In één keer hap....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:16

zoef123 schreef:
aeolusnr1 schreef:
Les nemen is heel belangrijk.
En kinderen laat je nooit , maar ook nooit alleen zoiets uitvoeren, das in mijn ogen gewoon zoeken en vragen om ongelukken,

pardon er is altijd een volwassene bij! En ze hebben les! Als je 9 bent moet je toch wel zelfstandig je eigen pony kunnen opzadelen en rijden...

Je spreekt jezelf tegen:

zoef123 schreef:
Maar ik kan de kinderen niet alleen met hem laten.

En nee. Zelfstandig opzadelen en rijden of zelfs ook maar met de pony omgaan kan op die leeftijd NIET!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:18

zoef123 schreef:
Cassidy schreef:
Ik heb geen Fell pony, maar weet wel dat een pony een leider nodig heeft. En heeft hij die niet, dat hij het zelf in gaat vullen.
Sowieso vind ik bepaalde rassen paarden/pony's minder geschikt voor jonge kinderen. Daar vallen in mijn ogen de Fjorden en de Haflingers tussen, en de Fell zou daar zomaar ook bij kunnen horen.
Kies voor je kinderen een ras met een makkelijk en kneedbaar character. Zoals een New Forest.

Ja ik snap het, alleen was hij bij de koop hastikke mak en konden ze er zo op weg rijden. We zijn 2x wezen kijken en toen was er echt niks van deze problemen.

Je pony heeft geleerd om zijn grenzen te verkennen, en is in het verleden met dingen weggekomen. Je gaat een harde kluif hebben om hem weer zijn grenzen te wijzen, en 9 en 10 jarige kinderen zijn daar echt de aangewezen personen niet voor. Kans is groot dat hij het bij jou komende week niet flikt, maar bij de kinderen weer wel. Ook na een week bootcamp. Ze zijn echt zo ontzettend slim, en weten precies bij wie ze wat kunnen flikken!

Almighty

Re: In één keer hap....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:19

Mag ik vragen weet je wat voor eten hij kreeg voor je hem meenam? Kan het niet zijn dat hij gewoon teveel voer krijgt;) Dan kunnen ze ook heel gezellig worden namelijk:)

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:22

Ninx schreef:
Ik heb kennissen met Fell pony's, in de rasomschrijving vind je (geloof ik) ook vaak terug dat ze een 'stevig' karakter hebben.
Ik heb zelf IJslanders, en daarvoor geldt hetzelfde.

Het KAN heel leerzaam zijn en absoluut werken. Maar werk dan stapje voor stapje, doe veel samen, en werk naar een punt toe dat ze zelfstandig dingen kunnen doen.
Of dat nu 1, 2 of 3 jaar duurt... ze zijn nog zo jong, tijd zat!
Dier is ook erg jong, moet gewoon nog alles leren.

Neem gewoon zelf een stuk opvoeding voor je rekening, en zorg dat je alles samen met hen doet... even niet meer zelfstandig.

Ja, alleen ben ik bang dat het probleem blijft. Het is gewoon niet geschikt voor de kinderen. Pas was dat meisje van 6 aan het rijden in de bak ik was er bij. In 1x rend hij in volle galop zo het lint door zo de weg op. Dan vraag ik me echt af wat hij denkt... Normaal gesproken doet een pony dat niet. Want al loop ik er naast naar mij luistert hij wel maar naar de meisjes niet.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:24

zoef123 schreef:
aeolusnr1 schreef:
Les nemen is heel belangrijk.
En kinderen laat je nooit , maar ook nooit alleen zoiets uitvoeren, das in mijn ogen gewoon zoeken en vragen om ongelukken,

pardon er is altijd een volwassene bij! En ze hebben les! Als je 9 bent moet je toch wel zelfstandig je eigen pony kunnen opzadelen en rijden...

Je spreekt jezelf tegen:

zoef123 schreef:
Maar ik kan de kinderen niet alleen met hem laten.

dat snap ik ook wel, ik bedoel dat er altijd een volwassene is. Maar niet altijd mee helpt. Dus dat de ene keer geholpen wordt met alles de andere keer staat er iemand bij die ingrijpt als het niet lukt.
En nee. Zelfstandig opzadelen en rijden of zelfs ook maar met de pony omgaan kan op die leeftijd NIET![/quote]

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:26

Kostolany schreef:
Mag ik vragen weet je wat voor eten hij kreeg voor je hem meenam? Kan het niet zijn dat hij gewoon teveel voer krijgt;) Dan kunnen ze ook heel gezellig worden namelijk:)

uhm lijkt mij niet. Hij krijgt hooi en 1x handje brok

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:29

zoef123 schreef:
Cassidy schreef:
Ik heb geen Fell pony, maar weet wel dat een pony een leider nodig heeft. En heeft hij die niet, dat hij het zelf in gaat vullen.
Sowieso vind ik bepaalde rassen paarden/pony's minder geschikt voor jonge kinderen. Daar vallen in mijn ogen de Fjorden en de Haflingers tussen, en de Fell zou daar zomaar ook bij kunnen horen.
Kies voor je kinderen een ras met een makkelijk en kneedbaar character. Zoals een New Forest.

Ja ik snap het, alleen was hij bij de koop hastikke mak en konden ze er zo op weg rijden. We zijn 2x wezen kijken en toen was er echt niks van deze problemen.

Je pony heeft geleerd om zijn grenzen te verkennen, en is in het verleden met dingen weggekomen. Je gaat een harde kluif hebben om hem weer zijn grenzen te wijzen, en 9 en 10 jarige kinderen zijn daar echt de aangewezen personen niet voor. Kans is groot dat hij het bij jou komende week niet flikt, maar bij de kinderen weer wel. Ook na een week bootcamp. Ze zijn echt zo ontzettend slim, en weten precies bij wie ze wat kunnen flikken![/quote]
Ja inderdaad, ik denk dat de strijd blijft totdat de meiden sterk genoeg zijn en hem aankunnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:29

zoef123 schreef:
Ja, alleen ben ik bang dat het probleem blijft. Het is gewoon niet geschikt voor de kinderen. Pas was dat meisje van 6 aan het rijden in de bak ik was er bij. In 1x rend hij in volle galop zo het lint door zo de weg op. Dan vraag ik me echt af wat hij denkt... Normaal gesproken doet een pony dat niet. Want al loop ik er naast naar mij luistert hij wel maar naar de meisjes niet.

Als de pony wel naar jouw luistert maar niet naar de kindern: neem je verantwoording. Je zegt het net zelf, risico is aanwezig dat hij het bij de kinderen blijft doen. Neem een beslissing voordat er echt ongelukken gebeuren en je je van alles moet gaan verwijten, of dat de kinderen zo de bibbers krijgen dat ze van de rest van hun leven niet meer op een paard kruipen. Als er ruimte is voor nog een pony, pony erbij. Is die er niet, exit Fell.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:30

zoef123 schreef:
Ja inderdaad, ik denk dat de strijd blijft totdat de meiden sterk genoeg zijn en hem aankunnen.

Wil je daar echt op wachten? Met het risico van serieuze ongelukken, en kinderen die zo de bibbers krijgen van paarden dat ze er nooit meer opstappen?
Gun ze een makkelijk leerpaard. Dat is deze Fell zo te horen niet!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:33

zoef123 schreef:
Kostolany schreef:

Probeer eens zelf wat hij doet als je hem ECHT aan het werk zet. Dat betekent minstens één uur rijden per dag. Zeven dagen in de week. Daarvan dagelijks echt minstens 20 minuten galloperen....
Wet pads make sweet horses. Zet hem aan het werk tot hij geen pap meer kan zeggen.

Quote Clinton Anderson: most horses are overfed and underworked...

En dan nog blijft het afwachten wat hij doet als je meiden er weer opstappen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-02-12 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:34

de meiden kunnen hem niet samen poetsen want dan gaat hij bijten. Niet alleen in de bak rijden. Er is altijd een volwassene in de buurt. Maar er moet altijd iemand ingrijpen. Dat bedoel ik met dat ik ze niet alleen kan laten. Ik zou ze ook niet alleen laten gaan rijden. Veelsteveel verantwoording. Dat kan niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:35

Dat gaat met geen enkele pony lukken. Er zal altijd een volwassene bij moeten zijn. Maar er zijn pony's/paarden te vinden die de basis vanaf de grond gaan accepteren, zonder dat het gevaarlijk voor de kinderen wordt.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:39

zoef123 schreef:
Kostolany schreef:

Probeer eens zelf wat hij doet als je hem ECHT aan het werk zet. Dat betekent minstens één uur rijden per dag. Zeven dagen in de week. Daarvan dagelijks echt minstens 20 minuten galloperen....
Wet pads make sweet horses. Zet hem aan het werk tot hij geen pap meer kan zeggen.

Quote Clinton Anderson: most horses are overfed and underworked...

En dan nog blijft het afwachten wat hij doet als je meiden er weer opstappen.

de mogelijk elke dag rijden is er niet, heb zelf een arabier die ook beweging nodig heeft. Fell wordt 2x in de week gereden. Dus dat zou opgebouwd moeten worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:41

Overfed and underworked....duidelijk.

Niet opbouwen. Gaan rijden. Hoe lang had je willen doen over het opbouwen?
Als je de pony hard aan het werk zet, zonder dat je hem de kans geeft om conditie op te bouwen die hij tegen de meiden kan gebruiken, ga je uiteindelijk een schatting kunnen maken hoe hij echt in elkaar steekt. Op dit moment heeft hij energie teveel. En gaat die verkeerd gebruiken. (wel uitkijken voor spierbevangenheid. Maar dat moet met de hoeveelheid voer die hij krijgt wel meevallen)

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:43

Cassidy schreef:
zoef123 schreef:

Wil je daar echt op wachten? Met het risico van serieuze ongelukken, en kinderen die zo de bibbers krijgen van paarden dat ze er nooit meer opstappen?
Gun ze een makkelijk leerpaard. Dat is deze Fell zo te horen niet!

Dat gun ik ze, vandaar dit topic. Maar breng dat moeders maar aan het verstand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:45

Huh? Die snap ik even niet. Ben jij de moeder niet, ben jij de eigenaar niet van de Fell?

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:49

ShauniBef schreef:
Joolien schreef:
Ik denk dat jouw pony gewoon hondsbrutaal is en dominant is over jullie.

Dat dacht ik ook :=

Is hij nou helemaal! Schoppen of bijten komt er hier NIET in!! Je wil toch niet dat hij jouw dochters een keer in het hoofd hapt?!
Afstraffen!! En goed gedrag belonen uiteraard :j

Heeft hij al gedaan! En dat heeft hij ook wel gevoelt.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:52

Cassidy schreef:
Huh? Die snap ik even niet. Ben jij de moeder niet, ben jij de eigenaar niet van de Fell?

Nee, ik ben niet de moeder. Beetje gecompliceerd. Maar ik neem wel alle beslissngen omdat moeders er geen verstand van heeft. Ik kan er mee doen wat ik wil.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:53

Ben jij de eigenaar van de Fell? Zo ja, duidelijk aangeven tegen de moeder dat de kinderen er niet meer opkunnen. Je wilt het echt niet op je geweten hebben als er ongelukken gebeuren!

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:54

Cassidy schreef:

als het aan mij lag was hij allang weg. Omdat het niet matcht

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:56

Ok, even samenvattend: pony is niet van jezelf, kinderen zijn niet je eigen biologische kinderen, pony staat in pension.

Dan heb je als eigenaar van de stal toch de verantwoording naar de ouders/cq moeder toe om aan te geven dat dit geen goede combi is?

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:57

Cassidy schreef:
Ben jij de eigenaar van de Fell? Zo ja, duidelijk aangeven tegen de moeder dat de kinderen er niet meer opkunnen. Je wilt het echt niet op je geweten hebben als er ongelukken gebeuren!

Ik ben ook bang dat het een keer goed fout gaat. Maar moeder schuift het aan de kant en heeft er totaal geen verstand van. Hun zijn eigenaar en doen de geldzaken de rest doe ik.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:59

Cassidy schreef:
Ok, even samenvattend: pony is niet van jezelf, kinderen zijn niet je eigen biologische kinderen, pony staat in pension.

Dan heb je als eigenaar van de stal toch de verantwoording naar de ouders/cq moeder toe om aan te geven dat dit geen goede combi is?

Yep, maar ouders denken dat het vanzelf wel goed komt.. Heb het al zo vaak gezegt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:59

hij weet dus wanneer die wat kan flikken en dan istie dus niet de ideale kinderpony en zou je hem beter kunnen verkopen aan een andere volwassen ruiter die hem ook gewoon kan rijden als dat je kinderen een keer een echt probleem hebben met hem. sommige ponys houdn gewoon niet van kinderen en pakken hun kans. oh wach ff hij is niet van jou , hm lastig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:01

Als jij niet ingrijpt, gaat het onherroepelijk een keer fout.

Nogmaals, geef aan, en geef DUIDELIJK aan dat dit geen goede combi is en dat ze het leven van haar kinderen op het spel zet.

Verder zou ik aankomende week op hem gaan rijden, hem echt aan het werk zetten en kijken hoe de situatie is als ze terug zijn van vakantie.
Aansluitend opnieuw evalueren. En hopen dat moeders genoeg slimpies heeft gegeten om in te zien dat dit vragen is om ongelukken.