dat is een beetje vragen om moeilijkheden,waarom stapte je niet even wat rond of longeerde je haar indd even. om het nou meteen op opvoedproblemen of lichamelijke problemen te gooien, dat gaat mij wat te ver hoor.. succes groetjes deess
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
dat is een beetje vragen om moeilijkheden,waarom stapte je niet even wat rond of longeerde je haar indd even. om het nou meteen op opvoedproblemen of lichamelijke problemen te gooien, dat gaat mij wat te ver hoor.. succes groetjes deess
Waratje schreef:Als ze achteruit wil lopen, kun je haar ook sturen, hoor![]()
Maar ik krijg de indruk dat je niet goed weet hoe je haar spanning moet laten wegvloeien. Bij het niet willen stilstaan terwijl je op je rijmaatje wachtte had je al maatregelen moeten nemen tegen de opbouwende spanning. Je had natuurlijk gewoon ook in de bak kunnen gaan rijden tot je rijmaatje zover was. Dan had je een betere uitgangspositie gehad.
Soms moet je problemen oplossen, maar soms moet je ze gewoon voorkomen.
Vooral dat buiten rijden zoals in de bak ga ik proberen! Jodi93 schreef:misschien een hulpteugel eraan doen?
misschien een thiedeman dat je iets meer controle hebt?
Moos99 schreef:Jodi93 schreef:misschien een hulpteugel eraan doen?
ben zelf nooit een voorstander geweest van dit soort dingen moet ik eerlijk zeggen. Het zou misschien wel een optie zijn mocht dit echt een blijvend probleem zijn, dan kan ze ook moeilijk zo ver omhoog komen!
Waratje schreef:Hoe meer je een probleem maakt van achteruit lopen, hoe meer het paard ermee kan doen.
Ik heb er geen problemen mee als een paard alleen nog maar achteruit wil lopen, maar dan is het wel de kant op die ik wil. Mijn oude merrie heeft het ook wel eens vertoont, dan draai ik haar om en dan mag ze achteruit de kant op die ik wil dat ze gaat en dat mag gerust meer zijn dan 2 meter, als het nodig is kan ze 50 meter of meer achterwaarts![]()
De lol is er dan gewoon weer vanaf.
Wat trouwens ook een puntje van aandacht is bij een bijdehandte tante is dat je je niet in emotie laat trekken door haar. Blijf droog aangeven wat je wel van haar wil, geef begrenzing aan wat je niet wil en hou je emoties voor jezelf. Laat je niet gek maken
. Jou tweede tip is ook een goede, gister was ik namelijk lekker overstuur door haar acties en was zelf op die manier ook geen goede leider meer! antje_vip schreef:Is er niet iemand anders die een paar keer met je paard naar buiten wil/durft?
is verder niet heel bang aangelegd maar vertrouwd haar totaal niet! Het is ook een beetje een aparte en omdat ik een goede band met haar heb, heb ik nog een bepaald vertrouwen. Toen een ander meisje met haar pony kwam een langere tijd geleden, en ze speelde ook zo een rare acties klaar, heeft ze gevraagd of we een keer wilde wisselen, ik op haar paard en zij op mn merrie, ze is er na 10 min ongeveer afgestapt toen ze bijna het kanaal in vlogen! Ik zou graag iemand hebben met meer ervaring en lef als mij, die haar een keer goed aanpakte! Maar niemand beland graag in het kanaal of in een sloot
. Moos99 schreef:antje_vip schreef:Is er niet iemand anders die een paar keer met je paard naar buiten wil/durft?
Die vriendin die me altijd helpt stapt er zelf niet opis verder niet heel bang aangelegd maar vertrouwd haar totaal niet! Het is ook een beetje een aparte en omdat ik een goede band met haar heb, heb ik nog een bepaald vertrouwen. Toen een ander meisje met haar pony kwam een langere tijd geleden, en ze speelde ook zo een rare acties klaar, heeft ze gevraagd of we een keer wilde wisselen, ik op haar paard en zij op mn merrie, ze is er na 10 min ongeveer afgestapt toen ze bijna het kanaal in vlogen! Ik zou graag iemand hebben met meer ervaring en lef als mij, die haar een keer goed aanpakte! Maar niemand beland graag in het kanaal of in een sloot
.
Moos99 schreef:Citaat:Zie probleem zit 'm niet in het paard, dat zit in het gebrek aan gereedschap dat jij hebt om met dit paard om te gaan. Zie eerder genoemde link........
Gereedschap bedoel jij mee vaardigheden/ervaring? Ik snap je niet helemaal.
Citaat:Precies! het paard heeft door dat het de zin door kan drijven en jij hebt daar blijkbaar niet het juiste tools voor, gezien je reacties.
lucybakker schreef:Heel vervelend en vooral gevaarlijk dit gedrag. Sommige paarden zijn gewoon NIET geschikt om een ontspannen buitenritje te maken. Als je hiermee doorgaat op deze manier krijg je ongelukken en daar wordt niemand beter van. Ze ziet jou duidelijk niet als haar leider en neemt dus een loopje met je. Als ik jou was zou ik of stoppen met zulke gevaarlijke buitenritjes of even heel flink doorpakken en haar voorwaarts houden zonder zelf te twijfelen. Weet wel waar je mee bezig bent, als je dit niet aandurft niet aan beginnen!
Moos99 schreef:Citaat:Precies! het paard heeft door dat het de zin door kan drijven en jij hebt daar blijkbaar niet het juiste tools voor, gezien je reacties.
Wat doe jij wanneer een paard zonder grondige reden gekke sprongen begint te maken en daarbij niet meer op let waar hij/zij heen gaat? Niet bijdehand bedoelt maar vraag me dan toch echt af hoe ik dit anders aan kan pakken. En onthou daarbij dat ik al veel in de bak heb gereden, veel grondwerk heb gedaan, veel buiten heb gewandeld, veel tijd heb door gebracht om gewoon een band op te bouwen, de lieve manier geprobeerd, de strenge manier geprobeerd...noem het maar op.
Mijn haflinger was vroeger ook een slotenloper, op hol slaan en bokken. Ik had het geluk dat wij een nieuw bosje kreeg waar hij zijn manouvres nog niet had getest en nooit heeft getest. Maar goed daar heb je niks aan, ik rijd overigens wel met een pelhambit buiten losjes en bij nood een handrem maar heb hem nooit nodig gehad maar voel me er prettiger bij.wouterpaard schreef:Slotenloper Maflinger trekjeMijn haflinger was vroeger ook een slotenloper, op hol slaan en bokken. Ik had het geluk dat wij een nieuw bosje kreeg waar hij zijn manouvres nog niet had getest en nooit heeft getest. Maar goed daar heb je niks aan, ik rijd overigens wel met een pelhambit buiten losjes en bij nood een handrem maar heb hem nooit nodig gehad maar voel me er prettiger bij.
Sloten lopen, hebben ook vanalles geprobeerd en verschillende mensen maar was geen kant op te sturen en bij een ferme tik liep meneer nog verder achteruit. Dus ik stapte dan af en 5 sec. later er weer op zo ging het wel 10x achter elkaar door maar ben blijven doorzetten. Later kwam ik erachter dat als ik hem stil liet staan, want met been etc. gingen we verder achteruit, en zo 2 min. liet staan hij gewoon weer vooruit ging. Dat heeft een tijdje geduurd en nu loopt hij geen sloten meer in of neiging tot achteruit gaan. ** klopt heel hard af!
Maar omdat ze bij jou op het erf niet wou stilstaan vraag ik me af of ze tijdens een buitenrit, sloot lopen wel wil stilstaan.
en gewoon weer door. Klinkt allemaal een beetje overdreven maar dit is vaak bij haar de beste manier geweest. Gister was er dus niks mee te beginnen.Moos99 schreef:Jodi93 schreef:misschien een hulpteugel eraan doen?
ben zelf nooit een voorstander geweest van dit soort dingen moet ik eerlijk zeggen. Het zou misschien wel een optie zijn mocht dit echt een blijvend probleem zijn, dan kan ze ook moeilijk zo ver omhoog komen!
Citaat:Vooral dat buiten rijden zoals in de bak ga ik proberen!
! BEZIGhouden die tante van je! Kan me HEEL goed voorstellen dat je schrik begint te krijgen hoor, als ze zich zo gedraagt en het lukt je niet het te keren, maar als dit soort paarden eenmaal zich geeft aan je kon het ook nog wel 'ns de andere kant op gaan, zo'n karakter is ook goud waard als ze het WEL doen! Ga je maar 'ns beraden over waarom ze het in de bak WEL goed doet, en buiten niet? WAT doe je anders? Als je met je kunsten in de bak de juiste modus hebt, snel bent, handig, consequent, duidelijk, dan zal ze luisteren, maar als je buiten anders rijdt dan wat zij nodig heeft om jou serieus te nemen, tsja...
En als ze het eng vinden maar echt oprecht bezig zijn met dat te overwinnen, zonder gekloot, dan heb ik engelengeduld, ondersteun ik alleen maar en wacht tot ze echt durven gaan, dat onderscheid leer je wel maken. Een paard dat echt met z'n volle verstand een beslissing neemt, komt daar zelden meer op terug.
Dat paard is echt voor de DUVEL niet bang, niet omdat ze afgeleerd heeft om nog ergens op te reageren, maar gewoon omdat ze ECHT heeft geleerd dat de hele wereld een speeltuin is... Tsja, mijn eigen schuld
Ik maak dus combinaties van zovel desensibilisatie als omrichten als positieve training vanuit operante conditionering als nog wel e.e.a. aan leerprincipes meer. Wat werkt hangt af van je paard, mijn hele trainingsmotto is "it all depends"....