betalings regeling niet nakomen wat nu ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:52

Zou ook de koop beeindigen en het geld terug storten,
niet aan de afspraken houden is dan jammer maar helaas!
Als ze niet eens het fatsoen heeft om wat te laten horen vind ik je(koper) helemaal onbeschoft.

500 in termijnen ... wat als het paard onverwacht ziek wordt?
ja sorry, kan de DA niet betalen paardliief wacht maar even tot ?!
Dikke doei! :wave:

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:53

yvonnedv schreef:
Ik denk dat je zelfs in je recht staat als je de eerste aanbetaling houd ivm gemaakte kosten.

Dat lijkt mij niet, aangezien TS met de koopster is overeengekomen dat het paard tot 1 maart bij haar zou staan en zij deze kosten dus sowieso gehad zou hebben...

Verder zou ik de koopster een termijn van vijf dagen geven om de betaling alsnog te verrichten. (een 'in gebreke stelling' ) indien zij niet binnen deze termijn aan haar betalingsverplichting voldoet is zij in 'verzuim' waarna je bij het volgende schrijven aangeeft dat de overeenkomst wegens wanbetaling is ontbonden. Jij stort netjes de eerste aanbetaling terug en gaat met partij 2 in conclaaf (al zou ik daar meer zekerheid over willen hebben voordat ik de overeenkomst met de huidige koopster zou ontbinden).

Succes!

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:56

knollentuin schreef:
ok, je verkoopt een paard voor 500 euro.. dat moet al in termijnen betaald worden, en zelfs dat lukt al niet? := ik zou hier zo snel mogelijk vanaf zien te komen, voor geen goud verkocht ik een van mijn dieren aan zo iemand,dat is een dier de ellende in sturen...

Mee eens... Een paard is duur in onderhoud, en als dit meisje een paard wil kopen voor 500 euro, wat absoluut geen hoog bedrag is, en dat al in (zoals ik begrijp) 3x moet betalen, hoe wil ze dan de hoefsmid en DA betalen en alles wat er bij een paard komt kijken betalen...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:00

juridisch gezien, moet je haar de kans geven, om aan haar verplichtingen te voldoen. dus een mailtje met ontvangstbevestiging, en een AANGETEKENDE brief, waarin je van haar eist, haar betaliongsverplichtingen na te komen. binnen een redelijke termijn, of anders uiterst afgesproken termijn. zet daarin ook, dat als ze haar verplichtingen niet nakomt, dat de overeenkomst ontbonden word.dat je geld terugstort, m.u.v. de gemaakte kosten. en de pony terughaalt ( erg dom een onbetaald paard mee te geven,maar daar heb je nu niets aan).
vermeld dit ook aan de eventuele a.s. koper, dat ze de tijd hebt tot .. om te reageren, en dat de pony dan weer beschikbaar is.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 17:02

ze heeft meerdere paarden als ik het mag geloven
ze woont ook niet ver bij me vandaan waar weet ik niet precies
maar toch raar dat je dan niet even reageerd van hoe het zit
kijk je kan ziek zijn maar als je dan zo ziek bent zeg dan even tegen je ouders van stuur even berichtje
en klaar maar niks

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 17:03

spicegirl schreef:
juridisch gezien, moet je haar de kans geven, om aan haar verplichtingen te voldoen. dus een mailtje met ontvangstbevestiging, en een AANGETEKENDE brief, waarin je van haar eist, haar betaliongsverplichtingen na te komen. binnen een redelijke termijn, of anders uiterst afgesproken termijn. zet daarin ook, dat als ze haar verplichtingen niet nakomt, dat de overeenkomst ontbonden word.dat je geld terugstort, m.u.v. de gemaakte kosten. en de pony terughaalt ( erg dom een onbetaald paard mee te geven,maar daar heb je nu niets aan).
vermeld dit ook aan de eventuele a.s. koper, dat ze de tijd hebt tot .. om te reageren, en dat de pony dan weer beschikbaar is.

mijn paardje staat thuis
ze zou hem 1 maart ophalen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:05

spicegirl, leuk om TS de les te lezen, maar dat gaat hier niet op. Je had ook even kunnen lezen.

Bovendien heeft ze de kans al gehad om te reageren, dat doet ze niet. Niks nóg een verlate kans tot betaling, de koop gaat gewoon niet door als TS zo besluit, punt.

friesje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:13

GamblersCup schreef:
spicegirl, leuk om TS de les te lezen, maar dat gaat hier niet op. Je had ook even kunnen lezen.

Bovendien heeft ze de kans al gehad om te reageren, dat doet ze niet. Niks nóg een verlate kans tot betaling, de koop gaat gewoon niet door als TS zo besluit, punt.

Zo denk ik er ook over.
Ik zou al helemaal niet meer willen dat ze daar naartoe zou gaan.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:14

Gevoelsmatig heb je gelijk GC, maar juridisch gezien heeft TS helemaal geen enkel bewijs dat ze de koopster in gebreke heeft gesteld waardoor deze niet in verzuim is. Indien iemand niet in verzuim is kan je ook niet klakkeloos overeenkomsten gaan ontbinden...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:15

spicegirl schreef:

net als wat gamblers cup zegt ;jij durft! ten eerste heb je niet goed gelezen en je gaat ts de les lezen? wat ik hier uit t topic opmaak is de ts degene die alle recht heeft om de koop niet door te laten gaan .
en ga je eigen gevoel eens na.. zou jij aan zo een persoon nog je paard over willen dragen?

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 17:17

maar stel dat ze niks meer laat horen tot 1 maart en dan weer boven water komt wat dan ?
ze komt het tweede termijn nu niet na
ze reageerd niet op mijn berichten
ik loop vast nu

M_i_R

Re: betalings regeling niet nakomen wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:19

Ik pb je even :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:19

Kabouterdans schreef:
Paard ophalen en bedrag wat betaald is teruggeven.
Dit gaat zo te lezen niet goedkomen!!

[TAO] Transport, Afspraken en Overige

Helemaal mee eens!!!
Lees even het verhaal van monatoetke hier op bokt
uiteindelijk is ze de paard kwijt die is door verkocht
en ze ziet geen cent..............

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:20

@gamblerscup en knollentuin - aardige toonzetting ! dat ene halve zinnetje ? noem jij dat een les ?het is maar wat je lezen wil in dat hele stuk..ik zou het dom vinden om iets onbetaald mee te geven, en dat "durf "ik te zeggen ook..net als dat ik dat gedeelte verkeerd had begrepen..
in het eerste antwoord las ik ; paard terughalen...
vandaar dat ik dacht dat ie meegegeven was.en als JIJ ook goed las, zei ik gelijk erbij " maar daar heb je nu niets aan "' ..
en zo kort door de bocht als jij het stelt, juridisch totaal niet onderbouwt, is absoluut fout.
er is al geld van hand verwisseld, dus voor de wet is de koop gesloten(en als ik me niet vergis, is TS al wettelijk geen eigenaar meer).en kan je niet klakkeloos besluiten dat het niet doorgaat.
ik heb hetzelfde nl. meegemaakt, al was het niet om een paard.maar voor de wet zijn alle goederen gelijk, en is een paard een goed.dus of het om een stereo gaat, of om een paard doet er niet toe.
vraag maar juridisch advies (wat aan te raden is ).
je moet haar- juridisch gezien- de kans geven, aan de betalingsverplichtingen te voldoen. doe je dat niet, en zij spannen een zaak aan, ben je zelf al in de fout, wat de kans op succes kleiner maakt.
een aangetekende brief, schrikken ze van, nemen het wat serieuser (hopelijk), en wachten op een reactie.mss betalen ze, dan is je pony toch verkocht, en mss. niet, en dan kan je verder gaan..
gelijk zelf ff het rechtsloket bellen, o.i.d. telefonisch advies is meestal gratis.

friesje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:23

Omdat ze zich niet aan de termijnen houd en niet bereikbaar is ,vind ik dat ze geen rechten meer heeft.
Ik zou het lekker terugstorten en je nergens meer zorgen over maken.
En lekker een nieuw plekje voor em zoeken met een eigenaar die er wel voor betaald. :D

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:25

Ik zou nu gewoon stappen gaan ondernemen, de koper houd zich duidelijk niet aan dr afspraken.
waarom zou jij je zo aan haar aanpassen, ik heb ook gedonder gehad met de verkoop van een paard
en ik ben er wel van genezen, 't gaat hier nu als volgt : Je wilt dat paard kopen dan houd je je aan mijn 'regels' anders gaat het feest niet door!
Je hebt het geluk dat je ookal een andere mogelijke koper hebt dus ik zou het wel weten.

Wat als de koper nu ineens zegt, ja ik krijg het toch niet voor elkaar kan je mijn geld terug storten?
met die vraag zat ik op dat moment ook omdat ik niets op contract had..
En dan sta je daar met je goeie gedrag..
Kies voor je paard & voor jezelf!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:27

Je kunt voor de correcte juridische route kiezen(die normaliter mijn voorkeur heeft).

Maar in dit geval zou ik ervoor kiezen niet roomscher dan de paus (of de tegenpartij) te zijn (brutale mensen hebben immers de halve wereld) en op hetzelfde niveau te blijven: het geld terugstorten, een brief met een heel overtuigende formele inhoud er achteraan sturen en ervan uitgaan dat je er nooit meer iets van hoort. Als je het dier niet meer aan deze persoon wilt verkopen tenminste.

Ik heb het hele sterke vermoeden dat de tegenpartij hier geen (recht)zaak van gaat maken, het gaat immers om maar 500 euro. Het zou mij de gok waard zijn. En anders kun je altijd nog juridisch correct gaan handelen als de tegenpartij daarop aanstuurt.

Ik denk dat je dit pecifieke geval niet te moeilijk moet maken.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 17:28

friesje75 schreef:
Omdat ze zich niet aan de termijnen houd en niet bereikbaar is ,vind ik dat ze geen rechten meer heeft.
Ik zou het lekker terugstorten en je nergens meer zorgen over maken.
En lekker een nieuw plekje voor em zoeken met een eigenaar die er wel voor betaald. :D

weet je wat t is
het is zon lief dier
en dat maakt het ook weer moeilijk nu
we wilde een goed plekje liefst in de buurt nou dat is het ...
en ja het klonk allemaal zo goed voor haar
we hadden zoiets van fijn he ook nog in de buurt met vriendjes voor haar en aandacht
kon niet mooier
is het nou een rot paard (verdient geen 1 paard natuurlijk )
maar tis zon lieverd een grote hond
altijd hinneken als ze je ziet en dan nu dit dan denk ik
wat hebben we gedaan.....

friesje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:28

Een zaak aanspannen _O-
Ze kunnen die paar honderd nu al niet betalen.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:28

TLNLSDB schreef:

Tja... Wat dat betreft moeten mensen in het algemeen wat minder op de blauwe ogen van de wederpartij vertrouwen en dingen gewoon op papier zetten.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 17:29

Boras schreef:
Je kunt voor de correcte juridische route kiezen(die normaliter mijn voorkeur heeft).

Maar in dit geval zou ik ervoor kiezen niet roomscher dan de paus (of de tegenpartij) te zijn (brutale mensen hebben immers de halve wereld) en op hetzelfde niveau te blijven: het geld terugstorten, een brief met een heel overtuigende formele inhoud er achteraan sturen en ervan uitgaan dat je er nooit meer iets van hoort. Als je het dier niet meer aan deze persoon wilt verkopen tenminste.

Ik heb het hele sterke vermoeden dat de tegenpartij hier geen (recht)zaak van gaat maken, het gaat immers om maar 500 euro. Het zou mij de gok waard zijn. En anders kun je altijd nog juridisch correct gaan handelen als de tegenpartij daarop aanstuurt.

ik heb geen adres helemaal niks
alleen prive van bokt hier

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:29

Boras schreef:

hier kan ik me helemaal in vinden, het niet moeilijker gaan maken dan t is.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:36

M_i_R schreef:
TLNLSDB schreef:

Tja... Wat dat betreft moeten mensen in het algemeen wat minder op de blauwe ogen van de wederpartij vertrouwen en dingen gewoon op papier zetten.

Klopt helemaal hoor!
Ik ben zelf zo achterlijk geweest om het op goed vertrouwen te doen,
maar uiteindelijk kom je dan vaker op de koffie.

Ik pak het vanaf dat moment ook heel anders aan! :j
Maargoed, op je bek gaan/fouten maken is menselijk en daar heb ik flink van geleerd!

M_i_R

Re: betalings regeling niet nakomen wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:37

Zeker, en dingen altijd op papier willen levert soms ook wel wat pijnlijke momenten op maar toch... Ik gooi het altijd gewoon op een beroepsdeformatie :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:39

Als je het dier niet meer aan die persoon wilt verkopen, dan zou ik die person niet in staat stellen om alsnog aan haar betalingsverplichtingen te voldoen. Stel je voor dat ze dat alsnog doet: paard weg!
In gebreke stellen zou ik alleen doen als je het paard nog steeds aan haar wilt verkopen.
Anders niet, want dan gaat het in tegen je doel.