de verzorgpony van mijn dochtertje...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: de verzorgpony van mijn dochtertje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:13

Die leidoefeningen zijn niet specifiek voor kinderen. Zou ze absoluut eerst zelf oefenen met de pony. Als het allemaal goed gaat, kun je je dochter laten kijken en haar bij het leiden begeleiden. Kun je het boek van Klaus Hempfling niet ergens lenen (bieb)?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:41

Ik zeg: niet je dochters plezier laten bederven door zo'n klein slim loedertje, straks is ze levenslang bang voor paarden. Andere schaapmakke pony zoeken. Het gaat er om dat ze plezier en vertrouwen heeft, niet dat ze lastige pony's leert 'temmen'.

marleen7002

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:12

De pony is jouw dochtertje echt aan het uitproberen.
Bij paarden is het eigenlijk heel simpel. Wie de ander van zijn plaats krijgt en laat bewegen is de leider. Als de pony je dochtertje opzij duwt bij het poetsen en ij opzij gaat betekent dat dat hij haar niet respecteert en "boven" haar staat. Het is voor je dochter te moeilijk om dit bij het poetsen "uit te vechten". De pony zal dan waarschijnlijk toch winnen.
Met grondwerk/ loswerken/join-up kan je dit wel oplossen. Je werkt dan op de grond met de pony en ze laat hem de richting op lopen die zij wil. Zij wordt hierdoor de leider en krijgt meer zelfvertrouwen in de omgang met de pony. Waardoor de problemen met poetsen waarschijnlijk ook vanzelf verdwijnen.
Het beste kan je een leuke cursus voor kinderen zoeken waar ze dit leert. Mijn dochter heeft een paar jaar geleden de kidscursus bij Annemarie van der Toorn gedaan (wij hebben ook zo'n lastige shet/welsh) en hier heel veel van geleerd. Annemarie heeft ook een boek geschreven speciaal voor kinderen. Het heet paardenfluisteren en hier staan ook oefeningen in die je met de pony kan doen. Maar ik zou sowieso eerst ergens een cursus gaan doen.

marleen7002

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:18

idefix4 schreef:
Milan_lover schreef:
Ik vind dat deze pony niet geschikt is voor je dochter, het is niet veilig en ik denk niet dat je het heel veel veiliger kunt maken, het enigste wat je kunt doen is zelf de pony poetsen en opzadelen, en je dochter dat laat doen wat wel veilig lukt, maar er zelf altijd bij bent!

Wel zijn lessen paardengedrag en grondwerk goed om te doen voor je dochter (en voor jezelf ook natuurlijk) zo leert ze goed met het paard omgaan en wordt ze ook wat zelfverzekerder.. Zo krijgen wij veel ouders met hun kind op training, want het is leuk voor het kind, maar het is ook wel handig voor de ouder om te weten hoe ze de pony aan moeten pakken, aangezien zij met veel dingen nog meer overwicht hebben..

De zomervakantie komt er ook weer aan en daarmee ook de ponykampen, ik zou zeggen, zoek een leuk kamp waar ze daarmee bezig zijn en neem evt. de pony mee, is heel leerzaam en het is ook nog eens leuk!

Equixantos bijvoorbeeld, is daar eentje van :)

Zou ik niet déze pony meenemen, want dan beleeft dochter geen plezier hoor, als ze zich nu al niet veilig voelt met deze pony. Ik zou dan kiezen voor een kamp met een pony die wat meer meewerkt. :D

Zou juist wel deze pony meenemen. Dan leert ze het met deze pony en krijgt er vertrouwen in. Kan ze ook geholpen worden.

mauuud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:34

Esther, ik ben het niet helemaal met je eens...

Leider zijn van een pony/paard heeft niks met leeftijd te maken, maar met ervaring, respect en vertrouwen.
Alleen door veel met paarden te zijn kan je dit leren. Ook moet je met veel respect werken en een band opbouwen.
Daarna kan je het leiderschap overnemen, alleen dan pas.
Ik ben zelf 14 jaar jong, maar ik weet zeker dat ik meer controle heb over paarden dan een onervaren 'volwassen' vrouw.

Wel vind ik dat kleine kinderen (onder 11/12 jaar) niet zonder toezicht bij paarden moeten kunnen komen, gewoon voor de veiligheid.
Maar dit heeft niks met leiderschap te maken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:37

mauuud schreef:
Esther, ik ben het niet helemaal met je eens...

Leider zijn van een pony/paard heeft niks met leeftijd te maken, maar met ervaring, respect en vertrouwen.
Alleen door veel met paarden te zijn kan je dit leren. Ook moet je met veel respect werken en een band opbouwen.
Daarna kan je het leiderschap overnemen, alleen dan pas.
Ik ben zelf 14 jaar jong, maar ik weet zeker dat ik meer controle heb over paarden dan een onervaren 'volwassen' vrouw.

Wel vind ik dat kleine kinderen (onder 11/12 jaar) niet zonder toezicht bij paarden moeten kunnen komen, gewoon voor de veiligheid.
Maar dit heeft niks met leiderschap te maken.

Ik denk dat je kinderen en jongeren door elkaar haalt. Tot een jaar of 11, 12 ben je kind. En die zijn doorgaans geen leider over welk paard dan ook. Er zijn wel brave paarden waar ze evengoed mee kunnen werken, dat is een ander verhaal. Jongeren, zoals jijzelf, kunnen al veel meer en kunnen we degelijk bijvoorbeeld leiderschapsoefeningen doen of een paard eens terug op zijn plek zetten. Maar nog steeds horen die niet alleen met paarden bezig te zijn, simpelweg omdat als er iets mis gaat, het vaak flink mis gaat. Het is geen fiets waar je afvalt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 21:14

het is inderdaad erg lastig voor een kind om leider te zijn hoor. Als mijn dochtertje met de pony gaat wandelen (over het erf) dan sleurt hij haar gewoon naar ieder graspolletje toe dat ie ziet. Wie is met wie aan het wandelen?
Zij heeft de kracht en het overwicht gewoon (nog) niet.

Ik kan me van mezelf als kind eerlijk gezegd niet herinneren dat ik ook geen overwicht zou hebben op een pony, mijn ouders waren er nooit bij, ik was altijd met vriendinnetjes, het is altijd goed gegaan....

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:52

Max: Het leest idd als een gehoorzaamheidsprobleem hoor. Ik wilde echter wijzen op hoe je een zin kan lezen. ;)
Ik zou die Piet eens benaderen. Ik denk dat je dochter daar heel veel kan leren!

Mijn eerste shet veegde ook de vloer met me aan. :D En de Forest die volgde toen ik 9 was, was wel beter opgevoed, maar probeerde het ook. Mijn ouders hebben zeker tot mijn 13e heel veel geholpen. Met dat verschil, dat mijn moeder ook paardreed, net als mijn vader. Dus dan waren we als gezin bezig. Op die manier heb ik veel geleerd ook door te kijken naar wat mijn ouders deden. Je hoeft als het goed is je gewicht niet in de strijd te gooien. Onze PRince wil ook die graspol wel pakken met wandelen. Maar na 3 driftbuien van mijn dochter heeft ie er uiteindelijk voor gekozen om toch altijd maar mee te lopen. Hij heeft gemerkt, dat ie dan eerder weer op het gras staat, dan dat ie zo gaat lopen doen. :') Mijn dochter heeft dat ook leren aanpakken deels, door te kijken hoe ik dat aanpak bij mijn paard. Daar accepteer ik het ook niet van.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 14:11

Ben je jarig vandaag? Van harte!

Nee, je gewicht in de strijd gooien heeft geen zin, red ik ook niet bij mijn paard van 600 kilo! Straks gaan we weer even kijken hoe het met het humeur van de pony is.....

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:08

max66 schreef:
klinkt wel leuk. Ik kan eens zoeken naar iemand die haar bij ons hierin komt instrueren (ik moet zeggen dat ik niet zou weten waar ik zo iemand vandaan kan halen, nooit gehoord wie hier les in geeft)

Heb jij indertussen vast tips die ik aan mijn dochter kan geven?

Annemarie van der Toorn van Monty Roberts Nederland heeft een hele leuke kids cursus waarin dit soort zaken aan de orde komen. Zij heeft ook een boek voor kinderen geschreven waar jij en je dochter misschien wel wat aan hebben. Ze is via Google makkelijk te vinden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 21:00

ik ga even googlen idd.

Vandaag bezig geweest met pony. Ik heb hem met twee halstertouwen vastgezet zodat zijn voorkant geen kant op kon. Ze is hem gaan poetsen, duidelijke opdrachten gegeven ("om" als ie aan de kant moest bv) en belonen met stem en knuffel als ie het deed.
Met voetjes geven volhouden en niet ongeduldig worden als ie het niet gelijk deed, weer belonen als ie het goed deed.
Daarna heeft ze hem zelf (met behulp van mij natuurlijk) gelongeerd met de bedoeling hem naar haar stemhulpen te leren luisteren.

Ging eigenlijk allemaal heel relaxed en goed. Zo krijgt dochterlief er weer een beetje vertrouwen in! Ging erg fijn vandaag! Ben ik blij mee!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:34

ElsB schreef:
max66 schreef:
klinkt wel leuk. Ik kan eens zoeken naar iemand die haar bij ons hierin komt instrueren (ik moet zeggen dat ik niet zou weten waar ik zo iemand vandaan kan halen, nooit gehoord wie hier les in geeft)

Heb jij indertussen vast tips die ik aan mijn dochter kan geven?

Annemarie van der Toorn van Monty Roberts Nederland heeft een hele leuke kids cursus waarin dit soort zaken aan de orde komen. Zij heeft ook een boek voor kinderen geschreven waar jij en je dochter misschien wel wat aan hebben. Ze is via Google makkelijk te vinden.

Die ga ik ook zoeken! Mijn dochter leest alles omtrent paarden, dan is dit een rijke aanvulling! :j Ga ik ook zeker wat mee doen!

Max: Superverslag!! Gewoon lekker de tijd geven. Vertrouwen heeft altijd wat tijd nodig om te groeien natuurlijk, maar er is een goed begin gemaakt. :j

marleen7002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:04

Boek heet paardenfluisteren en je kan het kopen in de webshop op de site van Annemarie van der Toorn.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:09

Hou niet zo van ‘een schop geven‘ aan een paard. Zorg dat de pont vast staat met poetsen en opzadelen, zal al een hoop schelen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 16:02

pony staat ook vast!
Als ie z'n kont omhoog gooit of mij wil trappen krijgt ie echt een klap/schop terug hoor! Ik weet niet hoe jij dat dan oplost?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:08

Je kunt ook corrigeren met je stem, heeft de pony geen rugpijn?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 16:19

het is voor mij een automatische reactie om een klap te geven in combinatie met mij stem ("pas er op he!").

Rugpijn denk ik niet, met rijden gaat het prima, alleen met poetsen/wandelen dus. Maar, zoals gezegd, gisteren ging het heel goed en was hij heel braaf. We hebben nog hoop!
Het is echt een lieve pony hoor, gewoon ontdeugend en eigenwijs en lekker uitproberen....

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:59

max66 schreef:
ik ga even googlen idd.

Vandaag bezig geweest met pony. Ik heb hem met twee halstertouwen vastgezet zodat zijn voorkant geen kant op kon. Ze is hem gaan poetsen, duidelijke opdrachten gegeven ("om" als ie aan de kant moest bv) en belonen met stem en knuffel als ie het deed.
Met voetjes geven volhouden en niet ongeduldig worden als ie het niet gelijk deed, weer belonen als ie het goed deed.
Daarna heeft ze hem zelf (met behulp van mij natuurlijk) gelongeerd met de bedoeling hem naar haar stemhulpen te leren luisteren.

Ging eigenlijk allemaal heel relaxed en goed. Zo krijgt dochterlief er weer een beetje vertrouwen in! Ging erg fijn vandaag! Ben ik blij mee!

Goed aangepakt zo! _/-\o_ Als jullie dit consequent volhouden komt 't wel goed tussen je dochter en de pony!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:10

LCharlotte schreef:
Je kunt ook corrigeren met je stem, heeft de pony geen rugpijn?

Dan zal ik ook wel een beul zijn, maar als mijn paard naar mij gaat slaan, dan heeft ie echt een probleem. Als ie slaat naar een ander paard, kan ie er één terugkrijgen en als ie naar mij slaat, zal ie ook weten, dat ik dat níet op prijs stel. En dat doe ik niet met mijn stem.
Volgens mij heeft TS wel onderzocht of het pijn is. En zo te lezen is er voor het ruitertje ook gewoon nog veel te leren in opvoedingstechniek en laat ik eerlijk zijn, mijn dochter krijgt daar ook hulp bij, dus dat is niet heel vreemd. Een paard is ook maar gewoon een kleuter die kijkt waar de grenzen liggen. Sommige paarden hebben die grenzen wat duidelijker nodig dan andere paarden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 14:18

dat klopt, voor mijn dochtertje is het zeker een leermoment, kan ze later alleen maar plezier van hebben...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:28

even een update voor de belangstellenden: Als mijn dochter met pony gaat wandelen sleurt hij haar dus naar ieder graspolletje toe.
Nu zijn we (zij) gaan oefenen met wandelen langs een berg hooi (waar hij haar normaal gesproken ook naar toe sleurt). Ze hield hem kort aan het halstertouw vast en liep richting de berg hooi, met de bedoeling hier langs op te lopen. Dochter keek rechtdoor, de kant waar ze op wilde, en negeerde de berg hooi en liep met stevige passen zo LANGS de berg, zonder dat de pony haar ook maar mee probeerde te sleuren. En het lukte! Ze is er wel 10 keer langsgelopen en het ging prima. Pony uitvoerig beloond natuurlijk.

We zijn op de goede weg lijkt het.

(dochter wordt door deze kleine overwinningen ook zekerder van zichzelf en dit voelt ie ook gewoon denk ik)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:50

Dat is een prachtig verslagje weer! Vooruitgang! Het meesleuren is echt tonen van geen respect. Toevallig hebben we dit vandaag ook geoefend met onze Andalusier. Met mij loopt ie keurig aan een touwtje mee. Maar bij onze bijrijdster, die hem pas een maand of 4 kent, probeert ie alles uit! Dus ook met een wandeling. Dat was ook van de ene graspol naar de andere en opletten dat ie niet op de hakken sprong. Op een gegeven moment was ik dat zat en heb ik haar laten zien, hoe je een paard dan op zijn nummer zet. Dat gebeurt hier overigens zonder schoppen en slaan hoor. Ik zwaai meestal met het touw voor de neus langs, zonder hem te raken en dat is voldoende om aan te geven waar zijn ruimte naar mij toe ophoudt. Een tip die we eens gekregen hebben van 2moons. Des begon te kauwen met zo'n blik van: Okay, ik loop weer braaf mee... En ik gaf hem terug en je zag hem gewoon weer kijken of ie niet die grens weer over kon... Paarden zijn zooo slim! Dus perfect dat dit is gelukt! Het begin is er.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 19:42

ze voelen inderdaad perfect aan bij wie ze wat kunnen uitvreten, slimme dieren...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:43

Met bovenstaanden eens: NOOIT ZONDER VOLWASSENE BIJ EEN PONY!

Rijstijl van je dochter is misschien ook een en ander aan te verbeteren? Pony vindt het blijkaar niet leuk meer om met haar mee te gaan, ik denk dat daar eerst eens naar gekeken moet worden: heeft ze al een onafhankelijke zit, hoe hard/zacht zijn haar handen, slaat ze niet steeds, beloont ze wel goed en op tijd? Elk paard wat alleen maar gedwongen wordt om dingen te doen die niet leuk zijn houdt het op een gegeven moment voor gezien, het hangt van het karakter van het beestje af hoe hij zijn ongenoegen uit (er zijn er ook genoeg die je dochter al lang aan de eerste de beste bakwand hadden geplakt)

Ik geef trouwens ook cursussen paardengedrag voor kinderen op lokatie :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:47

Er zelf bij blijven en de pony op zijn donder geven als hij wat vlikt bij je dochtertje. De pony leert vanzelf dat hij ook van jou op de kop krijgt als hij wat bij haar vlikt. Ik doet dit zelf ook zo. Idefix (mijn shetlander) word gereden door een meisje van 9, hij heeft haar ook 1x gebeten en logische wijs durfde ze hem geen tik te geven, dat heb ik toen gedaan omdat het niet uitmaakt wie nou corrigeert als het maar correct gebeurt. Nu is idefix gewoon braaf bij haar :)