paard op ijzers in de sneeuw??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:36

sandra8 schreef:
inderdaad sneeuwbeslag toen ik mijn smid erom vroeg moest hij erg lachen want dat was deze winter niet meer nodig nu zitten er dus ijzers zonder onder ik kon zelf helaas niet op stal zijn toen de smid kwam

Hehe mijn smid zei dat ook toen ik om sneeuwbeslag vroeg, en nu ben er dus mooi klaar mee met al die sneeuw en alleen een buitenbak. Paardlief gaat volgende week verhuizen naar een stal met binnenbak 4,5 km van huis af, maar nu staat hij nog 25 km verderop, en ik heb een 20-jaar oude auto zonder winterbanden.
Ga eens even kijken of ik hem niet al morgen kan verhuizen, die sneeuw komt net week te vroeg!
Vorig jaar is hij overigens gewoon buiten geweest met de sneeuw met ijzers en dat ging goed, maar nu hebben ze de paarden met ijzers binnen laten staan. In het weekend kan ik wel overdag ijzers invetten en zelf even buiten zetten en wandelen maar doordeweeks kan ik niet zoveel in het donker.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:41

Mijn paard staat ook op ijzers, rondom. Hij heeft al vanaf oktober sneeuwbeslag. Dat helpt om klontvorming in de ijzers tegen te gaan.
Hij heeft er sinds een aantal dagen ook wideapunten in, om het glijden te te gaan. Hij staat overdag gewoon op de wei.

Livito

Re: paard op ijzers in de sneeuw??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:46

ik heb die van mij toch niet van ijzers af gehaald , hoefsmid had nog zooltjes liggen dus die zitten er nu tussen :j ben benieuwd hoe dat gaat net had hij nog mooie klontvrije hoefjes :j

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:46

http://www.horses.nl/vraag-en-aanbod/22 ... eeuwringen

Deze heb ik en bevalt zeer goed.Ik had ze vorig jaar al gekocht en nu heb ik ze zins gisteren
er weer onder gedaan en mijn paard staat lekker in de wei zonder klompen ijs onder z'n hoeven

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:54

De link werkt niet ESSIE70, ben eigenlijk wel zeer geïnteresseerd in zo'n soort oplossing. Die van mij is toch 2 uurtjes naar buiten geweest en ik heb er nog wat mee over het erf gewandeld (was goed sneeuwvrij gemaakt). Hij moet maar even voorzichtig doen deze week (en ik hoop nog van die ringen ergens op de kop te kunnen tikken).

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:00

De link staat ook op de eerste pagina van dit topic,daar heb ik hem van gekopieerd
maar dat lukte dus niet.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:04

Je hebt sneeuwringen, die moet de smid tussen het ijzer en de zool doen, maar er zijn ook sneeuwzooltjes, die bedekken de hele onderkant, daar moeten siliconen tussen en dat maakt het duurder. Die zolen moeten ook precies op maat gemaakt worden.
Die twee dingen helpen dus tegen de klonten onder de voeten.
Maar: dan kan je paard nog flink uitglijden!
Dus: bij goed sneeuwbeslag heb je DRIE schroefgaten in de ijzers, (maakt het dus nog wat duurder) twee gewoon aan elk uiteinde van de tak van het ijzer, en eentje middenvoor. Immers, als je paard afzet gaat de voorkant van de hoef eerst. Zonder dat schroefgat middenvoor is het nog steeds gevaarlijk. Je draait kleine sneeuwstiftjes in met een widiapuntje (is heel hard slijtvast staal) en zo kun je zelfs veilig de ijsbaan op. Let op dat de achterhoeven dan ook sneeuwbeslag hebben. Gaat je paard alleen op de wei of maak je rustige ritjes dan kunnen de achterhoeven ook onbeslagen zijn.
Succes!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:16

Ik had gedacht om het even met watten en een sok te proberen en dan sok even met bandages vastzetten..

heb ook nog van dat elastische plakkerig verband, misschien dat ik dat even om de hoeven doe. Hopen dat morgen de bak dan zo is dat ze zo naar buiten kan.

Ben ook heel benieuwd naar die ringen, die hoeft je smid er niet in te zetten?

En hoefschoenen, is dat ook een oplossing?
Afbeelding voor 12,50 per stuk.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:45

Dit zijn sneeuwringen, geplaatst tussen de hoef en het ijzer:
Afbeelding

Een relatief goedkope oplossing tegen het klonteren van sneeuw in de ijzers.
Ik zet mijn paard elk jaar op sneeuwbeslag, meestal rond half oktober.
Beter mee verlegen als om verlegen ;) Kosten zijn hier 30 euro extra. De ringen gaan het hele winterseizoen mee.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:56

Euh.. waar zitten die ringen nou in, kan het niet goed zien..

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:05

Naast het ijzer zit een zwarte rand.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:10

Of je doet je paard sokken aan.
Klinkt gek. maar het werkt wel.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 17:31

Bluebontje: hoe doe je dat dan ,blijft het zitten?

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:03

Ik had even op winterbeslag gezocht en idd ik heb het nu goed gezien op een site van een hoefsmid. En hoe veel extra kosten die ringen? Ik ben bang dat ik volgend jaar twee heb.
Mijn ene staat nu buiten en gelukkig is 't geen echt plaksneeuw, dus het valt wat mee, maar zal straks vast wel wat zitten.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:54

Afbeelding
hufflederkitt kan ook nog, kun je in het ijzer doen, krijgen ze geen klonten:
ff google gebruiken, ze verkopen t in duitsland

extasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:55

ook hier hetzelfde probleem
ik ga morgen de hoefsmid bellen, want ik kan niks anders dan longeren en grondwerk momenteel.
ik las net iets over sokken?
die tip had ik ook gekregen.. en dan het liefst wollen, want dat zou werken.
3 rondjes in de longeerbak en er zaten dikke gaten in waardoor er nog klonten onder kwamen..
koop je dan met je goede gedrag geitenwollensokken voor 9 euro per paar.... hahaha

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:19

Mijn hoefsmid zei dat glijmiddel van Durex echt werkt. Dus goed de hoef uitkrabben en dan insmeren met glijmiddel en dan blijft er niks meer plakken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:21

Sta je daar met 5 tubes glijmiddel bij de drogist, ehm nee hoor ben geen grootverbruiker of zo, heb het nodig voor mijn paard.... Ja ja zie je de drogist denken.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:37

haha durex :+

Ik smeer er groene zeep vasaline of een flinke kledder hoefvet in, werkt prima :-)

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 19:57

Je kan ook glijmiddel voor de dierverlossingen misschien gebruiken hoef je niet naar de drogist.
Kim1207: ik ga het ff opzoeken dank je

stefleder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:09

gewoon zonder ijzers

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:54

stefleder schreef:
gewoon zonder ijzers

Dit vind ik echt een zinloze opmerking. Als mijn paard zonder ijzers kon zou hij allang zonder staan. IJzers zijn duurder, slechter voor de hoef, het is qua onderhoud lastiger en het risico voor mijn tenen is ook aanzienlijk toegenomen. :') Dus alsjeblieft, dit helpt echt niet en voegt dus ook niets toe aan het topic.

De sokkentip was ook bij mijn paard snel om zeep. Wel 5 minuten hebben de sokken het volgehouden. Daarna was eentje er al afgevlogen, de ander was helemaal kapot... :j Maarja, morgen ga ik dus gewapend met glijmiddel naar stal. Hopen dat niemand me ziet als ik het erop smeer :+ .

Wat zou de dierenpolitie denken als ze je met een tube durex zien staan bij je paard? :P

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:23

Ben heel benieuwd of het echt werkt!

zwenkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:22

mijne heeft nog geen klontje gemaakt onder de ijzers???. Volgens mij omdat het vriest, dan plakt de sneeuw niet, toch.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:54

zwenkert schreef:
mijne heeft nog geen klontje gemaakt onder de ijzers???. Volgens mij omdat het vriest, dan plakt de sneeuw niet, toch.

Klopt!