Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
josien_m_ schreef:Maar vergeet ook niet dat bijten, uitdagen en spelen gewoon bij zijn normale hengstenontwikkeling als 2 jarige hoort! Je straft een kind toch ook niet voor gedrag wat bij de normale ontwikkeling hoort? (tenminste dat hoop ik dan!)
En ja, castreren helpt hier vaak wel voor een gedeelte bij.

Asyaa schreef:sprinkler schreef:HOI ASYAA
Probeer de methode van Monty Roberts. Dan lukt alles snel en zonder straffen. Er zijn 2ehands boeken van hem te koop bij Bol.com vanaf 8 Euro en filmpjes staan op youtube. Een dier leert misschien uiteindelijk door straffen maar kan dan angstig worden, en dat kan weer leiden tot andere vervelende dingen.
Als je een dier iets leert door belonen, vindt hij het leren leuker en leert het sneller en wordt dan niet angstig.
Monty Roberts werd zelfs ingehuurd door de Engelse Koningin en andere rijke mensen omdat hij zo goed en zo snel is.
http://www.youtube.com/watch?v=tEnlPFvR ... re=related
Is mogelijk een manier.
Echter veel sneller en ook nog goedkoper is gewoon een klap vanjewelste uit te delen. Angstig worden door straffen is grootste onzin. Dat gebeurt enkel als je zelf niet goed bezig bent en bezig blijft met het straffen. 3 seconde lang boos zijn, daarna terug naar het oude en weer doen alsof er niks gebeurd is. Als je dat goed doet hebben ze vrij snel door wat op prijs word gesteld en wat ze niet hoeven te proberen.
) en angstig of kopschuw is ie verre van dat. Gewoon eerlijk en consequent zijn en op het juist moment straffen. Hij is mijn grootste maatje, loopt me overal achterna en ik hoeft nu bijna nooit meer streng te zijn. Een uhuh is al genoeg. Bij mijn andere 2 merries heb ik het hetzelfde aangepakt en dat heeft hetzelfde uitgepakt. Overigens zorg ik dat ze de kans niet krijgen om te bijten. Ik weet precies wanneer ie in een jolige speelbui is en dan laat ik hem gewoon niet in mijn ruimte.Sleeper schreef:Heel veel spelen met zn mond. Lippen bewegen, je handplat dan likken ze meestal aan je hand. Op die manier heb ik mijn jonge paard bijten afgeleerd. Elke keer weer dat meenemen, niet even denken ik doe dat nu maar maak er iets vanzelfsprekends van. Geen geslaan etc, soms werkt op een andere manier denken ook en dat heeft niks met vaagheid te maken maar met slimmer zijn dan je paard.

irisje2 schreef:minoux@
ik deed het alleen voor die ene keer want ik wil gewoon dat hij niet meer bijt maar eigelijk had ik er wel spijt van en kon ook even wat beter na denken dat het toch niet geholpen heeft
ik had vandaag weer over het zeil met hem gelopen en hij vond het eng als ik het op zijn rug legten dus daar maakte ik gebruik van als hij bijt komt het zeil naar hem toe of als hij naar mij toe komt komt het zeil naar hem toe daarna een uurtje ging ik naar hem toe en je merkte dat hij wel in gedachten had dat hij het niet moest doen dus misschien gaat het wel wat beter
loisbr96@ wat voor iemand zou ik dan zoeken gewoon iemand die met paarden kan omgaan enzo
of iemand die hier echt gespecaliseert in is en welk iemand zou dat dan moeten zijn?
) is dan kun je ook een velletje pakken en even draaien. Zelfde effect als bijten alleen krijg je geen haren in je mond. Daarbij duidelijk NEE zeggen. Zorg ervoor dat je het ook echt meent! Paarden hebben dat heel snel door, je moet stevig in je schoenen staan. 

saskiakefie schreef:Sleeper schreef:Heel veel spelen met zn mond. Lippen bewegen, je handplat dan likken ze meestal aan je hand. Op die manier heb ik mijn jonge paard bijten afgeleerd. Elke keer weer dat meenemen, niet even denken ik doe dat nu maar maak er iets vanzelfsprekends van. Geen geslaan etc, soms werkt op een andere manier denken ook en dat heeft niks met vaagheid te maken maar met slimmer zijn dan je paard.
eh daag je dan niet alleen maar uit??

Joolien schreef:Castreren, aangezien ik aanneem dat ie nog hengst is. Hengsten zijn moeilijk te straffen.
.
Captain schreef:Als hij het doet uit speels gedrag kun je het ook gewoon negeren. Wat ik zo uit je verhaal opmaak is dat je paard er een spelletje van maakt. Hij bijt, jij slaat, hij bijt weer, jij slaat weer... Negatieve aandacht is ook aandacht.