Alles, maar dan ook echt ALLES om rustiger paard te krijgen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Alles, maar dan ook echt ALLES om rustiger paard te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:50

Cool onderschrift jjane.

Ik ben benieuwd. Ik heb een mishandelde pony die opzich heel goed zijn best doet maar toch zeker 5x per dag gaat zitten of kei hard vlucht van angst. In de wei, ohz en in omgang. T vormt geen probleem maar t zou voor hem zo fijn zijn als ie rust in zijn mooie koppie heeft.

Ik lees mee.

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:05

Het vertrouwen in mijn pony is er nu niet, aangezien ik het gevoel niet heb dat IK haar de baas ben. Met haar streken van de afgelopen tijd en haar onrust, maakt ze me wat angstig. Vandaag heb ik haar even in een (grote) buitenbak gedaan, wat grondoefeningen en voordat ik het wist stond ze weer rechtop voor me... Daarna staart erop en crossen in de bak, met het enge eraan dat ze recht op me af kwam rennen... Gelukkig had ik een touw in mijn handen, waarmee ik zwiepte en toen wende ze op het laatste moment af. Weet je... zo weet ik het niet meer... Lijkt me toch dat ze lekker even naar buiten moet kunnen, maar op deze manier durf ik haar niet eens meer mee naar buiten te nemen. Ze kan overigens niet buiten staan... Hoe ze nu staat, zal ze het mee moeten doen... :-(

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:32

Quincy: alle paarden zijn rond deze tijd van het jaar en met deze temperaturen wat frisser, daar zul je mee moeten leren leven. Meer bewegen (en terug in het voer, maar dat doe je al,las ik) is het enige wat je kunt doen om die explosiviteit eruit te krijgen, 1 uur per dag uit stal is gewoon niet genoeg. Maar of manegelessen nu de oplossing zijn... ik denk dat als je paard al explosief is en dan ook nog het geruk en gepluk van manegeklanten over zich heen krijgt je kan wachten op nog meer problemen. Heb je niet wat meer ervaren tieners bij je op stal rondlopen die wat uurtjes beweging van je kunnen overnemen? En verder (maar dat had je zelf waarschijnlijk ook al bedacht) je moet je eigen angst onder controle krijgen anders versterk je het gedrag van je paard alleen nog maar meer.
Als je paard zoveel energie heeft als het uit stal komt, verwacht dan niet dat ze braaf wat tamme grondwerkoefeningen met je gaat doen. Gooi haar dan eerst los, laat die energie eruit, en ga dan pas beginnen met dat grondwerk, anders is het zinloos en bevestig je alleen maar het niet-luisteren van je paard.
Laatst bijgewerkt door dianaw33 op 26-01-12 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:33

Kan je een deel van de bak afzetten en daar dan aan de slag met grondwerk o.i.d.? Dat vond ik met mijn paard prettiger. En als dat goed gaat, dan ga je door de hele bak. Klein beginnen en stapje voor stapje verder.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:43

TeeGee schreef:

Waar kun je dit kopen. Me paard is namlijk nogal merrie geil en af en toe helemaal in de stress als ie bij zijn meisjes vandaan moet. Tijdens het rijden dus ook als hij ze ziet of juist niet haha..

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:37

Ik snap wat je zegt, het drukke vind ik dan ook zelf niet zo erg, maar wel als ze op me af komt stormen, of als ze steigert en gericht met haar voorbeen trapt... Dan krijg ik het idee dat ze mij ineens niet meer moet ofzo...

En nee... tienermeisjes ken ik niet, er heeft laatst een meisje van 11 op gereden (nichtje), maar zij was te lief en durfde haar niet goed aan te pakken. Ik ben net verhuisd, heb de eigenaars van de manege al gevraagd, die wisten ook niks. Zij stelden zelf voor om haar mee te laten lopen in de manegelessen (poosje).

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:06

Voer: Krijgt nu bietenpulp, mix van mais en gerst, lucerne en Pavo Vital.
Nu: ben ik aan het rondkijken naar voer waar ze niet heftig op kúnnen reageren. Denk over Subli Zonder of Dieetmix.

Ik las bovenstaande en toen dacht ik: Wow, waarom krijgt die pony zoveel te eten? Voer is eigenlijk het eerste waar het vaak misgaat. Als je niet veel rijdt en de pony heeft de omstandigheden die je omschrijft is het prima om alleen ruwvoer te geven. Bietenpulp is overbodig ( en nog gevaarlijk ook omdat het uit zet in het maag-darmkanaal), mix van mais en gerst is overbodig (gerst doet ook niks), van lucerne worden ze erg druk (toen ik nog wedstrijden met de pony reed en we waren flink aan het trainen kreeg ze heel af en toe een lucerne, maar ze begon er echt van te stuiteren) en Pavo Vital, ook overbodig lijkt me.

Wij denken altijd dat de paarden veel nodig hebben, maar dat is verkeerd gedacht. Mocht je de pony weer meer gaan trainen dan moet je ook altijd achter het paard aan voeren. Daar bedoel ik mee, je gaat met hem trainen en merkt dan dat hij wel wat meer nodig heeft, dus ga je hem dan pas wat meer voeren. Niet: oh, ik ga wat meer trainen, hij kan alvast wat meer voer gebruiken.

Ook zag ik dat je magnesium ging halen. Over magnesium zijn verschillende verhalen te vinden, het sneue is, magnesium heeft een paard helemaal niet nodig. Ze hebben in hun lijf maar heel nihil wat nodig en datgene wat ze nodig hebben halen ze al uit ruwvoer. Verder hebben ze ook geen magnesium opslag in hun lijf, dus alles wat er met het voer binnenkomt en over is plassen ze gewoon weer uit. Zonde geld dus en het is niet nodig. Paarden kunnen pas een magnesium tekort krijgen als ze langdurig erg ziek zijn waardoor ze helemaal niet eten, maar dan heb je het echt over zwaar ondervoede paarden die echt minstens een maand niet eten.

Succes!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:10

Quincy1974 schreef:
Ik snap wat je zegt, het drukke vind ik dan ook zelf niet zo erg, maar wel als ze op me af komt stormen, of als ze steigert en gericht met haar voorbeen trapt... Dan krijg ik het idee dat ze mij ineens niet meer moet ofzo...

Je bent het paard helemaal niet de baas als ze dat doet, ze heeft geen respect voor je.

Haal haar eerst eens van al dat suikerrijke voer af en ga het liefst gewoon hooi voeren ipv kuil. Dan regel je dat ze elke dag naar buiten kan en los haar energie kwijt kan, in de buitenbak bijvoorbeeld, dat moet gewoon echt, kan niet bestaat niet. Ik ken mensen die hun paard 60 kilometer verderop hebben gezet zodat het dier naar buiten kon. Dan maar niet elke dag er heen. En haal er dan een instructeur loswerken bij die je weer even helpt met de leiding nemen. Dit klinkt echt alsof het al behoorlijk uit de hand aan het lopen is en dat het gevaarlijk wordt.

Dat "ze je niet meer moet" is een mensengedachte. Zo denkt een paard helemaal niet. Een paard wil gewoon een duidelijke leider en wat basisbehoeften zoals los rondlopen elke dag. 2 dingen die jij haar nu niet biedt en daar reageert ze op. Het is niets persoonlijks. :)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:25

Stop met krachtvoer en extraatjes en voer alleen nog maar onbeperkt arm hooi.
De vitamines en mineralen in de brok kan je paard wel een tijdje missen, voer desnoods een Pavo Summer Fit koek.

Train je paard dagelijks, als je niet durft te rijden begin je met longeren.
Slinger je paard niet zomaar wat in de rondte maar zet je paard aan het werk en werk aan zijn gehoorzaamheid.

Als je bak in de winter echt te slecht is om in te trainen en je hebt geen andere mogelijkheden dan kun je wellicht beter wachten met het oppakken van de training tot het voorjaar is.
Het is niet fair om je paard onregelmatig te trainen en het zet ook geen zoden aan de dijk.

Kijk verder ook eens eerlijk naar jezelf, sta je wel stevig en heb je voldoende ervaring?

Supplementen zijn naar mijn idee in dit geval jammer van je geld.
Ik denk dat als je het voer van je paard aanpast en dagelijks gericht met je paard gaat werken je binnen korte tijd al verandering zult zien.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:55

Jongens let even op, Quincy is iemand anders dan de TS, die twee verhalen gaan nu door elkaar lopen! Quincy1974: misschien is het handiger als je je eigen topic start?!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 22:08

Bedankt allemaal voor het meedenken! Ga proberen iedereen even reactie te geven :)
En inderdaad, let even op met lezen, mijn pony staat dus niet in een stal zoals die van Quincy, het zijn twee verschillende beestjes, met beiden een vergelijkbaar probleem.

Ik ben gisteren trouwens weer geweest, pony was braaf! Begrijp er niks van. Hij krijgt nu pulp ipv een deel graan, wil even kijken hoe het nu zal gaan.
Waldi liep zonder te staken met me mee naar de rijbak/poetsplaats (ik had de tips gekregen te aarden en "Daar gaan we heen en wel nu!" te denken). Dat werkte! Werd er helemaal blij van. In de rijbak lukte het dubbellongeren al beter, ik kon hem echt aan het werk houden (aandacht bij mij, was nog een tip). Op het laatst kon ik achter hem rennen, en zo slangenvoltes maken. We konden zelfs helemaal in de enge hoek komen _/-\o_ Ben benieuwd hoe het in het weekend zal gaan. Op deze manier vind ik een pony hebben iig weer erg leuk.

@ quartel: Gefeliciteerd met je verjaardag! Bach remedies zijn een goede tip, wie weet werkt het? In de Haertland boeken wel altijd, haha.

@ troi: Ik rijd idd niet. Met mijn zusje (die niet bang is) gaat het de ene keer goed, de andere matig. We hebben dan vooral problemen met de aanleuning (moet rustig, constant worden en niet hangerig) en Waldi is gewoon heel scheef/stijf, wat je er ook niet makkelijk uitrijd. We doen meestal alleen loswerkoefeningen.

@ Millanka: waarschijnlijk moet ik dan maar rekening houden met een zenuwtype... Het rare is alleen dat hij dus niet altijd zo is. Schriktraining pak ik vaker direct mee wanneer we iets engs tegenkomen.

@ MarcR: Ik kan me goed redden in het engels, ga eens lezen. De pony van mijn zusje heeft wel duidelijk de leiderrol. Zij is de baas en bepaalt wat er waar gedaan wordt. Deze pony's komen beiden uit dezelfde kudde (hebben met 6 andere gestaan). Daar was Salvira (van zusje) de baas en mijn pony de baas wanneer zij weg was. Ik probeer al heel lang duidelijk leiding te geven. Gaat me niet altijd goed af, maar dat komt ook doordat ik niet zo goed in mijn vel zat.
Eerder raakte Waldi vaak in paniek wanneer ik er was. Omdat het zo'n chaos in m'n hoofd was? Gelukkig raakt hij niet meer in paniek van mij nu, en gaat het beter.

@ kimmysan: Ik heb bietenpulp met maar 3% melasse, dat valt toch wel mee? Dacht juist dat bietenpulp wel dikker maakte, maar niet zo heet?
De mais wil ik idd gaan afbouwen. Kijken hoe het zonder is. Ik voer dit, omdat ik geen brok meer wilde geven (melasse, GMO en andere troep).

@ shadidi: Drinken ze het water nog wel met rozenbottelthee er in? :') Daar ben ik niet zo zeker van...
Wil geen brok gaan voeren (zie hierboven) Daarnaast lijkt mij merriebrok erg hoog zitten qua energie? Al is dat met wat ze nu krijgen ook zo.

@ joelledsr: Ze krijgen al vrij veel hooi/voordroog. Eten zeker 6 uur per keer er van, en dat 2x per dag. Schat dat ze zo'n 12 kg per pony krijgen. Vaker voeren zit er helaas niet in, dat is wel een nadeel van hoe ze nu staan.

@ it_is_me: Ik heb mijn pony nu twee jaar, maar hij staat pas een paar maanden hier. Al heeft hij vorige winter op dezelfde plek gestaan. (Zomer ergens anders, maar nu blijven we op deze wei staan).

@ dianaw33: Daar zit zeker wat in. Zei ik vroeger altijd tegen iedereen dat ze niet moesten vechten tegen hun eigen voer, nu gebeurt het mij.
Durf alleen niet heel goed te minderen, ben bang dat Waldi erg afvalt. Eerdere winters kreeg hij (vorige eigenaar) te weinig voer en werd erg mager. Ook toen was hij zo als nu. Denk dat hij veel energie verbrand door al zijn geren. Al kun je je afvragen of dat geen kip/ei verhaal is.

@ Myca: heel misschien komt er een 3e bij, dat is nog niet zeker. Maar ik wil eigenlijk ook dat hij alleen leert te staan.

@ Heb al naar Red Horse gekeken, helaas is dat bij ons in de buurt niet te krijgen.

@ JJane: Ik vind het niet vervelend. Heb best een heftige peroide doorgemaakt, wat ik heel duidelijk in het gedrag van mijn pony terugzag. Nu lijkt het allemaal wat te stabiliseren, en ga ik binnenkort weer naar huis. Dan wil ik ook weer meer met 'm gaan werken, vandaar dat ik dit topic opende voor tips. Het rare is dat mijn pony het wel in zich heeft. Hij kán rustig en relaxed zijn. Ik ken zijn moeder, en dat is een sensibel, maar wel rustig paardje.
Ook afgelopen woensdag ging het heel goed. Op zo'n moment zou ik bijna opstappen zeg maar.

@ Apennootje: Zie ook bovenstaande reacties op het voer. Ik voer lucerne waar geen melasse in zit, zodat ze wat langer bezig zijn en beter kauwen. Veel is het echt niet (gemeten 150 gr/dag) dus denk niet dat het veel doet? Heb nog niet eerder gehoord dat paarden er druk van werden. Komt dat vaak voor?
Het lijkt of ik enorme hoeveelheden voer: dat valt wel mee. Zal een kwart schep (geweekte) pulp zijn plus een bodempje graan (mais + gerst gemengd). Dat twee keer per dag.
Ga zeker proberen te minderen om te zien of het effect heeft. Wil wel graag iets voeren (mensen he...) Wat kun je wel geven zonder dat ze druk worden en zodat ze niet afvallen? Heb ook de healthy Herbs gezien, maar die zijn ook al niet in de buurt te krijgen.

@ Waves: Dat voer is voor mijn pony, Quincy heeft nergens geschreven wat haar pony krijgt.

@ GMekkes: Helaas kan ik niet dagelijks met Waldi werken. Ook armer hooi behoort niet tot de mogelijkheden, ik zal het moeten doen met aanpassingen van het krachtvoer. Ben 3x pw bij mijn pony, en probeer dan te trainen. Misschien dat ik straks thuis meer tijd vind, zou graag meer doen maar dat gaat (nu) niet. Het Rust Compositum werkte wel met oud en nieuw. Denk daarom dat er misschien voedingsstoffen missen, anders zou het toch niet werken?

Jeetje, lange post :o Waardeer het echt dat jullie willen helpen, hoop iedereen van repliek te hebben voorzien :j

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:20

Ten eerste: Gewoon doorgaan en kilometers maken. Mijn pony was vroeger ook echt een idioot, en ik ging op zoek naar alles wat ze misschien eng zou kunnen vinden. Vanaf het moment dat ik daar mee stopte en zelf deed alsof er niks aan de hand was ging het stukken beter. Ik ben nooit gestopt met dingen doen, ondanks dat ik het soms best eng vond. En nu kan ik alles met haar, gaat niet altijd even goed maar ik weet hoe ze op situatie's reageert en dat maakt het makkelijker. Dus dat is mijn tip voor jou.

Verder vertelde mijn instructrice en een vrouw op de club over Pavo nerv control wat bij haar heel goed helpt, ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar dat zou ook een optie zijn. Is helaas wel erg prijzig..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:41

Magnesium kan wel degelijk helpen, of er voldoende magnesium in het ruwvoer zit is afhankelijk van de voedingsstoffen in de bodem waar het ruwvoer groeit en er zijn genoeg weilanden waar de hoeveelheid magnesium te weinig is. Er zijn niet veel boeren die daar wat aan doen, maar daar waar het wel gebeurt merk je het ook aan de paarden. Bij onze vorige stal bemestte de stalbaas jaarlijks ook met magnesium, alle paarden die daar komen te staan worden vanzelf rustiger. Wij hebben een paard gekocht dat daar het grootste deel van zijn leven heeft gewoont, geen problemen had, wij verhuisden naar een andere stal en hij kreeg last van vage kreupelheden. Uiteindelijk bleek dat met magnesium op te lossen. Later hoorden we pas van het bemestingsbeleid van de vorige stal en toen werden een aantal dingen dus ook duidelijk.
Bietenpulp en maismeel wordt bij ons op stal ook gebruikt als vetmaker bij de oudere paarden, eventueel nog aangevuld met een scheut olie. Worden ze niet druk of heet van. Ook nog nooit gehoord van druk worden van luzerne, wel van voordroog/kuilvoer.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:42

dianaw33 schreef:
Jongens let even op, Quincy is iemand anders dan de TS, die twee verhalen gaan nu door elkaar lopen! Quincy1974: misschien is het handiger als je je eigen topic start?!

Oh sorry, ik dacht idd ook dat Quincy de TS was. :P

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 22:54

Ik vind Nerv Control inderdaad (veel) te duur. Tijdelijk zou een optie zijn, maar ik wil iets wat langer werkt...
Doen alsof er niets aan de hand is, is makkelijker gezegd dan gedaan helaas. Lukt mij niet om te doen alsof mijn neus bloed terwijl Waldi naast met op twee benen staat. Zou wel goed voor hem zijn denk ik, een superrelaxed baasje. Zeker een punt om zelf op te oefenen!

Ik hoorde net dat mijn Magnesium vandaag is aangekomen. Ga het gewoon een tijd proberen, we zien dan wel of het wat doet.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:09

Safiera schreef:
Ik vind Nerv Control inderdaad (veel) te duur. Tijdelijk zou een optie zijn, maar ik wil iets wat langer werkt...
Doen alsof er niets aan de hand is, is makkelijker gezegd dan gedaan helaas. Lukt mij niet om te doen alsof mijn neus bloed terwijl Waldi naast met op twee benen staat. Zou wel goed voor hem zijn denk ik, een superrelaxed baasje. Zeker een punt om zelf op te oefenen!

Ik hoorde net dat mijn Magnesium vandaag is aangekomen. Ga het gewoon een tijd proberen, we zien dan wel of het wat doet.

Nee dat snap ik heel goed! Heeft bij mij ook een tijdje geduurd, met goede begeleiding!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 11:28

Waar krijg jij dan begeleiding als ik vragen mag? Heb eigenlijk een soort van therapeut nodig, die bekend is met lastige paarden en bange ruiters... Ik wil echt heel graag opnieuw leren rijden! En dan uiteindelijk met een rustige pony het bos in kunnen. Genieten en niet bang zijn, dat wil ik.

Misschien moet ik opnieuw bij het begin beginnen en op een braaf paard gaan leren cool te blijven := Denk dat ik op een ander paard ook bang zou zijn in het begin. Tussentijds moet ik dan maar verder gaan met aan de hand trainen. Wandelen en dubbele longe werk zijn ook goed voor Wallie :j

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:26

De vraag is waarom je pony zo druk is.
Zoals hierboven is genoemd kan het aan de voeding liggen (teveel suikers/ koolhydraten, te weinig vezels).
Of aan de huisvesting (te weinig beweging).
Of aan jou houding (te weinig rust en leiding kunnen bieden).

Maar wat is het verleden van je pony? Hoe is ze verder?
Zijn er wisselingen in gedrag?
Het kan ook in de pony zitten zeg maar, in zijn ervaringen, zijn constitutie oid. Maar dat is lastig aan te geven via de pc.
Maar als dat meespeelt kunnen bach bloesems en/ of homeopathie zeker helpen!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:57

Jouw voer is volgens mij niet optimaal. Ik zou gewoon 1 nette basismengeling geven verder geen bietenpulp en zeker een lucerne. van die extra eiwitten kunnen ze gaan ontploffen.
Verder schijnt een supplement aan magnesium ontstressend en rustgevend te zijn.
Heeft hij verder genoeg dagelijkse beweging?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 01:53

Even een update:

ben sinds anderhalve week gestart met magnesium. Heb nog niet het idee dat het effect heeft, al gaat het soms al wat beter (rustiger).
Wandelen lijkt goed te doen. Steigeren is niet meer gebeurd, en het opfrissen van het grondwerk (los in de bak en dat ik stuur + het tempo bepaal) werpt zijn vruchten af.
Rangorde bevestigen blijft belangrijk. Ik probeer nóg consequenter te zijn, steeds opnieuw voorop lopen, aarden, rustig ademen. 'gedachten-krachten' gebruiken ( :+ dus duidelijk een doel voor ogen bijv.) Dat soort dingen. Ook zet ik Wallie vaak terug wanneer hij druk doet, wat hij wel lijkt te begrijpen. Alsof hij merkt dat we met rustig lopen sneller vooruit komen :j

Ook is er een DA/Fysio geweest. Blijkt dat conditie in orde is, en er geen sprake is van kreupelheid. Wel heeft hij duidelijk pijn in het lendengebied, wat een stuk bokken/wegrennen kan verklaren. We gaan oefeningen doen en ik heb massagetechnieken geleerd :) Daarnaast zit er een halswervel niet lekker (gaat fysio mee aan de slag) en zou hij op zijn hoefballen ipv teen landen. Platvoeten tot gevolg, of andersom, dat is niet te zeggen.
Hoefsmid mag zich daar over ontfermen aanstaand weekend. Ook de tandarts komt deze week, dus pony is straks weer volledig nagekeken.

Ik heb een trainingsschema gekregen en ga rustig weer beginnen/verder met longeerwerk. Hopen dat de bodem van de bak meewerkt. Een ander zadel moet er ook komen, dat wat ik nu heb is dus idd niet optimaal. Stukje te lang en het diepste punt kwam niet overeen met pony's rugje. Dure hobby, paarden! Hopelijk gaan we vanaf nu echt de betere kant op.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 08:44

succes! je bent goed bezig!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 21:38

UPDATE:
Voer:
Pony krijgt nu bietenpulp (half kopje ongeweekt, is ong 1/3 schep geweekt).
Daarbij een bodempje Dressuur Plus van Mijten (dat adviseerden zij me ivm stoffen voor de zenuwen en hersenen er in, maar ik voer minder dan 'zou moeten')
Dan nog een lucerne/gehakselt hooi mix om de bak te vullen.

Pavo vital er bij voor de mineralen (zonder begon hij zand te eten).

Dit bovenstaande krijgt hij twee keer per dag, 's ochtends doe ik er nog een schepje magnesium bij.

Lijkt goed te gaan trouwens. Zoals vandaag zijn er steeds meer dagen: pony rustig, ik rustig (of andersom). Heb zijn staart gewassen omdat hij toch braaf stond op de poetsplaats, en vervolgens lekker kunnen werken ad dubbele longe. Pakt tempowisselingen en achterwaarts al goed op
Wat de enge helft van de bak betreft: daar is weinig van over. Een hoek blijft kijkerig, maar dat is het dan ook.

Ik probeer ook dagelijks wat met 'm te doen, dat helpt ook heb ik het idee. Ene dag longeren, dan een lange wandeling, lange teugelen, freestyle grondwerken
Denk dat hij dat in de winter wel miste. Kon zijn energie niet kwijt, bij het te rijk voeren. Stom, precies waar ik altijd voor waarschuw gebeurt me zelf.

Buiten gaat het eigenlijk voorbeeldig, pony loopt me amper nog voorbij (en wordt dan direct gecorrigeerd) en is heel relaxed. Zelfs toen zijn weidemaatje mee was en voor zijn neus weggaloppeerde, bleef hij bij mij. Ik zet hem vaak achteruit, mooie rugoefening gelijk, en natuurlijk gehoorzaamheid & concentratie bij mij. Is een risico mbt steigeren (je zet 'm dan natuurlijk wel al op de achterhand) maar heb daar geen last meer mee gehad na die eerste keer.

Ik heb al een nieuw (tweedehands) zadel, daar moet nog wat aan gerepareerd worden maar het ligt goed! Nu alleen nog weer gaan rijden. Maar dat ben ik hard aan het oefenen op een ander (ervarener en rustiger) paard We gaan er wel komen denk ik zo.

Bedankt voor jullie meedenken, en mochten er nog goede tips zijn: altijd welkom hoor :j