maar ik weet niet waar ik zo iemand kan vinden :s Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
maar ik weet niet waar ik zo iemand kan vinden :s Anoniem schreef:Ik denk dat het het handigst is om iemand erbij te halen die er veel van weet en jou echt kan helpen.
Yinnar schreef:Anoniem schreef:Ik denk dat het het handigst is om iemand erbij te halen die er veel van weet en jou echt kan helpen.
Dat lost helaas het grootste probleem van zijn "stout" zijn niet op. Dat is namelijk het feit dat hij niet met een soortgenoot staat maar in zijn uppie met als enig gezelschap twee geiten die niet zijn taal spreken.
Voor een jonge hengst (en voor paarden in het algemeen) is het van essentieel belang dat hij met soortgenoten staat.
Yinnar schreef:Ik ben persoonlijk niet zo van de harde aanpak (lees slaan). In een kudde gebeurt dit wel maar op het juiste moment en de juiste manier. Dat kunnen wij mensen niet nabootsen. Er zijn pony's die het goed kunnen vinden met geiten maar het blijft onnatuurlijk. Het zijn kuddedieren en die gedijen beter met soortgenoten. Jammer dat je in Belgie woont TS. Anders had ik nog wel een plekje voor je geweten.

mtoto schreef:nee daar heb ik spijtig genoeg geen plaats genoeg voor :s
Lizzzzz schreef:Ellenlouise, de ts zegt toch dat ze hem eventueel weg wilt doen aan iemand die hem wel aan zou kunnen? Ik zou het, als het castreren etc. niet werkt, het een hele verstandige beslissing vinden.
Niet iedereen gaat, met gevaar voor eigen leven, een lastige pony houden omdat 'wegdoen wel weer erg makkelijk is'
:44Myrthe44 schreef:Ik denk niet dat deze antwoorden ts helpen, zover was ze zelf ook al.
Ze wil het paard wel in een kudde, is al vaak genoeg gezegd, maar ze weet niet waar, dus zeg het dan als je weet WELKE kudde of WAAR.
Ze wil hulp, wordt ook al 10x gezegd, maar ze weet niet wie, dus zeg het als je weet WIE.
Castreren gaat niet.
Ze wil weten HOE ze met het shetje moet omgaan, niet 'hard aanpakken', maar WAT ze moet doen.
Iets concretere tips lijken me beter dan 'zoek iemand die je kan helpen (ja, wat als je niemand weet)', 'zoek een kudde (waar dan?)', 'geef hem weg (aan wie dan?)', of 'pak hem hard aan (hoe dan?)'
Als je zelf bovenstaande tips ook niet kan geven, reageer dan niet i.p.v. 30 keer hetzelfde te zeggen zoals nu gebeurd.
Oké, dan nu mijn tip:
Als ik jouw was zou ik van je shetje afblijven, je kan hem duidelijk zelf niet opvoeden en dan wordt het gevaarlijk. Laat hem voor nu in de wei staan en kom er vooral niet bij in.
Zet advertenties op marktplaats en bokt waarin je vertelt over je probleem, misschien dat er dan iemand reageert die hem of wil hebben of jou wil helpen, of misschien zelfs iemand die een wei weet.
Als je over een jaar nog steeds met dit probleem zit (lees; hij kan niet gecastreerd worden, je hebt geen hulp, niemand wil hem hebben en er is geen kudde waar hij in kan) is het denk ik het beste voor beiden om hem in te laten slapen of naar de slacht te brengen. Dit kan echt niet te lang meer doorgaan.
44Myrthe44 schreef:Ik denk niet dat deze antwoorden ts helpen, zover was ze zelf ook al.
Ze wil het paard wel in een kudde, is al vaak genoeg gezegd, maar ze weet niet waar, dus zeg het dan als je weet WELKE kudde of WAAR.
Ze wil hulp, wordt ook al 10x gezegd, maar ze weet niet wie, dus zeg het als je weet WIE.
Castreren gaat niet.
Ze wil weten HOE ze met het shetje moet omgaan, niet 'hard aanpakken', maar WAT ze moet doen.
Iets concretere tips lijken me beter dan 'zoek iemand die je kan helpen (ja, wat als je niemand weet)', 'zoek een kudde (waar dan?)', 'geef hem weg (aan wie dan?)', of 'pak hem hard aan (hoe dan?)'
Als je zelf bovenstaande tips ook niet kan geven, reageer dan niet i.p.v. 30 keer hetzelfde te zeggen zoals nu gebeurd.
Oké, dan nu mijn tip:
Als ik jouw was zou ik van je shetje afblijven, je kan hem duidelijk zelf niet opvoeden en dan wordt het gevaarlijk. Laat hem voor nu in de wei staan en kom er vooral niet bij in.
Zet advertenties op marktplaats en bokt waarin je vertelt over je probleem, misschien dat er dan iemand reageert die hem of wil hebben of jou wil helpen, of misschien zelfs iemand die een wei weet.
Als je over een jaar nog steeds met dit probleem zit (lees; hij kan niet gecastreerd worden, je hebt geen hulp, niemand wil hem hebben en er is geen kudde waar hij in kan) is het denk ik het beste voor beiden om hem in te laten slapen of naar de slacht te brengen. Dit kan echt niet te lang meer doorgaan.
FrieseMenner schreef:44Myrthe44 schreef:Ik denk niet dat deze antwoorden ts helpen, zover was ze zelf ook al.
Castreren gaat niet.
Oké, dan nu mijn tip:
Ik vind anders dat er erg bruikzame tips worden gegeven. Kijk, ts vertelt haar verhaal maar niemand van ons heeft een idee hoe de pony in werkelijkheid is/reageert. Wij gaan nu uit van een mogelijke situatie en eigen ervaringen. Echter hoeft dit niet de juiste oplossing te zijn maar ze kan alles proberen, er zal vast wel een effect hebben. Met aanpakken doel ik dus op consequent zijn, duidelijke grenzen stellen van wat ts wel en niet toelaat. Wel duidelijk zijn anders kan het verwarrend zijn.
Ik DENK dat het probleem niet zozeer bij de pony ligt maar bij de situatie, deze hengst is nu op een leeftijd gekomen dat hormonen beginnen op te komen. Er zijn simpelweg geen andere oplossingen als of in de kudde gooien, wat dus blijkbaar niet mogelijk is of het vooreerst zo goed mogelijk proberen op te voeden en zodra het kan castereren. Slachten vind ik uit den boze, komop zeg dit is een beestje van 2 jaar oud die nog een heel goed, leuk leven voor zich kan hebben! Als ik ts was zou ik het vooreerst zoveel mogelijk proberen aan te kijken en toch opzoek gaan naar een hengstenkudde!