stoute shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mtoto

Re: stoute shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 13:19

ja misien wel :) maar ik weet niet waar ik zo iemand kan vinden :s

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:20

Casteren, dat heeft die van mij ook heel goed gedaan.
Dat is nu een ondeugende pony met een hoog knuffel gehalte geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:20

Heb je met iemand de pony gekocht? :)
Die kan jou vast wel helpen. Of even op internet rondkijken in jou buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:21

hotchocolat schreef:
Casteren, dat heeft die van mij ook heel goed gedaan.
Dat is nu een ondeugende pony met een hoog knuffel gehalte geworden.

Castreren is (nog) geen optie.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:22

Anoniem schreef:
Ik denk dat het het handigst is om iemand erbij te halen die er veel van weet en jou echt kan helpen. :)

Dat lost helaas het grootste probleem van zijn "stout" zijn niet op. Dat is namelijk het feit dat hij niet met een soortgenoot staat maar in zijn uppie met als enig gezelschap twee geiten die niet zijn taal spreken.
Voor een jonge hengst (en voor paarden in het algemeen) is het van essentieel belang dat hij met soortgenoten staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:23

Yinnar schreef:
Anoniem schreef:
Ik denk dat het het handigst is om iemand erbij te halen die er veel van weet en jou echt kan helpen. :)

Dat lost helaas het grootste probleem van zijn "stout" zijn niet op. Dat is namelijk het feit dat hij niet met een soortgenoot staat maar in zijn uppie met als enig gezelschap twee geiten die niet zijn taal spreken.
Voor een jonge hengst (en voor paarden in het algemeen) is het van essentieel belang dat hij met soortgenoten staat.

Ja dat is zeker waar. :)
Maar het steigeren zal ook niet 1-2-3 daardoor stoppen. Maar soortgenoten zijn inderdaad belangrijk.. heel belangrijk.

mtoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 13:24

zou 1 paard/pony ook al 'genoeg' zijn ? om hem t helpen of zou het echt wl een grotere kudde moeten zijn ?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:24

Waarvoor niet?
Mijn pony was binnen een week al vor 80% beter.
Ik heb het ook eerst een half jaar aangekeken en geprobeerd om hem te heropvoeden maar had zoveel last van zijn hormonen dat voor mij alleen nog de optie castreren was. Mocht hij daar niet van opknappen dan had ik hem laten inslapen (zulke pony's moeten niet de handel in).

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:34

Als je hem bij één soortgenoot wilt zetten dan niet bij een leeftijdsgenootje. Pubers kunnen elkaar niet opvoeden. Ik zou dan gaan voor een oudere merrie of ruin. Ik heb een welshengst van 8 jaar die voor hij geslachtsrijp werd in een gemengde kudde heeft gestaan. Daarna bij een oudere ruin. Deze hengst is nu nog steeds een braverik. Geen centje pijn. Dit jaar gaat dan toch zijn klokkenspel eraf. Ik wil geen risico's meer met doorbraken en een onverwachtse gezinsuitbreiding hoe schattig het ook is. Ik denk dat je al meer dan de helft hebt gewonnen als je hem bij een soortgenoot zet.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:37

Dat geiten geen gezelschap zijn is niet waar. Toen we zo'n 10 jaar geleden de eerste pony aanschaften heeft deze zo'n 5 jaar bij een kudde geiten ingelopen. Ging echt super, ze behoorde echt bij de kudde en jaagte de 'indringers'(honden) weg.

2 jaar geleden heb ik ook een 3 jarige shetlanderhengst aangeschaft, ook zo'n lastpak. Kan hier maar 1 tip voor geven: Aanpakken! Daarnaast, zodra het kan, castereren, binnen een halfjaar was het een braaf beest waar een kind van 7 mee weg liep!

Ik ga wel met Yinnar mee, jonge hengsten horen in een kudde thuis en niet alleen op de wei!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:47

Ik ben persoonlijk niet zo van de harde aanpak (lees slaan). In een kudde gebeurt dit wel maar op het juiste moment en de juiste manier. Dat kunnen wij mensen niet nabootsen. Er zijn pony's die het goed kunnen vinden met geiten maar het blijft onnatuurlijk. Het zijn kuddedieren en die gedijen beter met soortgenoten. Jammer dat je in Belgie woont TS. Anders had ik nog wel een plekje voor je geweten.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:11

Yinnar schreef:
Ik ben persoonlijk niet zo van de harde aanpak (lees slaan). In een kudde gebeurt dit wel maar op het juiste moment en de juiste manier. Dat kunnen wij mensen niet nabootsen. Er zijn pony's die het goed kunnen vinden met geiten maar het blijft onnatuurlijk. Het zijn kuddedieren en die gedijen beter met soortgenoten. Jammer dat je in Belgie woont TS. Anders had ik nog wel een plekje voor je geweten.

Dat is wel waar maar een dier moet ook z'n grenzen kennen en weten wat die wel en niet mag doen. Zoals ts zegt valt hij haar aan, ik vind dit vrij heftig en ik zie als oplossing dat ze het dier moet aanpakken. Uiteraard ga je de pony niet mishandelen en slaan met allerlei dingen maar je moet wel consequent blijven!

Het is zo dat niet alle pony's met geiten omkunnen gaan maar in veel gevallen gaat het prima en is het een super gezelschap, vroeger hadden we een grote inloopstal en als ik 's morgens aankwam lagen ze met z'n allen tegen elkaar aan. Ook op finanicieel gebied is het wel een stuk goedkoper!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:21

Die grenzen kunnen hem gegeven worden in een kudde. De rest is dan aan de eigenaar om bij te schaven. Dit kan door je eigen ruimte te creeeren en hem daar niet in toe te laten dus telkens weg duwen. Dit klinkt zweverig maar het werkt wel. Schoppen en slaan zal ook effect hebben maar ik ben er niet van overtuigd dat dit het beste is. Vandaar dat ik hier niet voor kies.

Die geitjes, dat is een andere discussie. Wel een stuk goedkoper dan een soortgenoot maar ook veel beter??? Ik ben van mening dat een paard interactie -rennen, spelen, knabbelen- nodig heeft met een soortgenoot. Dit kan hij niet vinden bij een geit.

Maar voordat het een discussie wordt over wel of geen geiten laten we terug gaan naar de basis en dat is dat TS er goed aan doet een kudde te vinden of een oudere soortgenoot waar ze haar shet kan plaatsen. Daarna castratie zodra mogelijk en dan denk ik dat ze al een heel eind is.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:35

Ik ga met je mee en ben het met je standpunten eens, de manier die jij aangeeft heeft ook effect gehad bij een kennis van mij. Zelf heb ik er geen ervaring mee, ik ben consequent en de pony mag best zijn grenzen opzoeken maar zodra die over zn grenzen heen gaat heel kort laten merken dat je dit niet accepteert. Maargoed, iedereen heeft een andere methode die goed bij zijn/haar paarden werkt.

Geiten zijn niet de ideale oplossing nee maar toen wij vroeger de eerste pony aanschaften was het meer een gezelschapsbeestje, we deden er weinig mee. Nu we meerdere pony's hebben/hadden(momenteel nog maar 2) zie je dat er echt paardenkudde gedrag ontstaat, rang e.d., dit was met de geiten bijna niet zo/veel minder.

Oudere soortgenoot is ook een goede optie maar dan zou ik voor een jong volwassen beestje gaan!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:56

Moderatoropmerking:
Ik heb verschillende berichten verwijderd. Ga uit van een echt probleem :)

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:12

mtoto schreef:
nee daar heb ik spijtig genoeg geen plaats genoeg voor :s

Dan heb je dus eigenlijk helemaal geen geschikte plek om een paard te houden? Jammer dat je zo impulsief een shet hebt aangeschaft. Alleen de titel die je dit topic hebt meegegeven zegt al genoeg.... Nu zit je dus met een shetlanderhengst die niet meer te hanteren is. Daar zitten weinig mensen op te wachten. Paard is weer de dupe van de onkunde van de eigenaar.

Sorry als ik hard overkom maar ik vind echt dat je wat meer moeite moet doen dan weggeven zodat jouw probleem is opgelost. Waarvoor heb je hem eigenlijk gekocht? Wil je erop rijden, mennen, wandelen?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:13

Lizzzzz schreef:
Ellenlouise, de ts zegt toch dat ze hem eventueel weg wilt doen aan iemand die hem wel aan zou kunnen? Ik zou het, als het castreren etc. niet werkt, het een hele verstandige beslissing vinden.
Niet iedereen gaat, met gevaar voor eigen leven, een lastige pony houden omdat 'wegdoen wel weer erg makkelijk is'

Ze heeft hem op een verkeerde manier gehouden en niet opgevoed. Mag je toch minimaal wat moeite doen om het weer recht te breien?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:26

Ik denk niet dat deze antwoorden ts helpen, zover was ze zelf ook al.

Ze wil het paard wel in een kudde, is al vaak genoeg gezegd, maar ze weet niet waar, dus zeg het dan als je weet WELKE kudde of WAAR.
Ze wil hulp, wordt ook al 10x gezegd, maar ze weet niet wie, dus zeg het als je weet WIE.
Castreren gaat niet.
Ze wil weten HOE ze met het shetje moet omgaan, niet 'hard aanpakken', maar WAT ze moet doen.
Iets concretere tips lijken me beter dan 'zoek iemand die je kan helpen (ja, wat als je niemand weet)', 'zoek een kudde (waar dan?)', 'geef hem weg (aan wie dan?)', of 'pak hem hard aan (hoe dan?)'

Als je zelf bovenstaande tips ook niet kan geven, reageer dan niet i.p.v. 30 keer hetzelfde te zeggen zoals nu gebeurd.

Oké, dan nu mijn tip :D:
Als ik jouw was zou ik van je shetje afblijven, je kan hem duidelijk zelf niet opvoeden en dan wordt het gevaarlijk. Laat hem voor nu in de wei staan en kom er vooral niet bij in.
Zet advertenties op marktplaats en bokt waarin je vertelt over je probleem, misschien dat er dan iemand reageert die hem of wil hebben of jou wil helpen, of misschien zelfs iemand die een wei weet.
Als je over een jaar nog steeds met dit probleem zit (lees; hij kan niet gecastreerd worden, je hebt geen hulp, niemand wil hem hebben en er is geen kudde waar hij in kan) is het denk ik het beste voor beiden om hem in te laten slapen of naar de slacht te brengen. Dit kan echt niet te lang meer doorgaan.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:00

44Myrthe44 schreef:

Ze wil het paard wel in een kudde, is al vaak genoeg gezegd, maar ze weet niet waar, dus zeg het dan als je weet WELKE kudde of WAAR.
Ze wil hulp, wordt ook al 10x gezegd, maar ze weet niet wie, dus zeg het als je weet WIE.
Castreren gaat niet.
Ze wil weten HOE ze met het shetje moet omgaan, niet 'hard aanpakken', maar WAT ze moet doen.
Iets concretere tips lijken me beter dan 'zoek iemand die je kan helpen (ja, wat als je niemand weet)', 'zoek een kudde (waar dan?)', 'geef hem weg (aan wie dan?)', of 'pak hem hard aan (hoe dan?)'

Als je zelf bovenstaande tips ook niet kan geven, reageer dan niet i.p.v. 30 keer hetzelfde te zeggen zoals nu gebeurd.

Als ik jouw was zou ik van je shetje afblijven, je kan hem duidelijk zelf niet opvoeden en dan wordt het gevaarlijk. Laat hem voor nu in de wei staan en kom er vooral niet bij in.
Zet advertenties op marktplaats en bokt waarin je vertelt over je probleem, misschien dat er dan iemand reageert die hem of wil hebben of jou wil helpen, of misschien zelfs iemand die een wei weet.
Als je over een jaar nog steeds met dit probleem zit (lees; hij kan niet gecastreerd worden, je hebt geen hulp, niemand wil hem hebben en er is geen kudde waar hij in kan) is het denk ik het beste voor beiden om hem in te laten slapen of naar de slacht te brengen. Dit kan echt niet te lang meer doorgaan.

Ik denk dat mijn tip op hetzelfde neerkomt. De tip is plaats hem in een kudde. Dan is het aan TS om hier actie op te ondernemen en niet aan mij of aan andere bokkers. We kunnen haar adviseren maar niet bij het handje nemen. Ze kan zelf informeren en advertenties zetten of marktplaats raadplegen. Ze woont daarbij ook in Belgie dus niet direct om de hoek. Waar een wil is, is een weg. Ik ga er vanuit dat over een tijdje de ballen zover zijn ingedaald dat hij gecastreerd kan worden. Dat zal niet nog een jaar duren. Dan is hij al bijna 3. Afmaken vind ik wel rigoreus. Er is, als je er wat tijd aan besteed, best een weide te vinden waar hij in kuddeverband kan gedijen. Dat is in dit geval de enige oplossing voor het probleem.

Ik ben het wel eens dat beschuldigende opmerkingen niet relevant zijn. TS heeft al in een eerder topic om hulp gevraagd een paar maanden terug. Ze is gewoon niet alwetend en stelt zich kwetsbaar op door om hulp te vragen. Dat geeft wel aan dat ze echt graag beter wil voor haar pony.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:25

Het kan ook zijn dat zijn ballen niet indalen.

Vriendin had ook een klophengst staan en dat was een giga draak (is vorig jaar gecastreerd) Hij stond toen nog in een opfok en daar moest hij ivm zijn gedrag weg.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:33

44Myrthe44 schreef:

Castreren gaat niet.

Ik vind anders dat er erg bruikzame tips worden gegeven. Kijk, ts vertelt haar verhaal maar niemand van ons heeft een idee hoe de pony in werkelijkheid is/reageert. Wij gaan nu uit van een mogelijke situatie en eigen ervaringen. Echter hoeft dit niet de juiste oplossing te zijn maar ze kan alles proberen, er zal vast wel een effect hebben. Met aanpakken doel ik dus op consequent zijn, duidelijke grenzen stellen van wat ts wel en niet toelaat. Wel duidelijk zijn anders kan het verwarrend zijn.

Ik DENK dat het probleem niet zozeer bij de pony ligt maar bij de situatie, deze hengst is nu op een leeftijd gekomen dat hormonen beginnen op te komen. Er zijn simpelweg geen andere oplossingen als of in de kudde gooien, wat dus blijkbaar niet mogelijk is of het vooreerst zo goed mogelijk proberen op te voeden en zodra het kan castereren. Slachten vind ik uit den boze, komop zeg dit is een beestje van 2 jaar oud die nog een heel goed, leuk leven voor zich kan hebben! Als ik ts was zou ik het vooreerst zoveel mogelijk proberen aan te kijken en toch opzoek gaan naar een hengstenkudde!

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:41

FrieseMenner schreef:
44Myrthe44 schreef:

Castreren gaat niet.

Ik vind anders dat er erg bruikzame tips worden gegeven. Kijk, ts vertelt haar verhaal maar niemand van ons heeft een idee hoe de pony in werkelijkheid is/reageert. Wij gaan nu uit van een mogelijke situatie en eigen ervaringen. Echter hoeft dit niet de juiste oplossing te zijn maar ze kan alles proberen, er zal vast wel een effect hebben. Met aanpakken doel ik dus op consequent zijn, duidelijke grenzen stellen van wat ts wel en niet toelaat. Wel duidelijk zijn anders kan het verwarrend zijn.

Ik DENK dat het probleem niet zozeer bij de pony ligt maar bij de situatie, deze hengst is nu op een leeftijd gekomen dat hormonen beginnen op te komen. Er zijn simpelweg geen andere oplossingen als of in de kudde gooien, wat dus blijkbaar niet mogelijk is of het vooreerst zo goed mogelijk proberen op te voeden en zodra het kan castereren. Slachten vind ik uit den boze, komop zeg dit is een beestje van 2 jaar oud die nog een heel goed, leuk leven voor zich kan hebben! Als ik ts was zou ik het vooreerst zoveel mogelijk proberen aan te kijken en toch opzoek gaan naar een hengstenkudde!

Nog even over jou voorstel WIE, WAT, WAAR: TS kan toch zelf ook het initiatief nemen om opzoek te gaan naar een kudde, er zal vast wel wat in de buurt zijn, ze kan zelf opzoek gaan naar een persoon er zal heus wel iemand in haar omgeving zijn die verstand heeft van jonge pony's, ze kan zelf ook bedenken dat als de pony haar bespringt ze dit gedrag niet moet accepteren en moet aanpakken op haar eigen manier! Als ze dit niet weet vind ik dat ze erg onverstandig bezig is en vraag ik me af of ze 'klaar' is voor een pony, helemaal zo'n jonge hengst!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:49

FrieseMenner, ik erger me aan al jouw posts... heb je überhaupt wel gelezen? En dat geiten wél goede maatjes zijn voor een pony... onzin. Slechte tip aan iemand die hulp vraagt. Dat jouw beest het maar accepteerde wil niet zeggen dat ze ineens elkaar taal kennen, elkaar sociaal bezig kunnen houden en dat daarmee in de (ja ja, gaan we weer) basisbehoeften van de pony zijn voorzien.

TS heeft in de OP al aangegeven dat ze een verkeerde keus heeft gemaakt door een veulen te nemen, dat ze daar niet genoeg ervaring voor heeft.

TS, gewoon lekker aan iemand weggeven die de juiste situatie voor jouw pony heeft. En zolang je geen tweede pony kunt hebben, geen nieuwe aanschaffen. Of ergens neerzetten waar het dier wél krijgt wat het nodig heeft.

sarahmango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:55

misschien zou je met hem op training kunnen ofzo!
ik denk dat dat goed voor hem is!
en je zou het hem ook kunnen proberen af te leren (dat steigeren)
dat kun je misschien doen door juist elke dag met hem te lopen
en dat je hem dan heel kort aan het halstertouw neemt
en dan kan je steeds het touw iets langer doen!

groetjes sarah!
en veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:56

Kan je maar op 1 manier oplossen en shet bij andere oudere paarden zetten en of shetten zodat hij opvoeding krijgt. Jouw bijten is knal, tegen jouw aansteigeren is knal.

Jammer dat je niet zien hoe hier een shetterhengst van 2,5 wordt opgevoed door de kudde..als jonkie heeft hij ook een keer de tanden in mij gezet, maar na een paar tikken is dat over.....
Als ze ouder worden dan worden ze wel rustiger, maar wel MET opvoeding.