Valina schreef:robeer schreef:De stalhouder kan zijn retentierecht uitoefenen. Dat wil zeggen dat hij de pony in de stal kan houden zodat deze niet door de eigenaren kan worden meegenomen. Ondanks dat hij geen eigenaar is, kan hij de pony dus wel vasthouden. De essentie van het retentierecht is namelijk de goederen (de pony in dit geval) onder je houden om zo een dwangmiddel te hebben. Hij heeft overigens ook wel de plicht het dier goed te verzorgen.
Retentierecht geldt volgens mij alleen op de door jou geleverde goederen aan een wanbetaler.
Hij heeft het paard niet geleverd, dus kan het paard ook niet als onderpand houden volgens.
Wel zou ik een einde maken aan de mogelijkheid van stiekeme nachtelijke bezoeken.
Want wellicht verdwijnt de haf een keer tijdens zo'n nachtelijk bezoek.
Dik slot op de (stal)deur en verder denk ik dat de stalhouder weinig kan doen.
Het is wel zo, dat degene die een paard/pony onderhoud zich de eigenaar mag noemen, en dat het paspoort geen eigendomsbewijs is.
Dus als de stalhouder hem een huis, eten en hoefsmid verschaft, zonder dat daar een vergoeding tegenover staat, dan zal hij zich op een bepaald moment wel eigenaar mogen noemen denk ik.
Ik weet alleen niet of daar een vaste termijn voor staat.
Wel langer dan een paar maanden lijkt me.
Retentierecht geldt ook voor geleverde diensten en een paard verzorgen is een dienst. Hij kan het paard dus weldegelijk vast houden als onderpand voor de geleverde dienst (stalgeld). Hier hoort echter wel een juridische procedure bij, die je correct moet volgen om het retentierecht daadwerkelijk te laten gelden. Informeer bij je rechtsbijstandsverzekering.