Skihelm als cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:10

Riannetjehh schreef:
er is een reden dat het skihelmen zijn en geen caps. ik zou het persoonlijk niet doen omdat ze toch zijn gemaakt voor andere dingen. ;)

precies, een skihelm is absoluut niet gemaakt om daar ook mee te paardrijden. Het is daar niet veilig genoeg voor. Tegenwoordig heb je nieuwe (goedgekeurde!!) caps voor 50-60 euro. Beter investeren een cap dat in het belang is van je eigen veiligheid, toch?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:11

Ik heb jaren met een snowboardhelm gereden, en heb nu een paardrijhelm van Uvex (sneeuw/motor-merk wat nu ook paardensport er bij doet ;) ). Geen idee of het mag op wedstrijden, maar ik heb het toentertijd nagekeken, en qua veiligheidseisen scoorde die snowboardhelm veel beter als de meeste caps.
Bovendien kon je met de achterzijde van die helm onmogelijk je eigen halswervel raken (daar was het op voorzien) en dat wilde ik absoluut wegens een eerdere blessure (door de achterzijde van een cap dus).
De ruiterij is gewoon een poos achter geweest op de technologie, en pas nu begin het te overlappen ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:12

Adamootje schreef:
precies, een skihelm is absoluut niet gemaakt om daar ook mee te paardrijden. Het is daar niet veilig genoeg voor. Tegenwoordig heb je nieuwe (goedgekeurde!!) caps voor 50-60 euro. Beter investeren een cap dat in het belang is van je eigen veiligheid, toch?

Onzin hoor, en een cap van 50-60 euro wil je niet (ook geen ski-board helm van die prijs).

PS: Ik heb het over dit type hoog uitgesneden helm: http://www.boardwise.com/images/Product/medium/4421.jpg
En dus niet over dit: http://www.skiingwithchildren.co.uk/helmet.gif
Laatst bijgewerkt door Ruga op 23-04-12 17:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:16

Bandida schreef:
Adamootje schreef:

Onzin hoor, en een cap van 50-60 euro wil je niet (ook geen ski-board helm van die prijs).

Hoezo wil je die niet? :') Als ze goedgekeurd zijn dan is er geen probleem hoor. :D

Jij vind het onzin, doe wat je niet later kan, eigen verantwoordelijkheid. Het is niet voor niets zo dat een skihelm gemaakt is voor het skiën en een cap gemaakt is voor paardrijden. ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:26

Adamootje schreef:
Hoezo wil je die niet? :') Als ze goedgekeurd zijn dan is er geen probleem hoor. :D

Als ik pech had gehad, had ik mijn nek gebroken mét mijn EU EN 1384 goedgekeurde helm.. een standaard die je echt als minimaal mag zien, en die sinds midden jaren '90 van vorige eeuw niet meer bijgesteld is, ondanks grote vooruitgang in de technologie om helmen te maken. Maar inderdaad, je moet het zelf maar weten of je gewoon voor 'goedgekeurd' gaat, of misschien toch eerst eens wat extra info wil bijeen zoeken..

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:37

Bandida schreef:
Adamootje schreef:

Als ik pech had gehad, had ik mijn nek gebroken mét mijn EU EN 1384 goedgekeurde helm.. een standaard die je echt als minimaal mag zien, en die sinds midden jaren '90 van vorige eeuw niet meer bijgesteld is, ondanks grote vooruitgang in de technologie om helmen te maken. Maar inderdaad, je moet het zelf maar weten of je gewoon voor 'goedgekeurd' gaat, of misschien toch eerst eens wat extra info wil bijeen zoeken..

Maar zo kan je bij een ongelukkige valpartij toch ook je nekwervels breken met een ski/snowboardhelm?

Zo ver heb ik me nu ook niet ingelezen op veiligheidscaps, maar als de regels sinds midden '90 niet meer bijgesteld zijn, hoeft dat toch ook niet meteen te betekenen dat ze daarmee meteen onveilig zijn?

Je kunt bovendien nooit optimaal beschermd zijn. Je hoeft maar nét iets ongelukkig te vallen.

Gewoon even uit nieuwsgierigheid: Hoe heb jij je veiligheidshelmen vergeleken dan?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:42

Adamootje schreef:
Maar zo kan je bij een ongelukkige valpartij toch ook je nekwervels breken met een ski/snowboardhelm?

Ik bedoelde dus breken doordat je helm in je wervels gedrukt wordt.
Dat zal met de laatste generatie boardhelmen (of bv. UVEX ruiterhelm) toch moeilijk worden. Ze zijn er specifiek op ontworpen omdat buiklandingen, en het naar achter plooien van de hals toch wel veel voorkomend zijn bij sneeuwsport.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:28

Feiten op een rijtje:

Een cap voor de ruitersport moet voldoen aan NEN-EN1384, een helm voor alpine skiers en snowboarders aan NEN-EN1077. Voor beide normen wordt op dezelfde eigenschappen getest, namelijk:
- Het gezichtsveld en de afmetingen van de helm,
- De schokdemping,
- De retentieeffectiviteit en de retentiesterkte en als laatste
- De penetratieweerstand

simpel gezegd moeten beide helmen dus aan dezelfde veiligheidseisen voldoen. Het is dus veilig om met een skihelm te gaan paardrijden. Op wedstrijden echter zullen ze niet zijn toegestaan, en bovendien zijn skihelmen voor andere (weers-)omstandigheden gemaakt. Of het dus ook prettig is om met een skihelm te gaan paardrijden is dus een tweede, maar om antwoord op je vraag te geven: ja, je kunt rustig een skihelm gebruiken om mee paard te rijden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:33

BrittOllie schreef:
Mijn moeder zei ook al tegen mij: je kunt je skihelm ook wel op het paard opdoen!
Ligt er geloof ik beetje aan wat voor helm. Opdat het geloof ik verplicht is dat je zegmaar zo'n bescherming voen je ogen hebt, zo'n uitsteeksel.(zonneklep ding zegmaar) en de meeste skihelmen hebben dit niet

die "zonneklep" is niet verplicht, veiligheidshelmen die in de rensport gebruikt worden hebben dit niet, het klepje dat je daar zit is afkomstig van de "pet" die ze erover trekken met de kleuren vanfe eigenaar.

Maar ik denk ook dat de normen voro skiën en paardrijden gewoon verschillend zijn en je beter af bent met een echte paardrijhelm. Misschien een idee om een fabrikant/verdeler te contacteren die veiligheidshelmen voor verschillende sporten verdeeld.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:41

Ik zou het gewoon doen hoor als jij het fijn vind zitten.
Zelf heb ik overwogen om met een open face vlieghelm te gaan rijden.

Ik geloof niet zo dat dat nou zo enorm veel uit maakt.
Stiekem ben ik ook van mening dat er veel te veel heisa van gemaakt wordt, een helm is een helm.
Dan heb je heus nog een verschil tussen een cheapass fietshelm of een goede skihelm, maar verder..

Ik vlieg, met een integraalhelm, reserveparachute, airbag onder mijn kont..
En overigens rijd ik braaf met (uvex) cap, maar dat is meer omdat ik het zonde vind van mijn nieuwe cap.
Ik heb net zo veel vertrouwen in een vlieghelm, die klepjes zijn ook niet bepaald veilig te noemen.
(En bij Uvex zijn die dus flexibel om die reden meen ik.)
Dat er in het boekje staat dat ze niet voor motor en paardrijsport geschikt zijn is volgens mij meer om zich in te dekken.

Het verschil tussen mijn vlieghelm en een motorhelm is bijvoorbeeld dat je met een motorhelm geen gaten voor je oren hebt, en dus niets hoort. Dat ''mag'' met vliegen dus niet.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:06

Adamootje schreef:
Riannetjehh schreef:
er is een reden dat het skihelmen zijn en geen caps. ik zou het persoonlijk niet doen omdat ze toch zijn gemaakt voor andere dingen. ;)

+:)+