Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
aerdenhout1 schreef:Je rijd er nog niet op en het paardje kent nog geen hoofdstel zeg je? Hoe oud is hij dan eigenlijk?
Is het soms nog een hengst?
OO..ik zie dat het een merrie is, maar ook die gaan puberen he! Dan worden ze vaak lastig in de omgang als je er niet goed mee omgaat.
troi schreef:Paarden zijn kuddedieren en voor hen is het heel belangrijk om te weten wie boven en wie onder hen staan in de rangorde. Dat schatten ze constant in al vanaf dat ze je zien, je hoeft dus niet eens bij ze in de wei staan en toch maakt je houding en lichaamstaal al uit. Wat jij uitstraalt kunnen wij niet vanaf internet zien,daarvoor hebje iemand nodig die bij je is, een paar grondwerk lessen zijn zeker aan te raden. Wat betreft de felle reactie van je paard als jij haar corrigeerd, dat kan een aantal oorzaken hebben natuurlijk, maar een van de opties kan zijn dat je paard schrikt omdat jij je inconsequent gedraagd,zij heeft van jouw houding en gedrag geleerd dat jij onderdanig aan haar bent en dan ineens gedraag jij je dominant, door haar een tik te geven,dat is heel raar vanuit haar beleving. En omdat zij geleerd heeft dat zij de baas is moet zij jou corrigeren. Niet wat jij wil maar vanuit haar beleving heel logisch. Maw als jij dominant wilt zijn moet je dat totaal zijn,dus in je lopen in de manier waarop je kijkt enzovoort enzovoort. Een goede grondwerkjuf kan je dat goed aanleren en dan hoeft het niet eens zo erg lang te duren.
troi schreef:Je gedraagt je bijvoorbeeld al inconsequent als je onderdanig loopt en voor haar een stapje aan de kant doet (=beide onderdanig) en haar vervolgens haar tik geeft (=dominant). Daar kan je paard vreselijk van in de war raken. Is niet bij ieder paard zo natuurlijk, maar misschien is juist jouw paard hier wel heel gevoelig voor. Kijk, of dit bij jou zo is weet ik natuurlijk niet. Maar het zou kunnen. Daarom is mijn advies echt om een paar grondwerk lessen of parelli lessen te nemen. Dan krijg je echt goed samenhangend advies. Want zoals je zegt je krijgt nu zoveel verschillende adviezen dat je je inconsequent en waarschijnlijk ook onsamenhangend gaat gedragen. Ook iets waarvan je paard in de war kan raken.
nana85 schreef:Hoihoi
Ik heb zelf een paard die ook weinig repect had .
Liep hard de stal uit als ze erin stond , dus liep ze je
Onderste boven als je niet opzij sprong .
Toen werd ik het zat omdat het een gewoonte van haar werd.
Ik ben haar toen gaan aanpakken om het ze maar tezeggen op de manier.
Alleer eerst : als ik de stal in wilde stuurde ik haar naar achter
Tegen de achterwant aan . Met behulp van een zweepje.
Even voor de duidelijkheid ( ik weet hoe sommige kunnen reageren)
Het zweepje als hulp middel niet om ermee te slaan .
Als ze dan tegen de achtwand stond hield ik het zweepje horizontaal
Voor haar en zei ,staan blijven .als de staldeur dicht was,kon ze weer lopen.
Maar als te dicht op me kwam staan deed ik haar weer stap terug.
Was ik klaar met hooi binnen liggen,
Enz. Als ik er dan uit ging zette ik haar weer tegen de achterwand zodat ik er weer veilig uit kon.
Soms was ze erop tegen en ging ze kijken hoever ze kon gaan .
Dan gaf ik haar een grote mond en weer weg sturen en blijf ik net
Zolang weg sturen totdat ze dat deed
Ik heb dat 2 maanden vol gehouden ,in die 2 maanden heb zekker weten
Voor uit gang geboekt want als ik de stal in wilt gaat ze zelf al naar de achterwand
Op het land was ze ook niet te harde , kwam je op het land dan kwam ze al galopeert
Op je af en draaide dan de kont naar je toe , en kon je een trap krijgen
Want heb ik toen gedaan een lange longeer zweep , mezelf groot opgestel
En als ze kwam met de longeer zweep horizontaal heen en weer zwaaien
En een groot EJEE ,BEN JIJ GEK , iedere dag weer gedaan .
Nu zitten we op ene lijn, ze heeft respecht gekregen .
En was niet de makkelijkste je moet ook durven . En zekker sterk in je schoenen
Staan, en laten zien dat het meenis is . Gezien je leeftijd begrijp ik best dat je er misschien
Iemand om hulp wil vragen . Maar dit is hoe ik het heb aangepakt.
Als je dit gaat doen , zorg wel dat je niet alleen bent ik weet ook niet hoe groot het beesie
Wat ook belangrijk is ,is als het paard het goed doet haar beloond, ik gaf altijd een paarde snoepje

AmberBeauty schreef:aerdenhout1 schreef:Je rijd er nog niet op en het paardje kent nog geen hoofdstel zeg je? Hoe oud is hij dan eigenlijk?
Is het soms nog een hengst?
OO..ik zie dat het een merrie is, maar ook die gaan puberen he! Dan worden ze vaak lastig in de omgang als je er niet goed mee omgaat.
Hoe moet ik er dan wel mee om gaan?

. Veel succes met je paard en inderdaad zoals LecyTinker al zegt, tegenslagen kunnen de band tussen jullie ook versterken.