Paarden hebben echt geen last van de vorst. Zelfs de grootste koukleum bij ons voelt zich nu helemaal geweldig, ze vinden het juist prachtig. Het zonnetje is ook lekker warm overdag.
Dat wij mensen (een vrij kneuzerige soort imo

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gypsy schreef:Een shetlander met een deken???? Dan moet hij wel heel oud of ziek zijn? Geschoren? Maar dan leg je er geen 0 grams op. Enigste wat je nu bereikt is dat je de vacht platdrukt, kan het dier zichzelf zeker niet meer warm krijgen...
Paarden hebben echt geen last van de vorst. Zelfs de grootste koukleum bij ons voelt zich nu helemaal geweldig, ze vinden het juist prachtig. Het zonnetje is ook lekker warm overdag.
Dat wij mensen (een vrij kneuzerige soort imo) het koud hebben, betekend niet dat dit ook voor paarden geld. Mocht je paard het wel kou hebben, dan zie je dat vanzelf. Opzetten van de haren is normaal, enkel wanneer een dier gaat bibberen (bij ons een teken dat we onderkoelt raken, bij paarden een vrij normale manier van opwarmen) moet je gaan nadenken over het aanbieden van meer ruwvoer en beschutting.
Gypsy schreef:Een shetlander met een deken???? Dan moet hij wel heel oud of ziek zijn? Geschoren? Maar dan leg je er geen 0 grams op. Enigste wat je nu bereikt is dat je de vacht platdrukt, kan het dier zichzelf zeker niet meer warm krijgen...
Dat wij mensen (een vrij kneuzerige soort imo) het koud hebben, betekend niet dat dit ook voor paarden geld. Mocht je paard het wel kou hebben, dan zie je dat vanzelf. Opzetten van de haren is normaal, enkel wanneer een dier gaat bibberen (bij ons een teken dat we onderkoelt raken, bij paarden een vrij normale manier van opwarmen) moet je gaan nadenken over het aanbieden van meer ruwvoer en beschutting.
freespirit schreef:Ik twijfel heel erg om mijn bejaarde Ierse Hunter merrie van 32 jaar vannacht een fleesedeken op te doen. Ze staat 'snachts binnen met onbeperkt ruwvoer maar ze heeft niet veel kiezen meer en eet dus niet heel veel.
Ze lijkt het niet koud te hebben....wat zouden jullie doen ?
Edit: ze is ook goed op gewicht.
Rijssie schreef:Hier ook een shetlander van 32 met niet zo,n dikke wintervacht als anders.
Stond maandag buiten te rillen met die koude oostenwind (ze is van 10.00 uur tot 16.00 uur in de wei)
en ik heb dus ook een deken gekocht.
Is een ademende waterdichte 200 gr. deken en ze vindt het heerlijk.
Wilde gisterenmiddag niet eens naar d,r stalletje.
Maar nu zei de mevrouw in de winkel dat ik ,m snachts binnen op moet houden,
maar zelf trek je toch ook je jas uit als je binnen komt,
want dan heb je er toch buiten niks aan??
Deuren van de stal gaan nu dicht snachts, ook voor de katten,
dus het is niet koud/geen tocht.
Twijfel toch wel hierover.
GreenRider schreef:Ik merk dat paarden en pony's vaak een deken om krijgen als hun baasjes het koud hebbenAls je paarden het al die jaren prima zonder deken gered hebben lijkt het me nu ook niet nodig. Een fries en een Welsh zouden beide heel goed tegen de kou moeten kunnen en nu al een goede dikke wintervacht aangemaakt hebben. Tenzij ze ziek zijn geweest of wat ouder zijn kan ik snappen dat je ze een deken om wilt doen.
freespirit schreef:Ik twijfel heel erg om mijn bejaarde Ierse Hunter merrie van 32 jaar vannacht een fleesedeken op te doen. Ze staat 'snachts binnen met onbeperkt ruwvoer maar ze heeft niet veel kiezen meer en eet dus niet heel veel.
Ze lijkt het niet koud te hebben....wat zouden jullie doen ?
Edit: ze is ook goed op gewicht.