Paard op afbetaling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:49

Ragdollcat schreef:
Vjestagirl schreef:
Ze mogen best per maand betalen. En zodra de laatste maand betaald is mogen ze haar meenemen, en tot die tijd blijft het dier gewoon waar het is...

Betalen ze ook stallingskosten? zolang het dier nog niet is afbetaald en nog bij jou staat, en als het ziek wordt? wie is er dan verantwoordelijk voor en wie draait voor de dierenartsenkosten op? Nee doe maar gewoon gelijk betalen of anders niks.

:j ook mijn eerste gedachte.

En zonder paspoort kan de nieuwe eigenaar er nog vanalles mee TS: verkopen, ergens anders neerzetten (verstoppen) en je nooit meer de rest betalen enz.

Ik zou het niet doen.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:52

Ik heb wel een paard gekocht op afbetaling. Aanschafprij was dusdanig hoog dat ik dat niet in een keer had, kan wel prima de rest van de kosten dragen. Alles is goed zwart op wit vast gelegd, beide partijen weten waar ze aan toe zijn. We kenden elkaar wel en hebben nog steeds contact, dat zal ook wel mee hebben gespeeld.

Dus ik zou zeggen, afhankelijk van hoe hoog het te betalen bedrag is, en hoe hoog de aflos zou zijn. (ik betaal nog steeds een flink bedrag in de maand...) Goed zwart op wit laten vastleggen (waarbij evt extra kosten voor de koper zijn).
Of inderdaad eerst laten aflossen en dan paard pas weg, maar dan zit je zelf nog steeds met het paard dat verzorgd etc moet worden.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 13:54

dank jullie wel voor de snelle reacties.
Ik schrik van de vele verhalen waarbij dit mis gaat.

Jullie bevestigen mijn eigen gevoel.
Ik zou zelf ook nooit een paard aanschaffen als ik de aankoopprijs al niet kon betalen ( het is ook niet zo dat ik duizenden euro's voor mijn poown vraag :p)

Ze blijft lekker bij mij, tot ze helemaal betaald kan worden!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:54

HHHMM gewoon paspoort EN paard in bezit houden tot volledig afbetaald :D

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 13:55

Anne_mieke88 schreef:
HHHMM gewoon paspoort EN paard in bezit houden tot volledig afbetaald :D

Juist, dat zou ik dan nog wel o.k. vinden!
In termijnen mag, maar dan blijft ze gewoon bij mij staan

Alja

Re: Paard op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:57

ik zou me idd ook nog wel een keer bedenken voordat ik zoiets zou doen :)

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:58

Als je een paard zo niet kan betalen, kun je het onderhoud al helemaal niet betalen!!!
Ik heb altijd geld achter de hand voor bijzondere huishoudelijke zaken... deze kan ik gelukkig ook 'aanbreken' wanneer mn paar wat overkomt.
Tegenwoordig moet je gewoon een goede baan hebben als je een paar wil kopen, en als je dat niet hebt... NIET AAN BEGINNEN!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:04

Ik ga ook mee met de vraag hoe deze mensen denken het paard te onderhouden terwijl ze de aankoop al niet kunnen doen. Ik kan me nog enigszinds voorstellen dat dit mogelijk is bij een paard wat een klein fortuin kost. Ik zou een paard van pakweg 6000 euro misschien ook niet in een keer kunnen betalen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet per maand genoeg overheb voor alle maandelijkse kosten.
Maar aangezien we het over een pony hebben, denk ik niet dat het aankoopbedrag zo spectaculair is?

En moest het bedrag toch astronomisch hoog zijn of je wilt vooral je pony verkopen ongeacht waar hij terrecht komt, zan zou ik het idd ook zo doen dat hij gewoon op de huidige stalling blijft staan, totdat het bedrag is overgemaakt. Kan je uiteraard wel alleen als het geen probleem is dat hij pas over x aantal tijd dan officieel verkocht is. Tot die tijd zou je nog volledige beschikking hebben over de pony maar daar ook de stallingskosten voor moeten betalen. Zeker ook op papier zetten wat er gebeurd bij eventueel blessure/overlijden...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:05

nou dat is ook niet altijd waar Yris.

Misschien dat mensen het geduld niet hebben om lang te sparen, of je droompaard komt voorbij en je hebt het geld nog even niet bij elkaar. Maar dat wilt niet zeggen dat je niet elke maand voldoende opzij kunt leggen voor stalling ed.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:10

Nee, daar lezen mensen overheen, terwijl het al meerdere keren gezegd is. Dat je niet ineens 7000 euro bijelkaar hebt liggen voor de aankoop, wil niet zeggen dat je per maand geen 500 euro hebt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:12

Maar het gaat hier over een pony, en TS geeft zelf al aan er geen duizenden euro's voor te vragen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:13

Dan nog zou ik het niet doen. Zelfde met een auto. Straks is de auto kapot en moet je nog afbetalen voor iets dat je niet meer hebt. Dan kun je beter even sparen en dan kopen. Of als er een dure operatie moet komen dan is het ook wel handig dat je daar geld voor hebt. Tuurlijk kan het ook allemaal goed gaan, maar dat zijn wel zaken waar je even bij stil moet staan.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:14

Dat klopt, maar vergeet niet dat je naast de maandelijkse kosten voor het onderhouden van een paard dan ook nog eens de afbetalingskosten hebt

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:15

Ik zou het niet doen, als ze dat al niet kan betalen hoe zit het dan met de maandelijkse lasten. Heb het zelf meegemaakt meisje kreeg een Haflinger van haar ouders op afbetaling omdat ze het niet in een keer konden betalen. En nu is hij verkocht omdat ze de maandelijkse lasten niet konden betalen. Erg sneu voor het meisje want die is nu haar paardje kwijt dus ik zou het niet doen als ik TS was.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:15

of je leest even een stuk of 6 posts boven je? ;)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:19

Je bent toch geen bank :n

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:22

Amaris schreef:
of je leest even een stuk of 6 posts boven je? ;)

Tegen wie heb je het Amaris?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:25

Tsja.. ik heb ook op afbetaling gekocht en kon onderhoud prima betalen én had een potje voor onvoorziene kosten. Moest mn pony nog verkopen en intussen kon paard nog blijven staan, dan had ik zelfs dubbele stalling gehad. Gelukkig pony gauw een goed huisje gevonden. Als mn paard iets zou zijn overkomen had ik gewoon volle bedrag moeten betalen, stond allemaal netjes zwart op wit.

Het is lastig, gaat inderdaad vaak fout. Hangt ook een beetje af van het aankoopbedrag. bij een heel hoog bedrag snap ik het, bij een relatief laag bedrag zou ik ook niet aan een afbetalingsregeling beginnen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:32

Silly1972 schreef:
Dat klopt, maar vergeet niet dat je naast de maandelijkse kosten voor het onderhouden van een paard dan ook nog eens de afbetalingskosten hebt

En een ieder bepaald voor zichzelf of ie dat kan betalen. En als je dat gewoon hebt, maar gewoon nog niet de tijd hebt gehad/genomen om een groot bedrag bijelkaar te sparen... gebeurt zo vaak. Paard dood, staat ineens het andere paard alleen. Moet snel een vriendje bij, maar tijd om te sparen heb je dan natuurlijk niet. Om maar even een voorbeeld te noemen.
Of net begonnen met sparen, loop je al je droompaard tegen het lijf.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:34

ik zou aan iemand die het paard niet in 1x kan betalen,mijn paard niet aan verkopen.ook al hou je het paard zolang op stal,en ook al hou je de papieren zo lang in jou bezit.stel je voor dat ze er 3 maand over moet doen om het af te betalen,en in die 3 maanden gebeurt er wat met het paard,waarbij een da bij moet,dan is hij al gedeeltelijk van haar en nog van jou?voor wie zijn dan de kosten,of stel je voor ze heeft 2 maanden af betaald en het paard gaat dood?wat dan?
nee,ik zou me nog wel even bedenken.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:37

Ik heb mijn paardje op afbetaling gekocht.. ze kwam eerder op mijn pad dan ik had gespaard, zodoende.
Contractje gemaakt, gegevens van mij zijn bij hun bekent, en ze hebben haar zelf gebracht, en ik heb wel gelijk het paspoort mee (entingen e.d.)
Ging prima :j
Ben erg blij dat het mogelijk was! Ze is nogsteeds mijn grote liefde! <3

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:37

GamblersCup schreef:

:j

pdn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:38

Daarbij wie gaat dan betalen als er iets aan de hand is. Ook als de pony bij jou staat, wordt dit een onduidelijk verhaal.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:58

GamblersCup schreef:
Silly1972 schreef:

En een ieder bepaald voor zichzelf of ie dat kan betalen. En als je dat gewoon hebt, maar gewoon nog niet de tijd hebt gehad/genomen om een groot bedrag bijelkaar te sparen... gebeurt zo vaak. Paard dood, staat ineens het andere paard alleen. Moet snel een vriendje bij, maar tijd om te sparen heb je dan natuurlijk niet. Om maar even een voorbeeld te noemen.

Heb je helemaal gelijk in, maar toch zou ik op die manier mijn paard niet verkopen

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:06

pdn123 schreef:
Daarbij wie gaat dan betalen als er iets aan de hand is. Ook als de pony bij jou staat, wordt dit een onduidelijk verhaal.

Je koopt het paard al, vanaf dat het paard bij jou staat is hij dus van jou, en betaal je alles. Alleen betaal je in delen af..