Rendac: aan de weg leggen. In woonwijk?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:13

JoyCiej007 schreef:
Judith_ schreef:
Is het geen optie om in dat geval een kadaverkap (of hoe zoiets ook mag heten) bij een boerderij te lenen? Ligt het in ieder geval iets steviger afgedekt.

Dat is ook een idee ja..... is wel wat verderop in het dorp waar mensen zoiets hebben (zeg maar niet echt naast de deur) maar weet ook niet of je dat zo mag lenen en gebruiken.

goldith: En dat was dus geen individuele ophaalservice? Want daar zijn een hoop meer kosten bij gemoeid hé....... Dan komen ze het zelfs netjes uit stal halen....

*knip*

Dat was geen individuele ophaalservice, gewoon een vrachtwagen. :) Dier lag wel volledig afgedekt op ons erf hoor.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:13

Je kan hem ook bij da laten inslapen en dan word hij vanuit de praktijk opgehaald. En anders is het aan de weg leggen vrees ik.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:16

hier hebben ze de paarden ook van het erf gehaald de laatste jaren en dan kwamen ze echt wel met meer dan 1 vrachtwagenlengte op het erf.
De regel die Melissa noemt ken ik ook maar heb dus in de praktijk een andere ervaring.

Melissa

Re: Rendac: aan de weg leggen. In woonwijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:19

Het staat in de wet, dus als ze de verkeerde treffen, hebben ze een probleem! Al denk ik dat het niet zo nauw houden aan de regels bij paarden eerder gebeurd dan bijvoorbeeld bij koeien en varkens.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:21

de eerste jaren werden de paarden idd aan de weg gelegd samen met de schapen.
Pas de laatste jaren, sinds de schapen weg zijn, worden ze van het erf opgehaald..

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:22

Particulieren hebben vaak ook minder mogelijkheden dan bedrijven, daar is gelukkig wel een mouw aan te passen!

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:26

bij ons komt hij op het terrein.
de paarden liggen bij ons dan op een stuk waar alleen maar trekkers enzo komt.

ze hebben een kraan op de wagen zitten. en dan kunnen ze een behoorlijk stuk mee
overbruggen. en ze willen best, mits overlegd, een hek door.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:43

langs de weg kan wel, gewoon grote stukken of meerdere stukken dekzeil plus een heleboel stenen,..
alleen als het weekend is willen we het hier wel eens in de schuur laten liggen achter gesloten deur.. de andere geval werd er gewoon s avonds neer gelegd, rendac kwam smiddags pas.. maar niemand die er iets van zag, ja een zeil en als je verder na denkt weer je wel wat er dan ligt,..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 00:15

Bedankt voor alle antwoorden. Zo te horen vormt het dus waarschijnlijk geen probleem, mits overlegd. Dat is wel geruststellend :)
En in geval van recht tegenover een basisschool kan ik het me idd ook erg goed voorstellen ja. Het is voor kinderen gewoon écht niet fijn om te zien of mee te krijgen. En de verleiding is toch wat groter als het in de berm of aan de weg ligt, om toch even het zeil op te tillen van 'wat ligt daar onder'..... lijkt mij.

Tuurlijk moet het dan goed afgedekt worden met zeil en vooral voldoende stenen... Want helaas heb ik het dus zelf als 6 jarig meisje meegemaakt dat ik langs een boerderij fietste waar dus een paard aan de weg lag, afgedekt met zeil en tuurlijk, net als ík er langs heen fiets, waait het zeil op. Nog bij het hoofd ook nog. Heb er nog weken nachtmerries van gehad.

Michelle_: pfoe, dat lijkt me echt naar. Gelukkig heeft het er dan maar een uurtje gelegen ja.....
Angela: Zo is het bij mij inderdaad ook; weg, klein stukje berm van hooguit 1,5 meter, en dan mijn grote hek. Ik weet niet of ze ook in de lucht kunnen tillen, dus op pakken vanachter de omheining, omhoog over de omheining en dan in de bak, maar anders zouden ze altijd nog dus het hek open kunnen doen. Het spreekt natuurlijk voor zich dat ik er op zo'n moment niet zal zijn om 'gezellig' het hek open te doen. Denk dat ik dan lekker thuis of 'weg' ben, maar dat hoef ik natuurlijk niet te zien.

Melissa schreef:
In principe mag de vrachtwagen je erf niet op.

De gezond- en welzijnswet voor dieren, regelt een stuk destructiewetgeving.
Hierin staat dat je het kadaver van het dier vooraan de weg moet aanbieden. De vrachtwagen mag inprincipe maar max 1 vrachtwagenlengte het erf op rijden.
Daarnaast dien je het dier zo af te dekken, zodat er geen ongedierte of andere dieren bij kunnen en zodat het dier uit zicht is van mensen.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar in de praktijk is dat soms gewoonweg niet mogelijk. En gelukkig blijkt nu ook dat ze daar in bepaalde situaties en na overleg, niet al te moeilijk over doen.

colette_007 schreef:
Je kan hem ook bij da laten inslapen en dan word hij vanuit de praktijk opgehaald. En anders is het aan de weg leggen vrees ik.

Dan ga je uit van een situatie waarin je die keuze hebt, dus m.a.w. dat het paard al bij de kliniek is en daar wordt ingeslapen. Maar zo gaat het niet altijd. Als hier thuis op de wei al blijkt dat vervoeren naar een kliniek weinig zin heeft, of voor het dier niet meer te halen is en het erg duidelijk is dat het gewoon ingeslapen moet worden, dan gebeurd dat natuurlijk zsm en dan dus thuis.
Daarnaast hecht ik er toch altijd wel veel waarde aan dat de rest van de groep afscheid kan nemen. Mits dit natuurlijk mogelijk is (en paard niet bijv. op kliniek is, daar wordt besloten om in laten slapen en vervoeren naar huis niet te doen is voor het dier).

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:22

Wij hebben bij het overlijden van onze pony wél onze pony moeten verplaatsen naar het begin van de straat.Uiteraard iemand gebeld die dat kon want anders wilden ze de pony niet komen ophalen.
Daar waren wij helemaal niet tevreden mee want onze pony's stonden langs, ik zeg LANGS een lagere school! dat was echt ongehoord, maar als we dat niet deden, dan wilden ze hem niet komen ophalen want dat duurde langer en ze hadden al werk genoeg.
Terwijl ze goed met hun camion in konden rijden en de pony makkelijk mee konden nemen.
Spreek me niet van rendac, want hiervan ben ik nog altijd heel erg boos.

Hebben uiteraard wel de pony afgedekt met een zwart zeil en wat plantenbakken rondom gezet met boompjes erin.
Ook kwam na de school een leerkracht vragen de dag erna waar de ene pony was, de kinderen zagen hem niet meer. ( stonden nog 2 ponys op de weide).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 00:40

Oké, dat klinkt niet fijn nee.
Maar dat het paard niet letterlijk langs de weg bij de wei lag, is dat niet even overlegd/gemeld aan de Rendac?

Kan me namelijk wel voorstellen dat als je het 'anders dan anders' doet, dat je dat dus wel even moet overleggen of in iedergeval melden.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:41

Hier ook geen problemen met de Rendac. Zijn al 2 paarden opgehaald en beide keren van het erf. Hebben ze niet langs de weg hoeven leggen. 1 paard hebben we wel de stal uit moeten slepen het erf op. Het moet inderdaad goed bereikbaar zijn.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:33

Hier ook paarden aan een woonwijk en geen adres bij de weide. 2 jaar geleden moesten ze een veulen ophalen die hebben we in de kruiwagen gelegd en thuis in het schuurtje gezet (wonen ook veel kinderen ect.) Rendac wist dat het paard/dier niet zichtbaar lag dus belde netjes een kwartiertje van tevoren of we het zichtbaar wilde leggen.

We hadden geluk (naja hoe je ook ziet) dat de moeder pas in utrecht op de kliniek overleed. Die hadden we niet uit het zicht kunnen leggen en had dus hellaas dan echt bijna op de weg gelegen.

Wel was het mooi dat sommige ouders er heel goed mee omgaan en de kinderen er ook bewust van maken dat dieren dood kunnen gaan. Maar ook ouders die al bijna in paniek raken als ze de vrachtwagen zien.

Wat betrefd niet het erf op mogen is alleen bij boerenbedrijven. Als particulier mogen ze er wel op. Dit vanwege ziektes. Zelf heb ik bij een recreatieschap wel eens herten ect. laten ophalen en dan kwamen ze netjes het erf op, ze snapte dat we niet in het hoogseizoen langs een drukke fietsroute de hertje gingen neerleggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:22

lizet_lara schreef:
je moet er pas over na gaan denken als er echt iets aan de hand is .zonde van je tijd

juist niet, beter nu nadenken en evt maatregelen treffen dan als het zover is, ik denk dat je dan andere dingen aan je hoofd hebt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:32

Ik heb dit één keer meegemaakt. We woonden in een boerderij in een dorp met lintbebouwing langs een route met schoolgaande kinderen. Rendac kwam niet het erf op dus de pony moest langs de weg liggen.
We hebben haar wel goed afgedekt, maar we hebben ook verschillende schoolkinderen weg moeten bonjouren, want de verleiding was erg groot om onder het zeil te kijken. Ze kwamen wel snel om het beestje op te halen.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:15

JoyCiej007 schreef:
Melissa schreef:

Hierin staat dat je het kadaver van het dier vooraan de weg moet aanbieden. De vrachtwagen mag inprincipe maar max 1 vrachtwagenlengte het erf op rijden.
Daarnaast dien je het dier zo af te dekken, zodat er geen ongedierte of andere dieren bij kunnen en zodat het dier uit zicht is van mensen.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar in de praktijk is dat soms gewoonweg niet mogelijk. En gelukkig blijkt nu ook dat ze daar in bepaalde situaties en na overleg, niet al te moeilijk over doen.

Als er meerdere diersoorten op je erf aanwezig zijn (koeien, schapen, geiten of varkens) dan gaan ze waarschijnlijk echt niet je terrein op.. De vrachtwagen mag er namelijk niet op om overbrengen van ziekten te voorkomen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:20

lizet_lara schreef:
je moet er pas over na gaan denken als er echt iets aan de hand is .zonde van je tijd

Als er echt iets aan de hand is kan niet iedereen rationeel denken, dus een beetje onzin uitspraak IMO. Beter dingen van te voren bedacht dan dat je ineens voor het blok komt te staan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:31

Melissa schreef:

Dat is niet waar. Voor 2 euro extra komen ze gewoon je erf opgereden (mits je voldoet aan de voorwaarden).
Je kan bij Rendac 3 dingen doen:
1. paard aan de weg leggen (geen extra kosten)
2. paard op oprit leggen en vrachtwagen dáár laten laden (kost 2 euro extra). Vereisten: oprit dient verhard (dus géén zand) te zijn én kadaver moet zonder kunstgrepen te pakken zijn (dus niet achter heggetje, in rare bocht liggen).
3. separate ophaaldienst (kosten ca. 500 euro)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:38

Ik heb wel eens dode kleine pony's naar de dierenartspraktijk gebracht, zodat ze daar opgehaald werden.
Dat zou ook een optie zijn ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:45

Ik heb het tot nu toe 2 keer meegemaakt. Beide paarden in een woonwijk.

1e paard lag gewoon aan de weg. Ook niet geheel afgedekt. En daar gingen inderdaad kleine kinderen bij staan kijken. Zelf vond ik dit niet zo prettig gedaan.

2e paard lieten ze binnen het hek liggen. geheel afgedekt met zeil zodat je niets zag. De vrachtwagen van rendac kon met zijn achterkant het erf op door de ingang en heeft hem toen daar opgetakeld. Ik vond dit een stuk beter. Vrachtwagen kon er makkelijk bij en er konden geen vreemden bij het paard komen.

Als je dus een inrij mogelijkheid hebt voor de vrachtwagen, kan je het paard gewoon vlak bij deze ingang neerleggen denk ik.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:53

Toen we afgelopen zomer de pony in lieten slapen, hebben we dit ook langs de weg gedaan. Wel de buren even ingelicht aangezien die vaak met jonge paarden langs komen. Paarden ruiken het en we wilden graag dat de buurt wist wat er aan de hand was.
Op het moment zelf liepen er wat wandelaars langs. Die zagen de pony langzaam in elkaar zakken en beseften maar wat goed wat er gebeurde. Ze liepen ook snel weer door. Soms heb je geen keuze. Het is geen prettig gezicht, maar het viel mij heel erg mee. Hij viel vrij soepel neer en sliep ook snel weg. Geen horror ofzo.
Van te voren hadden we een zeil gekocht wat ruim genoeg was. Deze hebben we goed vast gelegt met zeer zware stenen. Mensen zijn niet gek, kinderen ook niet. Wel voorkomen dat de wind geen vat kan krijgen op het zeil, dat is minder prettig.

Ik schrok wel even van je topic,.....

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:58

Idd als ze je erf op kunnen ivm bereikbaarheid, Kunnen ze ook van je erf afhalen.
Bij ons op de boerderij laten we de dode dieren ook van ons terrein afhalen. Wel kost dat meer geld, dan dat je ze aan de kant van de weg legt.
Maar omdat we langs een fietspad wonen waar veel schooljeugd overheen komt. hebben wij gekozen meer te betalen en dus op eigen erf laten ligge.

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:51

De happer van de vrachtwagen moet vanaf de weg het dier kunnen oppakken! De rest wat Melissa al aangaf is bij mij ook bekend!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:47

Helaas hebben wij regelmatig te maken met dode dieren en alle dieren worden bij ons aangeboden vanaf de openbare weg. Hier ligt wel een druk fietspad en weg aan, maar het is het platteland en de kinderen hier groeien er bijna allemaal wel mee op.
De vrachtwagen van de Rendac zou ik nooit op het erf willen hebben. Die wagen is echt 1 grote besmettingsbron met veelal dieren die meer dan een paar dagen dood zijn en jij weet niet waaraan ze zijn overleden!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:04

Pieteritus1 schreef:
Melissa schreef:

Dat is niet waar. Voor 2 euro extra komen ze gewoon je erf opgereden (mits je voldoet aan de voorwaarden).
Je kan bij Rendac 3 dingen doen:
1. paard aan de weg leggen (geen extra kosten)
2. paard op oprit leggen en vrachtwagen dáár laten laden (kost 2 euro extra). Vereisten: oprit dient verhard (dus géén zand) te zijn én kadaver moet zonder kunstgrepen te pakken zijn (dus niet achter heggetje, in rare bocht liggen).
3. separate ophaaldienst (kosten ca. 500 euro)

Dit is gewoon de wet.. En daar horen zij zich inprincipe aan te houden.
Wellicht valt het paard onder een andere categorie dier, waardoor er wat soepelere regekls zijn, maar inprinipe mogen zij het terrein niet op..