Mijn hengst dreigd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:21

makkie79 schreef:
joh slaan is geen optie echt niet...
verdiep je in het gedrag van paarden.
kijk hoe een alfa paard zich gedraagt en gedraag je net zo...

en in de kudde slaat de alfa merrie niet naar de paarden onderaan in rang die hun plaats niet kennen?

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:21

ik heb een off topic vraag, ik ben HEEEEEEL nieuwschierig naar een paar foto's van je Knabstrupper en waar heb je hem gekocht/gevonden?????
ik heb er zelf eentje en ze zijn heel zeldzaam, vandaar...

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 01:54

makkie79 schreef:
en als hij gecastereerd word daar heb je ook de na weeen van maar geloof met het zijn de kleine dingen die het doen en slaan is echt taboe tenzij hij gevaarlijk is dus daarom wel een zweepje mee maar onnodig slaan nee sorry ik denk dat dat niks oplost

Sorry, maar gericht trappen noem ik wel 'echt gevaarlijk'. Slaan is dan zéker een optie. Als jouw paard je aanvalt, heb je een enorm probleem. Als hij je in de borst of het gezicht raakt, overleef jij het waarschijnlijk niet. Lief zijn voor je paard gaat hier niet werken.

Onnodig slaan is inderdaad niet goed. Slaan is in de meeste gevallen ook niet nodig... dit is nou een typisch geval waarin het wél nodig is. Ik zou mijn pony de hele bak door voetballen als ze het in haar hoofd haalde om naar me uit te halen, dat weet ze en daarom probeert ze het ook niet. En ze heeft écht geen hekel aan me, onze band is prima in orde. Met snoepjes geven kom je er niet.

GDG

Re: Mijn hengst dreigd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:30

Klinkt inderdaad als een paard dat de afgelopen weken even overdonderd is geweest door de verhuizing en ondertussen bekeken heeft wie de leider is... en nu is hij tot een conclusie gekomen ;) .
Castreren lijkt me zeer wijs, zeker niet uitstellen. Maar dat ga je komende dinsdag laten doen lees ik.

Buiten dat je dit soort gedrag absoluut niet moet tolereren en hard moet gaan werken aan jouw en zijn opvoeding, is het ook wijs om je af te vragen waar het vandaan komt. Het kan zijn dat het puur het gebrek aan leiderschap is, maar kan het ook zijn dat hij zijn energie niet kwijtkan? Het gebeurt nu bij het uit de bak halen van het paard, komt hij verder nog zijn stal uit (om te werken, of in vrijheid)? Het één gaat namelijk niet zonder het ander (oftewel dat opvoeden kun je wel vergeten als hij structureel zijn energie niet kwijtkan).

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:38

@ de rest.. Ik heb hem net een paar weken,en dit gedrag vertoont hij pas een paar dagen,ik wil geen verkeerde band opbouwen. Ik wil hem niet met de zweep afstraffen,mijn ervaring daarin is da het niets oplost. Ik waardeer jullie mening oprecht.[/quote]

Een goede band bouw je niet op door lief te zijn voor je paard. Een goede band bouw je op door eenleider te zijn en je paard duidelijkheid te geven. Grenzen stellen is heel belangrijk!! Niet alleen voor hengsten trouwens, net zo goed bij ruinen.

Sabjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 11:22

Oke voor de mensen die zeggen/denken dat ik geen ervaring heb/mijn paard niet kan opvoeden. Ik heb degelijk ervaring,ook met hengsten,maar dat heeft hier geen ruk mee te maken. Ik voed mijn paard opZONDER met een zweep in de rondte te gaan slaan. Misschien moeten meer mensen dat doen. Ik heb advies (normaal advies) gekregen via pb dankzij verschillende bokkers (dank hiervoor). Ik had verwacht advies te krijgenvan jullie waar ik iets aan had,blijkbaar kan dat niet normaal meer op Bokt en ben je meteen helemaal verkeerd bezig met de opvoeding,nou mensen,ik ben blij dater nog bokkers zijn die normaal kunnen reageren.

@nyfallor Ik geef m genoeg beweging,hij komt elke dag zn stal uit,of om te trainen in de bak of voor een buitenrit. Maargoed,zoals ik al eerder zei,je kan een paard ook opvoeden zonder zweep etc. Ik heb niet gezegd dat mijn paard onhandelbaar is. Als ik hem niet goed opvoed,dan was er wel meer aan de hand geweest.

@ tessyke, ik vraag me af hoe jij met je paarden omgaat,en wat voor band jij uberhaupt hebt met je paard? Volgens mij heb jij een groot probleem met jezelf en probeer je dan maar andere aan te vallen,bij mij hoef je dat niet meer te doen.

Hier mag een slotje op,ik ga hier niet meer reageren.dit gaat werkelijk nergens meer om.
Laatst bijgewerkt door Sabjeh op 11-02-12 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:23

Ik had ook zo'n dominante... als ik hem uit de bak wilde halen kwam hij dreigend op me af.
Dat heeft ie 1x gedaan en daarna nooit meer en dan mag jij raden hoe ik het heb opgelost.
Niet met foei hoor.

Dus verdiep je in het gedrag.. als jij een hengst was zou jij dit accepteren.. ik niet. Dus dan is ie de sjaak... hij heeft zijn korte pootjes uit zijn lijf moeten lopen hoor en nee ik heb hem niet mishandeld.

Sabjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 11:46

slotje aub.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:32

Sabjeh schreef:
Oke voor de mensen die zeggen/denken dat ik geen ervaring heb/mijn paard niet kan opvoeden. Ik heb degelijk ervaring,ook met hengsten,maar dat heeft hier geen ruk mee te maken. Ik voed mijn paard opZONDER met een zweep in de rondte te gaan slaan. Misschien moeten meer mensen dat doen. Ik heb advies (normaal advies) gekregen via pb dankzij verschillende bokkers (dank hiervoor). Ik had verwacht advies te krijgenvan jullie waar ik iets aan had,blijkbaar kan dat niet normaal meer op Bokt en ben je meteen helemaal verkeerd bezig met de opvoeding,nou mensen,ik ben blij dater nog bokkers zijn die normaal kunnen reageren.

@nyfallor Ik geef m genoeg beweging,hij komt elke dag zn stal uit,of om te trainen in de bak of voor een buitenrit. Maargoed,zoals ik al eerder zei,je kan een paard ook opvoeden zonder zweep etc. Ik heb niet gezegd dat mijn paard onhandelbaar is. Als ik hem niet goed opvoed,dan was er wel meer aan de hand geweest.

@ tessyke, ik vraag me af hoe jij met je paarden omgaat,en wat voor band jij uberhaupt hebt met je paard? Volgens mij heb jij een groot probleem met jezelf en probeer je dan maar andere aan te vallen,bij mij hoef je dat niet meer te doen.

Hier mag een slotje op,ik ga hier niet meer reageren.dit gaat werkelijk nergens meer om.

de keren dat ik mijn hengst een knal heb verkocht kun je op twee vingers tellen....in 17 jaar.
Dus een hengst hoef je niet lens te slaan hoor.
Een hengst is wel heel iets anders dan een ruin of een merrie.En veel mensen beseffen dat niet.
De basis is erg belangrijk....dan worden de lijntjes gelegt bij hem....doe je in het begin iets fout,of geef je hem inderdaad niet op dat moment een correctie of knal,tja....dan kan het zomaar zijn dat je het niet meer goed krijgt.

Een slotje is altijd wel makkelijk als je dingen te horen krijgt die je liever niet wilt horen.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:38

waarom heb je zo'n moeite met een tik geven? mijn idee is daarover dat paarden elkaar zo ook duidelijk maken wat wel en wat niet door de beugel kan... en geloof mij dat komt een stuk harder aan als de gemiddelde schoenmaat 40. bij gericht dreigen krijgt die van mij dan ook een gericht antwoord ;)

*wacht tot bokt over dr heen valt

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:46

hoihoi,

ik heb ook een paard gehad die dit deed toen ik hem pas had. Mijn oplossing is eigenlijk heel
simpel geweest. Als ik hem uit de bak oid ging halen nam ik iets lekkers mee. dan bleef ik bij het
hek staan en rammelde ik met een zakje en dan kwam hij. Als hij dan netjes kwam dan gaf ik hem wat.
hij heeft na die ene keer eigenlijk nooit meer geslagen of zich uberhaupt maar naar me omgedraait.
Ik heb nu een bijna 2jarige die ook zo zijn problemen heeft maar ook dit probeer ik op een paard vriendelijke manier op te lossen en niet met slaan, zweep oid daar kunnen ze alleen maar een trauma
aan over houden(dat is mijn mening en spreek uit ervaring mijn vorige paard was vaak geslagen en dat krijg je er niet zomaar weer uit, ook de wantrouwen niet.)
Groetjes Natasja

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:48

al grondwerk geprobeerd? en opvoeden hoeft echt niet met een zweep hoor, maar soms kan het makkelijker en veiliger zijn als je dat wel doet (en jou armen zijn niet zo lang als zijn benen) maar de keus is altijd aan jezelf! Maar kijk er eens tegen aan wat zou er gebeuren als er een ander paard zou staan in plaats van jou?
zou het paard zich dan ook maar in een hoek laten schoppen nee denk het niet, en dat is waar je dus voor moet waken hij neemt nu de leiding over jou, hij bepaald wanneer hij wel zin heeft om met je mee te gaan en sta je in z'n weg tja zal hij je toch op de paarden manier vertellen dat je duidelijk aan de kant moet gaan omdat hij dat aangeeft en dat is fout voor ieder dier als je het mij vraagt ruin, merrie, hengst, hond, koe of varken maakt niet uit, en dan is er nog iets waar is dan het wederzijds respect? waar is zijn respect voor jou ? als je een team wilt zijn moet samen werken en rekening houden met een ander wat hij nou doet vind ik geen samenwerking, daar moet je dus duidelijk nu aan werken ook al heb je hem een paar weken geef ten alle tijden aan wat wel en niet door de beugel kan!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:55

Natasjavegas schreef:
hoihoi,

ik heb ook een paard gehad die dit deed toen ik hem pas had. Mijn oplossing is eigenlijk heel
simpel geweest. Als ik hem uit de bak oid ging halen nam ik iets lekkers mee. dan bleef ik bij het
hek staan en rammelde ik met een zakje en dan kwam hij. Als hij dan netjes kwam dan gaf ik hem wat.
hij heeft na die ene keer eigenlijk nooit meer geslagen of zich uberhaupt maar naar me omgedraait.
Ik heb nu een bijna 2jarige die ook zo zijn problemen heeft maar ook dit probeer ik op een paard vriendelijke manier op te lossen en niet met slaan, zweep oid daar kunnen ze alleen maar een trauma
aan over houden(dat is mijn mening en spreek uit ervaring mijn vorige paard was vaak geslagen en dat krijg je er niet zomaar weer uit, ook de wantrouwen niet.)
Groetjes Natasja

op het moment dat een paard gericht trapt moet je hem vooral belonen met wat lekkers.
Weet je....ik sla zelden paarden,nooit kan ik wel zeggen....maar op het moment dat een paard gericht trapt naar mij pak ik mijn zweep en sla net zolang tot hij niet meer KAN trappen :(
Maar ik heb het nog nooit meegemaakt.
Waarschijnlijk heb ik al een stadium eerder laten merken dat we dat niet doen,dus zover komen mijn paarden niet.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:49

Ik ga gewoon met mijn paarden om omdat ze mij ook erkennen als leidster ;)

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:44

op het moment dat mijn paard dit deed had ik geen lekker bij me maar heb hem ook neit geslagen
of wat dan ook. Mijn stem verheffen was meer dan genoeg. Daarna ben ik pas begonnen met lekkers.
Ik vind dat ieder het op zijn/haar eigen manier moet aanpakken maar ikzelf houd niet van slaan of met een zweep aan de gang te moeten gaan dus vandaar dat ik eht zo gedaan heb. Voor de rest is mijn stem altijd genoeg geweest en hebben mijn paarden altijd respect voor mij gehad zonder slag of stoot.
Zij weten dat ik hun leider ben en niet andersom en tuurlijk proberen ze uit maar dat zijn dingen die je ook op kan lossen zonder slaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:24

pvdbosch schreef:
ik heb een off topic vraag, ik ben HEEEEEEL nieuwschierig naar een paar foto's van je Knabstrupper en waar heb je hem gekocht/gevonden?????
ik heb er zelf eentje en ze zijn heel zeldzaam, vandaar...

Idem....
(en zijn stamboom)

Ben er ondertussen wel achter dat knabbie's heerlijke paarden zijn, maar die die ik ken,
of waarvan ik de eigenaren heb gesproken, vinden ook wel dat ze een uitgesproken karakter hebben.
En dat ze echt consequent en rechtvaardig (eigenlijk zou elk paard dat willen) behandeld dienen te worden.
Mag niet is mag niet, onthou dat.

Mag ik vragen hoe je op het idee bent gekomen om een Knabstrupper te kopen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:31

Waarom wil je dit lief oplossen? Paard is toch ook niet lief?
Ik ben daar simpel in, paard lief = ik lief, paard niet lief = ik niet lief. Ik heb daar trouwens geen zweep voor nodig. Halstertouw, hand of maatje 40 voldoet prima. Bijten slaan en steigeren tolereer ik simpelweg niet.
Succes, want zo te lezen ligt de oorzaak niet bij jou.

Sabjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 19:59

Ik heb dankzij een bokker een goed advies gekregen,en kon hem daardoor vandaag zonder problemen vangen en mee nemen. We gaan door met deze training. Ik hoef dus geen advies meer.
bedankt voor degene die mij advies hebben gegeven.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:45

Waarom zet je de oplossing die je van die Bokker gekregen hebt hier niet in je topic. Ik ben wel heel benieuwd hoe je het nu aangepakt hebt. Dit is niet aanvallend bedoeld hoor.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:53

Ja dat is een goede, kunnen wij dan ook nog iets van leren.. of alle andere bokkers.
Hoe heb je het opgelost?

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:48

Ik heb haar een pb gestuurd met de basics van lichaamstaal en round pen training. Daarmee is ze succesvol aan de slag gegaan en kon haar paard zonder problemen halsteren en leiden, helemaal goed dus!

Sabjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 12:01

sliertje schreef:
Ik heb haar een pb gestuurd met de basics van lichaamstaal en round pen training. Daarmee is ze succesvol aan de slag gegaan en kon haar paard zonder problemen halsteren en leiden, helemaal goed dus!

Bedankt! Echt super lief van je.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:02

;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:32

TS, fijn dat je al wat antwoorden hebt gehad waar je wat mee kunt. Castratie zal ook zeker nog wat uithalen. Een hengst, hoe lief ook, heeft altijd meer behoefte om rangorde spelletjes te spelen. Dus naar verloop van tijd zal hij als ruin die behoefte minder hebben.

Ik hoop dat je vooruit kan met de adviezen die je hebt gekregen. Als ik je ergens mee kan helpen mag je me een pb sturen. Ik heb zelf meerdere hengsten en ben de vriendelijkheid zelf! ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:23

Het was idd vrij kortaf en mssn niet heel vriendelijk gezegt.
Maar ze hebben echt wel gelijk.
Jij bent een beginnende ruiter, en je koopt een hengst, je kan er blijkbaar niet correct mee omgaan , en dus krijg je problemen als deze. Dit was zo te voorspellen, het paard is hier zeker niet de schuldige, die is gewoon paard, en mssn net iets te veel paard voor jou.
Je zei zelf al dat je hem ging laten ruinen, das een heel verstandige beslissing idd.
Maar zoek een lesgever die je kan lesgeven hoe een paard te leiden, hoe jij als leider naar voren kan komen, want het is idd zo dat het paard jou niet als leider ziet, ook al denk jij, tjaaaaa zoooo erg is het nu ook weer niet, .... vergis je daar niet in , dit kan het begin zijn van een hele reeks probleem gedrag.
Neem les en verander jezelf.
een paard corrigeren is niet per definitie onvriendelijk, een goede leider heeft daar echt niet veel problemen mee hoor.
Dit is niet aanvallend bedoelt, en ik vermoed dat de anderen dit ook niet zijn, het klonk alleen mssn een beetje bot, maar echt ze hebben wel gelijk.
Laat je helpen, zoek een lesgever/trainer.

Sabjeh schreef:
tessyke schreef:
Ik vraag me af waarom mensen die zulke vragen stellen een hengst hebben?
Dit is duidelijk een puntje waar in de opvoeding is gefaald.

Als je dan nog op een forum moet komen vragen hoe je je hengst het gericht aanvallen moet afleren ben je niet goed bezig.
een flink brullen en eventueel een zweep bij de hand houden.
en de ballen er liever nog gisteren af dan morgen.

En ik vraag me af waarom jij niet net zoals de rest normaal kan antwoorden? aan jou ben ik dus blijkbaar geen verantwoording schuldig.

@ de rest.. Ik heb hem net een paar weken,en dit gedrag vertoont hij pas een paar dagen,ik wil geen verkeerde band opbouwen. Ik wil hem niet met de zweep afstraffen,mijn ervaring daarin is da het niets oplost. Ik waardeer jullie mening oprecht.