waar voor handschoenen dragen tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:39

In de winter rij ik met handschoenen omdat het koud is zonder en in de zomer omdat je door zwetende handen minder grip hebt :+
En verder heb ik niet echt een voorkeur voor het materiaal. Maar ik heb vrij lange vingers, dus lang niet alle handschoenen passen mij.
Ik zou dus gewoon kijken welke handschoentjes het lekkerst zitten! :)

Niobe

Re: waar voor handschoenen dragen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:42

Hmm, eigenlijk best een goede vraag, ik rijd meestal met handschoenen, is meer een soort gewoonte dan dat ik er echt een reden voor heb.
Ik heb ook tijden zonder gereden, dan had ik de eerste twee weken mijn vingers kapot, maar dat komt niet meer voor.

wendyminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:32

Ik draag handschoentjes omdat ik anders verschrikkelijke blaren op mijn handen en tussen mijn vingers krijg.
Ondertussen is het wel minder geworden hoor! En in de zomer laat ik ze nu ook af en toe uit. Maar vooral in de winter heb ik anders erge last van blaren..

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:35

Ik rijd ook met handschoenen omdat anders mijn handen pijn gaan doen ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:38

in de winter tegen nóg ergere bevroren vingers, en in de zomer tijdens langere ritten omdat ik een zachte vingerhuid heb, ik heb teugels met rubber aan de binnenzijde en dat geeft blaren na een tijdje...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:40

Wat krijgen veel mensen last van hun handen zeg..
Is dat door gevoelige huid of dat mensen toch te snel teveel aan de teugels zitten?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:41

Om geen blaren te krijgen + meer grip

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:41

Ik rijd vaak zonder, alleen met extreem koud weer en met wedstrijden (vroegahh :')) rijd ik ermee omdat het verplicht is!
Maar ik vind ze echt niet fijn, want ik kan zo niet genoeg 'voelen'!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:43

Van oudsher hoorden lederen handschoenen bij het kostuum van een (adelijke) ruiter.
Dat was chique en hoorde bij de rijuitrusting.
Dat men tegenwoordig op wedstrijden met witte handschoenen moet rijden, komt voort uit deze traditie.
Evenals bijv. het rijden met hoedje vanaf de Z-klasse.
Of iemand tegenwoordig met of zonder handschoenen rijdt is vooral voorkeur en gewoonte.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:40

Ik rij eigenlijk vooral met handschoenen in de winter, in de zomer bijna nooit.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:53

Handschoenen bij mij zijn een beetje als grip en ook weer om handen zelf te beschermen omdat pony soms ineens aan de teugels kan snokken waardoor ze door men vingers glijden en kan wel is erg zeer doen.
Is ook eerder gewoon en vind met handschoenen rijden gewoon makkelijker :o

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:21

Puur gewenning voor mij, heb altijd handschoenen aan (en rij western, dus amper teugelcontact) en vind dat gewoon fijner rijden dan zonder.
Heb trouwens ook rondom stal heel vaak mijn handschoenen aan, met mijn merrie heb ik ze niet zozeer nodig maar als ik met veulens in de
weer ga vind ik het toch wel fijn dat als de lijn door mijn handen wordt getrokken deze niet ontvelt zijn haha.
Heb wat dikkere en wat dunnere van Roeckl, voor mij geen ander merk meer <3

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:22

Ik heb met handschoenen meer grip en minder snel blaren
En uiteraard ben ik een koulijer

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:41

Ik draag handschoenen voor meer grip en voor gevoelige handen. Zelfs van mesten krijg ik al blaren :+

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:57

Ik gebruik mijn handschoenen niet bij het rijden, maar wel bij het grondwerk en longeren. :j
Dan heb je altijd het risico dat wanneer je paard schrikt, hij het touw door je hand heen trekt. En dat is geen pretje zonder handschoenen!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:00

Ik droeg eerst nooit handschoenen. Maar dat was heel even omdat ik klein was en de knollen nogal hard trokken op de manege deed ik handschoenen aan. Nu al helemaal niet meer ik vond het soms el fijn maar heb al iets van 10 paar gehad in 1,5 jaar en ben ze allemaal kwijt :')

flowerfairy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:08

In de winter vooral om mn handen warm te houden en idd ook tegen de blaren. Heb nu paar leren handschoenen en van die soort gebreide.
Hoe zitten eigenlijk die paardrij wanten voor in de winter, is het echt warmer, iemand ervaring?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:29

Captain schreef:
Is dat door gevoelige huid of dat mensen toch te snel teveel aan de teugels zitten?

Ik denk toch door gevoelige huid. Als je altijd handschoenen aan hebt, dan is je huid er niet aan gewend dat er iets langs schuurt en dat gaat dus zeer doen. Als iedereen hier voor een maand de handschoenen zouden uitlaten, ik denk dat ze eerst dik last hebben, maar na een week of twee niet meer, omdat de huid dikker word en minder gevoelig. Net zoals dat mensen die altijd op blote voeten lopen meer eelt onder de voeten hebben dan anderen.

Het is dus maar net wat je huid gewend is.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:35

ik rijd alleen met handschoenen in de winter en met longeren van jonge paarden, ik vind dat je je gevoel moet behouden in je hand, hoe mensen aan blaren komen snap ik ook niet het is geen touwtrek wedstrijd, en nee ik heb ook geen heftige eeltbulten op/tussen de vingers ik rijd gewoon met een hele lichte hand. en bij wedstrijden zijn ze soms verplicht.

larissa488

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:49

Ik heb handschoenen gehad, raakte ze 2x kwijt, geen zin meer om nieuwe te kopen... :')
Nu ben ik gewend zonder handschoenen te rijden, maar heb nu wel een blaar, maar ik zeg maar zo; Dat gaat wel weer over! :P

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:51

ElineS schreef:
Captain schreef:

Ik denk toch door gevoelige huid. Als je altijd handschoenen aan hebt, dan is je huid er niet aan gewend dat er iets langs schuurt en dat gaat dus zeer doen. Als iedereen hier voor een maand de handschoenen zouden uitlaten, ik denk dat ze eerst dik last hebben, maar na een week of twee niet meer, omdat de huid dikker word en minder gevoelig. Net zoals dat mensen die altijd op blote voeten lopen meer eelt onder de voeten hebben dan anderen.

Het is dus maar net wat je huid gewend is.

Klopt wel volgens mij. Ik rijd nu al jaren altijd met handschoenen, maar heb vroeger ook zonder gereden en daar gingen, na de eerste paar keren, mijn vingers niet stuk van.

Wat betreft het teveel aan de teugels zitten, blaren ontstaan door wrijving, niet door druk. Je teugels dus strak en met veel druk vasthouden kan zomaar eens minder blaren geven dan je teugels wat losser vasthebben waarbij ze regelmatig wat door je hand heen schuiven.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:40

Dat denk ik ook inderdaad. Ik rijd altijd met, soms reed ik wel zonder, maar dan kreeg ik blaren tussen mijn vingers, en mijn instructrice betrapt mij er juist weleens op dat ik met piano vingers rijd ;) dus de teugels strak houden zou ik nog weleens moeten leren juist hihi :P

Ik rijd wel met soepele leren handschoenen met stoffen bovenkant, dat vind ik zelf het fijnste rijden. en kan zowel in de zomer als in de winter gedragen worden :)

Kimberleeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:51

om blaren te voorkomen en ook voor meer grip :)

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:52

na mijn eerste les gelijk handschoenen gekocht omdat mijn vingers kapot werden getrokken door een manegepeerd.
sindsdien eigenlijk altijd met handschoenen gereden.

Piietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:55

Geeen! :o

Genoeg eelt op de handen.