2 proefjes uit je hoofd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wie rijd allemaal z'n proefjes uit z'n hoofd?

Ja, altijd
6 (10%)
Alleen als ik maar 1 proefje hoef te rijden
7 (12%)
Nooit
34 (60%)
Af en toe maar niet altijd
9 (16%)

Totaal aantal stemmen: 56

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:20

Geen idee waarom dit is afgeschaft

maar je mag als jury natuurlijk wel waarderen dat iemand een proef uit het hoofd rijdt vind ik
Het getuigt van vertrouwen en zelfvertrouwen/lef.

Misschien in het punt gereden in het algemeen?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:15

Waarom een punt meer?
Dan word je net als ik afgestraft als je niet zo goed kan onthouden.
Nee, dat vind ik niet eerlijk, want uiteindelijk gaat het om hoe je rijd, niet of er word gelezen of niet.

Snelle_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 13:24

Ja ik zou het ook niet eerlij kvinden als je dan een punt meer krijgt, dan hebben de mensen die dat gewoon echt niet kunnen altijd net die punt minder! Ik kan misschien als ik even echt m'n best doe vast wel een proef uit m'n hoofd, maar je hebt altijd wel iemand die zoiets echt niet lukt en dat is dan niet bepaald eerlijk.

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 17:39

Je krijgt ook geen punt meer voor het feit dat je hem uit het hoofd rijdt

Als je proef mooier verloopt en beter gereden wordt kan je daar een punt meer voor geven zoe bedoel ik dat

Vaak is het zo dat wanneer iemand de proef uit het hoofd rijdt een goed geconcentreerde proef neerzet die dan ook er leuk uitziet.

En dat merk je als jurylid, dat stukje extra krijgt de proef dan en ik vindt dat je dat moet belonen (bv dus het gereden in het algemeen)

Dat wil niet zeggen dat dit altijd zo is.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 21:33

organisator schreef:
Geen idee waarom dit is afgeschaft

maar je mag als jury natuurlijk wel waarderen dat iemand een proef uit het hoofd rijdt vind ik
Het getuigt van vertrouwen en zelfvertrouwen/lef.

Misschien in het punt gereden in het algemeen?????

ik begrijp dat het een rustiger beeld geeft, maar als jury moet je maar niet luisteren naar dat geschreeuw hoor. Oh ik heb zo vaak in het juryhokje gezeten en de ergste stemmen gehoord, mannen, vrouwen, hoog, laag, donker, licht, heksen, *LOL* noem maar op. We lachten ons soms rot, maar nee, dat zou niets met het rijden te maken mogen hebben......

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 22:56

Ik weet nog dat ik een keer door de jury voor de proef werd geroepen "mevrouw, u weet dat u halverwege de proef niet meer geholpen mag worden en dat fouten afgestraft worden? U kunt nu nog kiezen om de proef voor te laten lezen".

Ik heb toen geantwoord met "Anky rijdt de proef ook uit haar hoofd, dat zijn langere en moeilijkere proeven. Als zij dat kan, dan kan ik dat ook. Aan haar rijstijl kan ik niet tippen, maar de hersens moet ik wel hebben".

Tuurlijk kan je dit niet met geschiedenis en aarderijkskunde vergelijken, maar het is maar een klein beetje stampwerk. Ja, ze lijken op elkaar, meer dan me lief is. Maar als je de volgorde aanhoudt van eerst proef A en dan proef B, dan weet ik zeker dat het moet lukken. Net als dat ik topografie op volgorde kon leren, maar als ze opeens plaats K voor plaats B gingen vragen dan stond ik met mijn bek vol tanden.

Denk dat de meesten onder ons wel weten dat het stampen wel lukt, maar dat velen van ons bang zijn dat ze het in de wedstrijdzenuwen of in de concentratie vergeten, maar ook hier kan je op oefenen.

Je vergeet ook niet welke hulpen je moet geven voor een bepaalde oefening, dat is ook een soort gewoonte geworden. Je vertrouwt op jezelf. En ik denk dat we dat ook meer moeten doen qua proefjes uit je hoofd rijden. Juist omdat ik zo met mijn proef bezig ben verpest ik vaak minder, heb juist minder last van zenuwen want dat kan ik me niet veroorloven. Dan vergeet ik iets van mijn proef. Gaat er een onderdeel fout??? Niet om malen, denken aan het volgende onderdeel. Dus je kan niet achteraf nog willen verbeteren en daardoor de fout meenemen op het volgende onderdeel. Je moet dingen loslaten.

Denk dat veel meer mensen het kunnen... als ze maar durven. Probeer het anders eens thuis tijdens het oefenen... ik weet zeker dat jullie fijn en geconcentreerd kunnen rijden!

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:33

Met rustiger bedoel ik dus niet de geluiden

Maar let maar eens op iemand die een proef rijdt zonder voorlezer. Vaak zal je dan opvallen dat de proef veel exacter wordt gereden (kwestie van concentratie) wat vaak buiten het techhnische gedeelte dus een mooier/rustiger beeld geeft

Dat is wat ik bedoel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 08:58

Als de proef exater en netter word gereden mag dat zeker beloond worden. Maar toch zie ik dat verschil niet altijd.

En kleintje er zijn ook mensen met een medische verklaring waarom ze niet alles kunnen onthouden en rijden samen.
Zelf heb ik ME
Eigenlijk is voor mij op concours gaan veel te zwaar.
Het extra veel poetsen en wassen.
de toch extra spanning en dan nog het rijden.
Het put mij echt uit, en na een concoursdag ben ik meer dood dan levend.
Maar ik vind het veel te leuk en doe het graag.

Doordat ik lichamelijk en geestelijk het dan al heel zwaar heb, heb ik ook concentratie problemen, en onthouden is niet je sterkste punt als je moe bent Lachen

En zo zullen er vast wel meer mensen zijn.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 09:19

RK, tuurlijk zijn er medische dingen die het zwaarder en moeilijker maken. Heb ik alle respect voor. Dan is zo'n wedstrijddag slopend, weet hier heel veel van.

Maar veel mensen doen echt of het iets unieks is, een proef uit je hoofd, terwijl het echt wel meevalt. Het is een stukje zelfvertrouwen... en dat missen veel mensen.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 12:42

Ik rijd ook echt ALTIJD alletwee mn proeven uit het hoofd.
Het rijdt echt veel fijner en geconcentreerder.
Als je verkeerd rijdt kan je alleen jezelf de schuld geven.
Je moet ook niet bang zijn om verkeerd te rijden. rijd je verkeerd, nou dan rijd je verkeerd. Jammer dan, volgende keer beter.
Op een gegeven moment ken je de proeven ook, ik hoef nu al niet eens mer echt te 'leren'. Ik lees ze 1x door, en dan ken ik ze wel!
Heel handig dus, je let ook niet zo op je voorlezer, en je paard ook niet, ik vind het echt alleen maar voordelen hebben!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 23:03

hmpf ik rijd dus niet meer uit mn hoofd.. kwas vandaag fout gereden Frusty en zonder die -2 had ik prijs gehad Verdrietig K doe het nu vort anders: ik leer hem uit mn hoofd en laat me toch voorlezen maar daar luister ik dan alleen naar als ik het nodig heb.. ofzoiets Scheve mond

Scum schreef:
Ik rijd nooit de proef uit mijn hoofd. Ik ben zo geconcentreerd op het rijden van de onderdelen en mijn paard fijn laten lopen. Dus ik rij lekker met voorlezer. Overigens punt ik niet hoger of lager als ik iemand in de ring krijg die uit z'n hoofd rijdt. Ik heb het tot dusver nog maar 1x meegemaakt dat iemand uit haar hoofd reed, en toen reed ze verkeerd. Mede door de strafpunten dus niet zulke hoge punten.

-Mede door de strafpunten- DUS niet zulke hoge punten.
Daarmee zeg je dat ze door het fout reden DUS geen hoge punten meer kreeg. Heel zwak!
Laatst bijgewerkt door Lenn op 18-10-03 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 23:14

nee dat staat er niet Lenn
Niet zoals ik het lees.

Dat mede zie ik gewoon al, de proef was al niet zo denderend, en dan nog eens -2, ja dan word het wel erg weinig Lachen

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 23:15

Waar staat dat de proef al niet zo denderend was Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 23:16

door dat woord mede Lachen

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 23:22

Mede verwijst nergens naar maar omdat het enige gegeven over de proef is dat ze verkeerd reed, link ik het daar maar aan. Nergens staat dat ze verder slecht reed, dus ik begrijp niet waar je dat vandaan haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 23:27

pff, hoe leg ik het uit.
Mede betekend ook.
Dus ook door de strafpunten geen hoge punten, dus betekend dat er ergens anders dus ook geen hoge punten zijn gehaald.
Tenminste zo begrijp ik die zin Lachen

Maar laten we het aan scum vragen, die weet hoe ze het bedoeld Lachen

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 23:36

haha ja misschien draven we íets te ver door Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 23:38

Dat vond ik ook al, vandaar wat extra Lachen