hellup waarom moet dit zo??? Wat kunnen we hier tegen doen!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Re: hellup waarom moet dit zo??? Wat kunnen we hier tegen doen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:20

Het is eigenlijk heel simpel: voor meer geld kan er ook meer. Nu kost de Rendac maar een paar tientjes, dat is dan wel op de voorwaarde dat de vrachtwagen gewoon door kan rijden en dus veel adressen kan aandoen op een dag. De begrafenis van een mens met alles eromheen kost soms wel 10.000,- dus het is niet vreemd dat daar meer mogelijk is. En daarnaast zit je met paarden natuurlijk met een kadaver van ruim 500 kg en alle risico's rondom ziektes. Dus dat heeft ook effect op de regelgeving.

Maar zoals hier al gezegd is, geef er een klap geld aan uit en je kunt van alles geregeld krijgen. Ik had het geluk dat ik een vrij groot erf tot mijn beschikking had waar de Rendac kon keren, en dus konden de paarden die hier zijn ingeslapen wel op het erf hun laatste adem uitblazen. Ik maakte altijd een dikke bodem met stro want ik wilde voorkomen dat het oog op de straat zou liggen als ze overleden zijn. Dat leek mij vreselijk. Het ophalen van Rendac daar ben ik nog nooit bijgeweest, dat heb ik altijd aan een ander gevraagd om dat niet mijn laatste herinnering te laten zijn.

Ik denk dat ik in jouw geval mijn paard liever op het terrein had ingeslapen zo dicht mogelijk bij de weg en daarna haar had laten verslepen. Maar soms kun je gewoon niet anders, zeker in noodsituaties.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:01

Michellkuh schreef:
Het kadaver moet ook zoveel meter van het erf zijn, omdat anders ziektes van de andere dode dieren het erf mee op kunnen komen. Weet niet zeker of dat nog zo is, maar dit heb ik altijd geleerd. Dus zo'n vrachtwagen mag jouw erf niet oprijden.

Dat is nog steeds zo. Naast paarden worden er bij ons op stal ook nog schapen en soms koeien gehouden. En ja er gaat er wel eens eentje dood zoals afgelopen weekend en nu ligt er ook eentje langs de weg. Op die van vorige week heeft mijn stal houder een waarschuwing of zelfs een boete gekregen omdat het dier niet ver genoeg aan de weg lag!!
Rendac mag het erf niet op ivm ziektes.

En ja verslepen. De paarden die bij ons te hemelen gingen werden aan de kant van de weg ingeslapen. Daar is dan gelukkig ruimte voor.
maar een maand geleden is er paard doodgegaan in de box. Nu hebben wij op stal uitschuifbare tussenwanden zodat het paard er nog op een redelijke manier uitgehaald kon worden. Leuk is anders maar de klus moest wel gedaan worden.Het was even een knop omzetten, paard langs de weg, staart afknippen en niet kijken als de rendac komt.

In de zomer loopt er altijd slachtvee op de wei en daar gebeurd het ook wel eens dat een koe niet meer op kan staan of sterft. Zo heb ik mijn stalhouder wel eens een dode koe uit de wei zien slepen(was ingeslapen nadat het niet meer kon staan).

Als het zover is(en hij gaat niet vanzelf) laat ik mijn paard ook gewoon in de wei inslapen, liefst tussen zijn vriendjes zodat die ook afscheid kunnen nemen.
Daarna heb ik denk ik te veel verdriet om over de rest na te denken.

En misschien scheelt het ook dat ik er als het ware mee opgegroeid ben dat er wel eens iets dood langs de weg ligt. Ik kwam al op mijn 14e op boerderijen voor de paarden.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:11

Hier is er maandag nog 1 ingeslapen. Bij ons word het altijd in de buitenbak gedaan. Als het gebeurt is komt de boer met de trekker en tilt het paard dan op door de 2 pennen onder het paard door te schuiven en dan op te tillen. Het is een grote trekker dus het paard word hoog genoeg opgetild zodat er niks over de grond sleept. Dan word het aan de kant van de weg gelegd onder een zeiltje.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:19

als je vegetaris bent zou ik wel denken dat je het liever zou laten cremeren
maar los daarvan ik vind het ook heel erg en zou niet weten wat ik met mijn paard zou moeten doen als hij te overlijden komt
heel veel sterkte

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:37

ik heb paarden/koeien op verschillende manieren na de weg zien brengen..
palletvork eronder als ze al stijf zijn en in lighouding liggen..
palletvork als ze slap zijn onder de buik.. wil soms redleijk.

dikke banden eromheen.. en dan al hangende na voren..

als het echt niet wil inderdaad op zeil/landbouwhek.. en dan slepen.

eentje die in een gemetselde box s morgens dood lag.. heeft de boer r wel uitgekregen maar vraag niet hoe... al hangende en draaiend aan de palletvork... geen fijn gezicht.

ben blij dat waar ik werk open voorwanden zijn die je open kan schuiven.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:42

Zo zie je maar weer dat je als je nog lekker aan het rijden en tutten bent je al over dit soort dingen moet nadenken.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:51

Tja, mijn paard is ook onverwachts in zijn stal overleden. Ik heb hem nog in zijn stal zien liggen om afscheid te nemen. Ze hebben hem toen de hele dag daar laten liggen. Het is op een zaterdagochtend gebeurt.
In de middag hebben ze hem eruit moeten slepen, het was een buitenbox met een vrij smalle deur, en toen hebben ze hem aan de doorgaande weg moeten leggen. Daar heeft hij tot dinsdag gelegen. Eerder kon hij niet opgehaald worden. Ik ben daar niet meer geweest voor ik zeker wist dat hij er niet meer lag. Het is vervelend maar zo werkt het.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:56

aerdenhout1 schreef:
Ik heb een mooi systeem om het paard of de pony netjes naar de plek te slepen waar hij word opgehaald door rendac.
Een groot stuk hard plasic met daaraan touwen die zijn vastgemaakt door middel van planken.
Als het paard is ingeslapen doe ik die achter de tractor en rij dan het zeil vlak naast het overleden paard.
We kiepen hem dan met behulp van wat mensen op het zeil en doen er dekens overheen.
Dan trek ik het paard heel voorzichtig naar de achterkant van de stal, waar hij onder een zeil word gedaan.
Goed vast gelegt door middel van banden zodat het niet kan op waaien.
Hier echt aan de weg neer leggen kan niet, ik zit aan een hele drukke weg n.l.
De hekken blijven open staan zodat rendac in een keer door kan rijden, maar ik heb wel een systeem waardoor de stal van de paarden zo is af gesloten dat als er een zou uitbreken ze niet de weg op kunnen.
Ik zelf heb er niet zo veel moeite mee als het paard eenmaal dood is voelt die er niets meer van, maar een beetje respect op zijn laatste reis is wel zo netjes vind ik.

Ik heb het ook zo gedaan met mijn laats gestorven paard, nette manier om te doen :j

Mijn pony daarentegen is wél aan de benen naar de straatkant gesleurd.
Ik was toen nog een tiener en had er toen nog geen verstand van, ik heb echter niks horen kraken.
Hij is heel zachtjes tegen een heel rustig tempo de weg over gegaan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:32

Zelfs bij een particulier die voor de eerste keer een paard aanmeld, komen ze gewoon het erf op om je kadaver op te halen.
Ze hebben slechts één voorwaarde: de vrachtwagen MOET op het verharde blijven. Dus die mag niet je weide inrijden (dit om vastrijden te voorkomen).
Mijn paard lag 150 meter van de weg af, op mijn eigen oprit en die is met de vrachtwagen heel netjes opgehaald.
Paard is ingeslapen in mijn weide, daarna hebben wij hem zelf met de loader en palletvorken opgelift en uit de wei gehaald en in de grindbak (parkeerplaats) naast de oprit gelegd.
Zeil erover. Rendac wist van het inslapen en is na 12 uur (nacht zat er tussen) mijn paard komen halen.
Vrachtwagen naast grindbak geparkeerd, paard én de bijgelegde bloemen (door mijn kinderen gedaan) zijn netjes door de chauffeur meegenomen en het ging heel netjes en respectvol.

Extra kosten van het op je erf ophalen: 2.38 euro.
Voor een totaalbedrag van 50 euro ben je dan klaar (normaal kadaver aan de weg is ca. 48 euro).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:45

Ik betaal €25,- voor het ophalen aan de verharde weg.Nou ja het is geen weg maar een fietspad,dat is het enige waar ze kunnen liggen,dat fietspad ligt langs een hofje zonder parkeer plaatsen.De enige andere verharde weg is net over de spoorweg overgang bij het station,nou daar ga je dus echt geen dood paard neer leggen,daar is het áltijd druk.De enige optie is dus langs het fietspad leggen onder een zeil.En ja,er zijn áltijd mensen/jeugd die toch even onder het zeil willen kijken,maar daar kan ik verder weinig tegen doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:45

Het is inderdaad wellicht een naar gezicht, dat een kadaver langs de weg moet liggen, zeker als het je maatje is.
Maar je hebt nu eenmaal te maken met regelgeving en die is er oa op gericht om de verspreiding van dierziektes zoveel mogelijk te voorkomen. Die auto die de kadavers op komt halen, rijdt een route en heeft niet maar 1 kadaver in de laadruimte liggen. Als die van bedrijf naar bedrijf moet, is hij een groot risico voor de verspreiding van dierziekten. Deze zijn voor paarden lang niet allemaal even relevant, maar het is echt absoluut te duur om voor paardenkadavers een andere auto te laten rijden.

Er is voor paardeneigenaren dus nog wel een optie om het bedrijf op te rijden, en op het verharde te blijven, zoals hierboven al geopperd. En de privé-ophaaldienst met trailer is ook een mogelijkheid, maar dat is inderdaad fors duurder. Logisch, want de betreffende combinatie komt speciaal om 1 paard op te halen, ipv een route waarbij de kosten over de gehele route verdeeld kunnen worden.

En er zijn dus meerdere mogelijkheden in het geval van een paard.
Dat jij die informatie niet had, TS, is heel vervelend voor jou op dat moment, maar dat ligt dan uiteindelijk meer aan de informatiebron(nen) die je had (mogelijk je dierenarts, stalhouder, etc?).

Daarnaast vind ik eigenlijk dat je als dierenhouder de taak hebt om op een zeker moment eens na te denken over de dood van je geliefde (huis)dier en hoe je dat zou willen en wat er allemaal geregeld moet worden.

En dat je dan dus ook nadenkt over wat er dan uiteindelijk met het kadaver moet gebeuren.

Is geen gemakkelijk onderwerp, en ik kan me heel goed voorstellen dat met de weinige informatie die je had, TS, je er extra verdriet van gehad hebt, op de manier hoe het nu gegaan is.
Maar om antwoord te geven op je vraag in de openingspost: Ja, het kan anders, het hoeft niet zo te gaan als bij jou helaas wel gebeurd is. Zie de mogelijkheden die hier gegeven zijn in het topic.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:18

wij hebben ons paard augustus laten inslapen bij de veearts in een weiland toen kon ze gewoon daar blijven liggen tot de volgende dag.
een kennis van ons heeft haar paard ook op eigen terrein moeten laten inslapen in haar stal.
hele stal wand moest er uit om haar eruit te krijgen en daarna op een aanhanger geladen en naar de veearts gereden die kon er ook tegen om haar aan de weg te laten liggen het hele weekend.
maar soms kan het gewoon niet anders hoe rot dit ook klinkt wij hebben de mogelijk wel om de paarden ergens anders te leggen en op het laatste moment aan de weg(als er eentje komt te overlijden waar ik niet aan moet denken).
wij zelf maken wel weer de keuze als ze te vervoeren zijn om ze te laten inslapen bij de veearts hier hebben wij totaal geen nare ervaringen mee.
ik zelf zou nooit mijn paard naar de slager brengen net als jou zou ik niet willen dat mijn paard een biefstuk wordt maar die keuze is voor iedereen anders.
veel sterkte nog toegewenst ik weet hoe hartverscheurend dit is en hoe pijn in het doet.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:50

Mijn pony is ingeslapen in een weiland.. en is toen opgehaald door het paardencrematorium, is heel netjes gebeurd en ze reden met auto met speciale trailer het weiland in, daar is hij op een zeil gelegd, hoe weet ik niet daar heb ik niet naar gekeken maar hoorde dat het heel vriendelijk gedaan werd. en is toen in de trailer getakeld en vervoerd naar het crematorium. Daar aangekomen hebben ze hem in een stal gelegd op een dik pak stro en is de volgende dag gecremeerd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:45

Die auto's van de Rendac zijn gróóóóótt! Vind 't wel logisch dat ze daardoor niet op elk erf kunnen, en ook dat die dingen zo groot zijn omdat ze zo meerdere kadavers per rit kunnen ophalen.

TS, als je het zo naar vindt dat een paard versleept wordt, wat ik me overigens goed kan voorstellen, is het dan niet verstandiger om even naar binnen te gaan ipv te blijven kijken? :(:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:11

sja het kan idd een naar gezicht zijn, maar met een lap zeil en wat touw kom je een eind...
of je moet een flinke bak geld neerplempen...dan kan ook alles geregeld worden zoals je het hebben wil .

zelf doe ik er ook niet zo heel moeilijk over, ja het moet wel respectvol blijven, maar ik ben wel wat gewend , we hebben ooit eens een paard wat in de box is overleden moeten verplaatsen en dat moest ook nog tijdens de lijkstijfheid ivm manege en openingstijden etc ... daar word je helemaal niet vrolijk van (ik was indertijd een jaar of 16 denk ik?)
maar ja, op het moment dat ene dier of mens overleden is, is het voor mij die persoon of dta dier niet meer...dat stukje is weg, tis alleen nog maar het omhulsel... ondanks dat vind ik dat daar nog steeds respectvol mee om gegaan moet worden, maar ik heb er niet meer die emotionele binding mee als toen het dier nog in leven was.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:55

kimmeke105 schreef:
GamblersCup schreef:
Ik denk dat je daar gewoon zelf voor verantwoordelijk bent, dus niet kan zeggen "daar moeten we wat tegen doen". Dat ze aan de weg moeten liggen, logisch. Maar ik zou echt never nooit mijn paard aan de weg in laten slapen! Je kan toch gewoon zelf zorgen dat er een auto/trekker dáár kan komen, waar je paard ingeslapen wordt? Dan is er niets aan de hand. Paard op een zeil of sleephek, auto ervoor en trekken maar. Vind ik ook niets "onmenselijks" aan, dat is nu eenmaal niet anders met dieren van over de 500 kilo. Misschien geen prettig gezicht, maar het beest voelt er niets meer van, dat is dood.

Jij zult vast heel slim zijn en alwetend dat wanneer je nog nooit zoiets hebt meegemaakt hebt. Je paardje acuut moet laten inslapen en binnen 20 min een oplossing vind. Wijsneus! Ik heb niet gevraagd na stom commentaar maar na reacties met mensen die het met mij eens zijn en mee denken! Dat een paard niet gesleept wordt!

De optie van individueel ophalen op een 'paard-waardige manier' (dus geen gesleep en gesleur en/of met grijper, maar heel netjes rustig in een aparte 'trailer' krijgen) is al meerdere malen genoemd, daar reageer je echter niet op.

Van de site van de Rendac/Sonac:

Citaat:
Individuele Ophaalservice:
Het overlijden van een paard kan een emotionele gebeurtenis zijn. Daarom biedt Rendac een speciale individuele ophaalservice. U kunt hierdoor als eigenaar op geheel eigen manier afscheid nemen van het overleden paard. Hierbij staan speciale zorg en uw wensen centraal. Uw paard of pony wordt individueel opgehaald met een speciaal hiervoor ingerichte paardentrailer. Is uw dier in de stal overleden? Dan is het niet nodig om het dier in de wei of aan de straatkant te leggen. Met de speciale paardentrailer kan het paard vanuit de wei of stalingang meegenomen worden. Bovendien kunt u vooraf een tijdstip afspreken zodat u afscheid kunt nemen wanneer u dat wenst. Download hier de speciale folder "Als mijn paard of pony dood gaat" voor meer informatie.
Link naar de folder:
http://www.rendac.nl/nl/dienstverlening ... nload.file

Verder ben ik het eens met bovenstaande reacties. Dat jou paard ineens, onverwachts ingeslapen moest worden is natuurlijk heel vervelend en triest. Maar het hoort bij jou verantwoordelijkheid als eigenaar/houder van een paard, om je te verdiepen in de moeilijke keuzes die je zal moeten maken. Dat betekent dat als jij serieus met deze verantwoordelijkheid om wil gaan, dat je van te voren dient uit te zoeken wat de mogelijkheden precies zijn (bijv. de keuze inslapen/slachten, of je igg orienteren) en wat te doen met het kadaver. Dat is heel normaal om over na te denken, zelfs als je paard nog gewoon in goede gezondheid op de wei staat.

Dat jij dat in jouw geval toevallig niet hebt gedaan is achteraf jammer, maar dan loop je wel kans om zulke dingen te krijgen ja.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:21

Cremeren is ook een goede optie.
Heb het gezien bij mijn nicht haar paard. En dat was heel paardwaardig.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:59

Wij wilden ook op een waardige manier afscheid nemen van ons paard en hebben dus besloten om hem te laten cremeren. Hij is 's avonds ingeslapen en 's morgens vroeg kwamen ze met een gekoelde trailer hem ophalen.
Hij werd op een zeil gelegd en via dat zeil met een lier de trailer ingetrokken.
Het was heel erg mooi om dat zo te laten doen en toen de trailer wegreed had ik het gevoel dat mijn paard ging verhuizen.
De dag erna kon ik de as ophalen en ik zei ook tegen die man , ik kom mijn paard ophalen. Zo voelde dat voor mij.
Ik heb er geen moment spijt van gehad.

Sterkte trouwens met het verlies van je paard.

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:59

Jeetje, ik kan het ook nog goed herinneren toen mij welsh k pony was overleden in 2002. Ik was toen 16. Vreselijk was het.

Ringo was heel gevoelig en had vaker een koliek aanval gehad(totaal 3x). Alleen de laatste keer was hij weer opgeknapt en is
het s nachts toch weer verkeerd gegaan. S ochtends om 6 uur vond ik hem dood in zn stal :( we hebben hem toen moeten vastbinden met touwen
aan een trekhaak van een auto en zo uit zn stal moeten slepen ! een paar honderd meter , het terrein af en naar de dijk toe , langs de weg.. Daar heeft hij nog 2 dagen gelegen voordat rendac kwam...