Wie verantwoordelijk eigenaar hond of paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:48

_Dune_ schreef:
Huertecilla, hier moet je betalen om in het bos te mogen rijden. V

Bepaald niet overal in NL en niet voor de openbare ruimte.

Realiseer je gewoon dat je als ruiter niet het centrum van de wereld bent en wel verantwoordelijk voor het gedrag van je paard bent.
Je hebt niet alle rechten van de wereld en ook plichten.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:51

Huertecilla schreef:
Mloes schreef:
Ik heb laatst een soortgelijk iets meegemaakt. Ik reed samen met mijn zus in een hondenlosloopgebied. Wij mochten daar niet komen, maargoed.

:roll:

Wat is er? Zelf nooit ergens gereden waar je niet mag rijden?

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:56

@ Huertecellia, Daar heb je idd wel een punt hoor. Omdat hondeneigenaren belasting moeten betalen (wat overigens lang niet meer zo is in alle gemeente) mogen die honden mijn paard wel bijten en mag mijn paard daarop geen reactie geven door bijvoorbeeld te trappen, terwijl ik netjes op een ruiterpad rij. Beetje vreemd niet?

Ik heb het een aantal weken ook mee gemaakt. Vrouw liep met 7 honden waarvan 1 aangelijnd was. Vrouw liep zeker 200 m voor me toen haar honden al op mij afkwamen. Gelukkig was mijn paard niet onder de indruk van zes honden die op hem afkwamen en echt begonnen te bijten en blaffen. Vrouw roept idd doodleuk haar honden, maar helpt natuurlijk niks. Als je ze niet onder controle hebt, laat ze dan niet loslopen. Ik neem onze hengst ook niet mee het bos in, die zou alle honden persoonlijk afmaken als ik die los liet lopen.. Verantwoordelijkheid nemen heet zo iets geloof ik..

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:01

Dobel schreef:
zelfde probleem elke week weer, woon vlakbij een soort bos niet zo groot. Ik ga va te voren stil staan en roep naar de eigenaar 'zou u uw hond bij kunnen houden?' vervolgens: 'Die doet niets hoor loop maar door!' die honden rennen dus altijd naar mijn paard blaffend en gaan in dr achterpoten bijten of in dr staart. 'Dat doet min hond normaal nooit' KOOM dan MAX KOOM DAN! hond komt natuurlijk niet en eigenaar durft neit dicht bij het paard te komen.. Gevolg: ik heb een pony die panisch is van loslopende honden!

ik heb dat zelfde probleem ook iedere week. mijn haf denkt niet na en haalt direct uit met voor en achter benen. bij ons in het losloop gebied ben ik extra allert. omdat hier onze wegen kruisen.er zijn veel eigenaren die zien niet wat voor gevolgen zoiets kan hebben voor hun zelf en de tegenpartij.sommigen zijn wel begripvol. moet wel zeggen , de meeste die mijn paardje nu kennen nemen de hond al bijzich zonder dat ik het hoef te vragen. anderen trekken zich er niks van aan en doen net of het hele bos van hun is. ik heb een zweep bij me maar niet voor het paard. voor als de honden te dicht bij me komen en niet willen luisteren. haal niet eerder uit voordat ze wat proberen hoor. dit is gelukkig nog nooit het geval geweest. maar ik vind dat als er wat gebeurd en jij zit op het ruiterpad dat de hondeneigenaar verantwoordelijk is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:55

Mloes schreef:

Nee, niet bewust nee.
Zéker met mijn paarden doe ik mijn uiterste best om alles keurig te doen, want ik ben wel voor hun veiligheid en die van anderen verantwoordelijk.
Dat is niet raar maar fundamenteel elementair.

Wat raar is dat jij dat raar vindt.
Dat zou normaal moeten zijn.
Het geeft ook perféct weer wat het probleem is :)*

Ten eerste behoor jij je zélf aan de regels te houden.
Ten tweede ontslaat een fout van een ander jou niet van joúw plichten/verantwoordelijkheden.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:03

eigenaar hond is verantwoordelijk! want ook al is mijn hond paarden gewend ik lijn hem ten alle tijde aan als een paard voorbij komt.

Maar ik weet uit ervaring dat als je te paard ben of als je zelf je hond aangelijnd heb dat er altijd heel erge onbeschofte mensen zijn die hun hond laten gaan met de uitspraak hij doet niks of dat doet hij anders nooit! en het vertikken hem terug te roepen of aan te lijnen.

duifje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:18

Ik ken het, tjah lastig dat soort mensen. ik heb het met een jonge kat gehad. Beessie was nog geen jaar ( naar schatting) en die was zo speels, dat toen ik voorbij kwam stappen, de kat vanuit jachthouden met een grote sprong in de staart van mijn paard hing. liet vervolgens weer los, en ging weer in de aanval en hing weer aan zijn staart etc. Beesie heeft wel kilometer aan de staart van mijn paard gehangen, en een lol dat dat beessie had ! maargoed.

had erg vervelend kunnen uitpakken, maar gelukkig vind mijn paard dat allemaal wel best.

Maar in deze situatie gaat het om een kat, in een woonwijk. En dan? aanlijnen? moet komen als he roept? mag niet los lopen?

hoop maar dat het nooit verkeerd gaat.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:22

Huertecilla schreef:
Mloes schreef:

Nee, niet bewust nee.
Zéker met mijn paarden doe ik mijn uiterste best om alles keurig te doen, want ik ben wel voor hun veiligheid en die van anderen verantwoordelijk.
Dat is niet raar maar fundamenteel elementair.

Wat raar is dat jij dat raar vindt.
Dat zou normaal moeten zijn.
Het geeft ook perféct weer wat het probleem is :)*

Ten eerste behoor jij je zélf aan de regels te houden.
Ten tweede ontslaat een fout van een ander jou niet van joúw plichten/verantwoordelijkheden.

En als je van de ene kant van de heide naar de andere kant van de heide een hondenlosloopgebied door moet?
Helaas is alles niet zo zwart-wit en simpel als jij altijd alles schetst. Komt bij dat ik de moraalridders hier op bokt, die zelf nooooit iets verkeerd doen, niet helemaal meer geloof :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:31

Mloes (en misschien anderen, niet zozeer persoonlijk bedoeld), en als mensen met een hond nu hetzelfde denken 'om van het ene losloopgebied naar de andere te komen, moet ik even over een ruiterpad moet waar ik niet mag komen, maar och..' wat zou je zelf daar van denken?

Als je niet in een losloopgebied mag komen, en er daar normaal nooit paarden zijn, vind je het dan ook erg gek dat er een hond achter je aan komt? dan zijn die honden daar maaaaybe ook geen paarden gewend, dat probleem zoek je imo echt zelf op!

Kimbers

Re: Wie verantwoordelijk eigenaar hond of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:40

Ik zou niet blij zijn als in een paard zou tegenkomen in een hondenlosloopgebied. Dan ontneem je mij en mijn hond het plezier en moeten we opeens rekening gaan houden met iemand die er helemaal niet mag komen. Laat staan dat ik enorm pissig zou zijn als het paard ook nog eens zou poepen. Is toch iets heel lekkers maar ook iets heel schadelijkd voor honden.
Zou absoluut mijn hond niet achter het paard aan laten rennen, dat doe ik dan zelf wel om paard en ruiter weg te jagen :D

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:25

Telpeva schreef:
Mloes (en misschien anderen, niet zozeer persoonlijk bedoeld), en als mensen met een hond nu hetzelfde denken 'om van het ene losloopgebied naar de andere te komen, moet ik even over een ruiterpad moet waar ik niet mag komen, maar och..' wat zou je zelf daar van denken?

Als je niet in een losloopgebied mag komen, en er daar normaal nooit paarden zijn, vind je het dan ook erg gek dat er een hond achter je aan komt? dan zijn die honden daar maaaaybe ook geen paarden gewend, dat probleem zoek je imo echt zelf op!

Dat gebeurt vaak hoor. De ruiterpaden en de hondenloslooppaden gaan hier ongeveer in elkaar over. Dus honden, wandelaars, fietser (zelf een keer een motor :7 ) op ruiterpaden hoort tot de normaalste zaak van de wereld. Net dus als ruiters en fietsers in losloopgebieden.
Niet netjes van iedereen, maar dit gebeurt gewoon (hier iig, weinig moraalruiters, -fietsers en -wandelaars ;)). Ik rijd op wandelpaden en fietspaden, want fietsers en wandelaars fietsen en lopen op ruiterpaden, want ruiters rijden op wandel- en fietspaden, want fietsers en wandelaars fietsen en lopen op ruiterpaden :Y) En vice versa.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:43

Hier is het hondenlosloopgebied ook gewoon toegankelijk voor paarden. Ik rijd er ook gewoon doorheen. Het enige vennetje waar ik met mijn paard in kan en mag ligt daar namelijk ook en hij vind het heerlijk om daar even pootje te baden. Om honden geeft hij niets, al rennen ze onder hem door.
Mloes, als je honden achter je aan krijgt, dan stuur je je paard toch achter de honden aan? Dan is het spelletje al heel snel niet meer leuk.
Huertecilla schreef:
Realiseer je gewoon dat je als ruiter niet het centrum van de wereld bent en wel verantwoordelijk voor het gedrag van je paard bent.
Je hebt niet alle rechten van de wereld en ook plichten.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Gewoon rekening houden met het feit dat niemand rekening houdt met jou. Als mensen dan wel rekening met je houden, dan is dat weer een mooie meevaller.

Danya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:19

Ik weet hoe het is als je dit meemaakt...
heb ik ook een keer gehad bij ons in het bos.
Ik neem zelf ook altijd mijn hond mee naar buiten als ik ga rijden maar die reageert niet op andere dieren of mensen...
Mensen snappen niet hoe honden op paarden kunnen reageren!
Gelukkig hebben wij zins kort bepaalde gebieden waar je de hond los mag laten en als ze ergens anders loslopen staat er een boete op...

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:28

Huertecilla schreef:
_Dune_ schreef:
Ruiterpaden die met gewone paaltjes staan aangegeven zijn ook toegankelijk voor wandelaars.

met hun honden :D

Verder is het helemaal niet zo dat het ergens aangelijnd moeten zijn van een hond de ruiter automatisch ontslaat van de verantwoordelijkheid voor een schop door diens rijdier.

Het is verder een goede zaak wanneer de ruiterij zich bedenkt dat de hondeneigenaren belasting voor hun hond betalen en de ruiterij op paden aangelegd van gemeenschapsgeld rijdt

Een beetje relativerend perspectief is wel op de plaats!

Hier betaal je ook belasting voor je paard dus zij dragen ook bij aan het gemeenschapsgeld!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:34

Ik vind dit ook altijd een moeilijke kwestie. Hier in een gebied waar je kan rijden, lopen ook veel honden los - losloop gebied. De ruiterpaden & wandelpaden zijn gescheiden, maar dat neemt niet weg dat honden niet door bosjes heen kunnen gaan om je op te zoeken ;) Of dat je niet eens mensen op het ruiterpad tegen komt. Ik baal wel eens van mensen op het ruiterpad met een niet luisterende hond, maar goed, toch leven en laten leven. Terug naar stap, kijken hoe de hond reageert op mijn paard en hoe hij luistert. Ik kan wel stug doorrijden, maar dan doe je beiden geen plezier mee als de hond achter het paard aan wilt. Tuurlijk erger ik mij rot aan honden die niet luisteren, maar dan hou ik halt en wacht tot de eigenaar hem heeft. Ik heb tot nu toe geen eigenaren gehad die de moeite niet nemen gelukkig, ik weet niet wat ik dan zou doen. Ondertussen probeer ik het hoofd naar de hond te houden, laatst lukte het niet en heb ik de hond met mijn zweep op afstand gehouden omdat hij veelte dichtbij de achterbenen kwam. Mijn paard is braaf, maar als ze er aan gaan snuffelen of bijten zal ze wel trappen. En dat wil ik, ook al is het een *PIEP* hond, toch voorkomen.

Het komt van beide kanten. Soms moet ik over stukjes waar ik eigenlijk niet mag (laatst lag er teveel zooi op het ruiterpad dat ik om moest rijden) en soms kom ik eigenaren met honden op het pad tegen. Prima, maar hou wel rekening met elkaar. Ik heb tot nu toe altijd 'sorry sorry' gehoord bij niet luisterende honden, en niet narigheid omdat ik gewoon geduldig wacht (en mijn paard daar gelukkig voor in is).

Laatst op het strand wel eentje gehad die absoluut niet luisterde naar de eigenaar en ook echt tot kilometers ver met ons mee ging. Eigenaar deed veel moeite, zonder succes, dus heb ik merrielief omgedraaid en zijn we in galop achter de hond aan gegaan :)) Eigenaar was daar juist blij mee, en de hond dacht daarna wel 2x bij na toen we wegreden :P

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:25

Ik draai mijn paard altijd om, de meeste honden vinden het dan eng en lopen weg. Zoniet, dan roep ik naar de eigenaar 'HIJ TRAPT' dan zijn ze gewaarschuwt, Dan stap ik rustig weg.. als je je paard weg laat rennen wordt het alleen maar erger. Dat vinden die honden alleen maar leuk en spannend. zelfs de best opgevoede honden willen dan echt niet meer luisteren.

Veel onwetende mensen nemen het voor lief dat ze over ruiter en men paden mogen wandelen(met of zonder hond). Tja, daar moet je gewoon rekening mee houden, net als dat je rekening houd met andere ruiters. Want al rijd er een stappende ruiter voor je op je lievelings cross pad waar je wou galloperen, moet je er eerst rustig voor bij. Het zelfde met wandelaars (met of zonder hond). Ga er gewoon rustig voor bij.

blauwemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:00

De eigenaren van de honden zijn sowieso fout!

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:12

blauwemaan jij hebt zeker geen hond dan?
Gewoon alleen roepen dat de hondeneigenaar fout is vind ik onzin...
Zelf ben ik eigenaar van hond en paard, deze twee kennen elkaar en dat gaat dus goed.
Maar ik ben dus wel degelijk van mening dat wanneer een paard een hond trapt, of (zoals in de OP wordt gezegd) dood dat dit niet alleen te wijten is aan de hondeneigenaar.
Ook een ruiter dient zijn of haar paard onder alle omstandigheden onder controle te hebben.... (panieksituaties daar gelaten) en anders heb je (vind ik) niets in het bos of op de hei te zoeken...
En de hondeneigenaar dient ook zijn/ haar hond ten alle tijden onder appél te hebben... zo niet? niet loslaten!

*vind dat er meer "cursussen" of workshops omgang paard-hond moeten komen...*
Dit zou meer begrip van hondeneigenaar naar paardeneigenaar en visa versa creëren en kans op ongelukken veel kleiner maken! (en ik weet zeer zeker dat deze cursussen bestaan!)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:17

Hier in de buurt mogen honden niet los lopen dus in dat geval zal de hond en daar dus de eigenaar van verantwoordelijk zijn.
Wanneer de hond wordt getrapt is dat dus heel jammer maar de schuld van de eigenaar die zijn hond niet aangelijnd heeft.

@ tinkergirl, als de hond bijt naar de staart van mijn paard, kan ik er niks aan doen dat hij trapt uit reactie, toch?
Als mijn paard een aangelijnde hond trapt ondanks dat er voldoende afstand wordt bewaard (wat dus niet mogelijk is want dan is er niet voldoende afstand) dan pas lijkt mij de ruiter verantwoordelijk.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:51

Citaat:
Maar ik ben dus wel degelijk van mening dat wanneer een paard een hond trapt, of (zoals in de OP wordt gezegd) dood dat dit niet alleen te wijten is aan de hondeneigenaar.

Alice13: ik zeg ook niet dat de ruiter dan verantwoordelijk is... maar ik ben wel van mening dat een ruiter zijn/ haar paard gewend kan laten raken aan honden... zijn vast hondeneigenaren die daar voor open staan. (en dan bedoel ik niet: goh laat die hond eens lekker in de staart of benen van dat paard bijten :') )
Wat jij zegt dat wanneer het paard uit reactie op een beet trapt vind ik idd ook niet meer als een logische reactie van een paard, maar als de hond alleen langs zou lopen... dan vind ik dat de ruiter ook wel een beetje een (spreekwoordelijke) vinger in de pap heeft...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:04

ik geloof dat als hier in belgië iets misgaat met een loslopende hond dat dat altijd voor eigen rekening van de eigenaars is die z'n hond los liet.
Kennis ging dagelijks met haar (grote) hond op een jaagpad wandelen dagelijks komt ze dezelfde meneer met een kleiner hondje tegen, wat elke keer weer probeert uit te varen naar haar hond. op een dag loopt die man aan de overkant met z'n hondje los. Het kleine hondje springt in het water vaart de grote hond alsnog aan. De grotere hond is net als anders aangelijnd, maar lijn raakt in de knoop, eigenaar kan de honden niet uit elkaar houden en grote hond slaagt erin het kleinere hondje bij de nek te nemen en in 1 hoofdzwaai de nek te breken.
Eigenaar van het kleine hondje legt klacht neer bij de politie en wil de verzekering inroepen. Politie zegt dat hij geen poot heeft om op te staan, want hij had zijn hond aangelijnd moeten hebben...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:46

Sommige honden hebben nog nooit een paard gezien en vergeten dan hun baasje... sh*t happens, maar daar hou ik rekening mee. Blijven rare dingen voor honden. Funeste is wel dat ze altijd naar de achterbenen gaan, wat het ook moeilijker maakt voor de eigenaren om ze te pakken; want die houden altijd angstvallig afstand van de achterhand (verstandig ook hoor). Paarden komen nu eenmaal niet overal en nergens dagleijks voor dat honden er aan kunnen wennen, dus ik probeer het gewoon te accepteren en de rust en tijd te nemen. Of het moeten aso eigenaren bij zitten dan zal ik vast minder hulpzaam en geduldig zijn.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:24

tinkergirl89 schreef:
*vind dat er meer "cursussen" of workshops omgang paard-hond moeten komen...*
Dit zou meer begrip van hondeneigenaar naar paardeneigenaar en visa versa creëren en kans op ongelukken veel kleiner maken! (en ik weet zeer zeker dat deze cursussen bestaan!)

Helemaal mee eens! Als de hondeneigenaar ervoor open staat, bied ik ook altijd aan om de hond even kennis te laten maken met mijn paard. Hij is honden gewend en totaal niet onder de indruk. Veel honden vinden paarden na zo'n kennismaking ook niet meer zo interessant en gaan gewoon hun eigen gang. Alle hondeneigenaren die het aanbod hebben aangenomen waren er ook blij mee dat de hond even kennis heeft mogen maken.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:21

tinkergirl89 schreef:
Alice13: ik zeg ook niet dat de ruiter dan verantwoordelijk is... maar ik ben wel van mening dat een ruiter zijn/ haar paard gewend kan laten raken aan honden... zijn vast hondeneigenaren die daar voor open staan. (en dan bedoel ik niet: goh laat die hond eens lekker in de staart of benen van dat paard bijten :') )
Wat jij zegt dat wanneer het paard uit reactie op een beet trapt vind ik idd ook niet meer als een logische reactie van een paard, maar als de hond alleen langs zou lopen... dan vind ik dat de ruiter ook wel een beetje een (spreekwoordelijke) vinger in de pap heeft...

Helemaal mee eens, zo ga ik voorlopig niet met mijn paard in het weekend het bos in. Ze is nog niet verkeersmak, door de weeks is het een stuk rustiger en is de kans op fietsers en honden een stuk kleiner!