Paard gehecht na ontsnapping, wie aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:19

Ik zou het zo aanpakken: vraag gewoon aan je stalhouder of hij/zij het wil voorleggen bij de aansprakelijkheidsverzkering (want als het goed is hebben ze die ook gewoon, bedrijfsmatig) en mocht de verzekering niet betalen dan is het dus voor jezelf.
Je hoeft daarmee geen vingertje te wijzen maar maak gewoon gebruik van de mogelijkheden.
Wel zelf even de DA van te voren betalen want die geeft verder met de aansprakelijkheid niks te maken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:21

Ik snap niet zo goed dat iedereen tegenwoordig gemaakte kosten maar bij een ander wil verhalen.
Je paard is door het draad gekomen, heel vervelend, maar je zegt zelf dat er wel spanning op stond (wellicht te weinig?).
Waarom dan moeilijk doen, jouw paard, jouw kosten. Kan gebeuren. Pech.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:31

Zoals Cissy het brengt komt het beter overeen met hoe ik er over denk dan de toon van jouw post Goof ;) zoals ik al eerder vermeldde ben ik niet op zoek naar handvaten voor een hetze, maar nieuwsgierig over het hoe en wat in zo'n situatie. ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:33

Het is ook niet eens perse persoonlijk, maar je ziet tegenwoordig relatief veel topics op bokt met deze vraag.

En dan is mijn mening dat ik echt niet snap dat alles maar op een ander verhaald moet worden ;)
Had inderdaad al gelezen dat het jou nu niet ging om die 'handvatten voor een hetze'.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:42

Mijn mening is dan, dat je dat mag vinden, maar dat het mededelen van deze mening dan weinig toevoegt aan dit topic. Want dat was niet mijn vraag. Maar dat is een hele andere discussie, en nu niet van toepassing. ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:43

Volgens mijn eigen verzekering is het de zorg van de eigenaar van het paard :j

Dit zou bij mij toch onder mijn eigen kosten vallen...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:58

Goof schreef:
Ik snap niet zo goed dat iedereen tegenwoordig gemaakte kosten maar bij een ander wil verhalen.
Je paard is door het draad gekomen, heel vervelend, maar je zegt zelf dat er wel spanning op stond (wellicht te weinig?).
Waarom dan moeilijk doen, jouw paard, jouw kosten. Kan gebeuren. Pech.

Als het goed is, is de stalhouder verzekerd; hij/zij heeft er zorg voor te dragen dat de stallen en paddocks/weides goed en deugdelijk zijn en daar hoort imo ook bij dat er voeldoende stroom op het draad staat.
Ik vind het in dit geval niet vreemd dat de TS vraagt of er een mogelijkheid is om (een deel van) de gemaakte kosten van de stalhouder terug te krijgen :)* .

Ik zou zelf hetzelfde doen als wat Cissy schrijft; gewoon even bij de stalhouder navraag doen. Betaald zijn/haar verzekering: super :) .
Zo niet dan heb je pech gehad en zijn de kosten (alsnog) voor jou.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:09

Paard moet ook zonder stroom respect voor het hek hebben. Je hebt er paarden bij die geen enkel hek heel houden, dat is iets waar wij een paard op zouden weg sturen.
Vind het een beetje een geven en nemen situatie. Er is in deze meer dan 1 verantwoordelijke partij.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 16:15

Mja, en dat weet je met paarden, dat ze geld kosten :D anders kun je beter een My Little Pony kopen en er naar kijken :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:52

Roane schreef:
Mijn mening is dan, dat je dat mag vinden, maar dat het mededelen van deze mening dan weinig toevoegt aan dit topic. Want dat was niet mijn vraag. Maar dat is een hele andere discussie, en nu niet van toepassing. ;)

Jawel, want ik schrijf ook in mijn bericht (en dat heb ik herhaald uit jouw OP) dat er WEL stroom stond op de draad (maar wellicht te weinig). En in dat geval snap ik niet dat er dan toch nog wordt gezocht of gedacht naar het verhalen van de kosten op een ander, terwijl die ander gewoon heeft voorzien in een omheining met stroom.

Maar of mijn bericht, of mijn manier van mijn bericht hier weergeven staat je niet aan en dat is prima ;)

zap

Re: Paard gehecht na ontsnapping, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:04

Leg het voor bij de verzekering van de stalhoudster en alles wat je dan krijgt is mooi meegenomen ;). Ik heb ook kosten mbt paarden verhaalt en alles gekregen (mijn pony had paard geschopt en was een rekening van paar honderd euro). Gewoon proberen dus.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:15

En vervolgens verhaalt de pensionhouder zijn arbeidsloon voor de tijd van het reparen weer op jou, staan jullie weer kiet!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:05

Volgens mij kan je het inderdaad het beste aan de verzekring voorleggen. Zo nodig kunnen de verzekeraars van jou en de stalhoudster overleggen op wiens rekening het komt. Eerst bespreken met stalhoudster en aangeven dat je de uitspraak accepteert omdat het geen principekwestie is maar je gewoon wil weten wat de juiste gang van zaken is.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:49

De stalhouder zou aansprakelijk zijn als de afrastering ondeugdelijk zou zijn, alszijnde nalatig of verwijtbaar handelen. Dat was niet het geval, tenminste dat maak ik op uit jouw verhaal. Je jaarling is erdoor geknald. Heel vervelend maar mijn ervaring is dat als er paarden door een deugdelijke omheining gaan, dat heel vaak jaarlingen zijn. Dat er weinig of geen stroom opstond, doet feitelijk niets af aan het feit dat de afrastering deugdelijk was.

De aansprakelijkheid is dus in dit geval andersom: jij zou als bezitter van het schadeveroorzakende paard de schade aan de afrastering moeten betalen. De kosten van de da komen voor je eigen rekening.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:54

Ben het met Marion eens , als ik de op was zou ik de aansprakelijkheids kwestie mooi laten rusten....

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:57

Via google is hierover veel jurisprudentie te vinden.

Eigenlijk ligt de situatie niet zo ingewikkeld.
In beginsel is de eigenaar verantwoordelijk en aansprakelijk en zal hij de (financiele) schade moet dragen. Maar als er sprake is van verwijtbaar handelen van de pensionstal / -houder dan zou je de aansprakelijkheid voor de schade bij deze partij neer kunnen leggen.
Wel is het zo dat wanneer je hier in onderling overleg niet uitkomt, je een advocaat zult moet inschakelen en mogelijk een procedure moeten starten. Het is dan maar de vraag of dat het allemaal waard is. Wellicht kun je middelen en ieders een deel van kosten voor rekening nemen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:02

@Alani: waarom zou de stalhouder dat doen? Hem kan niet worden verweten dat de jaarling van TS uitgebroken is en zich verwond heeft.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:12

Mss een stalhouder met teveel geld of mss voelt de stalhouder zich ook wel deels verantwoordelijk omdat de stroomvoorziening niet optimaal is (coulange) . Wat mij betreft kan TS het altijd proberen. Nee heb je en ja kun je krijgen, maar dan wel met het besef dat wanneer ze nee krijgt zich daar ook bij neer moet leggen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:32

Het lijkt erop dat de stalhouder nalatig is geweest met betrekking tot de omheining. Ik zou er gewoon eens met je stalhouder over praten.
Maar als je dit verder een hele fijne plek vindt, zou ik er geen halszaak van maken waardoor de relatie met de stalhouder onder spanning komt te staan. Fijne stallen zijn moeilijk te vinden vind ik.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:56

@ Dune; waarop baseer jij dat de stalhouder nalatig is geweest?
Er was zeker sprake van een deugdelijke afrastering, er stond hooguit geen stroom op de draad. Maar dat maakt hem nog niet nalatig.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:00

Niet om het een of het ander, maar als je het verder naar je zin hebt op de stal, gewoon de rekening betalen en erbij laten zitten. Een goede stal is moeilijk genoeg te vinden. Lesje geleerd, zelf dus de stroom regelmatig controleren.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:00

Dat risico is volgns mij gewoon voor eigenaar.

Wij als stalhouder moeten regelmatig palen vervangen. Dat gebeurt nu eenmaal.

Er staat een omheining, er zit stroom op. Jouw paard vliegt erdoor, de stalbouder heeft em er niet door gejaagd.

Misschien moeten wij ook es de weidepalen gaan opgeven bij de verzekering van pensionklant. :P

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:44

Dit is uiteindelijk een gedrag van je eigen paardje geweest. Mijn inziens ben je zelf dan aansprakelijk voor je paard.
Ook zijn dit dingen die nu eenmaal gebeuren, dan moet je geen paard nemen als je niet voor dit soort kosten wilt betalen.

Kijk mijn staleigenaresse heeft een keer het halster van mijn paard om gelaten in stal, terwijl het beleid is dat ze halsters af gaan in stal. Paard is vast komen te hangen en gelukkig dat er een andere stalgenoot was toen, anders had ze het niet overleefd. Moest uiteindelijk ook naar de kliniek. Heb t gewoon allemaal zelf betaald ondanks dat het geen eigen gedraging van het paard is geweest (het halster om laten). (alhoewel als het flink de papieren was ingelopen zij wel wat had mee betaald)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:49

Tamadine schreef:
Dit is uiteindelijk een gedrag van je eigen paardje geweest. Mijn inziens ben je zelf dan aansprakelijk voor je paard.
Ook zijn dit dingen die nu eenmaal gebeuren, dan moet je geen paard nemen als je niet voor dit soort kosten wilt betalen.

Kijk mijn staleigenaresse heeft een keer het halster van mijn paard om gelaten in stal, terwijl het beleid is dat ze halsters af gaan in stal. Paard is vast komen te hangen en gelukkig dat er een andere stalgenoot was toen, anders had ze het niet overleefd. Moest uiteindelijk ook naar de kliniek. Heb t gewoon allemaal zelf betaald ondanks dat het geen eigen gedraging van het paard is geweest (het halster om laten). (alhoewel als het flink de papieren was ingelopen zij wel wat had mee betaald)

Bedoel je te zeggen wanneer het om bijv. duizend euro was gegaan je de stalhouder wel aansprakelijk had gesteld?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:09

Ik denk dat Tamadine bedoelt dat haar stalhoudster dan een boon in de pot had gedaan. Onder het mom 'gedeelde smart is halve smart'.