Paard hapt en is niet lief in stal!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:27

capopjekop schreef:
Waarom heb je dan zo'n groot paard genomen als je dat nog niet aankan? Kan je moeder dan niet mee als je gaat rijden?

Het is een veulen die we zelf hebben gefokt! En ik heb mijn opa (waar de merrie van is, hij zit nu in het bejaardehuis) beloofd haar goed afterichten. Tenminste dat probeer ik! En tuurlijk helpt mijn moeder, maar zij heeft het ook druk, zij moet ook werken! Dus oordeel niks over mijn moeder! :(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:29

ManonVegas schreef:
capopjekop schreef:
Waarom heb je dan zo'n groot paard genomen als je dat nog niet aankan? Kan je moeder dan niet mee als je gaat rijden?

Het is een veulen die we zelf hebben gefokt! En ik heb mijn opa (waar de merrie van is, hij zit nu in het bejaardehuis) beloofd haar goed afterichten. Tenminste dat probeer ik! En tuurlijk helpt mijn moeder, maar zij heeft het ook druk, zij moet ook werken! Dus oordeel niks over mijn moeder! :(

Tjee reageer even normaal, het is gewoon een vraag! Ik zeg niet eens iets over je moeder :') Nou in dat geval sluit ik me aan bij ijssnijver. Je kunt zelf het paard nog niet aan, dus resultaat is dat het dier alleen in de wei en stal staat. Lekker ergens in de opfok/gemengde kudde gooien, het liefst waar ook een paar oudere dieren bijlopen. Dan kun jij zelf lekker met je pony aan de gang zonder alleen voor het paard te hoeven zorgen. En je paard leert ondertussen een hoop bij van zijn soortgenootjes.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:31

capopjekop schreef:
Het beste is een combi. Leeftijdsgenootje om mee te spelen en de energie kwijt te raken en een ouder dier dat kan opvoeden. Jonge dieren gaan elkaar niet opvoeden zoals een ouder dier dat doet, die willen zelf de grenzen verkennen.

Tuurlijk, ik heb niet veel ervaring met jonge paarden. Dat sturen veel mensen op deze topic.Maar ik doe tenminste mijn best ervoor. Dus laat mij genieten, laat mij het deels zelf oplossen. Jullie maken toch ook fouten. Nu zegt iedereen dat ik niks afweet van jonge paarden. Dat zeggen ze zelfs over mijn moeder, en daar kan ik niet tegen! Wij weten goed wat jongen paarden zijn! Maar we weten gwn één probleempje niet hoe we die op moeten lossen! En ok, dan gaan we doen... we waren aan het denken een veulen van vorig jaar. Samen met ons paard dan en samen met die moeder. Alleen het is dan wel de moeder van ons paard èn het veulen van vorig jaar, maakt dat dan niets uit?

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:33

Citaat:
Tjee reageer even normaal, het is gewoon een vraag! Ik zeg niet eens iets over je moeder :') Nou in dat geval sluit ik me aan bij ijssnijver. Je kunt zelf het paard nog niet aan, dus resultaat is dat het dier alleen in de wei en stal staat. Lekker ergens in de opfok/gemengde kudde gooien, het liefst waar ook een paar oudere dieren bijlopen. Dan kun jij zelf lekker met je pony aan de gang zonder alleen voor het paard te hoeven zorgen. En je paard leert ondertussen een hoop bij van zijn soortgenootjes.

Ja sorry, ik liet me even gaan... Maar je hebt gelijk. Maar een ding is wel. Ze is over een jaar al 3. En het is de bedoeling dat ik erop ga rijden. Maakt het dan iets uit als ie nu een paar maanden op de wei staat en dan gelijk inrijden? is ie dan niet een beetje verwilderd?

capopjekop

Re: Paard hapt en is niet lief in stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:36

Je spreekt jezelf wel een beetje tegen. Eerst zeg je dat je niet veel van jonge paarden weet en daarna weten jij en je moeder heel goed wat jonge paarden zijn. Door je aanpak heb ik zelf het idee dat je het nog niet goed weet hoe je een jong paard moet opvoeden en dat is niet erg, iedereen moet het leren. Maar mss is het slim om iemand die wel veel verstand van jonge dieren een paar keer mee te nemen voor wat tips. Dat is heel leerzaam en dan kun je zelf leren hoe je het beste met het paard om kunt gaan.

Als je je paard in de opfok zet zou ik wel regelmatig langs gaan om te zien of alles goed gaat. Dan doe je gewoon eventjes wat dingen oefenen die een jong dier hoort te kennen (gewoon basis, stukje wandelen,keertje poetsen, voetje optillen.) Ondertussen moet ie ook naar de smid enz. Dus als je als ie drie is gewoon rustig begint dan zal dat wel loslopen. Als jij iedere week langsgaat dan is ie echt nog niet verwilderd.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:40

Dat verwilderen zal wel meevallen. Ik zou hem persoonlijk zelfs laten staan tot je paard een jaar of 4 is en dan pas weer opnieuw beginnen. In inderdaad wat capopjekop zegt, als je regelmatig langs gaat om even te aaien/borstelen/ed verwilderd die echt niet, maar leert dan wel hoe het is om paard te zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:46

Mensen... ts is 12...

Ts, ik heb zelf een diertje dat in juni 2 wordt, vorig jaar heeft ze van mei tot december in een natuurgebied gestaan waarbij ze niet in de hand kwam (ik ging wel langs om te kijken, maar kon haar er niet uit halen ofzo). Ze liep hier in een groep van 6 jonge merries. Niks geen last van gehad hoor :n.
Toen wij ze gingen halen (2 km wandelen over de weg) liep ze trots voorop te stappen :j
Daar zou ik me dus zéker niet druk om maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:50

Had ik gezien, maar er wordt toch normaal gereageerd?

Met de 4 kan idd ook, maar niet iedereen kan zo lang wachten. Pony 1 was 3 toen we haar beleerde, mijn shet heb ik pas met de 5 beleerd, maar die was echt een kind nog geestelijk. Die ging ook in de staak als het teveel werd dus daar heb ik veel geduld voor moeten hebben.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:57

ManonVegas schreef:
Joolien schreef:
Een paard zal het niet snappen dat hij geen eten krijgt als hij stout is. Dat zul je dus anders aan moeten pakken.
In de stal is een paard snel dominant want het is zijn plekje. Dat mag je toestaan zonder dat het gevaarlijk wordt. Anders moet het gedrag afgestraft worden, maar dat kan ik je niet zomaar vertellen, daar zal iemand je bij moeten helpen.
Met voeren zou ik gewoon net zolang wachten totdat ze rustig is. Ga bij haar staan, en zo lang ze boos kijkt, krijgt ze niks. Dit kan lang duren. Pas als ze niet meer boos kijkt en zich van je weg draait krijgt ze haar eten. Hier moet je consequent in worden. Niet schreeuwen, niet slaan, gewoon staan. Zelfverzekerd met je lichaam goed naar haar toe.
Kijk anders eens naar de dog wisperer op National geograpic, is eigenlijk heel vergelijkbaar wat hij doet bij honden.
Kijk naar zijn houding, rechtop, recht naar het dier toe, dat is belangrijk:
http://www.youtube.com/watch?v=CZsaEF30rdI

Je hebt ook gelijk hoor, maar dat heb ik al zovaak gedaan. Als ik dat nu nog deed, dan stond ik er nu nog!

Tja, voor het omgaan met paarden moet je nu eenmaal beschikken over een overdosis geduld :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:01

Denk je dat het werkt om het paard geen eten te geven als ze hapt? Daar snapt zo'n dier toch ook niets van.

Mijn paard moet uit mijn ruimte wanneer ik de stal in kom om te voeren, dus aan de kant.
Gaat ze niet aan de kant en dringt ze zich op dan verhef ik eerst mijn stem 'aan de kant' en wijs met mijn vinger.
Reageerd ze niet? Dan krijgt ze een tikje tegen haar neus.
Inmiddels als ik de stal in kom, en is wijs met mijn vinger, gaat ze al aan de kant.

Prima, de stal is haar plek. Maar als ik er sta, moet ze wel voor me aan de kant.

Ga haar lekker poetsen op stal, zodat ze leert dat wanneer het 'baasje' in stal staat, er niets aan de hand is.
Begrijp ik goed dat ze alleen staat? Of staat ze in een groep?
De beste opvoeders in de beginjaren zijn vaak soortgenoten.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 19:10

capopjekop schreef:
Je spreekt jezelf wel een beetje tegen. Eerst zeg je dat je niet veel van jonge paarden weet en daarna weten jij en je moeder heel goed wat jonge paarden zijn. Door je aanpak heb ik zelf het idee dat je het nog niet goed weet hoe je een jong paard moet opvoeden en dat is niet erg, iedereen moet het leren. Maar mss is het slim om iemand die wel veel verstand van jonge dieren een paar keer mee te nemen voor wat tips. Dat is heel leerzaam en dan kun je zelf leren hoe je het beste met het paard om kunt gaan.

Als je je paard in de opfok zet zou ik wel regelmatig langs gaan om te zien of alles goed gaat. Dan doe je gewoon eventjes wat dingen oefenen die een jong dier hoort te kennen (gewoon basis, stukje wandelen,keertje poetsen, voetje optillen.) Ondertussen moet ie ook naar de smid enz. Dus als je als ie drie is gewoon rustig begint dan zal dat wel loslopen. Als jij iedere week langsgaat dan is ie echt nog niet verwilderd.

Nee ik heb niet gezegd dat ik NIETS ervan wist. Ik weet er niet HEEL VEEL van... ons mam wel! Maarja, maakt niet uit... ik moet 't nog leren. En ik heb goed je tips gelezen. En ik ga ze ook gebruiken. Dankjewel! <3

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:20

Ik zeg ook nergens dat je er niets vanaf weet, ik zeg alleen dat ik het idee heb dat je niet goed weet hoe je een jonge pony/paard moet opvoeden.

Als je moeder er wel zoveel vanaf weet zou ik alleen naar je paard gaan als zij erbij is voorlopig, tot dat bijten enz verleden tijd is. Je wilt geen ongelukken toch? Als je straks hard gebeten wordt krijg je mss wel angst en dat zou zonde zijn. Succes iig, hopelijk kan je paardje snel met de andere naar buiten toe, denk dat dat al erg scheelt :)

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 19:33

capopjekop schreef:
Ik zeg ook nergens dat je er niets vanaf weet, ik zeg alleen dat ik het idee heb dat je niet goed weet hoe je een jonge pony/paard moet opvoeden.

Als je moeder er wel zoveel vanaf weet zou ik alleen naar je paard gaan als zij erbij is voorlopig, tot dat bijten enz verleden tijd is. Je wilt geen ongelukken toch? Als je straks hard gebeten wordt krijg je mss wel angst en dat zou zonde zijn. Succes iig, hopelijk kan je paardje snel met de andere naar buiten toe, denk dat dat al erg scheelt :)

Angst krijg ik niet, ben maar niet bang! Maar bedankt... en ik zal voortaan met mam samen naar Fiësta gaan! Komt goed... mam is nu werken en als ze thuis komt zullen we het eens gaan hebben over wanneer ze naar haar 'moeder' en 'half broertje' kan!
Dankjewel nogmaals!<3

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 09:31

Heeeeej capopjekop,

Het is gelukt! We zijn gister direct van start gegaan! We hebben Fiësta opgeladen op de trailer... ging super goed voor een 1e keer... stap voor stap en af en toe: tok! tegen het hoofd, maar geen reactie:P. En af en toe liep ie terug... maar daarna ging ie er weer makkelijk op. Mijn vader had haar vast (hij is sterker en zit in het vak van vee) en had een stukje brood vast om haar te lokken. Dus het lokken is gelukt:P. Op de trailer stond ie heel rustig! We hadden een hooinet erin gehangen dan stond ie rustig de knabbelen. En toen zijn we aangereden. Ze schrok wel ff toen we aanreden want ja das ook een raar gevoel... we hadden haar binnen opgeladen en daar is het pad een beetje ongelijk dus vandaar dat de trailer hobbelden. Maar het ging goed... Toen kwamen we aan na ongeveer een halve km bij mijn oom (waar moeder Fiësta staat). De trailer in de wei gereden. En mam had het hek en Odette vast zodat ie niet achter de trailer aanging.
Daarna deden we de klep van de trailer open... Fiësta was wat druk maar toch was ze redelijk rustig. Pap ging erbij staan om haar af te laaien. Eén nadeel: ze stond met de achterhand op de klep en durfde niet verder. Pap stond naast het schot en moest haar dus 'wegduwen'. Dus wat deed pap ze sloeg haar zo'n beetje van de wagen af... NIET HARD HOOR (HIJ IS GEEN MISHANDELAAR)! En van die slagen... daar reageerden Fiësta nog niet op!:P Dus pap liet haar los... en toen lief Fiësta weer naar voren... ze wilde er op blijven staan... Hahahahaha! Nouja... nog een keertje proberen.. en toen renden ze er van af... Ze was gelijk bang voor Odette, hahahahaha, want Fiësta wilde ruiken alleen Odette is zo'n 'trut' die schopt en kreunt/hinnikt gelijk! Dus samen gerend, bleek het dat de draad kapot was van tussen twee weien. Nouja pap de hele middag aan gekloot midden in de wei. En mam stond er ook bij en Fiësta kwam heel lief naar haar toe en was harstikke braaf! En toen we 's avonds gingen wandelen liepen we er ff langs, en het was pikkedonker en toen stonden we bij het hek en ik riep haar en GELIJK: *gehinnik!* (kei hard) en ineens hoor je me toch hoeven over de grond denderen, kwam ie dus in galop kei hard naar ons toe! Oh zo mooi om te zien. En ze was zó blij dat wij er waren! En ze was ook al minder bang voor Odette... gelukkig maar 'Moeder Odette' moet haar wél manieren gaan leren! ;)
Vandaag ga ik weer kijken naar Fiësta! En nu heeft mijn pony Vegas ook nog een maatje, want toen Fiësta naar mijn oom ging... kwam er ook een terug... Unique een 10-jarig paard en die leek veel op Fiësta en die hebben we nu hier staan. Want een meisje komt er op rijden en neemt haar mee naar Hippisch Centrum Deurne. Dus.... Heeft Vegas ook weer een maatje! ;) Oh en Unique... dies veel liever in de stal;). Geen happen meer, geen slagen meer... Hahahahaha, al mis ik Fiësta hier wel een beetje! :'( Maarja het is maar voor ff'tjes, over een paar maandjes komt Fiësta weer hier heen en is Unique ook weg, wantja die gaat naar Deurne....

xManon

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:32

een paard geen eten geven?
Verdiep je eens in de spijsvertering van een paard....
Een paard moet juist meerdere keren op een dag te eten hebben...
Wat je doet kan ernstige gevolgen hebben.

Sommige paarden worden nou eenmaal dominanter op stal.
Hoe voel jij je bv in een open ruimte en in een kleine ruimte.
Stal is kleiner dus voel jij je sneller aangevallen, benauwder als er iets gebeurd.
Het is bv jou kamertje.
In open ruimte bv de wei kan je meer kanten op.
Het is bv minder bedreigend.
Dan is bepaald bedrag gewoon minder.

Ga eens na bij mensen met kennis waar het gedrag vandaan kan komen en dan kan je het pas oplossen.
Als het inderdaad om veulen gaat lekker laten spelen buiten met leeftijdsgenootjes :)

(zie dat het al is opgelost) Succes hoop dat het allemaal goed blijft gaan :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:21

capopjekop schreef:

Heel verstandig advies en zie meer goeie langskomen: "zet em tussen soortgenoten"

pfff wat een draadje hier zeg.... zie een meisje van 12 jaar die haast achterovervalt van haar eigen "paardenkennis" en tegelijk heel simpele vragen stelt.. o.a. citaat: "Sorry maar wat betekend grondwerk?"
En wordt daar ook maar een opmerking over gemaakt dan is een felle reactie terug je deel, en da's een teken van de ervaring en kunde missen.
Iemand die onderbouwd weet waar ie mee bezig is, gaat juist de discussie aan over hoe het beter te kunnen doen en staat open voor tips.
Verwacht dus ook dat iemand die luistert en juist reargeert naar dit paardje geen enkel probleem er mee heeft.
TS moet nog een hoop leren in haar leven & niet alleen in omgang met pony's en paarden..
Begin es om de te luisteren naar de oudere garde direct om je heen , je opa b.v. weet er vast en zeker heel veel vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:26

Straffen door geen eten te geven heeft geen zin.
Je moet altijd hetzelfde reageren op bepaalde reacties. Niet de ene keer negeren en de andere keer straffen. Het veulen moet tussen soortgenoten vand ezelfde leeftijd komen, dan leert hij wat hij wel en niet mag.
Als hij naar je hapt geef je een klap terug, niet op het hoofd en hoeft niet superhard. Wees duidelijke wat je wel en niet wil zien. beloon met aaien, vriendelijk toespreken als het veulen zich goed gedraagt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:32

Fijn dat ze nu al lekker bij andere paarden staat. Staat die jaarling er ook al bij? Kan ze lekker haar energie kwijt en worden opgevoed. Heel goed! Volgende keer je pa alleen niet laten slaan als ze niet van de trailer durft, daar kan ze onzeker van worden en straks mss niet meer de trailer op willen. Gewoon tegen de borst duwen dan gaan ze vanzelf wel een keer eraf. Het is niet gek dat ze dat in het begin niet durven. Daarom doe ik met het trailer oefenen ook al regelmatig achterwaarts de klep weer af, zodat ze dat ook al kennen voordat ze ook daadwerkelijk de trailer instappen.

Fijn ook dat Vegas een maatje heeft. Voor jou mss ook gezellig? Kun je samen met dat meisje rijden.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:07

capopjekop schreef:
Volgende keer je pa alleen niet laten slaan als ze niet van de trailer durft, daar kan ze onzeker van worden en straks mss niet meer de trailer op willen. Gewoon tegen de borst duwen dan gaan ze vanzelf wel een keer eraf.
:j aangegeven door je eigen praktijkervaring, en het willen leren van anderen. +:)+

Het wegdrukken op heup / zijkant nek onderin werkt ook prima als "straf" bij bijt pogingen e.d. niet zomaar mep op hoofd geven, het hoofd is de zone die juist gemeden moet worden bij een paard wat spanning heeft.
Je zet em daarmee aan de kant, je geeft aan: ik ben echt niet gediend van jou gedrag, zo doen paarden het onderling ook.
Hoofd zakken = ontspanning dan mag je pas daar weer aanzitten (niet alsnog gaan slaan natuurlijk... :o )

Wel snel en direct reargeren en direct belonen als ie ontspant. (wordt nog wel es vergeten... > pos. input)
Er lopen aantal bijtdraadjes hier op bokt met hele goede tips.

Kan soms niet goed snappen dat mensen het gedrag niet kunnen "lezen" , een paard geeft meestal duidelijk aan wat je nou net niet moet doen bij em op dat ene moment.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:31

linnie050 schreef:
een paard geen eten geven?
Verdiep je eens in de spijsvertering van een paard....
Een paard moet juist meerdere keren op een dag te eten hebben...
Wat je doet kan ernstige gevolgen hebben.

Sommige paarden worden nou eenmaal dominanter op stal.
Hoe voel jij je bv in een open ruimte en in een kleine ruimte.
Stal is kleiner dus voel jij je sneller aangevallen, benauwder als er iets gebeurd.
Het is bv jou kamertje.
In open ruimte bv de wei kan je meer kanten op.
Het is bv minder bedreigend.
Dan is bepaald bedrag gewoon minder.

Ga eens na bij mensen met kennis waar het gedrag vandaan kan komen en dan kan je het pas oplossen.
Als het inderdaad om veulen gaat lekker laten spelen buiten met leeftijdsgenootjes :)

(zie dat het al is opgelost) Succes hoop dat het allemaal goed blijft gaan :)

Ze heeft één keer geen voer gehad... en sinds dien weet ze 't. En ja het gaat nu goed met haar! :)

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:03

Ik wil even zeggen dat ik je echt een verstandig persoontje vind !
De meeste jonge mensen reageren heel eigenwijs en aangevallen,maar jij neemt alle adviezen ter harte en hebt echt het beste met je paardje voor! ;)

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:22

LibertyLucky schreef:
Ik wil even zeggen dat ik je echt een verstandig persoontje vind !
De meeste jonge mensen reageren heel eigenwijs en aangevallen,maar jij neemt alle adviezen ter harte en hebt echt het beste met je paardje voor! ;)

Hahahaha dankje! <3
Zegt mijn instructrise ook, bijv. als ze ergens is waar ik ook ben en ze heeft het over les geven en over de kinderen waaraan ze les geeft dan zegt ze altijd: Oh Manon... oh die is zó fijn om les aan te geven! Luistert goed en doet altijd haar best! Als ik iets zeg wat ze moet doen dan doet ze... ofja probeert ze dat altijd te doen! Heerlijk zo'n kind!
Hahahahaha, vind ik wel leuk om te horen, dankjewel! *\o/*

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:29

:') Je luisterd idd goed maar om zo te reageren (dat verhaal over je lerares) klinkt dan weer zo opschepperig :')

blauwemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:57

mylove123 schreef:
Dus als je paard hapt geef je hem de hele dag geen eten?!
Kom op zeg, je kan dat beest toch niet zomaar zonder eten laten staan? :(:)

Idd.. vind het een beetje zielig

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:59

Lees het topic even door, dan zien jullie dat de ts nu weet dat dat niet goed is en dat ze het nu anders oplost.