Ervaringen kleine vrachtwagens (b-rijbewijs)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Re: Ervaringen kleine vrachtwagens (b-rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 11:28

Ik wil graag de overstap maken naar een nieuwer model en het verschil tussen de bedragen voor nieuw en net tweedehands verschillen in mijn ervaring niet zo heel veel, terwijl je wel de service, garantie enz erbij krijgt. Daarnaast is bij een nieuwe eventueel ook (gedeeltelijke) financiering mogelijk. Ook ben ik de vrachtwagen die ik nu op het oog heb nog niet tweedehands tegen gekomen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:10

ikke: >> je bent wel erg goed thuis in het zoveelste regeloerwoud van nederland moet ik zeggen ;)

Daarom nog een vraag: mag ik met groot rijbewijs maar zonder de aantekening veevervoer vrijwillig & onbetaald een combinatie besturen die niet mijn eigendom is ?
bv: ik bied onbetaald mijn diensten aan en rij op de vrachtwagen met 20 paarden alles eigendom van de manage ?
Maakt dat verschil uit voor de wet ? , ik vervoer immer geen handelswaar 8-)

regelwoud: http://www.locb.nl/238/Voorschriften_vo ... arden.html

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:12

Peetstap schreef:
ikke: >> je bent wel erg goed thuis in het zoveelste regeloerwoud van nederland moet ik zeggen ;)

Daarom nog een vraag: mag ik met groot rijbewijs maar zonder de aantekening veevervoer vrijwillig & onbetaald een combinatie besturen die niet mijn eigendom is ?
bv: ik bied onbetaald mijn diensten aan en rij op de vrachtwagen met 20 paarden alles eigendom van de manage ?
Maakt dat verschil uit voor de wet ? , ik vervoer immer geen handelswaar 8-)

regelwoud: http://www.locb.nl/238/Voorschriften_vo ... arden.html

Tricky. Immers, de vrachtauto is eigendom van een manege (begrijp ik uit je verhaal) en wanneer die manege een bedrijf is (en dus een winstoogmerk heeft), dan zou dat weleens een probleem kunnen zijn.
Wanneer jij zelf belang hebt bij de trip (jouw paard aan boord is), de reis geen winstoogmerk heeft (slechts het vervoer van de paarden; naar een wedstrijd bijvoorbeeld) en jij onder je rijtijdenlimiet blijft (dat was 12 uur per week), dan kom je er waarschijnlijk mee weg. Maar nogmaals, dit zijn echt de krochten van de wetgeving, waar de gemiddelde oom agent in ieder geval geen raad mee weet.

In tegenstelling tot wat in de link staat, kun je als particulier met een gerust hart twee paarden op je vrachtwagen laden en gaan rijden. Geen hond die er iets van zegt, zolang in ieder geval je eigen paard erop staat, je geen vergoeding vraagt en de auto prive op je naam staat.
Ook een zwaar gewond paard op weg naar een kliniek is geen enkel probleem, zolang het paard niet onnodig lijdt (en dat is een uiterst vaag begrip).

Wanneer ik die chauffeur was, raadpleegde ik even een stalgenoot. Die is jurist bij de juridische dienst van de politie (en die juridische dienst kan en mag jij ook aanspreken!).

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:13

Ikke: bedankt voor je uitgebreide uitleg, dacht al dat het bij de rand van de "regels" langs zou lopen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:06

dondeyne schreef:
Ik wil graag de overstap maken naar een nieuwer model en het verschil tussen de bedragen voor nieuw en net tweedehands verschillen in mijn ervaring niet zo heel veel, terwijl je wel de service, garantie enz erbij krijgt. Daarnaast is bij een nieuwe eventueel ook (gedeeltelijke) financiering mogelijk. Ook ben ik de vrachtwagen die ik nu op het oog heb nog niet tweedehands tegen gekomen.
nou ik wist het wel als ik voor de keuze stond: http://www.sporthorses.nl/tekoop/vervoer/ :j
hoppa: keurige occ. wagen: http://www.anemone.nl/pages/nl/voorraad ... col=3#6975
bj 2002 lage km stand.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 23:38

Die wagens van Anemone zijn tweedehands duurder dan die van equitrek nieuw. Ben deze ook al op een andere site met prijs tegen gekomen..

shuhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:20

Je vroeg ervaringen met Equi-trek paardenwagen, die heb ik voor je.
Ik heb nu bijna 2 jaar de Equi - trek Sonic voor b rijbewijs in mijn bezit en moet zeggen na wat aanloop probleempjes met de importeur en de garage hebben wij er een heerlijke auto aan.
De wagen biedt genoeg ruimte aan spullen en paard. Wij hebben de wagen gewoon als "simpele" uitvoering, dus zadelruimte die open is waar je je zadel en hoofdstellen kunt op hangen, paardengedeelte met een openuimte boven de cabine. ( deze zou ik toch dicht maken als ik jou was, omdat het niet handig is om spullen er in teleggen als het paard er ook nog eens bij staat het zal best wel blijven liggen maar ik zelf vind het geen fijn idee)
Auto is voorzien van airco, cruisecontrol,en boordcomputer, 6 versnellingen, en even wennen althans vond ik de handrem zit links van je.
Ik reed regelmatig met 2 paarden oke wel lichte paardjes, ik heb een laadvermogen van 1150 kg na gewogen, toen ik de wagen net een 2 maanden in mijn bezit had door de politie, dus kan niet missen lijkt mij.
het enige vervelende van Equi - trek is alleen dat de fabrikant weinig tot niks doet als er problemen zijn, dan moet je dat dus echt zelf uitzoeken met je garage en de importeur. En geloof mij dat is een iets minder prettige samenwerking geweest, omdat er bij mijn serie van de wagens die naar Nederland zijn gekomen, de verf heeft los gelaten bij ons boven de cabine. Na veel gedoe ( tenslotte heb je 1 jaar garantie op de lak !! ) is het bij mij tenminste prima opgelost !! De garage heeft na veel gezeur en aandringen van mijn kant de gehele cabine plus boven bak overgespoten.
Maar goed dit is natuurlijk iets dat kan iedereen overkomen denk ik dan maar zo. Maar de opbouw van de bak, de zijlaadklep en andere delen die erg belangrijk zitten gewoon goed in elkaar. Ik heb een goede vriend van mij hier in laten verdiepen, hij bouwt zelf oudere wagens om, tot paardenwagens Dus die weet wel waar die het over heeft. Die kwam tot de conclussie dat het allemaal goed in elkaar zat.
Ik zelf ben tot opheden nog steeds erg blij met deze wagen en gezien de prijs heb je er gewoon een goede auto aan.
het is een heel verhaal geworden.
Maar dit is gewoon mijn ervaring met een Equi - trek die meer dan regelmatig in gezet wordt en al de nodige kilometers mij en mijn paard veilig heeft vervoerd. Wil je meer weten dan bericht je me mij maar.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 18:50

Bedankt voor je reactie! Fijn om te horen dat jullie goede ervaringen hebben met equitrek!

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:46

Ik blijf het toch een rare combinatie vinden met laadvermogens van 1100 of in het geval van Shuhi 1150kg.

Met 2 niet al te grote paarden haal je toch al snel de 1000kg en 2 volwassenen erbij in zit je al over de 1100kg. Mag je officieel niet eens meer een zadel en hoofdstel meenemen. Zoiets is dan alleen maar leuk als je met pony's op pad gaat.

Met 2 flinke paarden ga je dus altijd geheid nat, dan zijn de paarden alleen al zwaarder als het gehele laadvermogen.
Bij een normale paardentrailer heb je vaak toch al een laadvermogen van een 1600kg voor een 2paards trailer en bij de grotere modellen zelfs wel 2 ton.

shuhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:52

Ik heb het ook niet over grote paarden, ik heb het lichte paardjes, gemiddeld 500 kg de stuk 2 zadels en 2 hoofd stellen extra halster en touw meer heb je toch niet nodig als je met ze naar les of wedstrijd gaat.
Ik zelf en mijn dochter zitten im cabine andere combi heb ik niet, dus voor toereikend genoeg op dit moment.
Uiteraard ben ik mij wel degelijk bewust als wij met grote paarden gaan rijden er een vachtwagen moet komen, maar dat is wederom weer voor iedereen verschillend.

Vaak rijd ik met 1 maar toevallig met weeg controlle stonden ze er samen op en had ik de spullen bij mij die ik hier boven heb opgeschreven en kwam precies op mijn 1150 kg uit.

Maar nogmaals het is voor iedereen anders wat je zoekt, wat voor combinaties er mee wil vervoeren en dat moet je eerst zelf uitzoeken, wil je grotere paarden dus zwaarder! Dan moet je zorgen voor een wagen met meer laat vermogen oftewel een vrachtwagen en je rijbewijs c halen.

Wij hebben nu bewust voor gekozen om een b rijbewijs wagen in ons bezit tehebben zodat onze dochter over een jaartje zelf op pad kan met paard en wagen als ze haar rijbewijs heeft.
En erg tevreden zijn over de equi - trek, en voor ons op dit moment de juiste combinatie is.

Dondeyne veel succes met jou keuze! En ben heel benieuwd welke combinatie jij op pad wilt gaan, je mag mij altijd een prive bericht sturen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:02

shuhi schreef:
Ik heb het ook niet over grote paarden, ik heb het lichte paardjes, gemiddeld 500 kg de stuk 2 zadels en 2 hoofd stellen extra halster en touw meer heb je toch niet nodig als je met ze naar les of wedstrijd gaat.
Ik zelf en mijn dochter zitten im cabine andere combi heb ik niet, dus voor toereikend genoeg op dit moment.
Uiteraard ben ik mij wel degelijk bewust als wij met grote paarden gaan rijden er een vachtwagen moet komen, maar dat is wederom weer voor iedereen verschillend.

Vaak rijd ik met 1 maar toevallig met weeg controlle stonden ze er samen op en had ik de spullen bij mij die ik hier boven heb opgeschreven en kwam precies op mijn 1150 kg uit.

Maar nogmaals het is voor iedereen anders wat je zoekt, wat voor combinaties er mee wil vervoeren en dat moet je eerst zelf uitzoeken, wil je grotere paarden dus zwaarder! Dan moet je zorgen voor een wagen met meer laat vermogen oftewel een vrachtwagen en je rijbewijs c halen.

Wij hebben nu bewust voor gekozen om een b rijbewijs wagen in ons bezit tehebben zodat onze dochter over een jaartje zelf op pad kan met paard en wagen als ze haar rijbewijs heeft.
En erg tevreden zijn over de equi - trek, en voor ons op dit moment de juiste combinatie is.

Dondeyne veel succes met jou keuze! En ben heel benieuwd welke combinatie jij op pad wilt gaan, je mag mij altijd een prive bericht sturen

Alleen de BPM die jij betaald hebt is ruim voldoende om je C-rijbewijs te halen (vrachtwagens boven 3500kg TMM betalen geen BPM!).
Heb je ook in gedachten gehouden welke kleding je bij en aan had? Als die controle in de zomer was, loop je dus in de winter zomaar het risico dat je overbeladen bent!

shuhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:53

Ik heb al jaren mijn c maar als je heb gelezen waarom we nu voor deze combi hebben gekozen moet het duidelijk zijn tegenwoordig je c halen kost een vermogen, en dt mogen mijn kinderen zelf bepalen en betalen. En nogmaals het is voor iedereen verschillend wat het doel er mee is.
En nog wat niet overal in de Randstad kun je zomaar een vrachtwagen stallen bij penions of boerderijen.
Dan ben je vaak aan gewezen op van de afgesloten parkeerplaatsen waar vrachtwagens gestald kunnen worden.
Ik vind het toch wel erg fijn als de wagen op stal en dichtbij de paarden staat en niet 10 km verder op.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 11:01

Shuhi, ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Heb het er afgelopen week nog een keer met mijn ouders over gehad en misschien houden we de vrachtwagen die ik nu heb toch nog even aan.. Ik ben bijna klaar met mijn studie, dus over een paar maanden is het sowieso makkelijker qua financien enzo.. Maar als ik (misschien over een paar maanden dan) voor een nieuwe ga, ga ik denk ik wel voor equitrek.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:03

shuhi schreef:
Ik heb al jaren mijn c maar als je heb gelezen waarom we nu voor deze combi hebben gekozen moet het duidelijk zijn tegenwoordig je c halen kost een vermogen, en dt mogen mijn kinderen zelf bepalen en betalen. En nogmaals het is voor iedereen verschillend wat het doel er mee is.
En nog wat niet overal in de Randstad kun je zomaar een vrachtwagen stallen bij penions of boerderijen.
Dan ben je vaak aan gewezen op van de afgesloten parkeerplaatsen waar vrachtwagens gestald kunnen worden.
Ik vind het toch wel erg fijn als de wagen op stal en dichtbij de paarden staat en niet 10 km verder op.

Waarom zou een Mercedes 416 op B-rijbewijs geen probleem zijn en een Mercedes 416 op C-rijbewijs opeens wel??
Kortom, ik zie je probleem niet.

Wat een C-rijbewijs kost ben ik vrij goed van op de hoogte, mijn vriendin heeft dit twee jaar geleden gehaald. Kan prima voor de BPM-besparing.......

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:23

Ik heb 2 jaar geleden een nieuwe Equitrek gekocht. Hij bevalt echt super! Helaas hetzelfde probleem als hierboven, dat de lak wat snel losliet. Maar ook dat is opgelost.

shuhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:53

Dus toch nog iemand met het zelfde probleem met de lak.
Leuk om te lezen dat je ook zo tevreden bent over de auto. Ik blijf hem ook super vinden !!
Welke kleur heb jij? Ik weet dat er van mij kleur maar 3 in totaal hier in Nederland rond rijden..... beetje nieuwsgierig ;-)
Hoe heb je het lak probleem op gelost?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:45

Ik heb een een Fiat Ducato gekocht (nog maar paar dagen in mijn bezit), heet eigenlijk de Triton Epona.
Zeer degelijke uitvoering, alles erop en eraan (cruise control, 2 camera's, airco, 6 versnellingen, trekhaak...)
en zalig om mee te rijden! Echt een aanrader! Ik had eerder ook een 2dehands gaan kijken, maar inderdaad, voor een paar duizend euro's meer heb je een gloednieuwe met garantie en volledig in orde.

Ik heb tijdens mijn zoektocht ook de Equitreks gezien, maar in alle eerlijkheid vond ik de uitvoering ervan nogal tegenvallen. Alles is zeer basis en licht, niet slijtvast materiaal. Ik heb natuurlijk maar 1 uitvoering gezien, weet niet meer welke het juist was..

shuhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:52

Ik weet wel dat 2 jaar geleden de fiat en de equi trek prijs tecnisisch redelijk veel scheelde. En met de afwerking en degelijkheid vrijwel gelijk lagen. Maar nogmaals het is voor iedereen verschillend en vooral wat en hoeveel je er mee gaat vervoeren en rijden.
Wij hebben de fiat ook beken en fiat is gelijk aan de peugeot boxer precies de zelfde cabine knopjes lampjes en dasbord.
Ook is het onderstel gelijk heb ik mij laten vertellen.
Wij hebben de equi trek nu al een tijd in gebruik en tot opheden is alles nog in zeer goede staat, slijtvastheid van de matrialen wat ik kan vaststellen is goed.
Wel moet ik zeggen dat wij erg zuinig zijn op deze wagen, als we er mee weg zijn geweest gelijk drollen eruit even uit spuiten laten drogen em de wanden maak ik ook gemiddeld 1 x in de 2 weken schoon.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 18:03

Bedankt voor alle info :) Fijn om ook te horen wat de ervaringen met andere merken zijn! Ik heb zelf besloten in ieder geval nog tot deze zomer mijn oude vrachtwagen te houden, erna wil ik zeker naar de equitrek gaan kijken maar de rest houd ik ook in gedachten!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:45

Klopt, de Fiat heeft het basisstel van een Peugeot :-) Wel grappig.
Toch vond ik de afwerking van de Fiat veel beter dan die Equitrek (o.a inox aan zijschot,...)
Ik denk dat het idd enorm veel uitmaakt hoe je de camionette behandeld, ben je er zuinig op zal hij uiteraard jaren langer mee gaan!

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 01:56

misschien is de theault firsteo ook een optie voor jou, is vorig jaar op de markt gekomen en qua opbouw(eigengewicht) echt een lichtgewicht door het gebruik van aluminium sandwichpanelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:53

Tuihanti schreef:
misschien is de theault firsteo ook een optie voor jou, is vorig jaar op de markt gekomen en qua opbouw(eigengewicht) echt een lichtgewicht door het gebruik van aluminium sandwichpanelen.

Doe eens wat technische info dan want de site geeft alleen weer dat ie redelijk wat power aan boord kan hebben (en in een 4000kg-spec leverbaar is). Gewichten worden er niet bij vermeldt.......

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:47

En wat kost de equi trek ongeveer? Ben wel benieuwd wat die doen tegenover een RR of een anemone.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:41

ikke schreef:
Doe eens wat technische info dan want de site geeft alleen weer dat ie redelijk wat power aan boord kan hebben (en in een 4000kg-spec leverbaar is). Gewichten worden er niet bij vermeldt.......

in 130, 150 en 180 pk leverbaar
ook als 4x4 en automaat
ook met 4000 kg
leeggewicht 2500 kg
pin me niet vast op de prijs maar ik d8 vanaf 35.000 euro basisversie (ex btw)

http://www.theault.com/en/userfiles/1865/File/brochures/firsteo/en/brochure.pdf

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:32

Tuihanti schreef:
ikke schreef:

in 130, 150 en 180 pk leverbaar
ook als 4x4 en automaat
ook met 4000 kg
leeggewicht 2500 kg
pin me niet vast op de prijs maar ik d8 vanaf 35.000 euro basisversie (ex btw)

http://www.theault.com/en/userfiles/1865/File/brochures/firsteo/en/brochure.pdf

Die brochure had ik al gevonden, maar dat eigen gewicht werd daar niet vermeld. Juist dat eigen gewicht is een probleem, zoals je zelf al aangaf en in tegenstelling tot de sugestie heeft deze wagen juist nog wat minder laadvermogen! Waar de meesten het nog redden om 1200kg bruto laadvermogen te halen, redt deze dus net de 1000kg; dat is toch weer 200kg minder, daar waar elke kilo telt.

Die prijs ex BTW (19%), is dat ook ex BPM (20%)? In dat geval kom je dus uit op bijna 50.000euro voordat ie het erf afrijdt.........

Die 500kg extra die de wagen zou mogen wegen, niet relevant. C-rijbewijs gaat goed tot 40 ton, so what.....