paard gaat hangen als je hem vastzet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:46

balen dat er iets gebeurt is en jij er niet bij was zodat je nu niet kan achterhalen wat er is gebeurt .
Maar dat het iets heftigs voor jouw paardje was, dat is duidelijk. Mijn paard heeft dat ook mee gemaakt, was ook bij iemand anders, maar goed sinds die tijd maak ik haar niet meer vast, lekker los staan en af en toe vast als ik er naast sta en wat aaien en dan weer los, het vertrouwen komt wel weer terug. Je hebt sneller iets negatiefs aangeleerd dan iets afgeleerd heb ik ervaren. Sterkte

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:48

ik zou er ook een longeerlijn aan hangen of een stuk rubber er tussen zetten. Leren ze het het snelste af. Als het paniek is lijkt dat me het meest verstandig.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:49

waarom met dwang en bijbehorend risico proberen terwijl je het ook op een veilige manier kunt proberen?
Neem gewoon een veiligheidsclip zoals de safe clip, heb je voor altijd wat aan en is voor meer dingen handig, wel zo veilig voor je paard!

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:51

secricible schreef:
ik zou er ook een longeerlijn aan hangen of een stuk rubber er tussen zetten. Leren ze het het snelste af. Als het paniek is lijkt dat me het meest verstandig.

AUB Ts, gebruik geen rubber! Als dát kapotschiet, heb gegarandeerd gewonden...

KarmaChansy

Re: paard gaat hangen als je hem vastzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:30

ik ga die safeclip ook eens proberen! ziet er goed uit, jola wilt ook nog weleens hangen

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:37

hier precies zo een, elke dag sneuvelde er wel een halster en/of touw! Deze heb ik de groundtie aangeleerd (vast staan aan niks/touw op de grond). Nu kan hij ook weer normaal vast staan, heeft weer vertrouwen gekregen in vast staan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:44

Ik zou eerst eens uitvissen waar de angst vandaan komt ts en het paard even niet meer vast zetten maar eerst even het stilstaan op zich oefenen.
Jouw paard is ergens heel hevig van geschrokken waar ie waarschijnlijk ook nog eens flink voor op zn donder heeft gekregen.(vraag eens aan je hoefsmid of andere mensen wat er toen was gebeurd)
Dit is echt een vertrouwenskwestie wat je niet mag forseren.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:47

Gewoon niet meer 'vast' zetten, touwtje kun je er wel rond leggen (of door lus/ring) maar niet vast zetten. Mochten ze in paniek raken kunnen ze weg en breekt niet alles af.
Die van mij gaat hangen wanneer hij druk voelt achter zijn oren dus die staat altijd zo en gaat prima :)
Wel opletten dat ze niet weglopen natuurlijk :P