hij beslist om door te lopen.
ik drijf niet,por niet,verhef mijn stem niet maar vertel ap wel dat hij zo'n grote knul is en voor mijn idee helpt dat.

met een groep op buitenrit ben ik ook altijd degene die zegt van ohw wacht even hoor,daar ligt een witte steen en dat vind appie eng!
of mensen, even geen galop want daar verderop staat een bordje wat er vorige week nog niet stond dus even wachten op ons!

je hebt er gewoon aparte paarden bij..en nu appie bijna 20 is had ik soms wel gehoopt dat het wat beter zou worden,maar alle witte stenen zijn nog steeds eng _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:20

En dat bedoel ik dus met adequaat reageren. Bij het ene paard moet je blijven zitten. Bij het andere niet.

Ik geloof je meteen hoor ellepel, dat meer paarden dat doen. Mijne deed het soms letterlijk om de paar meter. En dat is NIET leuk. Dat is ook niet apart. Het is gewoon heel zielig. Maar door het serieus te nemen reageerde hij steeds beter.
Laatst bijgewerkt door Koper op 19-03-12 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:21

[***] schreef:
Gaat hij dan vanzelf stilstaan? Of hoe bedoel je dat "tot ie uiteindelijk op rust gaat stilstaan" ?

Misschien is het niet zo hoor, maar dat een paard op rust staat wil niet altijd zeggen dat hij ontspannen is, die van mij doet dat ook als hij even niet beschikbaar is ;) Dan lijkt hij heel ontspannen te lummelen, niks te doen, maar toch is het een teken dat hij het allemaal even niks vindt, en dan moet ik goed kijken hoe ik hem "aanpak" .. Dus als hij dat vanzelf doet kan het toch ook weer een teken zijn, vandaar de vraag ;)

ja ik snap wat jij bedoelt.

stel,ben aan het rijden en heb al 4x de grote volte gereden...dan denkt meneer 'pffff boeiend'...wordt wat traag,wat slomer...wat ongeinteresseerd....als ik dan niks zou doen,nog 3x die volte wil rijden zeg maar,dan stopt ie.
gaat ie stilstaan. maar dan niet vol met die adrenaline spanning,maar gewoon 'relaxed'. beetje staan,beetje hangen.

de spanning waar ik in dit topic op doel,is echt alsof ik er niet ben.
in zijn eigen wereld zijn,mij niet zien,geen interesse in me hebben omdat hij met 'iets'in zijn hoofd zit.

maar wat jij vertelt snap ik....
ik moet eens beter kijken wat hij werkelijk doet als hij op mij relaxed overkomt.
want nu je het zo zegt,en ik denk erover na, realiseer ik me dat hij dan vaak ook wel wat afwezig en in zichzelf is, alleen dan dus op een rustige manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:23

@ ellepel : Misschien doen heel veel paarden dat, maar niet alle paarden bevriezen dan ook in hun hoofd ;)
Ik kan op zo'n momenten tegen [***] banketstaaf wat ik wil, hij hoort mij toch niet, hij weet niet eens dat ik er ben :+ Dus dan zou ik er denk ik liever afspringen (het het na die laatste niet meer meegemaakt en nu zit ik er niet meer op, dus weet het niet zeker ;) ) en mij zichtbaar maken, dan te hopen dat hij mij misschien toch eens zal horen en dan misschien toch eens zou willen doorlopen .. Bv. :Y)

@ darkchrystal : kijk eens aan, het gaat nog allemaal goedkomen ;)
Je hebt inderdaad verschillende manieren van afwezig zijn :j Maar met alle manieren moet je eigenlijk iets doen, bij de ene misschien wat dringender dan bij de andere, maar alle manieren kunnen uiteindelijk problemen geven ;) Als je paard is gaan stilstaan en die lijkt daar wat te slapen en er gebeurd ineens iets of je pushed te hard of weet ik het, dan kan die alsnog ontploffen, ookal lijkt die in rust te staan en helemaal ontspannen te zijn. Dus al die dingen zijn heel handig om te herkennen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:24

Met zo'n paard zou ik nóóit 4 keer een volte rijden. Niet achter elkaar. Wanneer ik rijd doe ik om de paar meter wat anders. Volte. Overgang. Schoudervoortje. Allemaal op 1 lange zijde. De hele tijd. Bezig houden, en vooral heel veel afwisseling.

Sabine, jij schrijft op waar ik naar zocht: bevriezen in z'n hoofd inderdaad :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:37

Anoniem schreef:
touwhalster gebruik ik bijna standaard....
prikje,duwtje,woordje...komt niet door.
het ziet er bijna uit,alsof hij 'weg'is....van de wereld,zeg maar...

Ik snap wat je bedoeld! De enige manier is hem uit die "trance" te halen en hoe vervelend ook dat kan soms alleen door hem even wakker te schudden door een beetje grof te worden.
Dus nietprikJE, woordJE duwtJE, maar flinke TIK, flinke DUW en schreeuw stem!
Als hij weer bij jou is wel aan het werk met waar je mee bezig was, en belonen natuurlijk!
Ik zou als je hem aan een halstertouw hebt i.p.d.v een hengsten ketting gebruiken. Klein rukje daar mee geeft een groter effect dan een touwtje, plus dat als hij er van door wil, je meer te vertellen hebt.
Waarschijnlijk heeft jou paard een verleden en sluit hij zich af in een stress situatie, als hij het even niet meer begrijpt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:40

Het is niet niet begrijpen Aerdenhout. Het is mentaal blokkeren. En de blokkade wordt met geprik, gepor en geschreeuw alleen maar groter.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:42

Mijn ervaring is echt anders! Mits natuurlijk op de juiste manier uitgevoerd!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:44

Prima, mag ik je dan uitnodigen voor een geheel nieuwe ervaring: wanneer je eens in de buurt bent maak ik voor jou een uitzondering en mag jij met mijn paard langs het kanaal wandelen. Rijden mag ook. Wat je wil. Ik ben goed verzekerd.
En dat is een serieus voorstel. In het kader van begrip kweken voor "zulke" paarden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:49

Leg dan eerst eens uit wat jou paard doet langs dat kanaal.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:38

Een paard is geen skooter of brommer die soms kapot gaat.
Een paard is een levend wezen en de mensen met paarden kunnen niet in het hoofdje kijken wat daar allemaal in rondspeelt.

F, F, F.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:45

Ik herken heel veel in dit topic, ik heb ook een paard wat een vorm van autisme heeft (en dat is helemaal niet vervelend bedoelt naar mensen die dit ook hebben, ik ben er juist van overtuigd dat dieren dit ook kunnen hebben) en die van schrik of spanning in een soort trance kan raken, of dat nou stilstaan is, of keihard rondrennen, hij ziet niets meer, hij hoort niets meer, er is simpelweg niet tot door te dringen..

Mijn beste vriendin heeft hem opnieuw beleerd en heeft dit soort uitbarstingen onder het zadel redelijk onder controle kunnen krijgen, als de knop omgaat is het maar half en we kunnen hem redelijk snel terugdraaien.

Mijn pony'tje is laatst overleden en ook toen draaide mijn paard volledig door.. ik kon maar 1 ding doen: zo snel mogelijk uit bak gaan en hopen dat hij niet door de omheining ging (gelukkig een hele sterke omheining, paps zag eerder in als ik dat een sterke omheining belangrijk is bij dit dier) Gelukkig ging het goed en kwam ze na een uur 'terug op aarde'. Dit was wel een hele lange aanval..

Inmiddels is ze verhuisd naar de paarden van mijn vriend, en dat gaat boven verwachting goed. Ik heb nog geen 'aanvallen' ontdekt, en dat verbaasd ons. Mijn vriend had er vooral een hard hoofd in dat dat goed zou gaan, die kan Zorro alleen omschrijven als 'geestelijk compleet gestoord'. Maar ook hij moet nu toch zeggen dat Zorro op de nieuwe plek erg vriendelijk en sociaal is naar mens en dier, en nog niets geks heeft gedaan :) Ik ben ook echt trots :D

Ik ben overigens helemaal met hestejente eens dat de mentale blokkade alleen maar versterkt word door te prikken, porren, geluiden te maken. Ik moet het wel eens doen, als ik bijvoorbeeld in de bak sta en mijn paard schrikt ergens van en hij schiet in die trance, en hij rent keihard rond, dan ziet hij me niet. Andere paarden ziet hij ook niet. Dan moet je voor je eigen veiligheid wel eens heel hard schreeuwen, springen,bewegen noem maar op, om hem van koers te laten veranderen. Zo heb ik ook wel eens een prik met een (gelukkig stompe plastic) vork uit moeten delen, anders had ik dit niet kunnen typen ben ik bang. Paard verandert van koers, en ik maak dat ik de bak uit kom. Is ze weer 'normaal' kan ik er weer veilig bij in.

Het is even een gebruiksaanwijzing, maar ik ben er 100% van overtuigd dat mijn paard hier niets aan kan doen. Ik kan een reden aanwijzen waardoor hij dit heeft (trauma uit het verleden) en zeker als je dat in je achterhoofd houdt, ben je vergevingsgezind. Verder is het ook een geweldig lief paard :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:06

aerdenhout1 schreef:
Leg dan eerst eens uit wat jou paard doet langs dat kanaal.

Hij zet zich schrap en verzet geen poot meer.

Zorro: gebruiksaanwijzing, och ja... ik zeg wel es: van hier tot Reykjavik, opgesteld in het IJslands en jammer genoeg niet gepagineerd. Ik denk dat ik de blaadjes nu zo langzamerhand wel min of meer op volgorde heb :Y) Natuurlijk is dat wel een ietsiepietsie erg overdreven, en hij boft dat hij zo ontzettend lief is (voor wie dat wil zien)
Laatst bijgewerkt door Koper op 19-03-12 23:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:08

mijn vorige instructrice heeft hem gigantische trap moeten verkopen omdat hij met longeren níet uit haar ruimte wilde en haar letterlijk omver beukte.
zij gooide het toen op dominantie,wat ik ook een tijd geloofd heb.
aangezien het ook dominant overkomt als je paard je omver walst.

herken veel,zorro..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:37

Ik vind het eigenlijk ook wel geruststellend om te lezen dat er meer paarden zijn die dit hebben/zo zijn is misschien een beter woord.

Mijn paard is ergens wel dominant. Maar dat staat volledig los van die aanvallen.. Die aanvallen zijn echt een 'kink in de kabel' en die kabel zit voor mijn gevoel ergens in de hersenen. Zo zie ik het.. Soms moet je tijdens zo'n aanval even heel hard zijn en je dier soms zelfs pijn doen. Anders heb je een hele onveilige situatie en dan moet je wel voor jezelf kiezen. Het dier komt wel weer over zo'n gigantische trap heen, maar jij komt er maar moeilijk overheen als zo'n beest over je heen klettert..

Het komt inderdaad dominant over als je paard over je heen walst, alleen zitten deze dieren even volledig in hun eigen wereld, in hun eigen angst en vluchtgedrag, en dan is er geen houden aan. Geen dominante maar echt een soort trance.. Mijn vriend noemt het pure gestoordheid, en ook dat is wel een goede naam :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:38

Over je heen klettert? Je moet er ook niet voor gaan staan :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:40

Vediep je eens in de horsenalities van Pat Parelli
Ik denk dat je met een introvert paard te maken hebt.
Echt binnenvetters, tot ze ontploffen. En dan kun je ze niet meer bereiken.
Aan jou de taak om uit te vinden hoe je kunt herkennen dat je paard die kant uitschiet, en hem daar voor die tijd uithalen.