Sporen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik jij sporen?

Ja
56 (31%)
Nee
59 (33%)
Soms
26 (14%)
Verschilt per paard.
37 (20%)

Totaal aantal stemmen: 178

joelleo97

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:28

Hulpen verduidelijken, en aan m'n been te houden.

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:46

Elin_ schreef:
Hier zijn al ZOOO veel topics over.. langzamerhand beetje uitgemolken :=

:j :')

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:23

ja, zo hoef ik maar 1x spoor te gebruiken ipv 10x been :D
Ik rijd zonder zonder zweep omdat ik dan netter zit, en ik rijd pas L1 :))

Korstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:59

Ik rij eigenlijk altijd met sporen. Ongeacht het paard. Waarom? Ik heb een heel stille beenligging en vind het fijner om gericht mijn hulp te kunnen geven dan continu mijn hakken in de ribben van mijn paard te duwen.

Om aan te drijven gebruik ik mijn spoortje niet, daar is hij ook niet voor gemaakt. Dat doe ik met de kuit.

Ik heb verschillende sporen, korte knopjes, lange stomp, hamer enz. Maar het liefst rij ik met mijn wieltjes van 2 cm. Ik heb een grof karteltje eraan. Ik vind een wielspoortje vriendelijker in gebruik dan een stom of knop spoortje. Simpel omdat het wieltje wegdraait.
Dit geldt natuurlijk wel alleen als je een stil been en eerlijk spoor gebruik hebt.

xMerleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:05

Rij nu nog niet met sporen, ga deze lente startaart aanvragen en dan zie ik nog wel.

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:50

ik vind sporen maar niks, heb er een keer mee gereden maar dan let ik meer op dat ik me benen krampachtig stil houd dan dat ik echt aan het rijden ben , moet er niet aan denken dat ik me paard prik omdat hij de hulp niet snapt of er niet op reageerd er zijn voor mij genoeg andere oplossingen daarvoor

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:56

Ja, ik rijd mijn (eigen) paard met sporen. Enerzijds als verfijning op de hulp. Anderzijds als correctie waar nodig.
Het is op onze manege verboden voor de manegeruiters om de manegepaarden met sporen te rijden +:)+
Alleen de leaseklanten mogen de paarden met sporen rijden, mits ze hiervoor toestemming hebben gekregen.

_Marell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:59

Nee, ik gebruik ze niet, en ik wíl ze ook niet gebruiken...
Ik heb ze wel, maar ik gebruik ze soms alleen voor carnaval, verkleedfeestjes etc. :+
Tenminste als ik als iets met sporen verkleed ben. ;)

GelbrichDDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:57

Ik gebruik ze wel om hulpen te verkleinen en bij mn jonge pony omdat als hij afgeleid is ik hem net even iets beter erbij kan krijgen

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:00

Mij werden sporen aangeraden maar heb ze er na 3 keer weer afgehaald, ik had t gevoel dat ik mijn paard alleen maar aan het prikken was en tegen zat,

JumpingWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:37

Ik vind zelf dat mijn benen daarvoor nog niet stil genoeg liggen, en daar ben ik hard aan aan het werken. Voordat ik dat goed heb bij mezelf, mag ik pas aan sporen denken (als dat eventueel nodig zou zijn).

Valerie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:16

ja ik gebruik ze , beter 1x spoor gebruiken dan 10x drijven :)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:34

Mijn paard is (nog) niet goed genoeg aan het been, dus voorlopig blijf ik lekker met zweep rijden.

trixjepixje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:43

Ik rij ook met sporen, nadat mijn instructrice dat adviseerde, op die manier kan ik hem net iets beter doorpakken met alle oefeningen. ;)

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:14

Ik gebruik sporen omdat dat volgens instructrice mij dat adviseerde.
Benen liggen stil genoeg ervoor dus stoor niet wanneer het ook niet nodig is en gebruik het om men oefeningen net wat meer te verfijnen.

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:26

Ik rij nooit met sproren. Ik vind namelijk dat je een paard een goed moet kennen en zeker moeten weten dat het paard ook actief is zonder de sporen, zodat je de sporen echt gebruikt om je hulpen te verkleinen. En aangezien ik op een manege rij (en dus de paarden ook niet genoeg ken), rij ik gewoon met een zweep(je) wanneer dat nodig is :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:56

Ik rij met sporen op mijn 'bijrijd'pony(rij hem gewoon 1 of 2x per week tot hun hem verkopen en dan koop ik hem), rij wel western :) Hem rij ik met sporen puur om mijn hulpen te verfijnen en omdat ik toch een stille beenligging heb, bij rollbacks en dat soort dingen, voorderest drijf ik aan met mijn kuiten dus het is niet zo dat ik mijn sporen gebruik om hem vooruit te houden. Op paardjes van n ander gebruik ik geen sporen behalve als ze verfijning nodig hebben en met de kuit die verfijning niet lukt (bij manegepony's is dit niet nodig omdat de meeste gewoon afgestompt zijn op t been)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:25

Ik rijd zonder sporen omdat ik niet weet hoe ik ze moet gebruiken :') ik heb ze ook nog nooit gebruikt en ik zal ze pas gaan gebruiken als ik een privé instructrice krijg die mij kan leren omgaan met die dingen. Het zal vast makkelijker zijn dan het lijkt, maar ik wil gewoon niet de verkeerde dingen doen.

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:27

Ik gebruik ze NOOIT.. :o

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:50

mm, ik rij zonder heb ooit als beginnertje een paard met wonden & veel bloed (of dat leek gewoon zo toen) terug zien komen van een wedstrijd, en sindsdien moet ik sporen eigenlijk al niet, het zal vast zo zijn zoals bij 'n zweep; als je ze goed gebruikt maakt het niet veel uit, maar ik moet ze gewoon niet :o

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:53

Ik gebruik ook nooit sporen, want rij gewoon recreatief dus kan ook zonder.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:58

Ik gebruik soms sporen bij de training. Meer niet dan wel.

Uiteraard gaat dit onder begeleiding, wil geen schade toebrengen aan mijn verzorgpony :)

Vroeger was ik heel erg tegen sporen, maar van dat idee ben ik afgestapt. Zolang je ze maar niet gebruikt om je paard voorwaarts mee te maken en op 'zijn donder te geven'.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:10

ligt er maar aan welk paard ik voorgeschoteld krijg.
Bij het ene paard gebruik ik sporen en bij het andere niet,
bij de meeste die ik nu rijd niet, omdat deze allemaal al zo gevoelig
als de pest zijn.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:15

Heb een keer op een manege gereden waar is haast verplicht werd om met sporen te rijden. Nu kon ik op die paarden wel mijn benen stil houden, maar het had totaal geen effect.

Nu op die van mij zelf gebruik ik ze niet omdat ik gewoonweg mijn benen niet altijd stil genoeg kan houden. Voor voorwaarts heb ik ze niet nodig, maar merk nu dat het steeds beter gaat ik soms wat aan mijn hulp moet doen. Dus wie weet ooit weer als ik mijn benen weer stiller kan houden.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:16

ja ik gebruik ze, bij bijna elk paard. waarom? zo hoef ik iet bij iedere pas aan te drijven en is wijken ook echt wijken en travers ook travers. simpel weg dus gewoon om mijn hulpen te verduidelijken.