Minimale temperatuur waar paard tegen kan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:56

bigone schreef:
Zolang het niet hard waait kunnen ze wel met -25 buiten staan. Onze staan snachts op stal en vandaag vonden ze het buiten veel prettiger dan de afgelopen dagen met de wind. Goede vacht, genoeg ruwvoer en een plekje uit de wind is echt wel voldoende e een baasje die om de twee uur met emmers water sjouwt.

Hahaha, je lijkt mij wel :D

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:56

singasong schreef:
Die van mij geniet echt van deze temperatuur! Wel zonder die wind dan die we van de week hebben gehad. Maar hij voelt zich veel beter nu dan als het hoogzomer is. Oostenrijks paard hè ;)

Haha! Die van ons voelen zich eindelijk thuis in Nederland :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:03

Mijn 25-jarige kwpner heeft nergens last van en gaat overdag lekker in het zonnetje staan met haar berenvacht. Integendeel tot wanneer het 25 graden is, dan staan ze ergens in een stalletje te zweten en te zieltogen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:04

Net als de Noorse Fjorden! Meneer is nu echt op zijn best. In de zomer is hij al zeiknat als hij gewoon stilstaat..

marjan1986

Re: Minimale temperatuur waar paard tegen kan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 18:33

Haha, archy vind dit ook geweldig! Helaas staat die dus nu binnen... Heb hem gister ff in de buiten bak gezet! Heerlijk vond hij die sneeuw! Heel voorzichtig met galoperen, durf het met mijn kruising fries niet aan... Die is al zo gestoord.... Daar kan ik beter op stappen dan in het land of bak zetten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:29

En wat gaat de DB dan doen als er paarden buiten staan met voldoende ruwvoer, water dat nauwelijks ijs bevat en paarden met dekens op, waarop de sneeuw bevroren blijft liggen (dus dekens isoleren goed, anders smolt het weg)?
Mijn pony staat buiten met schuilstal, geloof dat het in zijn schuilstal niet warmer is dan in de buitenboxen bij mij op stal, dus denk dat hij het beter heeft, want hij kan een ommetje gaan maken om warm te lopen.
Hij heeft niks te lijden gehad vannacht, vandaag heerlijke sneeuwrit gemaakt.

Of wat doet de DB dan aan wilde pony's in natuurgebieden? Moeten die nu ook naar binnen?

Kijk, met dit soort temperaturen moet je je paard wel meer voer geven, hij heeft simpelweg meer brandstof nodig om zich warm te houden. Maar met goede kwaliteit ruwvoer maakt ze dat niets!

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:31

Ik heb een fjord die heeft al wel winterharen die is ondertussen alweer aan het verharen omdat het zo koud was maar er ligt nou best wel veel sneeuw en het is -10,7 en net een half uur geleden was het -9,0 graad!

Maar hij heeft nou een regendeken 0 gram op en een zweetdeken en hij staat op stal?
MAar het word vanacht veel kouder maar nu?

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 20:08

Verharen omdat het koud was.... :+ weet niet hoor maar die van mij waren juist aan het verharen door de hoge temperaturen afgelopen tijd.

Skin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:14

Ik maak me ook wel zorgen om onze 15-jarige kwpn merrie (heb ook een fjord maar die heeft het volgens mij echt nooit koud). Ga regelmatig naar haar kijken en dan staat ze gewoon rustig te soezen in de zon. Zonder dek want mij dierenarts gaf aan dat die de natuurlijke werking van haar vacht flink in de weg zou zitten (platte haren waardoor ze het juist kouder zou krijgen). Advies was: goed kijken naar je paard en als ze niet bibbert of afvalt dan is er niks aan de hand. Maarja als de dierenbescherming zich er nu mee gaat bemoeien....

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:16

@marjan1986 dat bedoel ik hahahahha :p

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:27

Hier is de Haflinger al flink aan het verharen en de PRE's staan op de fokmerrie (18 jaar) na, allemaal zonder deken buiten overdag en 's nachts gaan ze op stal, maar dit is een open stal; de voorkant over de hele breedte is open (tralies). Dus ze staan uit de wind en regen, maar de kou is er niet veel minder! Ze zijn allemaal happy hoor! :j

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 20:31

Maak me dus ook beetje zorgen om mijn kruising fries, die was al wat afgevallen, door stress verhuizing vlak voor kerst...

Skin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:42

marjan1986 schreef:
Maak me dus ook beetje zorgen om mijn kruising fries, die was al wat afgevallen, door stress verhuizing vlak voor kerst...

Staat jouw paard ook 24/7 buiten?

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 20:59

Hij stond in de middag altijd buiten in de paddock maar nu sinds twee dagen op stal omdat de paddock dus glad is... Had hem nu graag in het land gehad, kon ie hem zelf warm lopen en wat gras eten, Hij kwam sinds verhuizing al niet echt aan, dus hoop echt niet dat ie nu aftakeld kwa afvallen. Krijgt daar veel droger kuil/hooi dan wat ie anders altijd kreeg op oude stal, staat nu op een tinker stal en die krijgen zo weinig mogelijk voer met eiwitten, nu is dat voor mijn fjordie natuurlijk super maar voor hem heb ik sterk mijn twijfels.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:12

Onze paarden vinden het heerlijk zo. Alleen lastig lopen op sommige stukken, vanwege de bevroren modder. Die beesten zijn allang blij dat het droog is. Die hadden het echt te warm met 12 graden. Ik heb in Noord Zweden gewoont, daar gingen de paarden gewoon naar buiten hoor. Ook met -25.
Die DB wordt echt niet gehinderd door enige vorm van kennis. 8)7

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:53

Bij -15gC moeten de paarden naar binnen...kunnen ze daar lekker zweten de hele nacht.Mijn IJsberen lachen om -15 hoor...zal in IJsland wel frisser zijn in de winter.Hoop dat de DB iets meer info in gaat winnen... :+

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 21:55

Nu zweten binnen op stal? Temp bij ons op stal is 2 graden hoger dan buiten! Dus echt verschil is er niet hoor! Haha

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:57

Zolang jonkie nog steeds te dik is met deze temperaturen en mijn andere niks inlevert (met deken op) maak ik me echt geen zorgen. Die staan 24/7 buiten met voordroog en stro, voelen lekker warm aan, drinken genoeg en scharrelen lekker wat rond. Die opsluiten geeft stalbenen, gesloop, stijfheid, etc. waar ze toch echt niet beter van worden.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:06

ik heb het gevoel dat het bij ons op stal kouder is als buiten , kan niet maar gevoelsmatig

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:07

marjan1986 schreef:
Nu zweten binnen op stal? Temp bij ons op stal is 2 graden hoger dan buiten! Dus echt verschil is er niet hoor! Haha

Hangt natuurlijk af van wat voor stal je hebt maar als de stal zo koud is heeft het ook geen nut om ze op te stallen :P (heb ik het natuurlijk over als het verplicht wordt)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:08

Koude op zich kunnen ze goed tegen. De wind is minder.... Als het koud is, "blazen" ze hun haren een beetje rechter, opdat er een luchtlaag tussen hun en de koude komt. Die isoleert goed!!!

Mijn jongste staat op de wei zonder deken. Hij weigert pertinent om in de stal te slapen, ook al ligt daar een dik bed stro en is het water net iets minder hard bevroren. Had, vanaf het moment dat het harder vroor, zijn hooi deels in de stal gelegd. 's avonds lag alles weer buiten |o Hij gaat er in om zijn schepje muesli te eten en "that's it", volgens hem dan...

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 22:18

Tinky12 schreef:
marjan1986 schreef:

Hangt natuurlijk af van wat voor stal je hebt maar als de stal zo koud is heeft het ook geen nut om ze op te stallen :P (heb ik het natuurlijk over als het verplicht wordt)

Denk dat geen 1 stal binnen nu veel warmer is dan de buiten lucht! Of je moet er een terras verwarmer boven hebben.... :+ Ik heb het ook gewoon over een binnenstal, waar alle deuren dicht zitten!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:45

Jaaaa, lekker met zo'n allen onder de terrasverwarming. :D In Zweden hadden we wel verwarming in de stal, wat ook logisch is, anders moet je 6 maanden per jaar met emmers water sjouwen. Daar werd het 's winters wel -35. :brr:

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 11:01

moet wel eerlijk zeggen, verwarming in stal was wel lekker geweest! Maar jeetje dat is wel heel koud in zweden! Denk dat dat ook weer anders aanvoelt in zweden dan in nederland? Zelfde met warmte. Is het hier 30 graden dan is het vies benauwd Maar in florida is 30 graden lekker.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:09

Bij ons staan de paarden nu ook dag en nacht buiten hoor.. Die voelen zich kiplekker.
Ze hebben beide een stal waar ze in kunnen gaan staan met enkel een deurgat dus lekker uit de wind, waar ik nu voor de winter wel bodembedekking in doe.
Kwam ik gistere op de middag bij de weide aan lag mijn paard lekker in 10 cm sneeuw in het zonnetje te slapen :D Hoezo koud?
Ze krijgen nu wel zo goed als onbeperkt hooi, wat in hooinetten in de stal hangt, dus voor te eten moeten ze wel verplicht binnen staan :)
De pony die erbij staat is 30 jaar en die voelt zich zo ook nog kiplekker :D