Paard begint er echt een potje van te maken!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:43

het is wel winter he,en je schreef dat je ziek was geweest. dat je paard dan wat energiek is en niet goed stil wil staan vindt ik wel logisch :) dat is een beetje vragen om moeilijkheden,waarom stapte je niet even wat rond of longeerde je haar indd even. om het nou meteen op opvoedproblemen of lichamelijke problemen te gooien, dat gaat mij wat te ver hoor.. succes groetjes deess :)

onley

Re: Paard begint er echt een potje van te maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:51

mijn vorige paard was ook zo
op een gegeven moment kwam ik niet meer het erf af met hem
ben met hem dus achterover gevallen buiten en zodoende mijn paard weg gedaan na 6 jaar
ik heb nu een mega lieve merrie die gelukkig graag met mij een uitritje maakt zonder fratsen :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:06

Als ze achteruit wil lopen, kun je haar ook sturen, hoor :D
Maar ik krijg de indruk dat je niet goed weet hoe je haar spanning moet laten wegvloeien. Bij het niet willen stilstaan terwijl je op je rijmaatje wachtte had je al maatregelen moeten nemen tegen de opbouwende spanning. Je had natuurlijk gewoon ook in de bak kunnen gaan rijden tot je rijmaatje zover was. Dan had je een betere uitgangspositie gehad.
Soms moet je problemen oplossen, maar soms moet je ze gewoon voorkomen. ;)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 19:37

Waratje schreef:
Als ze achteruit wil lopen, kun je haar ook sturen, hoor :D
Maar ik krijg de indruk dat je niet goed weet hoe je haar spanning moet laten wegvloeien. Bij het niet willen stilstaan terwijl je op je rijmaatje wachtte had je al maatregelen moeten nemen tegen de opbouwende spanning. Je had natuurlijk gewoon ook in de bak kunnen gaan rijden tot je rijmaatje zover was. Dan had je een betere uitgangspositie gehad.
Soms moet je problemen oplossen, maar soms moet je ze gewoon voorkomen. ;)

Je kunt sturen wat je wilt, achteruit lopen blijft achteruit lopen, en dat gaat nooit de goede kant op. Uiteraard heb ik toen ze niet stil wilde staan gewoon even wat rond gestapt, en het ging echt om een kwestie van 3 minuten.

Verder had ik idd misschien even moeten longeren van te voren, maar energie teveel is nooit een probleem geweest! Het is geen merrie die je ooit in hoeft te houden qua snelheid, ze is vooral in de bak liever lui dan moe. vandaar.

Bedankt voor alle tips! We gaan gewoon weer verder met oefenen :) Vooral dat buiten rijden zoals in de bak ga ik proberen!

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:39

misschien een hulpteugel eraan doen?

misschien een thiedeman dat je iets meer controle hebt?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 19:43

Jodi93 schreef:

ben zelf nooit een voorstander geweest van dit soort dingen moet ik eerlijk zeggen. Het zou misschien wel een optie zijn mocht dit echt een blijvend probleem zijn, dan kan ze ook moeilijk zo ver omhoog komen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:45

Hoe meer je een probleem maakt van achteruit lopen, hoe meer het paard ermee kan doen.
Ik heb er geen problemen mee als een paard alleen nog maar achteruit wil lopen, maar dan is het wel de kant op die ik wil. Mijn oude merrie heeft het ook wel eens vertoont, dan draai ik haar om en dan mag ze achteruit de kant op die ik wil dat ze gaat en dat mag gerust meer zijn dan 2 meter, als het nodig is kan ze 50 meter of meer achterwaarts :+
De lol is er dan gewoon weer vanaf.
Wat trouwens ook een puntje van aandacht is bij een bijdehandte tante is dat je je niet in emotie laat trekken door haar. Blijf droog aangeven wat je wel van haar wil, geef begrenzing aan wat je niet wil en hou je emoties voor jezelf. Laat je niet gek maken ;)

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:46

Moos99 schreef:
Jodi93 schreef:

ben zelf nooit een voorstander geweest van dit soort dingen moet ik eerlijk zeggen. Het zou misschien wel een optie zijn mocht dit echt een blijvend probleem zijn, dan kan ze ook moeilijk zo ver omhoog komen!

ik snap je punt maar als je het dan weer afbouwd de hulpteugel kun je misschien nog wel veel plezier hebben van je paard zonder dat hij gevaarlijk blijft je moet het zien als een tijdelijke oplossing meer niet

antje_vip

Re: Paard begint er echt een potje van te maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:51

Is er niet iemand anders die een paar keer met je paard naar buiten wil/durft?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:24

Waratje schreef:
Hoe meer je een probleem maakt van achteruit lopen, hoe meer het paard ermee kan doen.
Ik heb er geen problemen mee als een paard alleen nog maar achteruit wil lopen, maar dan is het wel de kant op die ik wil. Mijn oude merrie heeft het ook wel eens vertoont, dan draai ik haar om en dan mag ze achteruit de kant op die ik wil dat ze gaat en dat mag gerust meer zijn dan 2 meter, als het nodig is kan ze 50 meter of meer achterwaarts :+
De lol is er dan gewoon weer vanaf.
Wat trouwens ook een puntje van aandacht is bij een bijdehandte tante is dat je je niet in emotie laat trekken door haar. Blijf droog aangeven wat je wel van haar wil, geef begrenzing aan wat je niet wil en hou je emoties voor jezelf. Laat je niet gek maken ;)

Ben ik het mee eens, alleen omdat er overal sloten zijn zorgt het altijd voor gevaarlijke situaties. Als we nou op een groot veld waren mocht ze van mij ook lekker achteruit lopen tot ze een ons weegt, maar de sloot of het kanaal in is minder prettig :+ . Jou tweede tip is ook een goede, gister was ik namelijk lekker overstuur door haar acties en was zelf op die manier ook geen goede leider meer!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:27

antje_vip schreef:

Die vriendin die me altijd helpt stapt er zelf niet op :D is verder niet heel bang aangelegd maar vertrouwd haar totaal niet! Het is ook een beetje een aparte en omdat ik een goede band met haar heb, heb ik nog een bepaald vertrouwen. Toen een ander meisje met haar pony kwam een langere tijd geleden, en ze speelde ook zo een rare acties klaar, heeft ze gevraagd of we een keer wilde wisselen, ik op haar paard en zij op mn merrie, ze is er na 10 min ongeveer afgestapt toen ze bijna het kanaal in vlogen! Ik zou graag iemand hebben met meer ervaring en lef als mij, die haar een keer goed aanpakte! Maar niemand beland graag in het kanaal of in een sloot :7.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:29

Moos99 schreef:
antje_vip schreef:

Die vriendin die me altijd helpt stapt er zelf niet op :D is verder niet heel bang aangelegd maar vertrouwd haar totaal niet! Het is ook een beetje een aparte en omdat ik een goede band met haar heb, heb ik nog een bepaald vertrouwen. Toen een ander meisje met haar pony kwam een langere tijd geleden, en ze speelde ook zo een rare acties klaar, heeft ze gevraagd of we een keer wilde wisselen, ik op haar paard en zij op mn merrie, ze is er na 10 min ongeveer afgestapt toen ze bijna het kanaal in vlogen! Ik zou graag iemand hebben met meer ervaring en lef als mij, die haar een keer goed aanpakte! Maar niemand beland graag in het kanaal of in een sloot :7.

Zie probleem zit 'm niet in het paard, dat zit in het gebrek aan gereedschap dat jij hebt om met dit paard om te gaan. Zie eerder genoemde link........

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:36

Citaat:
Zie probleem zit 'm niet in het paard, dat zit in het gebrek aan gereedschap dat jij hebt om met dit paard om te gaan. Zie eerder genoemde link........

Gereedschap bedoel jij mee vaardigheden/ervaring? Ik snap je niet helemaal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:43

Moos99 schreef:
Citaat:

Gereedschap bedoel jij mee vaardigheden/ervaring? Ik snap je niet helemaal.

Precies! het paard heeft door dat het de zin door kan drijven en jij hebt daar blijkbaar niet het juiste tools voor, gezien je reacties.

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:05

Heel vervelend en vooral gevaarlijk dit gedrag. Sommige paarden zijn gewoon NIET geschikt om een ontspannen buitenritje te maken. Als je hiermee doorgaat op deze manier krijg je ongelukken en daar wordt niemand beter van. Ze ziet jou duidelijk niet als haar leider en neemt dus een loopje met je. Als ik jou was zou ik of stoppen met zulke gevaarlijke buitenritjes of even heel flink doorpakken en haar voorwaarts houden zonder zelf te twijfelen. Weet wel waar je mee bezig bent, als je dit niet aandurft niet aan beginnen!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:07

Citaat:
Precies! het paard heeft door dat het de zin door kan drijven en jij hebt daar blijkbaar niet het juiste tools voor, gezien je reacties.

Wat doe jij wanneer een paard zonder grondige reden gekke sprongen begint te maken en daarbij niet meer op let waar hij/zij heen gaat? Niet bijdehand bedoelt maar vraag me dan toch echt af hoe ik dit anders aan kan pakken. En onthou daarbij dat ik al veel in de bak heb gereden, veel grondwerk heb gedaan, veel buiten heb gewandeld, veel tijd heb door gebracht om gewoon een band op te bouwen, de lieve manier geprobeerd, de strenge manier geprobeerd...noem het maar op.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:08

lucybakker schreef:
Heel vervelend en vooral gevaarlijk dit gedrag. Sommige paarden zijn gewoon NIET geschikt om een ontspannen buitenritje te maken. Als je hiermee doorgaat op deze manier krijg je ongelukken en daar wordt niemand beter van. Ze ziet jou duidelijk niet als haar leider en neemt dus een loopje met je. Als ik jou was zou ik of stoppen met zulke gevaarlijke buitenritjes of even heel flink doorpakken en haar voorwaarts houden zonder zelf te twijfelen. Weet wel waar je mee bezig bent, als je dit niet aandurft niet aan beginnen!

Aangezien we genoeg goede tijden heb gehad en ik WEET dat ze het kan, wil ik niet graag op geven. Ik durf erg veel, heb daarom ook nog nooit op gegeven maar wanneer de situatie gevaarlijk word voor mij en mijn paard (dus mogelijkheid tot in het kanaal belanden) "durf" ik idd niet meer. Denk dan ook niet dat iemand dit wel durft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:16

Moos99 schreef:
Citaat:

Wat doe jij wanneer een paard zonder grondige reden gekke sprongen begint te maken en daarbij niet meer op let waar hij/zij heen gaat? Niet bijdehand bedoelt maar vraag me dan toch echt af hoe ik dit anders aan kan pakken. En onthou daarbij dat ik al veel in de bak heb gereden, veel grondwerk heb gedaan, veel buiten heb gewandeld, veel tijd heb door gebracht om gewoon een band op te bouwen, de lieve manier geprobeerd, de strenge manier geprobeerd...noem het maar op.

Een paard doet dat niet zonder reden!
Grondwerk en bakrijden is geen enkele garantie op goed een buitenrijpaard. Sterker nog, het kan de goede kanten van een paard grondig vernielen, wanneer je het verkeerd doet.
Het is niet zozeer die band opbouwen. Een band is het resultaat van goed werk, niet het begin. Jij hebt blijkbaar niet datgene te melden aan het paard wat het paard nodig heeft.

Als je je af moet vragen hoe je het dan wel moet doen, zeg je feitelijk: ik heb onvoldoende tools en kennis om op dit moment met dit paard te werken. Ik mis in dit licht ook een instructeur......

Ik heb in het verleden ook zo'n situatie meegemaakt en ik ben naar iemand toe gegaan die iets te melden had, zowel voor het paard als voor mij. Zij reikte mij de ontbrekende tools aan en een handleiding hoe ik met deze tools om moest gaan.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:20

Slotenloper Maflinger trekje :') Mijn haflinger was vroeger ook een slotenloper, op hol slaan en bokken. Ik had het geluk dat wij een nieuw bosje kreeg waar hij zijn manouvres nog niet had getest en nooit heeft getest. Maar goed daar heb je niks aan, ik rijd overigens wel met een pelhambit buiten losjes en bij nood een handrem maar heb hem nooit nodig gehad maar voel me er prettiger bij.

Sloten lopen, hebben ook vanalles geprobeerd en verschillende mensen maar was geen kant op te sturen en bij een ferme tik liep meneer nog verder achteruit. Dus ik stapte dan af en 5 sec. later er weer op zo ging het wel 10x achter elkaar door maar ben blijven doorzetten. Later kwam ik erachter dat als ik hem stil liet staan, want met been etc. gingen we verder achteruit, en zo 2 min. liet staan hij gewoon weer vooruit ging. Dat heeft een tijdje geduurd en nu loopt hij geen sloten meer in of neiging tot achteruit gaan. ** klopt heel hard af!

Maar omdat ze bij jou op het erf niet wou stilstaan vraag ik me af of ze tijdens een buitenrit, sloot lopen wel wil stilstaan.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:28

wouterpaard schreef:
Slotenloper Maflinger trekje :') Mijn haflinger was vroeger ook een slotenloper, op hol slaan en bokken. Ik had het geluk dat wij een nieuw bosje kreeg waar hij zijn manouvres nog niet had getest en nooit heeft getest. Maar goed daar heb je niks aan, ik rijd overigens wel met een pelhambit buiten losjes en bij nood een handrem maar heb hem nooit nodig gehad maar voel me er prettiger bij.

Sloten lopen, hebben ook vanalles geprobeerd en verschillende mensen maar was geen kant op te sturen en bij een ferme tik liep meneer nog verder achteruit. Dus ik stapte dan af en 5 sec. later er weer op zo ging het wel 10x achter elkaar door maar ben blijven doorzetten. Later kwam ik erachter dat als ik hem stil liet staan, want met been etc. gingen we verder achteruit, en zo 2 min. liet staan hij gewoon weer vooruit ging. Dat heeft een tijdje geduurd en nu loopt hij geen sloten meer in of neiging tot achteruit gaan. ** klopt heel hard af!

Maar omdat ze bij jou op het erf niet wou stilstaan vraag ik me af of ze tijdens een buitenrit, sloot lopen wel wil stilstaan.

De beste oplossing is bij haar idd teugel geven en been los van de buik! Op die manier loopt ze iig (meestal) niet meer achteruit en het klinkt stom maar als ik tegen haar praat en zeg kom op meis, we gaan gewoon verder nu! werkt dat het beste. Ze komt ook dan vaak met haar neus tegen mijn schoen aan en dan zeg ik tegen dr wat ben je nou allemaal gek aan het doen :+ en gewoon weer door. Klinkt allemaal een beetje overdreven maar dit is vaak bij haar de beste manier geweest. Gister was er dus niks mee te beginnen.

Wat ze trouwens ook doet, en dat is echt ontzettend raar en kan er nog steeds geen reden voor vinden....
Ze loopt vaak zelf op het "gevaar" af. Laatst bijv lagen er ijzeren platen, ze heeft ijzers dus dat is ontzettend eng om daarover te lopen voor haar. Nu zag ze die platen liggen en daar ging ze in de standbeeld-pose en even flink naar de platen briezen, vervolgens laat ik haar gaan en dan loopt ze zelf op de platen af en loopt ze er zo overheen, om er vervolgens achter te komen dat ze dat geluid super eng vind en dan weer heel erg te schrikken! Een beter voorbeeld is dat als ik op de terug weg met uitstappen de teugel losjes laat, ze naar de raarste plekken loopt, heuveltjes op, bermen in noem het maar op. Ook lag er bijv een enge boomstam langs de weg waar ze super erg van schrok, maar wel erop af lopen om er aan te ruiken en vervolgens als nog weg te springen! Heel apart. En die sloten lopen idd, heel apart.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:01

Moos99 schreef:
Jodi93 schreef:

Met een thiedeman dat kanaal in vallen lijkt me een levensgevaarlijke combinatie voor je paard (verdrinken)! Dan liever een martigaal om jouw gezicht te beschermen mocht je paard naar achter klappen met haar hoofd.

Succes, ik weet hoe machteloos (en boos) je je voelt als een paard zich zo gedraagt, heb alleen verder geen tips.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 13:31

Citaat:
Vooral dat buiten rijden zoals in de bak ga ik proberen!

Ik ben hier GROOT fan van :j ! BEZIGhouden die tante van je! Kan me HEEL goed voorstellen dat je schrik begint te krijgen hoor, als ze zich zo gedraagt en het lukt je niet het te keren, maar als dit soort paarden eenmaal zich geeft aan je kon het ook nog wel 'ns de andere kant op gaan, zo'n karakter is ook goud waard als ze het WEL doen! Ga je maar 'ns beraden over waarom ze het in de bak WEL goed doet, en buiten niet? WAT doe je anders? Als je met je kunsten in de bak de juiste modus hebt, snel bent, handig, consequent, duidelijk, dan zal ze luisteren, maar als je buiten anders rijdt dan wat zij nodig heeft om jou serieus te nemen, tsja...
Fysieke aspect ook niet uitsluiten, hoe is haar hengstigheidscyclus? Hou je een dagboek bij van haar gedrag, wat is er de dagen vooraf aan een dag "onmogelijk gedrag" gebeurd? Kom je soms ook tot aparte dingen. Zet je haar terug in voer als ze niet werkt? Is ze anders met verschillende weertypes?

Heb zelf altijd voor een prikje paarden opgekocht die door ondeskundig (meestal echt niet kwaadwillend maar wat niet klikt dat klikt niet) omgang tamelijk onmogelijk geworden waren, en er inmiddels ook honderden herschoold. Ongelofelijk leerzaam. Ik heb onder andere wat kilometers schouderbinnenwaarts liggen op de verharde weg. Sturen, sturen, sturen, RIJDEN, vliegensvlug reageren, ronddraaien, voorwaarts, links, rechts, zijgangen, achterwaarts, bezighouden, bezighouden, bezighouden, altijd één stap verder vooruit denken dan ze zelf doen, tot ze onder je zeggen, okeeeeeeee, jij hebt ECHT wat voor het zeggen, jij wint, en dan de rust en de erkenning even, braaaaaaaaaaaaf zo. En als ze dan in één seconde denken, ooooh nou heb ik weer ruimte, dan meteen die ijzeren discipline weer terug. Geen beter kalmeringsmiddel dan een goede schouderbinnenwaarts, WAAR dan ook gereden...

San_illegal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:07

Wat ik vaak doe, als mijn paard achteruit richting de sloot loopt, is hem zijn zin geven door richting huis te gaan, zodat hij weer vooruit gaat en hem (als hij bij de gevaarlijke sloot weg is) door pakken en weer omdraaien om verder te gaan. Hierdoor krijgt hij wel een beetje zijn zin, maar kan ik hem op een betere plek wel aanpakken (omdat ik dan minder bang ben in de sloot te belanden). Bij ons heeft dit goed geholpen want hij doet het bijna nooit meer. Ook het stilstaan is niet zijn beste kant, wat helpt is niet stilstaan maar hem bezighouden (door bijv. rondjes te stappen) en inderdaad soms even aan de longeerlijn voor vertrek. Succes!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:26

@licorne, is jouw werkwijze dan in de lijn van het filmpje v Clinton Anderson? (1ste pagina)
Zo'n paarden zijn inderdaad de beste leerschool! Moet heerlijk zijn om ze weer "goed" te krijgen!

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:27

Heb het filmpje even bekeken, nee, ik vind dat Chris gelijk heeft maar wel veel te ver gaat in de doorvoering. Mensen mogen die doodse volgzaamheid en "nergens meer naar kijken" misschien heilig vinden, maar mijn paarden mogen ook zeker hun eigen mening behouden. Ze mogen best kijken en ze mogen best dingen eng vinden, daar zijn het paarden voor, ik wil dat ze contact met de wereld behouden en om zich heen blijven kijken, niet zich afsluiten voor prikkels! Ik wil alleen wel daar werkbaar de leiding over blijven houden!
Maar ik hoef geen slaafsheid omdat ze bij iedere minieme uiting van hun natuurlijk vluchtinstinct meteen zover worden doorgepakt dat ze nergens meer naar DURVEN kijken. Al mijn paarden kennen beide uitersten. Er wordt NIET, maar dan ook echt NIET, gekloot, dan pak ik ze aan, maar ALS ze dan vanuit dat doorpakken in de meewerkmodus komen, leer ik ze vervolgens OOK om echt actief leuk samen met mij iets te verdienen en levendig, open en ondernemend te blijven. Bij al mijn paarden staat 'go touch it' op commando. Je vindt iets eng, wel, ga er je neus maar in steken, zie je vanzelf dat het meevalt en dat je neus in iets engs steken je wat lekkers oplevert. Dat doe ik NIET als omkooptrucje, er wordt EERST technisch fatsoenlijk geluisterd en DAARNA valt er wat te verdienen. Ze hebben ZO in de gaten dat metéén gaan kijken een veel makkelijkere weg is dan eerst kloten en dan gaan kijken :j En als ze het eng vinden maar echt oprecht bezig zijn met dat te overwinnen, zonder gekloot, dan heb ik engelengeduld, ondersteun ik alleen maar en wacht tot ze echt durven gaan, dat onderscheid leer je wel maken. Een paard dat echt met z'n volle verstand een beslissing neemt, komt daar zelden meer op terug.

Van de "go touch it' heb ik onwijs veel profijt, al mijn paarden blijven zelf nadenken. Het is ook wel 'ns onhandig, mijn 2,5-jarige (bij mij geboren) probeerde van de week haar hoofd in een langsrijdende asfaltwals te steken om te zien wie erin zat :') Dat paard is echt voor de DUVEL niet bang, niet omdat ze afgeleerd heeft om nog ergens op te reageren, maar gewoon omdat ze ECHT heeft geleerd dat de hele wereld een speeltuin is... Tsja, mijn eigen schuld :') Ik maak dus combinaties van zovel desensibilisatie als omrichten als positieve training vanuit operante conditionering als nog wel e.e.a. aan leerprincipes meer. Wat werkt hangt af van je paard, mijn hele trainingsmotto is "it all depends"....