Help!! Mijn verzorgpaard moet weg door huurachterstand!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:29

Valina schreef:
robeer schreef:
De stalhouder kan zijn retentierecht uitoefenen. Dat wil zeggen dat hij de pony in de stal kan houden zodat deze niet door de eigenaren kan worden meegenomen. Ondanks dat hij geen eigenaar is, kan hij de pony dus wel vasthouden. De essentie van het retentierecht is namelijk de goederen (de pony in dit geval) onder je houden om zo een dwangmiddel te hebben. Hij heeft overigens ook wel de plicht het dier goed te verzorgen.

Retentierecht geldt volgens mij alleen op de door jou geleverde goederen aan een wanbetaler.
Hij heeft het paard niet geleverd, dus kan het paard ook niet als onderpand houden volgens.
Wel zou ik een einde maken aan de mogelijkheid van stiekeme nachtelijke bezoeken.
Want wellicht verdwijnt de haf een keer tijdens zo'n nachtelijk bezoek.

Dik slot op de (stal)deur en verder denk ik dat de stalhouder weinig kan doen.
Het is wel zo, dat degene die een paard/pony onderhoud zich de eigenaar mag noemen, en dat het paspoort geen eigendomsbewijs is.
Dus als de stalhouder hem een huis, eten en hoefsmid verschaft, zonder dat daar een vergoeding tegenover staat, dan zal hij zich op een bepaald moment wel eigenaar mogen noemen denk ik.
Ik weet alleen niet of daar een vaste termijn voor staat.
Wel langer dan een paar maanden lijkt me.

Retentierecht geldt ook voor geleverde diensten en een paard verzorgen is een dienst. Hij kan het paard dus weldegelijk vast houden als onderpand voor de geleverde dienst (stalgeld). Hier hoort echter wel een juridische procedure bij, die je correct moet volgen om het retentierecht daadwerkelijk te laten gelden. Informeer bij je rechtsbijstandsverzekering.

robeer

Re: Help!! Mijn verzorgpaard moet weg door huurachterstand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:55

Voor de uitoefening van het retentierecht is het voldoende de eigenaar in kennis te stellen. Bij voorkeur schriftelijk en aangetekend. hier is geen advocaat voor nodig.

Het wordt anders als de stalhouder doorgaat naar de volgende stap: conservatoir beslag. Dit geeft weer wat meer zekerheid en kan snel geregeld worden. Wel met behulp van een advocaat.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:41

Nou, in ieder geval fijn dat de stalhouder dan toch retentierecht heeft, alleen jammer dat hij eerst kosten moet maken.
Sommige dingen zijn zo oneerlijk,...

De eigenaren schriftelijk op de hoogte stellen valt niet mee, aangezien ze geen (bekend) woonadres meer hebben.

En mag hij bij een conservatoir beslag wel de Haf verkopen? Zelfde vraag voor retentierecht.
Want beslag is leuk, maar de verzorgkosten lopen wel door en komen straks nog hoger uit dan de waarde vd Haf.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:52

Hij moet in ieder geval alles wat in het redelijke is om hen op depootje te stellen doen. Als er geen adres meer bekend is, houdt het natuurlijk op. Hier hoeft hij overigens geen (of weinig) kosten voor te maken. In dit geval zou het voldoende kunnen zijn het mondeling mede te delen als de eigenaar zich bij de stal meldt.

Hij mag de pony niet verkopen in beide gevallen. Conservatoir geeft alleen de zekerheid dat het dier niet verkocht kan worden en de staleigenaar aanspraak kan maken op zijn kosten. Is vaak de voorloper van het 'nomale' beslag. Wil hij dus zijn geld zien, of een deel daarvan, zal hij naar de rechter moeten als de eigenaren niet meewerken.

cherlientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 01:00

Ik zou als ik jou was veel tijd doorbrengen met je (verzorg)paard . /3
Jullie bouwen samen een geweldig sterke band zo op
en jullie komen er samen vast uit ...

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:26

Precies Robeer, hoe oneerlijk is het toch,...
Ondertussen lopen zijn kosten voor stalling, voer, hoefsmid, wellicht onverwachtse DAkosten door, terwijl het beslag ligt.
Maar hij kan het dier ook maar moeilijk aan een boom binden natuurlijk,...

En als die mensen besluiten om een jaar of langer onzichtbaar te blijven, dan mag hij het dier niet verkopen om zijn kosten terug te halen en verdere kosten te voorkomen!

Volgens mij staan daar termijnen voor. Als je langer dan een bepaalde tijd ALLE kosten voor het dier draagt, dan mag je jezelf eigenaar noemen.
Ik weet alleen niet hoe lang die termijn is.

Ik weet ook niet of er echt een stallingscontract is met de verdwenen mensen.
Zo niet, dan zou ik na verloop mooi mijn eigen plan trekken als stalhouder.
Bizar gewoon dat de eerlijke mensen blijkbaar altijd aan het kortste eind trekken,...
En de tegenpartij maar gewoon zijn gang kan gaan, terwijl ze de gedupeerde (in dit geval de stalhouder) maar onbeperkt op kosten kunnen jagen zonder dat hij daar (zonder kosten te maken) iets tegen kan doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:37

Valina schreef:
Precies Robeer, hoe oneerlijk is het toch,...
Ondertussen lopen zijn kosten voor stalling, voer, hoefsmid, wellicht onverwachtse DAkosten door, terwijl het beslag ligt.
Maar hij kan het dier ook maar moeilijk aan een boom binden natuurlijk,...

En als die mensen besluiten om een jaar of langer onzichtbaar te blijven, dan mag hij het dier niet verkopen om zijn kosten terug te halen en verdere kosten te voorkomen!

Volgens mij staan daar termijnen voor. Als je langer dan een bepaalde tijd ALLE kosten voor het dier draagt, dan mag je jezelf eigenaar noemen.
Ik weet alleen niet hoe lang die termijn is.

Ik weet ook niet of er echt een stallingscontract is met de verdwenen mensen.
Zo niet, dan zou ik na verloop mooi mijn eigen plan trekken als stalhouder.
Bizar gewoon dat de eerlijke mensen blijkbaar altijd aan het kortste eind trekken,...
En de tegenpartij maar gewoon zijn gang kan gaan, terwijl ze de gedupeerde (in dit geval de stalhouder) maar onbeperkt op kosten kunnen jagen zonder dat hij daar (zonder kosten te maken) iets tegen kan doen.

Als de stalbaas zich aan de juiste volgorde van stappen houdt, dan mag hij op een zeker moment de pony verkopen! Dit proces verloopt echter volgens een strikte volgorde van stappen waar geen fouten in mogen worden gemaakt!! Juist voor dit soort zaken heb je als stalhouder ook een rechtsbijstandverzekering, zodat zij ervoor kunnen zorgen dat je de juiste stappen in de juiste volgorde neemt.
Hoewel in de praktijk zelden nuttig, zijn al deze (extra) kosten verhaalbaar op de eigenaar!

Maar eerst en vooral: als stalhouder moet je heel allert zijn op dit soort zaken. Dit soort problemen ontstaan alleen als je het te lang door laat sudderen. Gewoon geen huurachterstanden laten ontstaan!! Daar heb ik intussen te vaak ellende door zien ontstaan.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:57

Kan de rechtsbijstand ook iets.voor de stalhouder betekenen als er geen contract is, maar het gewoon mondeling is afgesproken en handje contantje is betaald?

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:31

Ja hoor. Doordat de pony daar geplaatst is, is er sprake van een overeenkomst. Zeker als het een pensionstal betreft waar meerdere paarden gestald staan tegen betaling. De rechter zal er dan waarschijnlijk vanuit gaan dat dezelfde voorwaarden gelden. Het is wat anders als het dier ergens particulier staat en er geen andere klanten zijn. Dan is het minder makkelijk aannemelijk te maken dat het een betaalde dienst betreft.

Het na zoveel tijd eigenaar zijn gaat overigens niet vanzelf. Daar is wel een uitspraak van de rechter voor nodig. Of een overdracht van eigendom op papier van de huidige eigenaar naar de stalhouder. Het laatste zal niet zo vlug gebeuren hier schat ik zo in.

En hij is al die tijd verplicht het dier te onderhouden en verzorgen. Dus idd nog meer kosten maken. Over het algemeen gaat de stalhouder er dan ook dik in als hij het dier uiteindelijk kan en mag verkopen.

Geen huurachterstanden laten ontstaan is overigens wel heel makkelijk gezegd. Als een eigenaar niet wil/kan betalen, hoe pak je dat dan aan? Het enige wat je kunt doen is aanspreken en/of in gebreke stellen. De zorgplicht loopt door. Misschien het contract opzeggen per eerst mogelijke datum en je verlies nemen?
Geld kost het sowieso.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:41

Maar hij kan het niet opzeggen want de mensen zijn onbereikbaar enhebben geen woonadres meer,..

Hij kan het paard ook niet loslaten in het bos, dus de stalhouder wordt echt naar gedupeerd in deze.
Hoe sneu,...