Bevroren drinkbak!? TIP van de maand!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:58

Natuurlijk zetten ze op de kruik dat het water niet te warm moet zijn, stel wat er gebeurd als de kruik toch stuk gaat (bijv. door ouderdom/slijtage) of dat de dop er niet goed op zat en er zat kokend water in. Als je dat tussen je benen/voeten hebt liggen krijg je mooie blaren :+

Leuk idee trouwens, al overleefd een bak bij ons de nacht niet in de stal. Ik schouw wel gewoon met emmers.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:59

Slimme tip , ga ik ook proberen !

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:34

tamary schreef:
Volgens mij mag je de rubber kruiken maar met max. 60graden water vullen, anders gaan ze snel en onverwacht stuk.

Klopt, en dat kan zeker bij jezelf erg gevaarlijk zijn. Ken iemand die dar 3e graads brandwonden aan overhield. Dus niet met kokend water uit de ketel vullen maar met heet water uit de kraan, dat wordt niet zo heet. ;)

maras

Re: Bevroren drinkbak!? TIP van de maand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:37

Maar als ik die kruiken met heet water uit de kraan vul dan heeft het toch weinig zin, dan kan ik net zo goed de bakken bijvullen met heet water ipv het eerst in een kruik te gieten??? Ik heb mijn collega net 2 kruiken laten kopen bij de action maar nu vraag ik me eigenlijk af wat het voordeel is want die kruiken houden volgens mij geen warm water vast of zijn ze wel isolerend? Nu giet ik elke morgen en avond 2 thermosflessen leeg die ik van thuis mee genomen heb, maar ik heb geen flauw idee hoeveel uur later de bak weer dicht gevroren is.

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:26

Een klein vraagje branden de paarden hun mond/tong er niet aan?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:29

Met goede moed ze gevuld met kokend water, niet helemaal vol met iets lucht.
Aangekomen op stal ( 15 min. later) waren de kruiken al niet meer zo heet als eerst en eenmaal in het water koelde het voor mijn gevoel ook enorm af. Nu was er alleen een gat zo groot als de rubberenbal van de hond die er op lag dus wellicht scheelt dat ook. Ik kreeg het gat niet groter gehakt. Dus ik heb later maar een nieuwe ton neergezet met heet water zodat ze iniedergeval drinken hebben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:25

Hanneke, laat je de lucht eruit voordat je ze sluit? Dus ong 3/4 vullen en dan erop drukken totdat het water er bijna uit komt, stop erop en dan los laten.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:05

Had er nog wel iets lucht inzitten maar ze waren beide dichtgevroren.
Hele dikke laag erover kreeg ze er niet eens uit. _O-
Nieuwe drinkton met water had het goed doorstaan maar een dun laagje ijs :)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:11

Lauw/warm water bevriest trouwens sneller dan koud water, dus vul de emmers niet met lauw/warm water.

Citaat:
Wie snel ijsblokjes wil maken kan het beste warm water gebruiken. Het lijkt waanzin, maar toch is het waar. Koud water vormt tijdens het bevriezen namelijk een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in zit. Dit werkt als een isolator, dat verder afkoelen van het water sterk afremt. Bij warm water gebeurt dit niet. Daarin zitten namelijk minder gassen opgelost dan in koud water. Deze gasbelletjes zijn het beginpunt voor ijskristallen. Als die belletjes er niet of nauwelijks zijn, bevriest water pas bij temperaturen onder de nul graden Celsius. Warm water blijft bij afkoelen dus vloeibaar tot een paar graden onder nul. Dan bevriest het geheel ‘opeens’, zonder dat er eerst een isolerend laagje ontstaat. Hierdoor bevriest warm water sneller dan koud water. (bron: Quest)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:12

Er is toch bewezen dat dat alleen telt als je het in de vriezer doet?

Bij natuurlijke bevriezing, geldt dat niet.. Heet dat niet het Mpemba-effect?

Edit: Het Mpemba-effect: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:20

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:20

Dat verhaal over warm water in de drinkbak versus koud water ken ik ook, maar klopt niet in de praktijk. In ieder geval niet wat drinkbakken betreft. In de tijd dat ik nog de pech had dat ik ook met emmers en jerrykannen moest slepen, bevroor het water aanmerkelijk minder snel als ik er een kan warm water bij deed, dan wanneer ik dat niet deed.
Ik was toen al op de hoogte van het bovenstaand verhaal, maar heb de proef gewoon op de som genomen.
Warm water bleek wel degelijk ervoor te zorgen dat het langer duurde alvorens de handel dichtvroor.

Maar wellicht heeft het idd met de vriezer te maken en is het onterecht doorgetrokken naar waterbakken in de winter.

Hanneke, dat is dan weer erg jammer... balen hoor. Maar idd... als er eenmaal een ijslaag is gevormd, vriest het gemakkelijk weer dicht. Ik merkte hier dat het water langer bruikbaar was als ik iedere keer al het ijs eruit haalde. Leuk werkje....
Ben blij dat het nu allemaal niet meer nodig is. Pfff.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:21

Superidee maar ik denk dat mijn fjorden het binnen 1minuut kapot hebben gemaakt!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:22

Zag dat een bokker het zelf getest heeft. Grappig, buiten niet en binnen wel :P

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:23

Cool lil! Das de enige manier om het zeker te weten!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:26

Komt omdat ik zo eigenwijs ben... hahaha
Nu heb ik overigens van zo'n geisoleerde verwarmde bak... veeeeeel beter...

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:27

iklieftponys schreef:
edit: nog wel een tip: zet er een bak met sneeuw bij, als ze de sneeuw gaan eten krijgen ze ook vocht binnen. (geldt ook voor andere dieren, weet uit eigen ervaring dat het erg goed bij konijnen werkt, en volgens mij bij paarden ook)
Absoluut geen bak met sneeuw neerzetten! Sneeuw eten is heel erg ongezond en kan koliek veroorzaken, daarom altijd voldoende water aanbieden. Ik gebruik warm water daardoor duurt het lang voordat het bevriest. Op bokt roept iedereen altijd dat warm water sneller bevriest dan koud maar in de praktijk klopt dit dus niet.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:29

Ik weet niet of het al gezegd is, maar wij hebben gewoon voetballen in de waterbakken liggen. Doordat dat steeds beweegt bevriest het bijna niet en de paarden kunnen het er bijna niet uithalen of kapot maken.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:31

Squawk schreef:

Maar dit gaat erover dat het sneller verdampt..
En dat is logisch gezien bij warm water de moleculen al sneller bewegen, is het ook logischer dat het eerder omgezet wordt naar gas, toch?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:31

Je waarschuwing is volledig terecht. Ik noemde het eerder ook al... Nog buiten het koliekgevaar... sneeuw is qua volume veel 'groter' dan water. Dat betekent dat een paard heel veel sneeuw moet eten om verhoudingsgewijs beperkt vocht binnen te krijgen. Omdat sneeuw ijskoud is, vergt dat ook nog eens veel energie van het paard, waardoor de waarde van het vocht wat het binnenkrijgt nog verder daalt.
Dit vergroot de kans op verstoppingskoliek, simpelweg omdat het paard te weinig vocht binnen krijgt en te veel energie nodig heeft om grote hoeveelheden sneeuw in kleine hoeveelheid vocht om te zetten.

Juist als het koud is en flink vriest, heeft een paard heel veel water nodig. Vaak nog meer dan in de zomer. Vriesweer droogt uit.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:20

liljebo schreef:
Hanneke, dat is dan weer erg jammer... balen hoor. Maar idd... als er eenmaal een ijslaag is gevormd, vriest het gemakkelijk weer dicht. Ik merkte hier dat het water langer bruikbaar was als ik iedere keer al het ijs eruit haalde. Leuk werkje....
Ben blij dat het nu allemaal niet meer nodig is. Pfff.

Klopt helemaal.
Vanmorgen ijs uit de bak gehaald aangevuld met heet water en eind van de middag was er geen ijslaag :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:57

Ik dacht heel even: wat een goed idee! Het is alleen heel jammer dat onze paarden altijd de waterbakken gevuld met water en al gewoon liften en ermee spelen. Die kruiken houden het dan ook niet lang vol vrees ik. In de stallen hebben we geisoleerde en verwarmde waterbakken, maar in de paddocks is het nogal eens een probleem met deze kou.
We hebben nu iedere avond de waterbakken (met ijs) leeg en dan de volgende ochtend weer vullen :(

kim_rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:58

met de kruiken durfde ik ook niet aan, maar met de voetbal werkt wel super!
dank u voor de tip!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:23

kim_rooi schreef:
met de kruiken durfde ik ook niet aan, maar met de voetbal werkt wel super!
dank u voor de tip!

Hihi, graag gedaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:30

Iemand tips om zo'n voetbal vast te hangen? Want no way dat die erin blijft liggen :')
Heb ook al zitten denken om iets in het water te laten drijven, maar het zou dan toch iets moeten zijn wat ook in de bak blijft, en zo'n bal wipt [***] er gewoon uit :+ En [***] durft waarschijnlijk niet eens meer bij de waterbak te komen :')