Jouw afwegingen wel/niet een pony/paard te kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Re: Jouw afwegingen wel/niet een pony/paard te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:34

Verstandig besluit van je! Dat neemt niet weg, dat je er tot dat je dat droompaardje hebt gevonden, lekker mee kan rijden. Let er wel op dat je je niet blind gaat staren op die klik. Ik had die klik ooit met mijn paard en die is dus onder mijn kont verkocht. Nu heb ik een ander paardje voor mezelf. En het heeft door mijn zoektocht naar die klik even geduurd, voor ik door had, dat het paard dat ik nu heb, net zo bijzonder is.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 10:39

Ja, klopt. Ik zit nu veel op internet te speuren en toevallig vroeg iemand me gisteren waarom is die leuker/beter dan die en daar kon ik niet meteen antwoord op geven :-).
Ik moet echt even geduld hebben/tijd nemen. Ik verander nu nog te vaak van gedachten van wat ik wil/zoek in een paard...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:47

Ik herken dat wel hihi. Daar hebben ze hier een spreekwoord voor: Het gras van de buurman is altijd groener. :D Zelf ben ik heel goed te spreken over de Andalusiër. Ik weet voor mezelf, dat als de tijd rijp is, ik dolgraag een Andalusiër wil. Wel één die dressuurmatig ook wat kan. Die we nu hebben is ongelooflijk slim en leergierig en schaapmak. Mijn WPN is meer een druiloor, die alles ziet. Veel van geleerd hoor, ook qua hoe ga ik om met een paard, maar ik ben nu 35. Ik zie me die weg over 10 jaar niet nog eens bewandelen. En tja, mijn WPN is ook echt wel geliefd hier dat wel. Begrijp me niet verkeerd, maar als ik aan mak denk, denk ik niet meer aan een WPN.
De Anda die we nu hebben is van mijn man, dus over een jaar of 10 lekker met 2 genieten van de Anda. :j

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:57

Hoi hoi,

Ik ben nu 26 jaar oud heb 2 kinderen en de 3de is onderweg. Ik heb bewust wel een paard genomen omdat zo mijn kinderen er ook in meegroeien. De afweging niet waren ook de kinderen maar na goed nadenken en puzzelen hebben we gekozen om toch weer voor eigen paard te kiezen. Ervaring vind ik persoonlijk dat je die pas echt opdoet met eigen paard. Voordat ik mijn eerste eigen paard kreeg heb ik 10 jaar een verzorgpony gehad voor 10 jaar. Mijn eigen paard was heel anders dan een verzorgpaard.
Wij hebben toen mijn paard moeten verkopen omdat deze qua karakter te onvoorspelbaar was en ik meer wilde als mijn paard qua wedstrijden enz.
Toen heb ik 1 jaar weer een verzorgpaard gehad maar dat werkte uiteindelijk niet en hebben we er nu voor gekozen weer eigen paard te kopen. Nu heb ik sinds 6 a 8 maanden weer een eigen paard. Ik kan het heel goed combineren met de kinderen en de kinderen gaan 2 keer per week mee en vinden dit geweldig.(ze gaan overigens alleen mee als ze echt willen maar ze zeggen nooit nee eigenlijk.
Als het diertje echt is wat jij zoekt zou ik er voor gaan.
Kijk goed naar dingen als kosten en tijd die je erin wilt steken ik ben dagelijks zoiezo wel anderhalf tot 2 uur op stal. Kijk ook naar dingen als wat voor stal wil je staan ik kan ook s'avonds erheen als mijn man thuis is dat scheelt heel erg.
Ben benieuwd wat je keuze word.

Groetjes Natasja

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:01

Hmm, ik had al een eigen paard en weigerde die op te geven voor kinderen. Ben nog blij dat ik dat heb volgehouden. Kinderen zijn hier ook opgegroeid met paarden. En of ze er zelf wat mee gaan doen? We zien wel. De oudste heeft een eigen pony inmiddels. HElemaal gelukkig is ze er mee. De middelste wil ook leren ponyrijden, maar die is nog iets te klein. Wordt van de zomer denk ik. Dan is ze 7. De jongste is een jongen. En die wil alleen maar staan op de pony. 'Stoer' doen. Nu leent de pony zich daar ook prima voor. Dus ook hier prima geregeld. :j

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 10:55

Heb tijdens de vorstperiode flink zitten speuren op internet naar leuke paardjes. Gisteren heb ik alleen weer op de pony die te koop staat gereden... en het was zo fijn! Nu ga ik dus verdorie gewoon weer twijfelen. Zoek een stevige zwarte ruin en zij is een magere witte merrie...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:58

Waarom zoek je een "stevige zwarte ruin"? Is dat als tegenwicht tegen die "magere witte merrie"? Weet je wel zeker dat die merrie niet stiekum al in je bloed zit? :+

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 11:06

Houd wel van stevig/stoer (niet qua karakter). Ook omdat ik een klein paardje (pony) wil en dan is stevig wel fijn.
Maar inderdaad... Misschien krijg ik die merrie niet meer uit m'n hoofd...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:47

maar let wel op dat je je niet blind staart op die witte merrie omdat ze toevallig voorhanden is.... en dus je gevoel voor graag een eigen paard hebben invult alleen omdat je er nu op rijdt.

Maar het kan ook heel goed zijn dat dit wel je toekomstige paardje zou kunnen zijn maar weeg goed alle opties af en ga eens proefrijden op diverse paarden die te koop staan en wel aan je stevige zwarte ruin ideaal voldoen, dan heb je tenminste vergelijkingsmateriaal.

Ik weet heel goed hoe je je voelt hoor! Ik ging voor een stevige mooie quarter met lange manen en behoorlijke potentie en kwam thuis met een 3jarige net zxadelmakke vos en ik wilde geen vos... inmiddels is ze al 19 en heeft behoorlijk potentie en is uitgegroeid tot het type quarter wat ik altijd al wilde hebben en ja ze is vos maar so what!? :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:52

coroosje schreef:
Houd wel van stevig/stoer (niet qua karakter). Ook omdat ik een klein paardje (pony) wil en dan is stevig wel fijn.
Maar inderdaad... Misschien krijg ik die merrie niet meer uit m'n hoofd...

Wat Cissy ook zegt, ga gewoon bij paarden kijken die aan je plaatje voldoen. Als die merrie jouw paard is dan merk je dat snel genoeg bij het proberen van andere paarden. Succes ermee, ben benieuwd wat het wordt ;)

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 14:00

Fijn dat jullie allemaal reageren... Helpt echt mijn gedachten een beetje op orde te krijgen :-). Ben wat ongeduldig heb met het thuisfront afgesproken dat ik rustig ga kijken en misschien over een paar maanden of misschien pas over een jaar een paardje heb... Deze staat Nu te koop, dus misschien dat dat ook een beetje meespeelt...

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:39

Hoi,

Lastige kwestie waar je nu mee zit... Ik wil ook al jaren een eigen paard en ben net zo ongeduldig als jij! Maar ik woon nog thuis... in een woonwijk. Mijn ouders maakten al snel duidelijk dat ze geen geld over hebben voor een paard + stalling + wat er allemaal bij komt kijken. Eén ding was dus al gauw duidelijk: als ik een paard wil, moet ik er zelf voor sparen. Dat sparen doe ik nu al jarenlang en heb voor de aankoop al een behoorlijk zakcentje. Maar ja, het onderhoud... ik wil graag mijn paard bij mijn huis hebben, dat scheelt maandelijkse kosten qua huur maar het zorgt er wel voor dat ik wellicht nog een paar jaar moet wachten met de aankoop van mijn paard... want een huis met een stal betaal je vlak na de studie niet zomaar even.

Wat ik heb gedaan is alvast een ideaal paard zoeken, wat wil ik? Dat is dus betrouwbaar en lief, aanhankelijk. Maar pittig en snel wanneer ik er om vraag. Ondeugend mag, maar absoluut nooit gemeen. En ik wilde altijd al een hengst, toen ik klein was al. Het ras heb ik al gevonden: De Andalusiër. De hengsten blijven vaak ongecastreerd omdat ze zo'n lief karakter hebben. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Nou, daar hoef ik dus niet meer over na te denken! Ik heb ook al de plaats gevonden waar ik 'm vandaan wil halen.

Waar ik nu vooral mee bezig ben, is mijn studie. Later wil ik een goede baan zodat ik mijn paard kan onderhouden. Ik heb alles al uitgepuzzeld. Ik hoef me nu alleen nog zorgen te maken over geld... Maar ik denk altijd maar: Hoe langer je er naar uitkijkt en ervoor werkt, des te harder genieten straks! En daar geloof ik echt in.

Wat verschillende Bokkers al min of meer zeiden: Het is wat je zelf wil... Reis je graag? Heb je tijdrovend werk of een energieslorpend huishouden? Las dat je kinderen had.. Aan de ene kant: ja, kinderen kosten ook veel tijd en aandacht. Als ze ouder zijn is het gemakkelijker. Aan de andere kant: Kinderen vinden het heerlijk om je te kunnen helpen en leren voor een dier te zorgen is waardevol. Ik weet niet hoe oud ze zijn maar laat ze lekker helpen met borstelen ed. Dan besteed je tijd met kinderen & paard. Als 't beestje zo braaf is als jij zegt... zou ik het wel doen. Schrijf anders voor jezelf op hoeveel procent van jezelf iedereen nodig heeft. Kinderen, man, huishoud, werk, vrije tijd, etc. Paard heeft veel tijd nodig en dat gaat ook erg snel hoor, even borstelen en opzadelen kan zo al drie kwartier duren. Rijden, uitstappen, voeren...

Wel goed dat je er zo grondig over nadenkt! :)

Heel veel succes en ben erg benieuwd! Mocht je 'm kopen verwachten we wel foto's natuurlijk! :)

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 16:00

Zo Sanne, jij bent goed voorbereid :-)!

Heb een fotootje in m'n profiel gezet...

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:04

Voorbereiding is het halve werk hè. :) Ik heb een soort 7-jarenplan. Over 7 jaar kan ik mijn eigen paard hebben. Klinkt lang, maar kan er wel mee leven denk ik. Het is niet dat ik nu een paardloos leven leid dus.. :D

En lieve foto, ziet er lekker rustig uit inderdaad! :) Weet je toevallig of er veel interesse voor is? Dat maakt het natuurlijk wel lastiger..

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 16:08

Nee, ze verkoopt haar het liefste aan mij en anders houdt ze haar totdat ze iemand anders geschikt vindt.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:12

coroosje schreef:
Nee, ze verkoopt haar het liefste aan mij en anders houdt ze haar totdat ze iemand anders geschikt vindt.

Dat is echt fijn. Beetje geruststelling. Hoe denkt je man/vriend erover als ik mag vragen? Mijn vriend zei laatst: als je nog geen paard kan kopen straks, koop ik er één voor je goed? Zo lief! Bedoel dus als je ook zo'n man hebt die graag wil dat je gelukkig bent.. Dan zie ik geen reden om nog veel langer te wachten :)

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 16:13

Mijn man zegt ook dat er een paard komt voor mij, maar... liever over een jaar of 4 (zijn de kinderen wat groter). Nu dit beestje op m'n pad is gekomen, zijn we dus aan het dubben of het er misschien eerder van kan komen..

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:17

coroosje schreef:
Mijn man zegt ook dat er een paard komt voor mij, maar... liever over een jaar of 4 (zijn de kinderen wat groter). Nu dit beestje op m'n pad is gekomen, zijn we dus aan het dubben of het er misschien eerder van kan komen..

Hmm, misschien is het dan een idee om wel dat paardje te kopen.. maar hem niet bij huis te zetten? Misschien kan je 'm bij een vriendin zetten die er voor wil zorgen en wil rijden enz.. Dan zit je er in ieder geval nog niet dagelijks aan vast. Of misschien kun je 'm leasen, dattie wel blijft staan waar hij nu staat.. Weet het ook niet, noem maar wat opties.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 22:37

Ik wil (nog?) geen paarden aan huis, heb ik echt de tijd niet voor :-). Stalling is geen probleem, is geregeld.
Waarom wil jij de paarden graag bij huis?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:57

Ik heb ze ook aan huis en zou niet anders willen! En een Andalusier hengst heb ik ook! Al is ie inmiddels toch geruind. Voornamelijk omwille van de veiligheid van de kinderen en zo kan ie gezellig bij de rest de wei op.

Voor ons gold, dat we 3 paardjes hebben. 3x ong. 240 per maand is een heel leuke hypotheek! Dus dat was heel snel besloten. Verder vind ik het ook heel gezellig om ze aan huis te hebben. En met kids kan je gewoon de stal in lopen wanneer je wil, ze even aaien enzo. Ik hoef mijn kids niet te verplichten om elders af te spreken of niet, zodat ik naar de pension kan, ik loop gewoon het huis uit en de stal in en ik ben er. Ideaal!

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 23:54

Ga morgen toch praten met de eigenaresse van het paardje bij ons op stal :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:01

Veel succes morgen! Je kan in ieder geval altijd informeren!

Ik heb zelf ook voor de keuze gestaan toen een paard dat ik sinds veulen af aan ken, en met wiens vader is een hele fijne klik had. Ik heb van de eigenaar een super kans gekregen, en heb ook een zomer met hem mogen spenderen. Uiteindelijk kwamen er vanuit de overheid steeds meer bezuinigingen op het stufistelsel (o.a. de studieboete), en werd ikzelf ziek. Daar komt bij dat ik een academische opleiding volg, en al een kleine vertraging had opgelopen. Als met al kwam ik in tijd en geld niet uit, en heb ik het plan op moeten geven. Ik heb er aan de ene kant wel heel erg spijt van dat het me niet is gelukt, maar aan de andere kant weet ik dat ik heel slecht tegen de onzekerheid kan of ik volgende maand zijn plaatsje en zorg wel kan betalen. Plus, ik ben nu 6 dagen per week aan het studeren en 1 dag per week aan het werk om zelf rond te komen, dus ik zou niet weten waar ik hem in deze situatie had moeten inpassen.

Dit is echter wel mijn ervaring. Ik kan niet tegen de onzekerheid, ookal is die klein, dat ik misschien niet uitkom in tijd en geld. Als jij voor jezelf denkt dat je daar weinig stress van zal ondervinden, en dat de kosten opwegen tegen de baten, dan is het zeker het overwegen waard!

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 18:34

Was heel fijn vanmiddag... ik neem haar op proef! Mag er mijn tijd voor nemen, echt super. Ben helemaal blij!

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 10:58

Ze bevalt heel goed!
Voel me alleen wel wat schuldig ten opzichte van onze shet... Heb nu soms alleen tijd voor een knuffel en ze loopt dan achter me aan in de wei van "is dit alles, gaan we niks doen...?"

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:27

Ik ben 15 en ik heb 2 eigen pony's, een D-pony en een shetlander.
Dit waren eerst mijn verzorgpony's, en toen ze te koop kwamen en mijn ouders ze voor me wilde kopen hoefte ik daar geen seconde over na te denken.. en ik moet zeggen, heb nog genoeg tijd over voor andere dingen, ookal ben ik er elke dag :) je hoeft niet elke dag te rijden, ik ga vaak wel iets met ze doen maar soms heb ik gewoon een dagje dat ik weinig doe, alleen even kijken :P