Bedankt voor alle antwoorden. Zo te horen vormt het dus waarschijnlijk geen probleem, mits overlegd. Dat is wel geruststellend 
En in geval van recht tegenover een basisschool kan ik het me idd ook erg goed voorstellen ja. Het is voor kinderen gewoon écht niet fijn om te zien of mee te krijgen. En de verleiding is toch wat groter als het in de berm of aan de weg ligt, om toch even het zeil op te tillen van 'wat ligt daar onder'..... lijkt mij.
Tuurlijk moet het dan goed afgedekt worden met zeil en vooral voldoende stenen... Want helaas heb ik het dus zelf als 6 jarig meisje meegemaakt dat ik langs een boerderij fietste waar dus een paard aan de weg lag, afgedekt met zeil en tuurlijk, net als ík er langs heen fiets, waait het zeil op. Nog bij het hoofd ook nog. Heb er nog weken nachtmerries van gehad.
Michelle_: pfoe, dat lijkt me echt naar. Gelukkig heeft het er dan maar een uurtje gelegen ja.....
Angela: Zo is het bij mij inderdaad ook; weg, klein stukje berm van hooguit 1,5 meter, en dan mijn grote hek. Ik weet niet of ze ook in de lucht kunnen tillen, dus op pakken vanachter de omheining, omhoog over de omheining en dan in de bak, maar anders zouden ze altijd nog dus het hek open kunnen doen. Het spreekt natuurlijk voor zich dat ik er op zo'n moment niet zal zijn om 'gezellig' het hek open te doen. Denk dat ik dan lekker thuis of 'weg' ben, maar dat hoef ik natuurlijk niet te zien.
Melissa schreef:In principe mag de vrachtwagen je erf niet op.
De gezond- en welzijnswet voor dieren, regelt een stuk destructiewetgeving.
Hierin staat dat je het kadaver van het dier vooraan de weg moet aanbieden. De vrachtwagen mag inprincipe maar max 1 vrachtwagenlengte het erf op rijden.
Daarnaast dien je het dier zo af te dekken, zodat er geen ongedierte of andere dieren bij kunnen en zodat het dier uit zicht is van mensen.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar in de praktijk is dat soms gewoonweg niet mogelijk. En gelukkig blijkt nu ook dat ze daar in bepaalde situaties en na overleg, niet al te moeilijk over doen.
colette_007 schreef:Je kan hem ook bij da laten inslapen en dan word hij vanuit de praktijk opgehaald. En anders is het aan de weg leggen vrees ik.
Dan ga je uit van een situatie waarin je die keuze hebt, dus m.a.w. dat het paard al bij de kliniek is en daar wordt ingeslapen. Maar zo gaat het niet altijd. Als hier thuis op de wei al blijkt dat vervoeren naar een kliniek weinig zin heeft, of voor het dier niet meer te halen is en het erg duidelijk is dat het gewoon ingeslapen moet worden, dan gebeurd dat natuurlijk zsm en dan dus thuis.
Daarnaast hecht ik er toch altijd wel veel waarde aan dat de rest van de groep afscheid kan nemen. Mits dit natuurlijk mogelijk is (en paard niet bijv. op kliniek is, daar wordt besloten om in laten slapen en vervoeren naar huis niet te doen is voor het dier).