Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
idefix4 schreef:Milan_lover schreef:Ik vind dat deze pony niet geschikt is voor je dochter, het is niet veilig en ik denk niet dat je het heel veel veiliger kunt maken, het enigste wat je kunt doen is zelf de pony poetsen en opzadelen, en je dochter dat laat doen wat wel veilig lukt, maar er zelf altijd bij bent!
Wel zijn lessen paardengedrag en grondwerk goed om te doen voor je dochter (en voor jezelf ook natuurlijk) zo leert ze goed met het paard omgaan en wordt ze ook wat zelfverzekerder.. Zo krijgen wij veel ouders met hun kind op training, want het is leuk voor het kind, maar het is ook wel handig voor de ouder om te weten hoe ze de pony aan moeten pakken, aangezien zij met veel dingen nog meer overwicht hebben..
De zomervakantie komt er ook weer aan en daarmee ook de ponykampen, ik zou zeggen, zoek een leuk kamp waar ze daarmee bezig zijn en neem evt. de pony mee, is heel leerzaam en het is ook nog eens leuk!
Equixantos bijvoorbeeld, is daar eentje van
Zou ik niet déze pony meenemen, want dan beleeft dochter geen plezier hoor, als ze zich nu al niet veilig voelt met deze pony. Ik zou dan kiezen voor een kamp met een pony die wat meer meewerkt.
mauuud schreef:Esther, ik ben het niet helemaal met je eens...
Leider zijn van een pony/paard heeft niks met leeftijd te maken, maar met ervaring, respect en vertrouwen.
Alleen door veel met paarden te zijn kan je dit leren. Ook moet je met veel respect werken en een band opbouwen.
Daarna kan je het leiderschap overnemen, alleen dan pas.
Ik ben zelf 14 jaar jong, maar ik weet zeker dat ik meer controle heb over paarden dan een onervaren 'volwassen' vrouw.
Wel vind ik dat kleine kinderen (onder 11/12 jaar) niet zonder toezicht bij paarden moeten kunnen komen, gewoon voor de veiligheid.
Maar dit heeft niks met leiderschap te maken.

En de Forest die volgde toen ik 9 was, was wel beter opgevoed, maar probeerde het ook. Mijn ouders hebben zeker tot mijn 13e heel veel geholpen. Met dat verschil, dat mijn moeder ook paardreed, net als mijn vader. Dus dan waren we als gezin bezig. Op die manier heb ik veel geleerd ook door te kijken naar wat mijn ouders deden. Je hoeft als het goed is je gewicht niet in de strijd te gooien. Onze PRince wil ook die graspol wel pakken met wandelen. Maar na 3 driftbuien van mijn dochter heeft ie er uiteindelijk voor gekozen om toch altijd maar mee te lopen. Hij heeft gemerkt, dat ie dan eerder weer op het gras staat, dan dat ie zo gaat lopen doen.
Mijn dochter heeft dat ook leren aanpakken deels, door te kijken hoe ik dat aanpak bij mijn paard. Daar accepteer ik het ook niet van. max66 schreef:klinkt wel leuk. Ik kan eens zoeken naar iemand die haar bij ons hierin komt instrueren (ik moet zeggen dat ik niet zou weten waar ik zo iemand vandaan kan halen, nooit gehoord wie hier les in geeft)
Heb jij indertussen vast tips die ik aan mijn dochter kan geven?
ElsB schreef:max66 schreef:klinkt wel leuk. Ik kan eens zoeken naar iemand die haar bij ons hierin komt instrueren (ik moet zeggen dat ik niet zou weten waar ik zo iemand vandaan kan halen, nooit gehoord wie hier les in geeft)
Heb jij indertussen vast tips die ik aan mijn dochter kan geven?
Annemarie van der Toorn van Monty Roberts Nederland heeft een hele leuke kids cursus waarin dit soort zaken aan de orde komen. Zij heeft ook een boek voor kinderen geschreven waar jij en je dochter misschien wel wat aan hebben. Ze is via Google makkelijk te vinden.
Ga ik ook zeker wat mee doen!
max66 schreef:ik ga even googlen idd.
Vandaag bezig geweest met pony. Ik heb hem met twee halstertouwen vastgezet zodat zijn voorkant geen kant op kon. Ze is hem gaan poetsen, duidelijke opdrachten gegeven ("om" als ie aan de kant moest bv) en belonen met stem en knuffel als ie het deed.
Met voetjes geven volhouden en niet ongeduldig worden als ie het niet gelijk deed, weer belonen als ie het goed deed.
Daarna heeft ze hem zelf (met behulp van mij natuurlijk) gelongeerd met de bedoeling hem naar haar stemhulpen te leren luisteren.
Ging eigenlijk allemaal heel relaxed en goed. Zo krijgt dochterlief er weer een beetje vertrouwen in! Ging erg fijn vandaag! Ben ik blij mee!
Als jullie dit consequent volhouden komt 't wel goed tussen je dochter en de pony! LCharlotte schreef:Je kunt ook corrigeren met je stem, heeft de pony geen rugpijn?