Paard afgekeurd, en toen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:22

Jacimatho schreef:
Bij Dac Noordwolde, kliniek met uitstekende naam

Dank voor de goede adviezen tot zover. Die zijn heel nuttig en drukken me met de neus op de feiten.
Is er iemand die een klinische afkeuring heeft genegeerd en toch is voortgegaan met de koop?

Klinisch was mijn paard ook niet in orde toen ik haar kocht. Vorige eigenaar had wel foto's laten maken maar niks kunnen vinden. Toch er voor gegaan omdat ik het paard al meer als een jaar bijreed en dus elke dag mee maakte. Tot nu toe nog geen spijt van gehad. Heb er een osteopaat/fysio bijgehaald, 2 behandelingen en 180 euro lichter liep ze weer als een trein. Nu moeten we wel aan een speciaal trainings schema houden, ze moet 1x per week gelongeerd worden en 1x per week mee grondwerken om de spieren te stretchen. Dit vind ik geen ramp om te doen. Springen, buitenrijden, dressuren alles kan met haar. Zou der voor geen goud kunnen missen. Paard is blij, ik ben blij en de vorige eigenaar is blij. Ze stond op het punt om haar naar de slacht te verkopen.

Overigens was ik mij wel bewust van de mogelijke risico's. Ik heb gezegd dat ik het gewoon ging proberen, mocht het niet lukken, dan moest ik ook zo eerlijk zijn tegen mijzelf om haar dan te laten gaan/ verkopen als weidemaatje.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:24

N0a schreef:
Jacimatho schreef:

Dank voor de goede adviezen tot zover. Die zijn heel nuttig en drukken me met de neus op de feiten.
Is er iemand die een klinische afkeuring heeft genegeerd en toch is voortgegaan met de koop?

Klinisch was mijn paard ook niet in orde toen ik haar kocht. Vorige eigenaar had wel foto's laten maken maar niks kunnen vinden. Toch er voor gegaan omdat ik het paard al meer als een jaar bijreed en dus elke dag mee maakte. Tot nu toe nog geen spijt van gehad. Heb er een osteopaat/fysio bijgehaald, 2 behandelingen en 180 euro lichter liep ze weer als een trein. Nu moeten we wel aan een speciaal trainings schema houden, ze moet 1x per week gelongeerd worden en 1x per week mee grondwerken om de spieren te stretchen. Dit vind ik geen ramp om te doen. Springen, buitenrijden, dressuren alles kan met haar. Zou der voor geen goud kunnen missen. Paard is blij, ik ben blij en de vorige eigenaar is blij. Ze stond op het punt om haar naar de slacht te verkopen.

Overigens was ik mij wel bewust van de mogelijke risico's. Ik heb gezegd dat ik het gewoon ging proberen, mocht het niet lukken, dan moest ik ook zo eerlijk zijn tegen mijzelf om haar dan te laten gaan/ verkopen als weidemaatje.

En voor elk zo'n verhaal zijn er 20 andere è... wrm in godsnaam laten keuren als je het paard zelfs wilt kopen als het afgekeurd is? Toch zonde van het geld dan...

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:24

Ik zou het je zeker afraden een paard te kopen wat zo duidelijk is afgekeurd, hoe leuk hij ook is.

Ik ken wel mensen die dit wel gedaan hebben. Paard bleek artrose te hebben, dit was eerder bij de verkopende partij ook niet bekend en kwam als een klap op beide partijen.

Omdat het paard op een leuk niveau liep en de nieuwe ruiter een stuk lager zou beginnen en ze inderdaad ook al dol was op dit paard, heeft ze hem toch gekocht met een grove aanpassing in de prijs. Hier was het probleem dan ook wel heel duidelijk. Dat ligt bij jou wel iets ingewikkelder.

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:26

Ben het groten deels eens met de rest maar je kan altijd eerst fotos laten maken om te zien wat er dan is?
En die kosten delen met de huidige eigenaar, weet die ook gelijk wat er is.
Maar als daar uit de ellende komt waar men bang voor was dan zou ik het ook niet doen
Maar dan zit je iniedergeval niet meer met "wat als?"

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:27

s0173957 schreef:
En voor elk zo'n verhaal zijn er 20 andere è... wrm in godsnaam laten keuren als je het paard zelfs wilt kopen als het afgekeurd is? Toch zonde van het geld dan...

Ligt eraan wat voor een klik je met het paard hebt. In mijn geval kende ik het paard al heel lang en kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om der naar de slacht te brengen zonder der een 2e kans te geven.
Maar inderdaad als het gaat om een paard waar je nog geen band mee op hebt gebouwd en alleen een paar daagjes op stal hebt gehad, zou ik het paard ook niet kopen. Dan start je al met problemen, je kunt dan beter opzoek gaan naar een paard die wel goedgekeurd wordt :)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:27

Ik raad het je af om dit paard te kopen.
Je krijgt zoveel ellende met zo'n paard, mijn pony heeft hko en spat en het geeft gewoon veel gedonder en het kost nog meer geld !

Ik kan gelukkig nog rijden, maar wat als jij niet meer (recreatief) kunt rijden op je paard, dan is het een stalvulling die veel geld kost! Nu hou je nog niet van dit dier en kun je zeggen ik doe het niet met je verstand! Als het misgaat na een jaar is het natuurlijk veel moeilijker om de goede beslissingen te nemen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:41

s0173957 schreef:

Jij zal je paarden, net als ik, met andere doelen voor ogen kopen.
Voor het juiste geld, en wanneer ik andere doelen voor ogen had, zou ik dit paard ook nog wel een kansje willen geven.

troi

Re: Paard afgekeurd, en toen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:10

Als je het dier echt heel leuk vindt (en de eigenaar akkoord is) zou je kunnen overwegen om rontgenfoto's te laten maken en na een paar weken opnieuw te keuren. Dan heb je het echt alle kans gegeven. Kost wel een paar centen natuurlijk..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:16

Jacimatho schreef:

Ik heb mijn paard niet eens laten keuren.
Maar ik heb enige kijk op zaken; een maand proeftijd en het paard was reeds enige jaren goed bekend bij degene die me dit paard tipte.

Het punt is dat je elk paard kunt maken of breken met een buigproef. Maar het andere, veel belangrijkere punt is: heb jij de kennis, kunde, inzicht en ervaring in huis om dit advies op de juiste waarde ervan te beoordelen.
Zo niet, niet aan beginnen.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:58

Die buigproef is nog tot daaraantoe, hoewel 5 passen echt wel lang is, maar niet goed op de volte is toch wel een zeer duidelijk aanwijzing dat het dier niet goed is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:03

Johnnydepony schreef:
Die buigproef is nog tot daaraantoe, hoewel 5 passen echt wel lang is, maar niet goed op de volte is toch wel een zeer duidelijk aanwijzing dat het dier niet goed is.

Dat vind ik erg moeilijk beoordelen zonder het paard gezien te hebben. 5 passen kan veel zijn, maar als je het paard iets te veel "pakt" kan ie wel 10 passen moeilijk lopen, zonder dat er feitelijk iets aan de hand is.
Wanneer er een spierprobleem zit rondom het bekken of het paard in de rug niet kan buigen, KAN dat aanleiding zijn om moeilijk te lopen op een kleine volte.
Dat valt echter vanaf een PC niet te beoordelen. Daarvoor moet je het paard "in het wild" bekijken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:11

Wat wil je?

Meegeven op proef van een paard werkt vaak prachtig, toekomstige eigenaar verliefd en koopt toch wel.

Ik zou hem laten staan, is nu verdriet, maar zal je in de toekomst allicht nog meer verdriet besparen,
want dan vind je hem nog leuker en houdt je nog meer van hem.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 11:57

Ik wacht even het volledige verslag af van de dierenarts. Deze wordt geplastificeerd per post gestuurd.
Dan kan ik even rustig alles nalezen.

An sich schrik ik niet terug voor behandelingen met een osteopaat of speciaal voer.

Huidige eigenaar schrok zich ook te pletter en had het niet verwacht. Twee jaar geleden is hij voor de sport goedgekeurd.

Vandaar ook mijn vraag, kan het zitten in de karige bespiering. omdat hij lange tijd niet heeft gewerkt?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:08

Dat het dier gevoelig is in de rug en twee slechte benen heeft? Nee. Dat ligt niet aan voer of karige bespiering.

Aan je vragen en opmerkingen te zien vermoed ik dat je dit dier tóch gaat kopen, is ie dan zó goedkoop dat je het niet kan laten lopen? Er zijn zó veel lieve, leuke, fantastische en vooral gezónde paarden te koop tegenwoordig... bespaar jezelf een hoop ellende en kosten zou ik zeggen. Ik zou er al klaar mee zijn.

Ik vind de meeste paarden lief en leuk, maar die koop ik ook niet allemaal.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:10

Nu niet oke op de buigproef betekent ninet per definitie 'twee slechte achterbenen' hoor :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:25

Wat je doet moet je zelf weten maar dit zou sowieso de prijs drastisch omlaag moeten halen.
Daar zou ik eerst eens over praten met de verkoper, dat je twijfels hebt om hem te houden maar dat de prijs dus echt heel wat omlaag moet.
Tja als je hem wil houden moet je ook voorbereid zijn dat mocht het erger zijn dan verwacht je er dus wel aan vast zit en verkopen van zo'n paard is natuurlijk niet makkelijk. Heb je dat er voorover mocht het toch meer zijn dan je nu denkt. Wil je hem toch houden is het wel belangrijk dat je uitzoekt wat het is maar je zult met de verkoper moeten overleggen of je dit nog van te voren kunt doen, of dat je hem eerst moet kopen. Dus eerst maar eens een gesprek met de eigenaar.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:32

Wat heeft de dierenarts er persoonlijk over gezegd?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:33

Ik zou hem niet nemen geen risico nemen de onderzoeken kosten veel geld en ook nog een erg veel tijd. de da's vinden het wel leuk...

Tip voor de volgende keer geen dier op proef nemen maar paar keer rijden en dan keuren niet verliefd worden op een dier want hem misschien niet wordt. Plus er staan er zoveel in NL van die leeftijd en dat doel dat er ook helaas veel troep bij zit.

Succes met zoeken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:15

wat bij mij dan direct op komt borrelen is de vraag: 2 jaar geleden voor de sport goedgekeurd en dan nu bijna geen bespiering en mager.... watskebeurt??

en ik ga mee met iedereen die zegt , niet doen!, je begint al met ellende en je bent er waarschijnlijk meer geld aan kwijt dan alleen een paar bezoekjes osteo.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:22

als de prijs er naar staat kun je de gok nemen....er zijn zat paarden die op hoog nivo springen en ook niet door een rontgonologische keuring heenkomen.
Het kan goed gaan,een gezond paard die wel goedgekeurd is kan ook zomaar met problemen staan.
(een slechte ruiter krijgt hem zo kapot hoor)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:24

maar die paarden lopen niet kreupel en deze wel....

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:28

Ik denk dat je jezelf ellende op de hals gaat halen, iedere als het paardje iets aan z'n been heeft zul je aan de afkeuring denken heb ik het gevoel... Het is misschien hard en echt niet leuk, maar ik je zult later hetzelfde zeggen over de financien als hij wat krijgt.. :\

Edit: las eroverheen dat hij al kreupel loopt. Lijkt mij echt geen moeilijke keus ;)
Laatst bijgewerkt door anais96 op 01-03-12 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:29

niet kopen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:35

Dat kapot schrikken van de huidige eigenaar moet je maar met een dikke korrel zout nemen, wat ik heel vreemd vind is de opmerking dat het paard twee jaar geleden nog 100% goedgekeurd is vor de sport en nu al heel lang niets gedaan heeft, dat klinkt tegenstrijdig. Waarom twee jaar geleden gekeurd, waarom niet gereden de laatste tijd? Vraag aan en vraag door en vertrouw de eigenaar nooit. Ookal is het allemaal waar wat hij/zij zegt blijf gewoon ontzettend wantrouwend, als je het paard voor de slachtprijs over kunt nemen moet je het doen, maar geen cent meer. Vraag eens of het paard verzekerd is en wat er gebeurt als de koop niet doorgaat.

Jacimatho schreef:
Ik wacht even het volledige verslag af van de dierenarts. Deze wordt geplastificeerd per post gestuurd.
Dan kan ik even rustig alles nalezen.

An sich schrik ik niet terug voor behandelingen met een osteopaat of speciaal voer.

Huidige eigenaar schrok zich ook te pletter en had het niet verwacht. Twee jaar geleden is hij voor de sport goedgekeurd.

Vandaar ook mijn vraag, kan het zitten in de karige bespiering. omdat hij lange tijd niet heeft gewerkt?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:41

Loetie84 schreef:
Ik heb ook altijd geleerd: "ellende moet je niet kopen, dat krijg je vanzelf". Ik ben bang dat dat op jouw geval zeker van toepassing is. Ik zou hem terugdoen naar de verkoper en op zoek gaan naar een leuk, gezond paardje!

Helemaal mee eens en ik kan bevestigen dat ellende idd vanzelf met de jaren komt.