aan de teugel rijden in de B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: aan de teugel rijden in de B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:05

Inderdaad in b is vooral rustig/obtspannen aanleuning van belang storing mag maar niet te veel ;).

AmyTj: de jury's die via nieuw systeen worden opgeleid leren het in ieder geval zo ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:20

Jij doet de B/L cursus nu Colette?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:22

Jup. *D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:26

Selka schreef:
@Scum, het is toch best zuur als je je eerste wedstrijd meteen als laatste eindigt. Dan kun je beter HC starten, dat voelt toch anders ;)

Maar er is niks mis met proberen natuurlijk. Er zijn zat combinaties die vaak niet in bepaalde klasses thuis "horen" :)

hier ik heb mijn eerste wedstrijd meteen laatste gereden (beide proefjes). Of ik het erg vond? Nee, ik was onwijs trots dat mijn paardje zich gedroeg, daar hechtte ik meer waarde aan. Ik kon heerlijk ontspannen rijden en er gezellig dagje van maken...
En iemand moet laatste worden he? :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:32

colette_007 schreef:
Jup. *D

Dan zou ik nog maar eens navragen of je het wel goed begrepen hebt...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:35

Haha ja heb ik (je doelt op achter de loodlijn) daar hebben we het namelijk best veel over gehad ;). Achte rloodlijn (klasse b) no problem achter teugel absoluut fout.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:44

In de klasse B gaat het idd om ontspanning. Maar ook de controle over het paard. De dingen die worden gevraagd. halsstrekken. Middendraf, gewoon wat grotere passen rijden etc, etc.

Het ligt er echt aan wat voor jury je hebt vind ik :o

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:23

Je hebt achter de LL en achter de LL Colette. Als een paard in de B er af en toe iets achter kruipt vind ik dat ook niet zo'n probleem, maar de hele proef echt duidelijk achter de LL kost ook in de B punten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:34

Natuurlijk. Maar bij ons is gezegd er niks meee te doen mits aanleuning rustig en ontspannen is .

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:55

KarinvdM schreef:
Dat is niet waar Amytj. :n
In de B is een keer een storing in de aanleuning niet zo'n ramp, in het L1 wordt dat al strenger afgestraft.

Dat zeg ik ook niet. Ik bedoel meer dat hij niet continu tdh moet zijn. Een keer een storing is idd niet erg en in de L wordt dat idd ook al wel zwaarder beoordeeld, maar ook in de L hoeft hij nog niet voor 100% nageeflijk/door de kaak te zijn.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:06

colette_007 schreef:
Natuurlijk. Maar bij ons is gezegd er niks meee te doen mits aanleuning rustig en ontspannen is .

Hoe moet ik dat nu zien dan? Voorbeeldje: netjes gaand paard iets voor de LL met rustige aanleuning versus netjes gaand paard achter de LL met rustige aanleuning. Alletwee zelfde cijfer of krijgt de eerste een punt meer?
Doe je er niks mee dan krijgen beide paarden de zelfde punten, wat volgens mij niet correct is, want de eerste voldoet veel meer aan het gevraagde beeld.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:13

Klopt een betere aanleuning (voor ll) krijgt hoger punt ;) maar je geeft geen 5/onvoldoende omdat hij wat achter ll loopt maar je geeft wel 5/4 als hij achter teugel loopt.
(met achter ll kun je in de b gerust nog een 7 krijgen als alles ontspannen zonder storing is terwijl je voor de ll en perfect eerder naar een 8 gaat.

Anissa_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:31

KozieZ Ik zal ook wel even kijken !

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:32

Officieel hoeft het niet, maar je moet in de praktijk wel degelijk je paard EN nageeflijk EN aan de teugel rijden. Nu gaat dit vaak samen, maar het plaatje, en vooral ook de uitstraling van het paard is helaas ook hele belangrijk.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:58

colette_007 schreef:
Klopt een betere aanleuning (voor ll) krijgt hoger punt ;) maar je geeft geen 5/onvoldoende omdat hij wat achter ll loopt maar je geeft wel 5/4 als hij achter teugel loopt.
(met achter ll kun je in de b gerust nog een 7 krijgen als alles ontspannen zonder storing is terwijl je voor de ll en perfect eerder naar een 8 gaat.

Dus.................... je geeft het zelf al aan, er is verschil in waardering!

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:02

Ik rij mijn pony wel altijd zowieso nagefelijk/aan de teugel maar ik rij vaak tegen kinderen die met pony's rijden die al z hebben gelopen en vaak degene met de z pony's kijken sterren daar klopt toch iets niet zou je toch denken of ben ik nou gek???

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:25

caresje schreef:
Ik rij mijn pony wel altijd zowieso nagefelijk/aan de teugel maar ik rij vaak tegen kinderen die met pony's rijden die al z hebben gelopen en vaak degene met de z pony's kijken sterren daar klopt toch iets niet zou je toch denken of ben ik nou gek???

Nee hoor, je bent niet gek:). Z pony's lopen natuurlijk niet altijd en vol automatisch netjes aan de teugel, daar heb je ook nog een goed rijdende ruiter voor nodig.
Dus wat er niet klopt is een ruiter die nog niet alle kwaliteit uit de pony kan rijden.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:37

Ja ik snap wel dat ze niet automatisch aan de teugel lopen maar het viel me wel erg op maar ik zag ook 1 keer een meisje die pony moest hals strekken en bleef gewoon met zen hoofd in de krul lopen (dat meisje reed die pony echt verschrijkkelijk in de krul heb daar zoon hekel aan )

elieneke_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:38

Ze letten er altijd op of ze aan de teugel rijden

lotje1108

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:32

xNadia schreef:
mag ik ook een vraagje stellen?
ik heb zelf een vijfjarige e-pony, en zit er ook aan te denken om te beginnen in de B.
we rijden al f proeven. we hebben afgelopen weekend proef 9A gehaald.

hij heeft een paar maanden eruit gelegen, omdat hij drie behandelingen van de osteopaat heeft gehad. we mochten 2 maanden lang ook alleen maar stappen aan de hand etc.
hij is sinds 3 maanden weer onder het zadel, en loopt steeds beter.

nu loopt hij dus wel aan de teugel, en steeds langere stukken, alleen soms wil hij nog eens omhoog komen en gaat dan sterren kijken. moet ik nu wachten met B gaan rijden tot hij niet meer omhoog komt of kan ik rustig aan gaan beginnen?

Je kunt gewoon gaan statren.
Mijn E-pony liep ook niet echt aan de teugel. En een goede B jury let niet op aan de teugel rijden. Hij moet alleen wel een beetje nagevelijk zijn.

lotje1108

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:34

julialovevip schreef:
Dit is de eerste topic die ik hier plaats en ik weet ook niet of er al 1 van is of dat de topic hier goed staat. Maar ik vroeg me af of een jury in de B erop mag letten of een paard aan de teugel loopt en daar extra punten voor mag geven.

Een goede B jury let daar niet echt op.
hij moet wel een beetje nagevelijk zijn. Maar verder als je je oefeningen gewoon netjes rijd en hij ontspannen is kom je al een heel eind.
Ik heb ook mijn winstpunt gehaald toen hij niet aan de teugel liep.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:53

Zo, jij spreekt jezelf wel heel erg tegen Lotje1108.
Niet aan de teugel maar wel een beetje nageeflijk? Dat is knap zeg.

Daarnaast heeft de 'goede jury' er echt niets mee te maken. Juist een goede jury begrijpt namelijk dat een paard dat nageeflijk en met ruggebruik loopt, beter is afgericht en dus hogere punten verdient.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:48

Een ''goede'' jury let daar ook gewoon op hoor, anders is het geen goede jury maar een slaper. Dat e.e.a. in de b klasse wat milder beoordeeld wordt lijkt me logisch, maar ga nu niet verkondigen dat het niet uitmaakt of je paard wel/niet nageeflijk/aan de teugel is. Zo zet je mensen op het verkeerde spoor.
Simpel gezegd: hoe fijner de aanleuning/nageeflijkheid hoe hoger de punten.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:44

lotje1108 schreef:
julialovevip schreef:
Dit is de eerste topic die ik hier plaats en ik weet ook niet of er al 1 van is of dat de topic hier goed staat. Maar ik vroeg me af of een jury in de B erop mag letten of een paard aan de teugel loopt en daar extra punten voor mag geven.

Een goede B jury let daar niet echt op.
hij moet wel een beetje nagevelijk zijn. Maar verder als je je oefeningen gewoon netjes rijd en hij ontspannen is kom je al een heel eind.
Ik heb ook mijn winstpunt gehaald toen hij niet aan de teugel liep.

Euhm... nagelfelijk is aan de teugel (dat is in elk geval wat ik altijd heb begrepen met degene die mij helpen/lesgeven).

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:48

Nou eerlijk gezegd werd er bij mij niet echt hoog gescoord toen mijn paard een paar keer ging sterren kijken. Starten is natuurlijk geen probleem, altijd een goede ervaring en aan de tips van de jury heb je echt wel wat!