Wandelaars op ruiterroute, ruiter op wandelroute?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Wandelaars op ruiterroute, ruiter op wandelroute?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:11

Wat zijn jullie aso zeg. Het is ONS pad helemaal niet. 9 van de 10 paden mogen ook door andere recreanten gebruikt worden. Dus je hebt er maar mee te dealen.

Blanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:27

Ik moet er vaak wel om lachen.. Stelletjes die langs ruiterpaden liggen denkende dat ze niemand tegenkomen, nudisten in de duinen tot bbq'ende gezinnen langs het ruiterpad. Het hoort niet maar het is ook een deel training van je paard denk ik..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:44

Snap het probleem niet zo? Ik rij daar ook, en het pad is echt breed zat om elkaar veilig te kunnen passeren. Wandelaars mogen overal komen, ook op de ruiterroute. Als je elkaar gewoon in stap passeert is er niks aan de hand.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 20:15

Ik vind het pad daar niet heel erg breed, en het probleem is, zoals ook al gezegd, dat mijn paarden nog wel eens willen schrikken, en ik dat gevaarlijk vind als ik om de paar meter mensen met bijv een kinderwagen paseer. Ik stap daar altijd, zal op zo'n stukje echt niet gaan draven. Het is ook niet zo dat ik mopper op de wandelaars, ik zeg dat ik het goed kan begrijpen dat ze daar lopen, ik jaag ze niet weg, ik wil alleen geen ongelukken veroorzaken.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:49

Dispar_Vulgo schreef:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruiterpad
quote: " Fietsen of wandelen is er verboden om zo een optimale veiligheid voor mens en dier te creëren. "

Dat is alleen als er dit bord staat:
Afbeelding
En dat is in de meeste gevallen dus niet zo.
TS, vervelend probleem en helaas ook een bekend probleem. Bij mooi weer zijn hier de ruiterroutes en de fietspaden erg geliefd voor wandelaars, terwijl er een prachtig netwerk aan wandelroutes ligt. Ik ben ook benieuwd naar de reactie op je email.

Onbegrijpelijk wat ik hier soms lees... Je gaat toch niet in volle galop wandelaars voorbij 8)7 Zij mogen daar ook gewoon lopen, al is het natuurlijk echt niet handig. Het is wel dé manier om de ruiterij ongeliefd te maken bij het grote publiek. Straks mogen we helemaal niet meer in de bossen komen door dit soort acties van een kleine groep ruiters.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:24

Als jouw paarden zo schrikachtig zijn, is heel vervelend voor jou maar dan heb je imo niks te zoeken in een gebied waar zoveel andere mensen ook komen om van de natuur te genieten. Dan ben je gewoon een risico voor de andere mensen die daar komen. Ik snap ook heus wel dat geen enkel paard bomproef geboren wordt en ieder paard kan schrikken en wegspringen maar misschien is het een goed idee om dat eerst meer onder controle te krijgen voor je weer op pad gaat. Of kies een moment uit dat het daar rustig is. Ik heb jaren bij Blauwendraad gereden, wij gingen altijd op donderdagavond naar buiten en kwamen daar nooit wandelaars tegen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 23:39

Verkeerd verwoord, mijn paarden zijn niet 'zo schrikachtig', op de meeste buitenritten doen ze niks, super braaf. Maaaaar, het blijven paarden. Ik heb mijn paarden echt wel onder controle, ze vliegen echt niet van niks weg, maar ik wil geen ongelukken veroorzaken. En dat is niet omdat ik mijn paarden niet onder controle heb, of omdat ik ze niet vertrouw, dat is gewoon omdat het een dier blijft, en dat kan hoe dan ook een keer schrikken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:13

Dat is idd zo, die van ons is superbraaf maar wil ook wel eens wegspringen. Wij rijden oa graag op de Ginkelse hei (officieel heet het daar nog Edese hei volgens mij) en parkeren dan bij de hondenuitlaatplaats en gaan vanaf daar het ruiterpad op, en op een zomerdag rijden we graag naar het Berghuis bij Amerongen om daar een glaasje cola te drinken. Niet echt de meest rustige plaatsen. Ik vind het een ingecalculeerd risico, je moet gewoon ogen en oren in je rug hebben en als je daarnaast goed je paard aanvoelt voel je vaak wel aankomen wanneer hij iets verstrakt en weg kan schieten en kun je daarop anticiperen door iets je been eraan (of juist eraf) oid. Wat bij mij goed werkt is als hij fris is eerst even de ruimte op zoeken en hem wat stoom af laten blazen. Gelukkig hebben wij een erg koel paard en is na het eerste galopje de frissigheid er wel af.

Als je echt het idee hebt dat het te smal is en niet past zou ik gewoon netjes vragen of de mensen even iets aan de kant willen zodat je kan passeren. Mijn ervaring is dat de meeste mensen zelf al aan de kant gaan als je met een paard aankomt (ook leuk mensen die helemaal de bosjes induiken zodat je paard juist schrikt omdat hij ineens iemand ziet.... :+ maar goed ook dat is aan de ruiter om op een goede manier mee om te gaan).

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 09:55

Het is inderdaad een ingecalculeerd risico, en ik houd er ook altijd rekening mee, maar als het zo overduidelijk is dat er 1 pad helemaal vrij is, en eigenlijk niet gebruikt wordt, vroeg ik me af of er dan mensen zijn, die net als ik, dat pad gebruiken om het zekere voor het onzekere te nemen. Ik had laatst ineens een meisje wat nog niet eens bij de buik van mijn paard kwam naast mijn paard staan om even te aaien, dat zijn van die kleine dingen die op zo'n pad heel snel gebeuren, zij hoeft maar 2 passen opzij te doen en ze kan de paarden aaien.

Die bosjes-mensen zijn inderdaad geweldig, ik heb het ook een keer gehad toen het regende en ze MET paraplu de bosjes in gingen, gegarandeerd succesvol! :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:18

Ik zeg gewoon altijd dat hij kan bijten (wat ook zo is, ben vandaag zelf nog gebeten toen ik hem in de trailer de deken om deed) dan doen mensen automatisch al een paar stappen naar achteren. Die van ons houdt gelukkig helemaal niet van knuffelen en dat straalt hij ook uit. Maar als mensen hem echt perse willen aaien (gebeurt bij Berghuis regelmatig omdat hij zo braaf stil blijft staan) laten we altijd de schouder aaien, dan is het niet zo'n risico als hij ineens mocht besluiten opzij te stappen.