Buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:08

Mensen hebben er wel hinder van als jij op de stoep gaat rijden, al was het alleen maar omdat jij de hele stoep gebruikt waardoor er niemand meer langs kan, en er een hoop mensen bang zijn voor paarden en pony's en er dus niet langs durven als jij daar zou rijden. Daarnaast is het verboden, als ruiter (maar ook als je je pony aan de hand mee neemt) ben je bestuurder en hoor je op de weg of op de daarvoor bestemde ruiterpaden. Dus: niet in het park of op de stoep, en ook niet op het grasveld wat bij het park hoort.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:00

Tjongejonge, wat staat er weer een onzin in dit topic.

Ruiterbewijs is alleen maar op een beperkt aantal lokaties verplicht en dat is nou juist niet bij SBB en Hoge Veluwe. Of je in een park of bos mag rijden hangt af van de regels die de eigenaar van het park stelt, je mag zeker niet zomaar overal rijden waar mensen mogen/kunnen wandelen. Elke terreineigenaar heeft weer eigen regels, dus vraag na bij de terreineigenaar of je er met paard mag komen en onder welke voorwaarden.

Gebruik verder eens de zoekfunctie op ruiterbewijs, dan komt er genoeg informatie bovendrijven.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:15

Sunneva schreef:
Het is net zoals bij het zwembad of bij de locale zwemplas, tja... Het is niet bedoelt om er met paarden te rijden, maar voor mensen. Honden mogen er vaak ook niet los lopen. Net zoals dat je geen paard midden in het dorp in je achtertuin mag zetten. Het is gewoon verboden. Ik zal het even op google opzoeken :)

Waar haal je dit in vredesnaam vandaan? Mijn paard staat achter mijn huis, dus lees: mijn achtertuin, wij wonen in de bebouwde kom, politie is ervan op de hoogte, en er hebben altijd al paarden gestaan. 20m verderop was vroeger een manege, de enige reden dat deze is weggegaan is dat deze wilde uitbreiden.

Dat je in het park niet mag rijden met je paard heeft dan ook vrij weinig te maken met dat het openbaar is, want de weg is net zo goed openbaar. Het is verboden op het moment dat er een bord voor staat dat je er verplicht moet lopen, voetganger zijn dus, want of je nou met je paard bent of op je paard, je bent hoe dan ook bestuurder.

Ruiterbewijs is niet verplicht op openbare wegen, er zijn enkele gebieden in Nederland waar deze wel verplicht is. Er zijn echter wel veel bossen waar je te paard niet mag komen, omdat het de fauna kan verstoren. Geloof me, de boetes die je daar voor kan krijgen zijn ook niet niks.

kim345

Re: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:20

@russelNuwell
waarschijnlijk heb je daar wel een wei? En is dat niet midden in de woonwijk.
Sunneva bedoeld denk ik echt midden in het dorp. Bijvoorbeeld in een rijtjesowning dat je dan geen paard in de achtertuin mag zetten. Dat is anders als wat jij bedoeld?
Maar sunneva heeft wel gelijk je mag geen grote dieren in je tuin houden want dat geeft ook stankoverlast enz.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:32

kim345 schreef:
@russelNuwell
waarschijnlijk heb je daar wel een wei? En is dat niet midden in de woonwijk.
Sunneva bedoeld denk ik echt midden in het dorp. Bijvoorbeeld in een rijtjesowning dat je dan geen paard in de achtertuin mag zetten. Dat is anders als wat jij bedoeld?
Maar sunneva heeft wel gelijk je mag geen grote dieren in je tuin houden want dat geeft ook stankoverlast enz.

Dan moet ze zichzelf duidelijk verwoorden, want het is best mogelijk dat grond, ook midden in het dorp, agrarische bestemming heeft, zeker in een wat ouder dorp. Dat je er geen paard mag houden heeft dan in mijn ogen ook niks te maken met stankoverlast, want dat zouden mijn buren ook kunnen hebben. Dat het niet zou mogen zou enkel kunnen zijn omdat het geen agrarische bestemming heeft.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:50

Nouja voor mij was het duidelijk wat ze bedoelde.
Maar denk bij stankoverlast aan een mesthoop bijvoorbeeld. Als je die naast de tuin van de buren hebt kan ik me voorstellen dat mensen daar last van hebben. En dan kan de gemeente zeggen dat je je paarden maar ergens anders neer moet zetten.

Maargoed we dwalen af.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:05

Ik bedoelde idd midden in het dorp, het mag daar niet omdat de bouwbestemming dan niet klopt. Ik heb trouwens eerder in dit topic gezegt dat het dan komt doordat de bestemming verkeerd is :P Maakt niet uit hoor! Maar we dwalen idd af dus ik houd hier over op. :D

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:23

ik heb niet alles helemaal gelezen, maar bij ons mag je wel gewoon in het park rijden hoor :) doe het best wel vaak eigenlijk. het is wel een plek waar honden los mogen dus er kan zomaar een blaffende hond aan komen rennen. volgens mij is het per regio ed verschillend. ik heb wel m` n ruiterbewijs maar ik heb hem nog nooit in 12 jaar tijd hoeven laten zien...