hoe krijg ik mijn shet uit zijn vacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:45

Dav schreef:
Ik gebruik een handzaag,ideaal!
Zolang je maar wel weet hoe je'm moet gebruiken ;)

Haar waait direct weg en de pony vind het heerlijk. :D

Ik gebruik ook een oude botte houtzaag, werkt echt super zelfs nog fijner dan de furminator..die heb ik ook!

Met die zaag pak je grote vlakken haar mee en ben je snel klaar!(maar niet op benen en hoofd gebruiken)

Dav

Re: hoe krijg ik mijn shet uit zijn vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:31

http://www.pakaanbieding.nl/Wolf-Re-pmz ... je/2006540

Hier de voorbeeld van een handzaag.
Zolang ze nog mega in de vacht zitten durf ik het wel aan,zodra het wat meer op de huid komt stop ik uiteraard en ga dan meestal met de bladerhark verder (ja die ene die je gewoon in de tuin gebruikt) :+

Om het toch helder te houden,ik heb gewone echte paardeborstel hoor :D Maar dit gaat sneller en makkelijker en leuker

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:36

:Y) ik ben duidelijk de enige die nog gewoon "plukt"? Met de hand dus, pony vindt het prima en je bent in no time het grootste deel haar kwijt.
Heb ook een hondenborstel van de Action, zo een met ijzeren "haren", die gaat ook erg fijn :j

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 23:38

:D Ook slim, ik zal het tuingereedschap eens op mijn shet loslaten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:14

Plukken werkte op mijn haflinger ook altijd het best. Kwartiertje plukken als het haar goed loszat en er was weer een schouder kaal :D
Dit jaar heb ik hem geschoren (3 weken geleden) hij is al op leeftijd en had het zo verschrikkelijk warm met die dikke jas aan, en ik weet van de voorgaande 2 jaren dat hij pas eind mei/begin juni helemaal uitverhaard is. Dat wilde ik hem besparen, dus scheerapparaat erover heen en klaar! Nu moet ik alleen de benen nog plukken en het hoofd veel rosborstelen, de rest is een fluitje van een cent :D

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:37

Furminator en herderharkje gebruik ik hier het meeste voor wollige shetlanders en een tinker.
Vind vooral de furminator juist ideaal werken op die dikke wintervachten, binnen no time haal ik er zo een flinke lading haar eraf.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:41

ik gebruik ook een (oude botte) zaag, maar niet zo eentje als hierboven maar zo eentje http://www.digischool.nl/tk2/media/inte ... chap_4.jpg

Die buik ik dan krom met m'n handen dus handvat in ene hand andere einde van zaag in andere hand zodat het krom gaat staan en werkt SUPER.... echt ik poetste me vroeger altijd een ongeluk en 't duurde eeuwen voor dat 't er allemaal af was en nu boem doe je dit, en in no time heb je er een héleboel haar vanaf. Nooit meer iets anders :n

En inderdaad zoals hier aangegeven al (logisch) niet op benen en hoofd en zodra 't echt minder wordt is het ook niet meer nodig, betwijfel of ik ze zeer doe (ik bedoel, ik doe ze zéker geen zeer zo dik in het haar, maar ik zou 't op hun zomervacht nog kunnen doen zonder dat 't zeer doet, volgens mij alleen maar lekker krabben) wat die ik gebruik is echt niet scherp en ik zaag dus niet in ze. Maar 'schraap' gewoon over ze heen, kan echt geen kwaad dan :n

@ marije_jiplover: dat plukken duurt dus écht een eeuwigheid... kwartierplukken op alléén de schouder... doe even 5 min. een zaag en je hebt 10x die hoeveelheid haar van het HELE lijf eraf :j echt ik zweer bij een handzaag!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:33

Zaag of kartelzweetmes had te weinig grip op de vacht van mijn haf. Met plukken had ik de hele vacht er af, ipv een hand vol haren die ik er met een kartel zweetmes of zo'n spiraalvormige roskam afkreeg.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:34

Ik zweer bij een zweetmes met kartels _/-\o_

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:40

Zelfde als maartje gewoon met de zaag.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:51

Het herdersharkje (foto zie post IMJ) of gewoon een haarborstel, zo'n ovale met kussentje. Ideaal voor o.a. hoofd en benen. Indien nodig scheer ik de mini's.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:58

Zweetmes met kartels en poetsblokje doen het hier altijd goed :)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:29

Wij hebben hier een speciale soort 'borstel' het is geen furminator. Het is een beetje lastig uit te leggen, ik ben al aan het zoeken naar een foto, maar tot nu toe zonder succes. Maar dat ding werkt super.

Edit: Kan geen foto vinden, maar hij heeft een houten handvat en een soort kromme tanden (wel bot). Hij werkt ook om de manen te trekken.

Edit: Hij lijkt een beetje op deze http://www.decathlon.nl/NL/uitdunkam-70248029/ alleen dan groter.
De haren vallen er dan echt in plukken vanaf. Helpt ze super uit de vacht hier. :j

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 16:48

_l_amanda_l_ schreef:
:Y) ik ben duidelijk de enige die nog gewoon "plukt"? Met de hand dus, pony vindt het prima en je bent in no time het grootste deel haar kwijt.
Heb ook een hondenborstel van de Action, zo een met ijzeren "haren", die gaat ook erg fijn :j

Ik vergezel je ;)

Mijn shetje (nu 9 maanden) pluk ik ook hoor :)
Met een roskam en alle andere hulpmiddelen krijg ik amper wat haren los..
Met plukken binnen 5 min. 2 bil bloot, en een hand vol haar!

Ik blijf lekker plukken :D
Straks ook weer doen :)

En mijn shetje vind het heerlijk!!

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 16:54

Ik gebruik deze, ook erg fijn :j

KLIK

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:18

als het echt erg is gebruik in een zweetmes, maar dan de gekartelde kant. van te voren en erna meestal gewoon eventjes flink poetsen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:21

Scheren :')

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:26

Poetsblokje gaat hier heel goed :j

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:11

haha, voor scheren ben je nu een beetje laat :')
Of gewoon een keer wassen en met een gebogen botte zaag erlangs, dat werkt ook goed :j

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 09:27

Ik heb mijn shet vorige week laten scheren.Ze kende het niet maar maakte er dan ook helemaal geen probleen van.
Ze vond het heerlijk,haar benen en hoofd heb ik niet laten doen maar het vacht wat er vanaf kwam,was genoeg om bij wijze van nog een shet van te 'maken'.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 09:52

een schuurblokje:)

gebruik ik altijd voor me verzorgpaard en die heeft/had ook een dikke vacht

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:27

ik gebruik ook een honden kammetje voor honden met een wollige ondervacht, zoals bv keeshonden enzo het heeft lange tanden die wat wijder uiteen staan en dus kortere tanden die wolle ondervacht eruit halen zonder de boven haren te beschadigen. de ondervacht haal je er dus mee uit.
het werkt super, ik heb het nu 3 keer gedaan en hij is er bijna doorheen. (de nachten zijn nog best wel fris dus hij hoeft nog niet z'n hele gladde vachtje, maar dat vettige wollige is er al af en hij ziet er mooi gladjes uit en ,meteeen weer een stukje slanker :D

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:32

Ik gebruik een zweetmes het klinkt heel raar maar het werkt heel goed
je kan de haren zo van de vacht af pakken
Moet je echt proberen
succes

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:50

Furminator, metalen roskam of een oude hoefveil.

Ik was van de week met m'n furminator bezig en de buurvrouw vroeg of ik nu zo'n stil scheer apparaat had. Er kwam zo veel haar van af!

xKwenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:26

Tijd vrijmaken om goed te poetsen, ik ros gewoon met een normale ronde rubber rosborsteltje of een poetsblokje.