wat doen bij bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:54

Share schreef:
idd een flinke oplawaai verkopen op het juiste moment, actie reactie.. Wat zn verleden ook is.. Bijten is uit den boze, daarmee is hij ook duidelijk jou grens aan het opzoeken.. geef jij toe.. berg je dan maar want als jij niet straffen wil, ben jij er straks niet meer tegen opgewassen ben ik bang..

Alleen meppen / straffen staat niet op zichzelf , pony / paard mag ook zien dat ie op je kan steunen > je vertrouwen > er moet altijd iets positiefs tegenover staan.
Als je de kans krijgt (meestal zie je wel aan gedrag dat er een bijtpoging aankomt) is een elleboog ertussen vaak al genoeg.
Hoe reargeren paarden onderling bij bijten naar elkaar ? , moet de eerste nog zien die een tik uitdeelt op hoofd ander paard... :) tja ze hebben ook geen armen met handjes eraan.

Maar bij het wat kalmeren of als je paard een bijtpoging stopt op je stemreactie of je tegenbeweging > DIRECT belonen en em rustig proberen te houden.
(herhalen > herhalen > herhalen in vaste volgorde, paard moet zien dat bijten boze reactie opleverd en vooral niet doorgaan bijten iets positiefs.
(clicker > beloning kan dus ook, is n.l. snel. maar dan moet paardje al weten dat clicker altijd positief is)
Meestal hebben bijtpaarden een pesthekel dat je meteen aan hun hoofd zit te frutten, en gaan ze schudden met hun hoofd als je in de buurt manen, onder ogen of b.v. bij oren voelt.
Langzaam laten wennen hieraan (geduld) en soms helpt het om met je ene hand hun rug b.v. (plekje wat ie lekker vindt) te strelen en tegelijk met stem "rustig - rustig" en met je andere hand z'n nek , manen, oren te strelen.
Langzaam opbouwen met geduld laat je zo'n paard merken dat het "goed" is dat je in de buurt van zijn hoofd zit met je handen.
Doet paard daarbij hoofd omlaag is teken ontspanning.
Ik heb een bijtertje hier op manege nu in 10 min. rustig en dan durf ik em hand te geven voor z'n mond en snuffelt ie en likt ie eraan.
Trukje met strelen op 2 plekken ben ik nu aan het uitbouwen, want meneer heeft wat hekel aan de poetsborstel tussen z'n voorbenen, dat gaat langzaam aan beter.
Paard denkt in hier en nu, en voorheen als ie ergens werd gepakt en dat vondt ie maar niks > hop bijtuithaal en gegarendeerd succes: de persoon stopte met borstelen :j das dus precies wat ie wilt natuurlijk.
Geen zin in hoofdstel: BIJTEN :j .. en meteen resultaat..
Dat bijtspelletje doorbreken ram je er niet uit.... maar VERDIEN je van je paard met je vertrouwen.

chiquitoxx

Re: wat doen bij bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:02

Als je paard bijt, (of in struiken hapt oid) gewoon een tikje op de neus geven,
het doet geen pijn maar omdat het dicht bij de ogen etc. zit schrikt ie toch.
Het is heel effectief.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:07

Slaan, bijten van alles zie ik hier voor bij komen,heeft het zin? Nee niet altijd, mijn paard bleef bijten.Tot dat ik het ging negeren, ik wist altijd precies wanneer hij het ging doen.Ik stapte dan opzij en deed net als of ik het niet zag.Het duurde even, maar het werkte 100%.Alleen de personen die het niet negeerde bleven gebeten worden.Waren ze boos, en dan zei ik ja eigen schuld moet je het maar negeren.Bijten is negatieve aandacht vragen, door iets terug te doen, geef je er aan dacht aan en houd je het in stand.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:43

marleen_usar schreef:
Slaan, bijten van alles zie ik hier voor bij komen,heeft het zin? Nee niet altijd, mijn paard bleef bijten.Tot dat ik het ging negeren, ik wist altijd precies wanneer hij het ging doen.Ik stapte dan opzij en deed net als of ik het niet zag.Het duurde even, maar het werkte 100%.Alleen de personen die het niet negeerde bleven gebeten worden.Waren ze boos, en dan zei ik ja eigen schuld moet je het maar negeren.Bijten is negatieve aandacht vragen, door iets terug te doen, geef je er aan dacht aan en houd je het in stand.
ja prima, ik geef elke bijtpoging ook geen volle aandacht maar ga gewoon door met wat ik aan het doen ben.
Ik ga zeker GEEN stap achteruit (je moet weten waarom niet...) maar als ie me echt gericht probeert te "pakken" dan krijgt ie dus zeker weten reactie.
Misschien heeft jou paard aan alleen negeren al genoeg, das prettig, maar dat geld niet voor alle paarden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:40

Je moet weten dat het wel erg lang duurde, maar uit eindelijk werkte het gewoon een kwestie van vol houden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:25

marleen_usar schreef:

Aandacht was zo weg hoor, was één keer goed gericht en getimed uithalen en klaar. Negeren doen ze in de kudde ook niet, dus er mag gewoon gereageerd worden.

Peetstap

Re: wat doen bij bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:38

Horen we nog wat van TS hoe het nu verder gaat en wat voor aanpak werkt ?
Nu gaat dit draadje als ene kaars uit...

lalachico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:45

.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:08

lalachico schreef:
.
ene positieve bijdrage :D
Stoppie met boktie ?